beantwoord

Product: Dal Voordeel met Reizen op Saldo

• 25 maart 2014
  • 9 reacties
  • 2413 Bekeken

Ik heb als producten:

1) Dal Voordeel, NS Tweede klasse
2) Reizen op Saldo NS Vol tarief, NS Tweede klasse

Kan ik ook het volgende product krijgen?
Reizen op Saldo NS Dal Voordeel, NS Tweede klasse

Met andere woorden hoe voorkom ik dat er een vol tarief wordt berekend,
als ik gebruik maak van reizen op saldo terwijl ik een Dal Vrij heb?

Ik heb het nergens kunnen vinden.:-( alleen dat ik geen kaartje kan / mag kopen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 maart 2014, 22:12

Met een Dal voordeel abonnement reis je altijd op saldo.
Je hebt daarvoor op je kaart Dal Voordeel staan, waarmee je met korting reist in de daluren.
Reis je buiten de daluren (in de spits) dan wordt het tarief berekend volgens Reizen op Vol tarief.

Het tijdstip van inchecken bepaalt dus welke van de 2 reisproducten geactiveerd wordt.

Het door jou gewenste Reizen op Saldo NS Dal voordeel, zit dus al verwerkt in optie 1.

Even verderop in jouw bericht spreek je ineens over "Dal Vrij" wat weer een heel ander abonnement is. Ik neem aan dat dat een vergissing is en je toch over een Dal Voordeel abonnement beschikt.

Inderdaad kun je niet reizen met een papieren vervoersbewijs in combinatie met een Dal Voordeel abonnement.
Natuurlijk is het altijd mogelijk om een papieren vervoersbewijs te kopen, maar dan uitsluitend in alle gevallen tegen het volle tarief.

Vr.gr.
Hans

Bekijk origineel

9 reacties

Met een Dal voordeel abonnement reis je altijd op saldo.
Je hebt daarvoor op je kaart Dal Voordeel staan, waarmee je met korting reist in de daluren.
Reis je buiten de daluren (in de spits) dan wordt het tarief berekend volgens Reizen op Vol tarief.

Het tijdstip van inchecken bepaalt dus welke van de 2 reisproducten geactiveerd wordt.

Het door jou gewenste Reizen op Saldo NS Dal voordeel, zit dus al verwerkt in optie 1.

Even verderop in jouw bericht spreek je ineens over "Dal Vrij" wat weer een heel ander abonnement is. Ik neem aan dat dat een vergissing is en je toch over een Dal Voordeel abonnement beschikt.

Inderdaad kun je niet reizen met een papieren vervoersbewijs in combinatie met een Dal Voordeel abonnement.
Natuurlijk is het altijd mogelijk om een papieren vervoersbewijs te kopen, maar dan uitsluitend in alle gevallen tegen het volle tarief.

Vr.gr.
Hans

Ik heb als producten:

1) Dal Voordeel, NS Tweede klasse
2) Reizen op Saldo NS Vol tarief, NS Tweede klasse

Kan ik ook het volgende product krijgen?
Reizen op Saldo NS Dal Voordeel, NS Tweede klasse

Met andere woorden hoe voorkom ik dat er een vol tarief wordt berekend,
als ik gebruik maak van reizen op saldo terwijl ik een Dal Vrij heb?

Ik heb het nergens kunnen vinden.:-( alleen dat ik geen kaartje kan / mag kopen.

Hoi dayTripper,

Zo te lezen heb je je OV-chipkaart eerst zonder abonnement gebruikt, vandaar dat er Reizen op Saldo vol tarief op staat. Als je nu een abonnement erop hebt staan, ik weet nu niet of het Dal Voordeel of Dal Vrij is, dan zal bij het inchecken altijd het product van het abonnement gekozen worden. Of het nu in de spits is of niet, het abonnement wordt ingecheckt.

