beantwoord

Railrunner zonder datum op OV-kaart?

• 29 augustus 2019
  • 15 reacties
  • 283 Bekeken

Mijn zoon van 11 jaar gaat volgende week naar de middelbare school. Hij heeft een KidsVrij abonnement. Daar kan hij gebruik van maken als hij met een betalende mede-leerling reist. Omdat we niet weten of hij altijd met andere kinderen samenreist, willen we kijken of we voor hem ook een Railrunner kunnen gebruiken.
We willen het liefst dat hij niet elke dag bij de automaat een kaartje hoeft te kopen, maar zouden het liefst een aantal Railrunners op de kaart laden, die hij zou kunnen activeren als hij ze nodig heeft. Kan dat?

Als dat niet zo is, zullen we de avond van tevoren een Railrunner op een OV-kaart moeten laden. Ik neem aan dat hij dan een aparte chipkaart nodig zal hebben? Hoe kan ik dit het beste regelen? Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Laura NS 29 augustus 2019, 13:05

Ik heb inmiddels vernomen dat het kan zijn dat een Railrunner het Kids Vrij abonnement overrulet en dus mee ingecheckt wordt in plaats van het Kids Vrij abonnement, maar 100% zekerheid kan ik niet geven. Bij een ander abonnement, zoals Dal Voordeel, is dit bijvoorbeeld wel het geval. Je mag dit uiteraard proberen (en je bevindingen hier plaatsen, zodat wij er weer van leren!😉) maar ik denk dat het e-ticket voor jullie de beste uitkomst is. 🙂 Dan hoef je het ticket ook niet te laden op de OV-chipkaart bij de drukke automaat.
Bekijk origineel

15 reacties

Hoi Anoukfrederiek en welkom op onze NS community!
Met een Kids Vrij abonnement hoef je niet met een (edit)volwassene meereizen. Inchecken is genoeg wanneer dit een 2e klasse Kids Vrij abonnement betreft! Dit is gratis, dus hij hoeft nooit een extra Railrunner te kopen. 🙂
Hallo Laura, dank je voor je snelle antwoord. Ik wist niet dat zij zelfstandig mogen reizen met dit abo. :-)
Ik zie wel op de website van de NS het volgende staan:
  • Kinderen reizen onder begeleiding van een meereizend persoon van 12 jaar of ouder.
Geldt dit dan niet als voorwaarde? En mogen de kinderen ook in de spits reizen? (qua schooltijden ;-))
Alvast dank voor het meedenken!
Reputatie 6
Badge

Zo werkt het

• Ieder kind reist met zijn eigen persoonlijke OV-chipkaart.
  • Kinderen reizen onder begeleiding van een meereizend persoon van 12 jaar of ouder
Kinderen mogen NIET alleen reizen op een Kidsvrij @Laura NS @Anoukfrederiek
Reputatie 6
Badge
Hoi Anoukfrederiek en welkom op onze NS community!
Met een Kids Vrij abonnement hoef je niet met een betalende medereiziger meereizen. Inchecken is genoeg wanneer dit een 2e klasse Kids Vrij abonnement betreft! Dit is gratis, dus hij hoeft nooit een extra Railrunner te kopen. :)
Badge
OEPS @Laura NS, in de voorwaarden staat toch heel duidelijk:

Het abonnement is alleen geldig bij een meereizende persoon van 12 jaar of ouder, die in het bezit is van een geldig vervoerbewijs. Zie de voorwaarden op de volgende pagina:

https://www.ns.nl/abonnementen/kids-vrij.html

@Anoukfrederiek , het is overigens mogelijk om per computer een railrunner te kopen en deze uit te printen en mee te geven aan je zoon.
Bij Kids Vrij geldt er geen spits. Er hoeft niet per se een volwassene mee te reizen (dit had ik even verkeerd geïnterpreteerd), maar wel iemand van 12 jaar en ouder. Vanaf 12 jaar is een Kids Vrij helaas niet meer geldig, dus vandaar de 'betalende' medereiziger. Excuus voor de verwarring! Een kaartje koop je verder wel echt alleen met een datum erop, dus ik denk dat dit wel een issue wordt.
He jammer, ik was al blij 🙂
Dan nog de aanvullende vraag: als hij niet met een medeleerling meereist en dus een Railrunnerkaartje op een chipkaart moet laden (dat kunnen wij dan de avond van tevoren doen), moet hij dan een tweede chipkaart hebben? Anders zal hij automatisch inchecken met de Kidsvrij op zijn huidige kaart?
Reputatie 5
@Laura NS
Dit is bekend ja, maar de vraag is gewoon wat het beste alternatief is voor deze situatie.

