Procedure bij overlijden of lange ziekte van iemand anders? | NS Community
beantwoord

Procedure bij overlijden of lange ziekte van iemand anders?


Reputatie 7
Badge +1

Graag een duidelijk advies van hoe te handelen in deze gevallen, uiteraard voor iemand die een doorlopend NS-abo had/heeft en dit wil stopzetten, maar het zelf niet meer kan en die een heel oud account blijkt te hebben waarvan geen wachtwoord bekend is en waarop ´nieuw ww aanvragen´ niet blijkt te werken.

Bijkomend: En dan NIET roepen dat je moet bellen, want dat blijkt in deze tijden zowel tijd- als geldverslindend. Kon er met zoeken of deels doorlopen van dit forum niets over vinden, hoewel het me toch geen ongewoon geval lijkt.

De chat geeft slechts als antwoord dat dat dus niet kan/mag via je eigen account, hoewel alle nodige gegevens bekend en gemeld zijn en resterend saldo op rek. van oorspronkelijke houder komt.

icon

Beste antwoord door Rizana NS 8 May 2020, 19:26

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is vast wel een vriendelijke moderator die je verder kan helpen.

Badge +3

Voor wat betreft het saldo, dat staat op de kaart zelf en kan alleen uitbetaald worden bij een servicebalie (met een volmacht van de kaarthouder) of door de kaart te beëindigen en op te sturen naar TLS/OV-chipkaart. Zie hier voor de procedure en het formulier.

Je mag het ook (scheelt je weer een postzegel) sturen naar:

Klantenservice OV-chipkaart 
Antwoordnummer 8000
3800 TL Amersfoort

 

@bahnrider,

Ten eerste, stekte en gecondoleerd.

Toch maar even bellen met 030 751 51 55. Uit ervaring kan ik melden dat in de meeste gevallen het telefonisch kan worden geregeld. Een kopie akte van overlijden per mail is soms een vereiste, maar vaak niet. Banken kennen bijvoorbeeld net als de belastingdienst een nabestaandendesk om zaken te regelen. Of de NS iets voor nabestaanden geregeld heeft, weet ik niet. Denk eigenlijk van niet, want de NS kent in deze gezien vanuit financieel opzicht een andere positie. Dat bij overlijden de klantenservice een onbruikbaar instrument is en u uw via deze klant helpt klant community hulp zoekt, is triest.

Sterkte!

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe de procedure is bij het overlijden of bij langdurig ziekte van de contractant van een abonnement.


Bij overlijden kan een nabestaande inderdaad contact opnemen met de Klantenservice, via Twitter (DM), Facebook (privébericht) of de Chat op onze website. 

De gehele verificatie wordt doorlopen, welke relatie degene heeft die contact opneemt met de contractant en ook wordt de overlijdensdatum genoteerd in het systeem. Mits dit een NS Flex abonnement is, wordt deze per dezelfde dag van het contact met ons beëindigd. Is het op deze manier duidelijk voor je, of heb je nog andere vragen?

(Antwoord geüpdatet op 10 juli 2023)

Er is vast wel een vriendelijke moderator die je verder kan helpen.

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe de procedure is bij het overlijden of bij langdurig ziekte van de contractant van een abonnement.


Bij overlijden kan een nabestaande inderdaad contact opnemen met de Klantenservice, via Twitter (DM), Facebook (privébericht) of de Chat op onze website. 

De gehele verificatie wordt doorlopen, welke relatie degene heeft die contact opneemt met de contractant en ook wordt de overlijdensdatum genoteerd in het systeem. Het abonnement wordt beëindigd per contractmaand vóór de overlijdensdatum. Is het op deze manier duidelijk voor je, of heb je nog andere vragen?

Die vriendelijke moderator is er gelukkig. 😀

Reputatie 7
Badge +1

Reactie:

dit opvolgend en na 45 min de hoorn maar weer neergelegd te hebben, via chat geprobeerd: het bleek doodsimpel de account naar een andere mail over te zetten, maar vervolgens bleek het dus volgens NS-regels ONmogelijk dat iemand anders als de houder wijzigingen doorvoert. Ik wilde simpelweg proberen het in FLEX-basis om te zetten om zodoende ook meteen saldo chipkaart terug te krijgen en automatisch opladen daarvan te stoppen.

Overigens is er nog geen sprake van overlijden, maar wel van zodanig ziek en immobiel dat het niet tot reizen komt. Alles uiteraard met volledige instemming van de betreffende familielid.

Dus opnieuw: wat nu?

Reactie:

dit opvolgend en na 45 min de hoorn maar weer neergelegd te hebben, via chat geprobeerd: het bleek doodsimpel de account naar een andere mail over te zetten, maar vervolgens bleek het dus volgens NS-regels ONmogelijk dat iemand anders als de houder wijzigingen doorvoert. Ik wilde simpelweg proberen het in FLEX-basis om te zetten om zodoende ook meteen saldo chipkaart terug te krijgen en automatisch opladen daarvan te stoppen.

Overigens is er nog geen sprake van overlijden, maar wel van zodanig ziek en immobiel dat het niet tot reizen komt. Alles uiteraard met volledige instemming van de betreffende familielid.

Dus opnieuw: wat nu?

Natuurlijk heel vervelend dat je na 25 dagen nog steeds tegen een bureaucratische muur aanloopt. De contracthouder moet blijkbaar eerst overleden zijn alvorens er iets aan een langlopend abonnement kan worden gedaan. Ik hoop toch echt dat iemand binnen de NS organisatie dit nu snel oppakt en adequaat afhandelt. Jammer dat je hier weer 45 minuten voor aan de telefoon moet hangen en dan nog geen oplossing krijgt.