Van maandag t/m vrijdag kan je dus inchecken met korting of vrij reizen (ligt aan je abonnement dus) om 06.35 - 08.55 en 16.05 - 18.25, je hebt namelijk 5 minuten extra om toch van korting te kunnen profiteren. Weekend is natuurlijk de hele dag.
Verder hoef je dus geen actie te ondernemen voor het andere product ROS Vol Tarief, dat is nu overbodig geworden.

Hoop je vraag zo te hebben beantwoord.
Bedankt voor de informatie. Ik zal deze ter harte nemen!

Ik heb Dal Voordeel, dus geen Dal Vrij, dat is een abuis, excuus daarvoor.
Verder heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn Ov-chipkaart, dat was ik van plan te gaan doen. Wel heb ik producten opgeladen en gekoppeld.

Een grote vraag waar ik mee blijf zitten is: hoe komt het dat ik het antwoord op mijn vraag (en het verhaal uit het gegeven antwoord) nergens kan vinden in de product-abonnementsinformatie op ns.nl?

Ik begrijp nu verder dat geldt: Dal Voordeel, NS Tweede klasse = Dal Voordeel Reizen op Saldo NS Tweede klasse.

Dat had ik niet begrepen uit mijn productoverzicht. Deze heb ik direct overgeplakt uit ov-chipkaart.nl. Mijn NS toont overigens alleen mijn Dal Voordeel abonnement en niet het andere product: Reizen op Saldo NS Vol tarief, NS Tweede klasse. Mogelijk gaat er iets fout met de stroomlijning?

Dat heeft denk ik te maken dat het "reisrecht" ROS Vol Tarief niets met abonnementen van doen heeft en dus niet vermeldt wordt in de productvoorwaarden. Een andere mogelijkheid hoe dit reisrecht op de kaart kan zijn gekomen is als er eerst geld is geladen via de NS-kaartautomaat, die herkent dan dat er nog geen "reisrecht" op de kaart staat en zet dit er op. Dit reisrecht is namelijk gratis, vandaar dat het ook niet vermeldt word.
Duidelijk dat het een Dal Voordeel abonnement is.
In de voorlaatste regel van jouw eerste bericht had je het echter aan het eind ineens over Dal Vrij.
En daarmee werd het voor Loes en voor mij ineens wat onduidelijker.
Maar dat is nu opgehelderd.

Dat je niet direct een antwoord vind op jouw vraag komt omdat in de abonnementsinformatie uitsluitend verteld wordt wat je met dat abonnement kunt doen; op welke tijden je wel of niet met korting reist (Loes heeft dat nog eens duidelijk aangegeven), etc.
Jij vraagt eigenlijk iets dieper door naar hoe dat (technisch gezien) eigenlijk allemaal werkt.
Waarom er staat Dal Voordeel en dan ineens reizen op saldo vol tarief.
De meeste mensen zal dat weinig interesseren; vandaar dat daar ook verder geen uitleg over gegeven wordt.
Althans niet in de directe informatie over het abonnement.

Het is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met een auto. Veel mensen zal het een zorg zijn wat er onder de motorkap gebeurt, als ze maar met die auto van A naar B kunnen rijden.
En een paar mensen willen precies weten hoe dat daar allemaal in z'n werk gaat.

Let maar eens op het display als je de eerste keer incheckt.
Als dat tijdens de daluren is zal er in het display een melding verschijnen dat je met korting reist.
Check je tijdens de spits in komt daar een indicatie te staan over vol tarief.
De letterlijke tekst bij een Dal Voordeel abonnement weet ik niet, omdat ik zelf een heel ander abonnement heb, waarbij ik in ieder geval wel de indicatie krijg of ik met korting reis of juist tegen vol tarief.
Ik ga er dus van uit dat dat bij Dal Voordeel ook het geval is, zodat je altijd weet tegen welk tarief je reist.
En dat zoekt de kaartlezer uit samen met de gegevens op jouw OV-chipkaart.
Is het Dal Voordeel (dus met korting) of is het Vol tarief.
En in alle gevallen reis je gewoon op saldo.
Bij het inchecken wordt er €10 van je kaart afgeschreven en bij uitchecken wordt die €10 weer teruggeschreven, onder aftrek van de werkelijke reiskosten.

