raar gedrag van ov-cipkaart

Reputatie 2

k had een weekendabbo en automatisch opwaarderen

Een half jaar geleden heb ik het weekendabbo uitgezet. NS heeft me toen Flex aangesmeerd.

Vandaag heeft een NS-dame me verteld dat automatisch opwaarderen niet samengaat met Flex. Ik had dus automatisch opwaarderen moeten uitschakelen toen ik Flex kreeg, maar dat wist ik natuurlijk niet. Maar het maakt niet uit, toen ik vandaag in Leeuwarden wou inchippen, kreeg ik te horen dat ik te weinig saldo had en naar de automaat moest voor het opwaarderen. Kennelijk is het automatisch opwaarderen al automatisch uitgeschakeld.

Vandaag heb ik gereisd met samenreiskorting (wat niet makkelijk is en vermoedelijk onmogelijk als je op een NS-station vertrekt en reist met Arriva of Blauwnet). Dit is de reishistorie. Wie snapt er wat van?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap hem ook niet. Wanneer je over stapt van reizen op saldo naar NS Flex moet je dit activeren bij een automaat. Dat is blijkbaar gedaan want vanaf Hengelo tot aan Sneek reis je op rekening trein, en dat Reizen op Rekening Trein krijg je te zien wanneer je met Flex reist. Maar op één of andere onbekende manier is de terugreis niet op rekening (Flex) maar op saldo.

En als je wijzigt naar Flex en dit activeert bij een automaat wordt inderdaad het automatisch opladen uitgezet, want je reist daarna op rekening en hebt dan geen saldo meer nodig, dus ook geen automatisch saldo laden, maar dan wordt ook het saldo wat je nog hebt staan op de kaart van de kaart gehaald en dit wordt aan je terug betaald, wordt verrekend met de eerstvolgende Flex factuur. 

Maar aan je overzichtje te zien had je nog wel saldo op de kaart staan, dat beginsaldo van €7,64. 

Ik denk dat je het beste contact op kan nemen met de klantenservice.

Edit, in je andere topic 

schrijf je dat Samenreiskorting aanzetten niet kan bij NS automaten maar wel bij de kaartautomaat van Arriva of Blauwnet.  Heb je dan ook daadwerkelijk in Sneek bij een Arriva automaat Samenreiskorting op je kaart NS Flex gezet?  Bij NS Flex kun je Samenreiskorting alleen via MijnNS laden, niet bij een automaat, dus dat het bij een NS automaat niet gelukt is klopt. Dat het bij een Arriva automaat wel kan, zou niet moeten, en mogelijk is dat de oorzaak dat je daarna op saldo hebt gereisd en dus weer saldo nodig had.  

Reputatie 4

Als ik het zo bekijk dan heb je dus thuis meereiskorting aangevraagd via de NS (eerste regel).

Vervolgens heb je dat nog eens een keer gedaan via Arriva. Blijkbaar heeft dit dan weer Flex overruled en is er dus verder weer op saldo gereisd. Ik begrijp dat je het niet snapt. Is ook totaal niet te begrijpen en is gewoon niet correct. Na Flex zou je helemaal geen saldo meer moeten kunnen gebruiken in de trein. Er hangen volgens mij gewoon veels te veel toeters en bellen aan het systeem en volgens mij snapt zo langzamerhand niemand meer hoe .e.a. nu werkt en zou moeten werken. Misschien kan NS een boek gaan uitgeven genaamd reizen met de trein Anno 2021. Met als onderschrift de schier oneindige mogelijkheden en onmogelijkheden van de OV-Chipkaart. :laughing:

Badge +3

Die meereiskorting is volgens mij bij een Arriva automaat geladen, want thuis kan je Samenreiskorting alleen via Mijn NS of de NS app aan zetten. In dat geval was er ook niet op saldo gereisd.

Hoe het komt dat er in dit geval op saldo gereisd wordt is niet helemaal duidelijk, maar blijkbaar ziet Arriva (en vervolgens ook NS en Blauwnet) de ‘meereiskorting’ op je kaart en wordt Flex (Reizen op Rekening) niet aangesproken.

In dit geval is dat gunstig, want je hebt nu keurig 40% korting gekregen over het hele traject. Zonder dat zou het NS Flex systeem heel die Samenreiskorting niet zien en je voltarief berekend hebben (in ieder geval vanaf Leeuwarden).

Het kan dus best ‘by design’ zijn, waarbij een niet-NS kortingsproduct saldo vereist en voorrang krijgt op NS Flex? En dat bij een overstap een poortje of paaltje ‘ziet’ dat je met een reis op saldo bezig bent… :thinking: (dit zijn aannames, maar misschien werkt het zo)

Hoe het komt dat je nog saldo op je kaart had staan (die € 7,64) is me ook niet duidelijk, maar dat kan natuurlijk zijn omdat je eerder in het jaar al een keer saldo geladen hebt (bij een niet-NS automaat), waarschijnlijk omdat het BTM deel van Flex uit staat.

