beantwoord

Prijsopbouw van een treinticket/treinabonnement

• 22 mei 2020
  • 3 reacties
  • 84 Bekeken

Voor een afstudeeronderzoek ben ik opzoek naar opbouw van de kosten van een treinticket/abonnement.

Wellicht is dit best een lastige vraag om goed te kunnen beantwoorden maar toch probeer ik hier informatie te ontvangen omdat ik op het internet geen relevante topics kan vinden en ik geen contact kan leggen met trein operators.

Mijn vraag is dus:
Waaruit is de treinticketprijs opgebouwd; hoeveel en welke kosten van de NS zoals onderhoud en internetvoorziening dekt de ticketprijs en waar gaan deze centen allemaal heen?

Uiteindelijk zou ik met deze vraag graag willen weten hoeveel of welk percentage van de omzet gaat naar internet voorziening.

Een voorbeeld antwoord kan zijn:
Een treinticket kost 30 euro:
​​​​

• 5 euro gaat naar de onderhoud van de trein
  • 10 euro gaat naar de uitbetaling van het personeel
  • 5 euro gaat naar de onderhoud van het station
  • 5 euro gaat naar de marketing
  • 2 euro gaat naar internetvoorziening
  • 3 euro is winst voor NS die word gestoken in bijvoorbeeld ontwikkeling

Mocht iemand mij meer inzicht kunnen geven in deze verdeling van kosten zou dat mij enorm helpen! :)

Eventueel bronvermelding zou perfect zijn. 

Groet,

Floris

icon

Beste antwoord door Julian 22 mei 2020, 12:44

Dat soort info is concurrentiegevoelige informatie, dus ik schat niet in dat NS die gaat verstrekken.

Alle publieke info kan je vinden op https://www.nsjaarverslag.nl/

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5

Alllereerst maak je niet eens duidelijk wat je nou precies onder internet verstaat. Is dat het deel dat in de huidige tijden noodzakelijk is voor info aan boord (en dat is er nog niet eens zo lang), communicatie met personeel etc. of enkel dat hele kleine stukkie dat als het al werkt en niet eens in oudere stellen het aan de reiziger beschikbare gratis wifi?

Omdat DE nogal achterloopt in Sachen web, moest door de druk der tijden de aldaar rijdende DB vrijwel hun hele ICE-vloot pas vrij recent met reizigers-wifi installeren. Ik dacht dat het zelfs nog niet geheel is afgesloten. Het staat me ergens bij dat bij de start ervan trotse Zahlen werden gepubliceerd over hoeveel tante DB nu weer ging spenderen aan het gerief der Fahrgaste.. Misschien biedt dat een aanknopingspunt. Of je kan bij sommige vooruitstrevende bus/trambedrijven kijken hoeveel die kwijt waren aan het dito installeren-hoewel het meestal op de bus van de fabricant werd meegeleverd. Net als boven verwacht ik van NS weinig openheid. Weet je trouwens dat naast NS ook enkele anderen treintjes rijden? En ook met wifi etc? Arriva (eine tochter der DB0, Keolis, TransDEV/Connexxion en Q-BUzz/Netinera=BusItalia.

Zo'n vermoede had ik al, ik zal even kijken wat ik in het jaarverslag kan vinden, bedankt!

Mocht er iemand toch meer informatie hebben of iets vergelijkbaars kunnen vinden van NS of een andere railway operator. Laat het weten in de reacties op deze topic.

👇👇

Dat soort info is concurrentiegevoelige informatie, dus ik schat niet in dat NS die gaat verstrekken.

Alle publieke info kan je vinden op https://www.nsjaarverslag.nl/

Reageer