Let er overigens goed op dat je NOOIT het saldo van je kaart oplaadt als je al ingecheckt bent.
In dat geval loop je hele grote kans dat je incheck - zonder dat je het weet - ongedaan wordt gemaakt; die €10 ook verdwijnt en je dus in feite zwart reist, met alle mogelijke gevolgen van dien als de conducteur langs komt.

Daarom - en ik kan het niet nadrukkelijk genoeg benadrukken - zo nodig altijd eerst opladen, dan pas inchecken, dan (uiteraard) reizen en bij het NS station van bestemming pas weer uitchecken.
En als je eenmaal uitgecheckt kun je uiteraard probleemloos het zo nodig weer opladen.

Ik hoop dat deze aanvullende informatie je toch weer wat meer duidelijkheid heeft verschaft over het hoe en waarom. Mocht er desondanks toch nog iets niet helemaal duidelijk zijn: gewoon doorvragen.
Als wij - als forumleden er niet meer uitkomen - springen de moderators wel bij.
Ook al duurt het in dat geval misschien iets langer omdat zij intern ook soms dingen moeten uitzoeken en navragen, een antwoord komt er in 99 van de 100 gevallen altijd wel.

Je zult begrijpen dat achter dat hele in- en uitcheck verhaal ook nog een heel brok techniek schuil gaat, wat voor de gemiddelde reiziger verre van interessant is (en waarvan ik wel iets,maar ook niet alles weet).

Vriendelijke groet,
Hans
Dat heeft denk ik te maken dat het "reisrecht" ROS Vol Tarief niets met abonnementen van doen heeft en dus niet vermeldt wordt in de productvoorwaarden. Een andere mogelijkheid hoe dit reisrecht op de kaart kan zijn gekomen is als er eerst geld is geladen via de NS-kaartautomaat, die herkent dan dat er nog geen "reisrecht" op de kaart staat en zet dit er op. Dit reisrecht is namelijk gratis, vandaar dat het ook niet vermeldt word.

- Bij ov-chipkaart.nl en ns.nl wordt in beide gevallen gewoon gesproken over producten op uw kaart en Mijn producten (deze laatste worden uitgelezen van mijn Persoonlijke OV-chipkaart). Ik vergelijk alleen maar en miste een volledige match.
- Er stond en staat (nog) geen geld op mijn kaart. Wel heb ik in een Primera-winkel producten opgeladen.

Over de website.
Suggestie: neem ontbrekende informatie op als het eigenschappen van aangeboden producten betreft. Laat vooral weten hoe het in de praktijk werken zal.

NB: Ik ben benieuwd hoe het systeem gaat reageren op mijn saldo van €0,-, gegeven Automatisch opladen

NB: het is: 'als het vermeld wordt' en 'het wordt vermeld' :-)

Hallo Hans,

Het is nu vooraf niet geheel en al duidelijk welke taken geautomatiseerd worden uitgevoerd bij inchecken.
Dat heeft niet veel met motorkappen te maken, eerder met boetes.

De plek waar dergelijke informatie is opgenomen is mogelijk niet zo belangrijk. Als deze maar prompt vindbaar is, dus zonder een complete studie te moeten maken.

In feite gaat het om de algemene werking en het juist hanteren van de OV-chipkaart.
Dat lijkt me toch iets dat je niet duidelijk genoeg kunt uitleggen.
Vergelijk het maar met de uitleg van geen saldo opladen als je al ingecheckt bent.
Een en ander heeft uiteindelijk alles van doen met het vertrouwen in het product scheppen.

In elk geval bedankt voor je informatie en een goede avond.

Best wishes from

DayTripper.
Kortweg gezegd worden alle taken bij het inchecken geautomatiseerd uitgevoerd.
De kaartlezer leest de OV-chipkaart uit; "ziet" welke producten op de OV-chipkaart staan en activeert dat produkt dat op dat moment (gezien het tijdstip) van kracht is.
Voorts wordt gecontroleerd of er voldoende saldo op de kaart staat, zo niet, gaat het inchecken niet door en zul je eerst het saldo moeten aanvullen.
Is het saldo voldoende, dan wordt €10 euro als "borg" afgeschreven..
Er wordt dus vol-automatisch door het systeem gekeken of je - gezien het tijdstip - recht hebt op reizen met korting, of dat het op dat moment tegen vol tarief is.