Kan er op 1 kaart met Kids Vrij bijvoorbeeld ook saldo worden gezet, zodat er met het saldo vervolgens een Railrunner kan worden geactiveerd (of moet dit per se los betaald worden)? Wordt hiermee de Kids Vrij overruled door de Railrunner?
Of raad je een situatie aan met 2 OV-chipkaarten, de ene met Kids Vrij en de andere op saldo/kopen van de Railrunner?

ps: kun je om verwarring te voorkomen de volgende tekst weghalen " hoef je niet met een betalende medereiziger meereizen"? Dit product heeft al geen eigen productvoorwaarden dus het is al onduidelijk genoeg 😉
Dat is een goede vraag, Anoukfrederiek! Ik heb dit even nagevraagd, daar kom ik op terug. Wat betreft andere opties, wordt hij ook bij het station afgezet? Dan is een Railrunner aanschaffen bij de automaat ook nog een optie. Of misschien kan hij zelf € 2,50 contant meenemen? En heeft hij toevallig ook al een telefoon, waarmee hij het ticket in de app kan laden? Dat is natuurlijk ook nog een optie!
Dank Laura, voor het uizoeken. Hij zal alleen naar het station gaan, maar elke dag een kaartje kopen bij de automaat lijkt me niet heel handig. Op ons station (Houten Castellum) is maar 1 automaat en daar is het altijd erg druk.
Kan een Railrunner ook worden geladen in de NS-app? Want hij heeft al wel een telefoon. Ik zag op de website van NS dat Railrunner als e-ticket gekocht kan worden, maar dan moet ie uitgeprint worden? Het zou het meest ideaal zijn als die gewoon op zijn NS-app onder 'kaartjes' kunnen komen te staan. Kan dat?
Badge +3
Een Railrunnerkaartje is als e-ticket te koop en kan ook in de NS app geladen worden.
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner
https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html

Je zult wel de NS app op de telefoon moeten installeren en de link voor het openen van het ticket moeten sturen naar de telefoon. Ik neem aan dat hij al een eigen e-mailaccount heeft. Verder natuurlijk altijd zorgen voor een opgeladen telefoon, Maar dat spreekt eigenlijk vanzelf.
Ik heb inmiddels vernomen dat het kan zijn dat een Railrunner het Kids Vrij abonnement overrulet en dus mee ingecheckt wordt in plaats van het Kids Vrij abonnement, maar 100% zekerheid kan ik niet geven. Bij een ander abonnement, zoals Dal Voordeel, is dit bijvoorbeeld wel het geval. Je mag dit uiteraard proberen (en je bevindingen hier plaatsen, zodat wij er weer van leren!😉) maar ik denk dat het e-ticket voor jullie de beste uitkomst is. 🙂 Dan hoef je het ticket ook niet te laden op de OV-chipkaart bij de drukke automaat.
Oke, duidelijk verhaal. Ik denk dat we het dan op zijn telefoon zullen laden. Hartelijk dank voor het meedenken, allemaal!
Badge +3
Een e-ticket mag je naar keuze:
  • Uitprinten
  • Laden in de NS app
  • (In sommige gevallen) Laden op een ov-chipkaart (ophalen als bestelling)
  • Tonen op een telefoon of tablet (hetzelfde pdf document dat je kunt uitprinten)
Bij dat laatste is het je eigen verantwoordelijkheid dat de code goed scanbaar is, dus scherm op hoge helderheid (de app doet dat automatisch) en liefst geen barsten in het scherm.

Oh, en Onder bepaalde omstandigheden moeten nu ook kinderen onder 14 jaar zich kunnen identificeren in het openbaar vervoer. Omdat een e-ticket op naam staat zou dat zomaar ook hier van toepassing kunnen zijn. 🤔
Badge +3
Kinderen tot 12 jaar hoeven zich niet te kunnen identificeren in het OV.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen
Dat is dus een uitdaging voor toezichthouders die het recht op kinderkorting willen controleren.

Reageer