beantwoord

Prijsverhoging voordeelurenabonnement

  • 24 augustus 2015
  • 9 reacties
  • 246 Bekeken

Vraag aan webcare. NS heeft abonnementprijs voordeelurenkaart met 2,15% verhoogd en verwijst naar de stijging van de consumentenprijsindex en de gebruiksvergoeding voor de infrastructuur per 1 januari 2015. De CPI stond per 1 januari op 0% of - 0,1%. Als we de Europese definitie hanteren was die -0,7% resp. - 0,8%. Vraag: met hoeveel steeg de gebruiksvergoeding en wat is de weging van beide prijsbepalende factoren? Graag even voorrekenen! Transparantie is een groot goed en als de berekening niet klopt valt de NS (opnieuw) door de mand
icon

Beste antwoord door Dennis 24 augustus 2015, 12:13

Zie de adviesaanvragen op http://locov.nl/nationaal_spoor/tarieven/publicaties.
Bekijk origineel

9 reacties

NS mag van de politiek haar reisproducten met een bepaald percentage verhogen en doet dat dan ook.
Om hier te gaan eisen om een 'transparante' voorrekening en alvast een waardeoordeel klaar te hebben vind ik een beetje hoog van de toren blazen.
Ga bij de politiek vragen hoe en waarom dat bepaalde percentage er is. NS doet alleen wat ze mag in deze.
Reputatie 6
Badge +2
Zie de adviesaanvragen op http://locov.nl/nationaal_spoor/tarieven/publicaties.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem bij de CPI is dat steeds wordt uitgegaan van de verwachte CPI voor het komende jaar, maar dat die niet wordt gecorrigeerd in de tarieven als die achteraf te hoog of te laag blijkt te zijn geweest. Omdat de CPI-schatting door het CBS nu al een reeks van jaren keer op keer veel te hoog is gebleken betalen de reizigers ongemerkt ieder jaar voor extra inflatie de er niet is.

Verder is de vraag wanneer er nu eindelijk eens een eind komt aan de volkomen uit de hand gelopen verhogingen van de infraheffing. Laat ProRail eindelijk eens leren om gewoon binnen zijn budget te blijven.
Sinds 1 januari 2012 zijn er geen tariefwijzigingen geweest. Voor de overige vragen verwijs ik graag naar het antwoord van Dennis 😉
Badge +3
Dat is niet helemaal waar. Op 1 januari 2012 is de prijs verhoogd van 55 naar 60 euro. Op 1 januari 2015 is de prijs verhoogd van 60 naar 61,30 euro.
Reputatie 6
Badge +2
Het probleem bij de CPI is dat steeds wordt uitgegaan van de verwachte CPI voor het komende jaar, maar dat die niet wordt gecorrigeerd in de tarieven als die achteraf te hoog of te laag blijkt te zijn geweest. Omdat de CPI-schatting door het CBS nu al een reeks van jaren keer op keer veel te hoog is gebleken betalen de reizigers ongemerkt ieder jaar voor extra inflatie de er niet is.
Als dat zo is is dat inderdaad wel heel vreemd.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is niet helemaal waar. Op 1 januari 2012 is de prijs verhoogd van 55 naar 60 euro. Op 1 januari 2015 is de prijs verhoogd van 60 naar 61,30 euro.
TS heeft het over die laatste verhoging.
Badge +3
Ik reageerde op Herman, die schreef dat er sinds 1 januari 2012 geen tariefwijzigingen zijn geweest.
NS maakt zich er gemakkelijk vanaf! dankzij Dennis en Tamzin weten we nu hoe het zit. Anders dan de brief aan de abonnementhouders stelt, houdt NS bij de prijsverhogingen voor abonnementen geen rekening met de inflatie, maar met de verwachte inflatie. Daar bovenop (letterlijk: het gaat om een optelling) komt dan nog eens de stijging van de vergoeding voor de infrastructuur, al dan niet uitgesmeerd om de prijsverhogingen wat te maskeren. Tja, en laat die stijging van de infrastructuurprijzen nu ook nog eens samenhangen met de 'gewone' inflatie (index CPI). De conclusie van dit alles is dat NS de abonnementhouders als simplisten beschouwd die je vooral geen 'moeilijke' dingen moet proberen uit te leggen.

Reageer