Reputatie 2

In dit geval is dat gunstig, want je hebt nu keurig 40% korting gekregen over het hele traject. Zonder dat zou het NS Flex systeem heel die Samenreiskorting niet zien en je voltarief berekend hebben (in ieder geval vanaf Leeuwarden).

Ik zie in het lijstje dat ik op de terugreis korting kreeg, bij Arriva (aangevraagd op station Sneek Noord), bij NS (‘s morgens aangevraagd op de website) en, verrassing, ook bij Blauwnet (niet aangevraagd omdat er geen Blauwe automaat was).

Wat er op de heenreis betaald is, is een raadsel. Wat zei NS ook weer? O ja, met Flex kom je nooit voor verrassingen te staan. Er staat niets over Samenreiskorting op de website.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat wel wat over Samenreiskorting en Flex op de website, namelijk dat je het via MIjnNS moet aanzetten, op de website of in de app, niet bij een automaat.

• Ik heb een NS Flex-abonnement

Je kunt in de daluren met bekenden met een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis of Kids Vrij) of Studentenreisproduct meereizen. Voor je instapt, zet je Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS.

Zo zet je Samenreiskorting aan in de NS-app:

1. Open de NS-app
    2. Klik op ´Meer´ en daarna ´Mijn NS´
    3. Log in op Mijn NS
    4. Kies de OV-chipkaart waarmee je gaat reizen
    5. Scroll naar beneden en kies bij Samenreiskorting voor ´Aanzetten´
    6. Klik op ´Bevestigen´

Zo zet je Samenreiskorting aan in Mijn NS:

1. Log in op Mijn NS
    2. Ga naar ´Mijn reisvoorkeuren´
    3. Kies bij Samenreiskorting voor ´Aan´
    4. Klik op ´Bevestigen´

Je reist meteen met 40% korting in de daluren. Je korting is de hele dag geldig tot 4.00 uur de volgende dag. 35 minuten na het uitchecken gaat Samenreiskorting automatisch uit.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Aanzetten van Samenreiskorting moet dus alleen via MIjnNS, niet bij een automaat. Dat het bij een Arriva automaat wel lukte verbaast mij zeer, zou niet moeten kunnen.

Nadeel is dus wel dat je zonder smartfoon/internettoegang onderweg het niet meer aan kunt zetten voor de terugreis.

Het zou ook fijn zijn wanneer een moderator eens op dit topic zou reageren en dit doorzet danwel uitzoekt.

Ingewikkeld inderdaad! Feico, zou je mij een privébericht willen toesturen met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres? Dan ga ik op onderzoek uit.

Reputatie 2

Ingewikkeld inderdaad! Feico, zou je mij een privébericht willen toesturen met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres? Dan ga ik op onderzoek uit.

Ik heb het geprobeerd Sascha, maar het lukt niet erg. Als ik op je naam klik, geeft hij aan dat ik een privébericht kan invoeren, maar als ik dan op Verstuur klik, wil hij wéér een bericht zien.

Reputatie 2

35 minuten na het uitchecken gaat Samenreiskorting automatisch uit.

Dat is wel iets om te onthouden. Bedoeld wordt natuurlijk: als je 35 minuten uitgecheckt bent, want als je kort na het uitchecken weer incheckt blijft de korting staan. Je moet dus de Samenreiskorting weer aan zetten voor je aan de terugreis begint. Ik las echter nog ergens het omgekeerde, dat je de Samenreiskorting uit moet zetten als je alleen terugreist.

Ik moet maar eens een smartelijke foon aanschaffen, want dit gaat niet lukken met de computer thuis.

Reputatie 7
Badge +3

Het is 35 minuten na uitchecken en je niet opnieuw binnen die periode weer incheckt.

Bij reizen op saldo waarbij je Samenreiskorting op de automaat kan laden is er de keuze tussen 1x of 2x Samenreiskorting laden, die 2e keer is bv voor de terugreis. Dat is er niet bij NS Flex, en dat is dan weer een nadeel wanneer je geen smartfoon hebt, dan kun je het niet voor de terugreis laden.

En als je wel een smartfoon hebt moet natuurlijk MijnNS wel werken en niet zoals nu al een groot deel van de storing hebben. Aan de andere kant, ik zag bv een bericht dat webcare een klassewissel kunnen doorvoeren, dus dan zouden ze misschien ook Samenrreiskorting kunnen aanzetten.

Badge +3

Bij NS Flex zou het goed moeten gaan (voor vandaag, tot 04:00 volgende dag).

Bij reizen op saldo kan het gebeuren dat bij een overstap tussen vervoerders je ineens geen korting meer krijgt (ook al heb je daar recht op wegens dal/dal) en dan moest je altijd al naar de Klantenservice.

Maar voor wie op saldo reist, gewoon altijd 2x laden als er een overstap tussen vervoerders in je reis zit.

En als je die 2e keer niet nodig hebt (je reist alleen terug) kan je die 2e keer Samenreiskorting altijd nog weer verwijderen tegen de tiijd dat je terug gaat, bij een automaat.

