beantwoord

Prijzen Bus, Tram en Metro identiek tussen Flex en reizen op saldo?

  • 3 February 2023
  • 7 reacties
  • 120 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisleider**
  • 153 reacties

Ik heb sinds kort NS Flex, en dat betekent dat ook de bus, tram en metro via de NS worden gefactureerd.

Zijn de prijzen die hiervoor in rekening worden gebracht precies het zelfde in vergelijking met reizen op saldo?

Of kan het een klein of minder klein beetje afwijken?

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 February 2023, 20:21

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Die prijzen zijn hetzelfde.

Alleen in uitzonderlijke gevallen kan er wel een afwijking ontstaan. Dat is bijvoorbeeld zo bij een reis met bus, trein en bus als het inchecken bij de tweede bus minder dan 35 minuten na het uitchecken bij de eerste bus plaatsvindt. Bij reizen op saldo wordt dan voor de tweede busreis niet opnieuw het instaptarief in rekening gebracht, maar bij NS Flex wel.

Reputatie 3

Ik snap het. Wat is die tariefstelling toch vreselijk complex. Ik heb de laatse dagen wat zitten lezen op het forum en ik kom toch vrij vaak tegen dat het antwoord allerlei nuances bevat. Wel leuk om te weten.

 

Dank voor je reactie.

Badge +3

Voor BTM zou reizen op saldo of op rekening (Flex dus) geen verschil moeten maken, maar helaas is het Flex systeem verre van perfect en rekent soms meer dan bij reizen op saldo.

Je hebt dan 100% recht op compensatie, maar dat moet je dan wel zelf opmerken. 🤔

Wat bij Flex ook soms speelt is dat (met name BTM) ritten niet meteen zichtbaar zijn in je reishistorie (en factuur). Dan krijg je dit soort dingen, terwijl het uiteindelijk wel klopt: 

 

Reputatie 3

Maar hoe moet je dat opmerken? Voor ritten die ik vaker maak kan ik dat wellicht opzoeken, maar voor ritten die ik heel zelden of voor het eerst maak heb ik even geen idee.

Badge +3

Maar hoe moet je dat opmerken? Voor ritten die ik vaker maak kan ik dat wellicht opzoeken, maar voor ritten die ik heel zelden of voor het eerst maak heb ik even geen idee.

Het gaat meestal wel goed en niet om wereldbedragen, maar zie o.a. 

(en de rest van dat topic). Nog een lange (dit gaat over een Klassewissel) 

Maar goed, als je forens bent en elke keer (heen en terug) onterecht bijv. 68 cent teveel betaalt tikt dat behoorlijk aan.

En ja, daar mag je vervolgens zelf achteraan, en niet eens bij NS maar sinds juli 2022 bij de betreffende vervoerder(s) waar het fout gaat. En die weten van niets.. want je reist op rekening NS toch, en die bepalen de prijs!? Klopt, zij weten totaal niet welk Flex abonnement je op dat moment had.

Reputatie 3

Gelukkig is het grootste deel van mijn BTM reizen gewoon een stukje bus, tram of metro zonder overstap.

En ook voor de trein staat er een vaste klaase ingesteld.

Badge +3

Gelukkig is het grootste deel van mijn BTM reizen gewoon een stukje bus, tram of metro zonder overstap.

En ook voor de trein staat er een vaste klaase ingesteld.

Dan komt het helemaal goed, zonder BTM overstappen binnen 35 minuten.

Reageer