prijsverhoging Voordeelurenabonnement

• 18 november 2015
  • 6 reacties
  • 278 Bekeken

Mijn voordeelurenabonnement wordt weer voor een jaar verlengd. Ik zal er ook komend jaar weer gebruik van gaan maken, maar ik wil toch even een opmerking plaatsen. De abonnementsprijs wordt verhoogd met 2,2% met als reden de stijging van de consumentenprijsindex en gebruiksvergoeding voor de infrastructuur. Veel gebruikers van dit abonnement, zijn gepensioneerden. Het is algemeen bekend, dat deze groep mensen al enige jaren geen prijscompensatie krijgt. Iedereen weet van de problematiek bij de pensioenfondsen. Gebruiksvergoeding voor de infrastructuur, zit volgens mij ook al verrekend in het "kaartje" (de ritprijs), want ik neem niet aan dat alleen abonnementhouders deze gebruiksvergoeding betalen.
Dus wij betalen 2x de gebruiksvergoeding voor de infrastructuur (waarvan 1x met korting). Als straks de tarieven voor de treinritten ook nog worden verhoogd, worden wij (de gepensioneerden) onevenredig belast. En ook komend jaar weer geen prijscompensatie.
Hartelijke groeten, L.Huizing

6 reacties

Het lijkt me niet aan te bevelen dat ook hierin weer een voordeel moet gelden voor bejaarden ten opzichte van ieder ander die een Voordeelurenabonnement bezit. Als een abonnement je te duur is, staat niets je in de weg het op te zeggen. Het gaat hier om een verhoging van ongeveer anderhalve euro per jaar. Lijkt me niet dat dat enorme effecten heeft op de koopkracht.

Overigens is de groep gepensioneerden verreweg de rijkste generatie mensen in Nederland. Zij leven in de wetenschap dat iedere generatie na hen minder welvaart zal kennen dan henzelf. Zeuren over onevenredige belasting is dan ook absurd.
Welkom op het NS Serviceforum Lammert. Je hebt zelf al uiteengezet waarom de abonnementsprijs met 2,2 % omhoog gaat, dus dat hoef ik niet meer te melden. Het is relatief een kleine verhoging, maar ik snap dat ook zo'n aanpassing even slikken kan zijn. Het is echter niet tegen te houden en mocht het voor jou te duur zijn dan kun je ervoor kiezen over te stappen naar Dal Voordeel. Dat abonnement heeft niet de korting tijdens de avondspits, maar is met 50.00 EU wel goedkoper en is af en toe in de aanbieding.
Het gaat hier om een verhoging van ongeveer anderhalve euro per jaar.

Daar komt wel nog de ritprijsverhoging van gemiddeld 2,1% bij.
Reputatie 4
Badge
Welkom op het NS Serviceforum Lammert. Je hebt zelf al uiteengezet waarom de abonnementsprijs met 2,2 % omhoog gaat, dus dat hoef ik niet meer te melden. Het is relatief een kleine verhoging, maar ik snap dat ook zo'n aanpassing even slikken kan zijn. Het is echter niet tegen te houden en mocht het voor jou te duur zijn dan kun je ervoor kiezen over te stappen naar Dal Voordeel. Dat abonnement heeft niet de korting tijdens de avondspits, maar is met 50.00 EU wel goedkoper en is af en toe in de aanbieding.

Denkt u goed na voordat u uw voordeelurenabonnement opzegt. In tegenstelling tot de andere voordeelabonnement geeft het korting in de middagspits (16 uur - 18.30 uur). Als u hebt opgezegd, kunt niet meer opnieuw dit abonnement afsluiten, want het wordt niet meer verkocht.
Goede toevoeging, John.
Reputatie 7
Badge +3
@Lammert Huizing
NS is een vervoersbedrijf en net als bij C&A, AH en de HEMA is het niet de taak van NS om via zijn tarieven inkomenspolitiek te gaan bedrijven ten gunste van gepensioneerden. Dat de Voordeelurenkaart fors extra duurder wordt is zeer redelijk zolang je daarmee nog steeds met korting in de middagspits kunt reizen.

Juist voor gepensioneerden die in het algemeen niet gebonden zijn aan spitsuren is het overigens logischer om over te stappen op de goedkopere DalVoordeel kaart.

Reageer