Dat is - kort samengevat - wat er gebeurt bij inchecken.

Op de pagina over het Dal Voordeel abonnement staat in feite precies hetzelfde beschreven, n.l. op welke momenten je wel met korting reist en op welke momenten niet.
En om die keuze voor het systeem mogelijk te maken staan er gewoon enkele produkten op jouw OV-chipkaart.

Vanaf deze pagina kun je ook nog verder doorklikken naar een pagina met de productvoorwaarden. Misschien al wel gelezen, anders toch waard om dat eens te bestuderen.
Overigens is er op de site van NS ook nog een pagina over reizen met de OV-chipkaart .
Misschien ook wel interessant om doe pagina eens door te nemen.

In mijn vorige reactie heb ik - meen ik - toch duidelijk uitgelegd hoe inchecken in z'n werking gaat, met daarbij de waarschuwing inzake het opladen.
Hierboven heb ik getracht de hele werking nog eens kort samen te vatten.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die sceptisch tegenover de OV-chipkaart staan.
Ik ben zo zoetjes aan een oude rot in dat vak; ik gebruik de OV-chipkaart al 7 jaar, zowel met een voordeelurenabonnement bij NS, inclusief keuzedagen die ook op mijn OV-chipkaart worden geladen, en ook nog eens op saldo en met dagkaarten bij bus, tram en metro.
In die 7 jaar heb ik (in de beginperiode) zegge en schrijve één keer meegemaakt dat ik niet kon uitchecken omdat het hele systeem door een storing was uitgevallen.
Op zich geen probleem omdat een dag later alles (in dit geval de RET) probleemloos werd gecorrigeerd.
Natuurlijk, ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Maar als jij zorgt voor voldoende saldo op jou OV=chipkaart, en die kaart keurig voor de kaartlezer houdt, zorgt het systeem wel dat het juiste tarief wordt berekend en krijg jij bij inchecken letterlijk een groene lamp te zien en een hoorbaar piepje dat alles OK is. Bovendien kun je gedurende 5-6 seconden op het display nog eens zien wat het systeem heeft "besloten".

En mocht het desondanks toch een keer mis gaan, is er altijd een mogelijkheid tot correctie.
Op de website van NS kun je binnen MijnNS een account aanmaken waar je je hele reishistorie kunt zien en ook geld terug kan vragen als er bij het uitchecken bijv. iets mis gegaan is.

En vertrouwen in dat abonnement had je eigenlijk al toen je het bestelde.
En vertrouwen in het gebruik kan ik je niet schenken, dat kun je alleen maar krijgen door het in de praktijk te gebruiken.

Ik kan alleen maar proberen jou vanuit mijn eigen ervaring te vertellen hoe e.e.a. bij het inchecken gaat en wat mijn eigen ervaringen zijn geweest in de afgelopen 7 jaar met verschillende OV-chipkaarten bij verschillende vervoerders (inmiddels bezig met mijn 2e OV-chipkaart bij zowel NS als de RET).
Al die (vier) kaarten heb ik door het hele land zonder problemen gebruikt, of het nou bij de RET, Connexxion, Arriva, Veolia of NS was.

Ik hoop dat de korte samenvatting van de gang van zaken bij inchecken, alsmede mijn eigen ervaring jou toch wat meer vertrouwen heeft gegeven en vooral durf om die kaart een keer voor de kaartlezer te houden.

Groeten,
Hans
Hallo dayTripper,

Je vraag heb ik verplaatst naar het topic 'Abonnementen', omdat de vraag hieronder valt. Ik hoop dat het een en ander nu duidelijk is met de uitleg van Hans en Loes.

Vriendelijke groet,
Marjan

Reageer