 

Sterkte de komende tijd.

Ook wanneer een contracthouder ziek is en daardoor niet zelf contact kan opnemen, mag een familielid dit namens een contracthouder afhandelen. Dit ligt wel iets lastiger, maar het is zeker niet de bedoeling dat het je onmogelijk gemaakt wordt. Het moet voor ons voldoende duidelijk zijn dat het inderdaad familie betreft en het het onmogelijk gaat zijn voor de contracthouder om het zelf nog te regelen. Daarbij hoeft overigens niet in detail getreden te worden. Indien er een schriftelijke instemming met handtekening bestaat, kan die eventueel bijgevoegd worden, maar dat is niet per se noodzakelijk. 

Ik voer liever geen wijzigingen en/of beëindigingen uit via de Community, maar @bahnrider, als je er echt niet uitkomt met de Klantenservice, dan mag je mij een privébericht sturen met de gegevens van je familielid en ook je eigen gegevens zodat achteraf ook te controleren is in het systeem wie de wijziging of beëindiging namens de contractant heeft aangevraagd.

 

@bahnrider,Een kopie akte van overlijden per mail is soms een vereiste, maar vaak niet. Banken kennen bijvoorbeeld net als de belastingdienst een nabestaandendesk om zaken te regelen.

Ik herinner me nog bij mijn vader dat zelfs Ziggo een kopie Akte van Overlijden eiste om het TV-abonnement te kunnen beëindigen. Zodra er geld aan te pas komt (zoals bij teruggave van het saldo op een OV-chipkaart) wordt zo'n akte vrijwel altijd geëist is mijn ervaring. Dit om ingedekt te zijn.

@bahnrider,Een kopie akte van overlijden per mail is soms een vereiste, maar vaak niet. Banken kennen bijvoorbeeld net als de belastingdienst een nabestaandendesk om zaken te regelen.

Ik herinner me nog bij mijn vader dat zelfs Ziggo een kopie Akte van Overlijden eiste om het TV-abonnement te kunnen beëindigen. Zodra er geld aan te pas komt (zoals bij teruggave van het saldo op een OV-chipkaart) wordt zo'n akte vrijwel altijd geëist is mijn ervaring. Dit om ingedekt te zijn.

Je had wel gelezen dat er geen sprake van overlijden was.

Een akte van overlijden is niet zo’n probleem overigens, kan je vrij eenvoudig bij de gemeente aanschaffen en zou je dan ook zelf kunnen kopiëren De banken zijn pas echt vervelend want die willen bijna allemaal een verklaring van erfrecht van de notaris hebben. Dat gaat wel in de papieren lopen.

@Pingpong 

Vooraf een testament en levenstestament vastleggen is verstandig. Dan zijn bankzaken binnen afzienbare tijd te regelen. Daarnaast zal de belastingdienst ook kunnen vragen om een verklaring van erfrecht. Als er niks vooraf geregeld is dan kun je zeker voor onaangename verrassingen komen te staan. 

 

Is het inmiddels gelukt via de Klantenservice? Mijn aanbod staat nog steeds. 

Ik heb een soortgelijke situatie. Ik kwam dit topic tegen door te googelen, en hoop dat ik via hier verder kom.

Mijn vader is nu ruim een jaar geleden overleden en ik ben er onlangs achter gekomen dat de NS een bedrag van zijn bankrekening afschreef, waardoor ik erachter kwam dat hij waarschijnlijk nog een abonnement had lopen. Dit bedrag is weer teruggeboekt want er staat geen saldo op die rekening.

Zojuist heb ik de NS gebeld, bleek dat zij het abonnement hebben stopgezet nadat er niet aan de kosten werd voldaan, maar dat er ook nog een bedrag van 8 euro openstaat voor die korte periode van begindatum van abo tot het stopzetten. Aan de telefoon heb ik uitgelegd dat wij niet van het abonnement op de hoogte waren, mijn vader is al ruim een jaar overleden. Wegens kanker takelde zijn lichaam in zijn laatste jaar langzaam af en de laatste maanden kon hij ook niet communiceren. Dus dit soort dingen, en abonnementen is niet wat je in de laatste tijd samen gaat zitten bespreken. Mijn broers en ik zijn nog studenten, en er woont niemand meer in het ouderlijk huis, dus enig bericht over een te betalen abonnement hebben wij ook niet ontvangen. 

Omdat het abonnement gewoon doorliep dit jaar en daarna door de NS zelf is stopgezet is het volgens de mevrouw die ik aan de telefoon sprak, onmogelijk om het abonnement met terugwerkende kracht stop te zetten. Ik had verwacht dat bij het tonen van de overlijdensakte het abonnement met terugwerkende kracht zou worden stopgezet, of zelfs tot laatste datum van gebruik gezien de ziekte van mijn vader die het voor hem onmogelijk maakte om nog te reizen. Dus niet alleen heeft mijn vader vorig jaar betaald voor een abonnement dat hij niet meer kon gebruiken omdat hij niet meer in leven was, moeten wij nu ook nog 8 euro betalen.
Kan de NS hier niet op een menselijkere manier mee omgaan?

Dat is zeer spijtig. Ik los het graag voor je op. Zou je mij een privébericht willen sturen? Ik wil wel alvast aangeven dat ik niet alle dagen hier actief ben en het kan voorkomen dat ik soms een aantal dagen niet reageer. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.

Ik heb eergister een privébericht van Patrick.R ontvangen. Ik ga het via een privégesprek met hem oplossen.

Helaas heb ik nooit meer een bericht van Patrick.R ontvangen. Als het probleem nog speelt mag je mij hier altijd voor benaderen, Patrick.R.

Reageer