beantwoord

Probleem bij het kopen van een abonnement

• 10 October 2021
  • 7 reacties
  • 139 Bekeken

Goedemiddag.
 Ik heb een probleem met het kopen van “weekend vrij”.  Ik heb een brief van uw partner in mijn vermogen om te betalen.  En over het algemeen ziet het er vreemd uit.  Ik wil een abonnement van u kopen en geld betalen en u zegt NEE, hoewel ik eerder zo'n tarief had en alles in orde was.

Edit : Screenshots verwijderd door Moderator.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 10 October 2021, 13:50

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Ik zou je privé informatie snel verwijderen, want die staat nu openbaar. Klik hiervoor op de 3 puntjes onder je bericht en dan Bewerken.

Voor wat betreft Focum, dat is een nogal schimmige club. Wat je kunt doen is het abonnement aanvragen met een ander e-mail adres en postadres (bijv. van een familielid of je werk).

Reputatie 1

Hey Evgenii Davydov, welkom bij de NS Community!

Ik heb in dit geval de screenshots verwijderd omdat je persoonlijke gegevens hier in stonden. Als je niet door de krediet check komt van Focum dan is het helaas niet mogelijk om een Flex product te bestellen. Ik raad je als alternatief aan om te kijken naar het Dal Voordeel product op saldo. Dit kan je dan gebruiken tot het moment dat je een Flex product kunt bestellen. 

Het is sowieso belangrijk om niet in te gaan op verzoeken van Focum om meer details over je financiën te verstrekken. Dit is zoals Robert al zegt een schimmige club die via bigdata verzamelen probeert de financiële situatie van zoveel mogelijk mensen in kaart te brengen, om dat dan weer te verkopen als dienst aan andere bedrijven.

Vaak moet je ook nog betalen als je je eigen gegevens wilt inzien en/of rectificatie wilt uitvoeren. Het advies van Robert is dan ook het beste, kijk eens of je het op het adres van een buurman/familie lid kan aanvragen.

Reputatie 6

Hey Evgenii Davydov, welkom bij de NS Community!

Ik heb in dit geval de screenshots verwijderd omdat je persoonlijke gegevens hier in stonden. Als je niet door de krediet check komt van Focum dan is het helaas niet mogelijk om een Flex product te bestellen. Ik raad je als alternatief aan om te kijken naar het Dal Voordeel product op saldo. Dit kan je dan gebruiken tot het moment dat je een Flex product kunt bestellen. 

Ik vind dat Evgenii Davydov op zijn verzoek wel uitleg van NS dient te  krijgen waarom hij geen Flex product kan krijgen. BKR is wat dat betreft natuurlijk veel transparanter want de gegevens die daar geregistreerd staan kan je ook zelf (uiteraard tegen betaling) gewoon opvragen. Volgens mij biedt Focum deze mogelijkheid niet.

Badge +3

Als je jouw gegevens van Focum wilt opvragen (of laten verwijderen, dat is je goed recht) dan moet je een kopie van je ID opsturen. En dan krijg je dus een nietszeggende mail zoals in de screenshot(s) van TS @Evgenii Davydov stond.

Voor je ID opsturen is op zich wel wat voor te zeggen, maar bij Focum begin ik daar niet aan!

Er is een ander topic over Focum met een artikel over wat die allemaal flikken. Even opgezocht: hier.

BKR is inderdaad veel betrouwbaarder, maar kost (ook voor NS, waarschijnlijk te veel) geld.

Uit het artikel van de Groene Amsterdammer:

Onze schulden, weet de Nederlander, worden bijgehouden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel. Die instantie kent ons financiële verleden en kun je maar beter te vriend houden. Dat klopt, maar het is slechts een déél van de waarheid. Zo’n twintig jaar geleden begon een handvol anonieme bedrijven grote, volautomatisch doorzoekbare zwarte lijsten aan te leggen. Inmiddels bevatten die veel meer informatie dan die van het BKR en ze zijn te koop voor eenieder die ervoor wil betalen. Deze bedrijven bestempelen je niet alleen als slechte betaler wanneer je schulden hebt, maar ook wanneer je in een arme wijk woont of iemand op jouw adres schulden heeft gemaakt.

Ander (post en e-mail) adres gebruiken dus als je niet door die suffe kredietcheck komt. Bij gebruik van een ander e-mail adres krijg je wel een nieuw klant/debiteurnummer en bijbehorende Mijn NS account.

Tenslotte nog deze reactie vanuit de NS (bijna een jaar geleden).

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden. Indien alle betalingen bij NS zijn voldaan dan voorzien wij geen problemen bij de overstap.

Goh, maar bij de aanschaf nog wél… 

Reputatie 6

@Robert B : Klant moet natuurlijk helemaal niets bij Focum opvragen. NS gebruikt dit als kredietcheck bedrijf en als er dan een afwijzing op basis van Focum informatie een afwijzing plaats vindt, dan dient NS dat uit te leggen aan de klant. Zou natuurlijk wat zijn dat je dan nog even bij Focum tegen betaling gegevens moet gaan opvragen. Overigens ook bij BKR gaat het nodige mis. Heb ik op mijn werk genoeg voorbeelden van.

Badge +3

Bij Focum kan je een heel summier overzicht krijgen en dat is gratis (op uw adres… bla bla), maar dan willen ze dus wel een kopie van je ID. In de verwijderde screenshots van TS stond dat prima in beeld.

Je mag ook ‘vergetelrecht’ aanvragen, dus dat ze alles over je wissen maar daar geloof ik al helemaal niet in eigenlijk.

BKR zal ook best soms wat mis gaan, maar lijkt me in ieder geval een stuk betrouwbaarder want die geven mensen met schulden die in de WSNP (bewindvoering/schuldsanering) belanden in ieder geval na 3 jaar een ‘schone lei’ en zo, en checken niet op wie er allemaal op jouw adres woont (denk aan kamerbewoning en zo).

Vanuit de gemeente (Eindhoven) zijdelings mee te maken gehad, horror verhalen maar ja dat waren dan ook mensen die de halve Wehkamp of Neckerman catalogus leeg gekocht hadden en doe er ook maar een auto op afbetaling bij… 

Bedragen met vier nullen voor de komma (tienduizenden euro’s) dus problematische schulden… Maar voor een Weekend Vrij van 31 euro per maand gaat het nergens over om zo streng te zijn.

Reageer