beantwoord

Procenten of euro's, appels en peren?

  • 3 januari 2018
  • 2 reacties
  • 158 Bekeken

De prijsstijging van 1,22% geldt voor enkele reis en retour tweedeklas, het Voordeelurenabonnement, Traject Vrij, het Grensabonnement, Altijd Vrij en Trein Vrij. Het Dal Voordeel-abonnement wordt net als vorig jaar niet in prijs verhoogd. Altijd Voordeel is sinds 2011 niet meer in prijs verhoogd en wordt in 2018 € 2,- per maand duurder.

De € 2,- euro verhoging van dat betreffende abonnement is wel 10%.
Grappig dat men dan opeens in euro's praat en niet in procenten, zo lijkt het allemaal wel mee te vallen,
maar ik betaal nu wel 12x € 2,- dus € 24,- per jaar meer, dat is dus meer dan 13 maanden. (als we dan toch willen verwarren)

Krijg ik aan het einde van dit jaar ook een kerstpakket van de NS ?
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 januari 2018, 22:43

Het abonnement Altijd Voordeel kostte vorig jaar 20 euro per maand (prijs doorlopend abonnement met een minimale contractduur van een jaar) en per 1 januari 2018 is de prijs verhoogd, met 2 euro per maand, wat inderdaad neerkomt op een verhoging van tien procent.

Een verhoging van 10 procent lijkt inderdaad fors, maar daarbij is het wel zo eerlijk om mee te nemen dat het abonnement al sinds 2011 voor 20 euro per maand is aangeboden. Bekijken we de prijsverhogingen van andere abonnementen sinds 2011, dan is een verhoging van 10 procent over die jaren zeer redelijk te noemen.

Het Voordeelurenabonnement kostte in 2011 bijvoorbeeld 55 euro per jaar en tegenwoordig 63,70 euro. Een verhoging van bijna 16 procent over die jaren. Altijd Vrij ging van 295 euro per maand in 2011 naar 333 euro per maand in 2018. Een verhoging van bijna 13 procent. En toen het jaartrajectabonnement vervangen werd door Traject Vrij, gingen abonnementhouders tientallen euro's per maand meer betalen. Abonnementen die alleen in de daluren geldig zijn, zoals Dal Voordeel en Dal Vrij, zijn sinds 2011 inderdaad minder in prijs verhoogd. Maar dat past bij het streven van NS om reizigers te verleiden in de minder drukke daluren te reizen.

Men zou ook kunnen zeggen dat NS erg genereus is geweest door de afgelopen jaren de prijs van Altijd Voordeel niet te indexeren. Abonnementhouders die dit abonnement al een aantal jaar hebben, hebben daarmee dus enkele tientallen euro's bespaard de afgelopen jaren. In die zin vind ik het inderdaad wel meevallen.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Het abonnement Altijd Voordeel kostte vorig jaar 20 euro per maand (prijs doorlopend abonnement met een minimale contractduur van een jaar) en per 1 januari 2018 is de prijs verhoogd, met 2 euro per maand, wat inderdaad neerkomt op een verhoging van tien procent.

Een verhoging van 10 procent lijkt inderdaad fors, maar daarbij is het wel zo eerlijk om mee te nemen dat het abonnement al sinds 2011 voor 20 euro per maand is aangeboden. Bekijken we de prijsverhogingen van andere abonnementen sinds 2011, dan is een verhoging van 10 procent over die jaren zeer redelijk te noemen.

Het Voordeelurenabonnement kostte in 2011 bijvoorbeeld 55 euro per jaar en tegenwoordig 63,70 euro. Een verhoging van bijna 16 procent over die jaren. Altijd Vrij ging van 295 euro per maand in 2011 naar 333 euro per maand in 2018. Een verhoging van bijna 13 procent. En toen het jaartrajectabonnement vervangen werd door Traject Vrij, gingen abonnementhouders tientallen euro's per maand meer betalen. Abonnementen die alleen in de daluren geldig zijn, zoals Dal Voordeel en Dal Vrij, zijn sinds 2011 inderdaad minder in prijs verhoogd. Maar dat past bij het streven van NS om reizigers te verleiden in de minder drukke daluren te reizen.

Men zou ook kunnen zeggen dat NS erg genereus is geweest door de afgelopen jaren de prijs van Altijd Voordeel niet te indexeren. Abonnementhouders die dit abonnement al een aantal jaar hebben, hebben daarmee dus enkele tientallen euro's bespaard de afgelopen jaren. In die zin vind ik het inderdaad wel meevallen.
Reputatie 7
Badge +3
@Waterweg
De prijsstijgingen die NS volgens het exploitatiecontract mag doorvoeren gelden voor het gemiddelde. NS heeft echter de volledige vrijheid binnen het kaartassortiment sommige kaartjes meer en andere kaartjes minder of niet te verhogen.

En U krijgt eind van het jaar geen kerstpakket van NS, net zo min als van Jumbo en C&A.

Reageer