Bij NS Flex moet alles via Mijn NS of de NS app, hopend dat die werkt.

Maar ik begrijp dat je bij storingen gewoon ook ‘gewoon’ even kunt bellen 030 751 5155 of tweeten om dat voor je te laten doen als de Mijn NS (app/website) weer eens niet werkt?!

Ook om 1e klas aan te zetten dus… Joy, ook zonder smartphone dus! Je moet dat inderdaad allemaal wel weten :sleeping:

Wat mij nog altijd verbaast is dat er staat ‘geldig tot 04:00 de volgende dag’ alsof Samenreiskorting een dag geldig zou zijn?

Dat is dus niet zo, want 35 minuten na een uitcheck vervalt het, en dus soms ook bij een omcheck naar andere vervoerder zelfs al heb je er recht op.

Dit topic bewijst dat reizen op saldo niet eens zo slecht is!

Reputatie 4

Blijft staan dat er opeens weer saldo wordt afgeschreven als er samenreiskorting via Arriva wordt geladen. Het één heeft volgens mij toch echt helemaal niets te maken met het ander. 

Dus hoe kan dit nu weer en waarom wordt de klant in 1e instantie doorverwezen naar Arriva. Flex is een NS product en die dient dit af te handelen volgens mij.

Overigens is op de automaten van Arriva bijvoorbeeld ook gewoon een fietskaartje te koop. 

Ik heb het geprobeerd Sascha, maar het lukt niet erg. Als ik op je naam klik, geeft hij aan dat ik een privébericht kan invoeren, maar als ik dan op Verstuur klik, wil hij wéér een bericht zien.

Ik heb Sascha gevraagd om te kijken of hij toch iets heeft ontvangen, hij had namelijk wel een aantal notificaties over privéberichten gekregen. Vermoedelijk is het gewoon gelukt!

Reputatie 2

Arriva schrijft:

In uw reactie geeft u aan dat u op rekening reist en automatische opladen op de kaart heeft staan. Als u reist op rekening is het niet mogelijk om met samenreiskorting en automatisch opwaarderen te reizen. Wij weten niet precies waarom de NS hiervoor heeft gekozen. De reden is waarschijnlijk dat als u samen met iemand reist dit achteraf niet gecontroleerd kan worden of er ook daadwerkelijk samen is gereisd. Wij houden ons aan de voorwaarden van de NS. Als u samenreis op de kaart heeft geladen moet u voldoende saldo op de kaart hebben staan.

Wie het snapt mag het zeggen.

Reputatie 4

Arriva schrijft:

In uw reactie geeft u aan dat u op rekening reist en automatische opladen op de kaart heeft staan. Als u reist op rekening is het niet mogelijk om met samenreiskorting en automatisch opwaarderen te reizen. Wij weten niet precies waarom de NS hiervoor heeft gekozen. De reden is waarschijnlijk dat als u samen met iemand reist dit achteraf niet gecontroleerd kan worden of er ook daadwerkelijk samen is gereisd. Wij houden ons aan de voorwaarden van de NS. Als u samenreis op de kaart heeft geladen moet u voldoende saldo op de kaart hebben staan.

Wie het snapt mag het zeggen.

Sorry, ik in ieder geval niet. Maar je probleem is nu bekend bij één van de moderators en zal dus wel snel worden opgepakt. (ik neem even aan dat je dat privebericht hebt verstuurd.) Het lijkt er in ieder geval sterk op dat als je samenreiskorting bij een Arriva-automaat laadt, dat deze dan voorrang heeft op het NS Flex abonnement want er wordt geld afgeschreven, terwijl je reizen op rekening hebt.

Lijkt mij een weeffout in het product NS Flex, maar dat is niet echt nieuws. 

Sascha is dinsdag om 10:00 uur present en zal naar je privébericht kijken! Als je wil, mag je mij ook een privébericht sturen en kijk ik even.

Reputatie 2

Lijkt mij een weeffout in het product NS Flex, maar dat is niet echt nieuws. 

Nou, inderdaad. Enige tijd geleden, toen ik een weekendabbo had, kon ik gratis eerste klas op de kaart zetten. De conducteur van NS deed er een beetje twijfelachtig over en volgens de conducteur van Blauwnet/Keolis was het prima in orde. Later werkte het niet meer.:frowning2:

Badge +3

Bij Flex Weekend Vrij 1e klas (voor €6 per maand extra) kan het soms voorkomen dat een conducteur dat niet meteen kan zien, zoals in tunnels of andere plekken zonder mobiel bereik.

Twijfelen is niet nodig, ze moeten dan een ‘afwijking’ registreren, jij mag gewoon blijven zitten en het systeem zoekt later wel uit of je recht had op 1e klas.

Dit is normaal. Pas als je een e-mail krijgt met een correctietarief (ik meen 20 euro) zou er iets aan de hand zijn.

Ik heb het bericht ontvangen en hierop gereageerd. We zijn er met 2 moderators mee bezig! :)

Gevraagd om update via PB.

Reageer