beantwoord

Recht op restitutie bij tussentijds opzeggen Dal Voordeel?

• 17 maart 2014
  • 7 reacties
  • 656 Bekeken

Beste NS,

Afgelopen vrijdag is per automatisch incasso weer 50 euro van mijn rekening afgeschreven voor het gebruik van het Dal Voordeel abonnementv (2e jaar). Dit deed me er aan herinneren dat het eigenlijk eens tijd wordt om dit abonnement op te zeggen, aangezien ik er nog weinig gebruik van maak.

Nou lees ik op de site van NS verschillende voorwaarden door. Ik kan daarin niet veel wijzer worden of men recht heeft op restitutie bij tussentijdse opzegging. Mijn abonnement staat op een persoonlijke OV-chipkaart, die ik (volgens mij gratis) bij mijn abonnement kreeg, bijna 2 jaar terug.

Nou is mijn vraag; heb ik recht op restitutie, mocht ik mijn abonnement z.s.m. gaan opzeggen? Deze week gaat het nieuwe contractjaar in.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk en hoop op een spoedig antwoord.
Vriendelijke groet,

Liesbeth
icon

Beste antwoord door Robby NS 17 maart 2014, 13:57

Hi Liesbeth, uit je vraag begrijp ik dat je je eerste contractjaar hebt gehad en het nu graag op wil zeggen. Je hebt dan inderdaad recht op restitutie van de maanden dat je je abonnement niet meer gebruikt. Vriendelijke groet, Robby
Bekijk origineel

7 reacties

Ik ben ook geinteresseerd in het antwoord. Hoewel ik al een OV Chipkaart had en het daar bij is gezet.

Beetje vervelend ook dat je dood wordt gegooid (o.a. in de emails van de NS) met een aanbieding voor 29,- wat trouwens niet echt een aanbieding is want de aanbieding is er volgens mij zo'n beetje het jaar rond.
Hallo Lies en Pascal

In artikel 5.2 van de voorwaarden (die niemand leest en toch voor akkoord "vinkt" 🙂 ) lees ik:

"Als het eerste Abonnementsjaar is verstreken, heeft u het recht het
Abonnement voor onbepaalde tijd op te zeggen tegen dezelfde dag van de
maand als de dag waarop uw Abonnement is gestart. Naast deze vereiste
opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment waarop u het
Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch
heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren). Pas na het elektronisch
verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling en/of kan sprake zijn van
terugbetaling van (een deel) van de abonnementsgelden."

Ik denk dat daarin precies het antwoord staat wat jullie zoeken.

M.vr.gr
Hans
Hi Liesbeth, uit je vraag begrijp ik dat je je eerste contractjaar hebt gehad en het nu graag op wil zeggen. Je hebt dan inderdaad recht op restitutie van de maanden dat je je abonnement niet meer gebruikt. Vriendelijke groet, Robby
Beste Hans en Robby,

Bedankt voor jullie antwoord.
Hans, in jouw antwoord wordt gesproken over het verwijderen van het abonnement via de automaat.
Is alleen dat voldoende om mijn abonnement te beeïndigen of moet ik ook schriftelijk/telefonisch opzeggen (is mij in dat artikel niet helemaal duidelijk) ?
Enig idee of het bedrag automatisch teruggestort wordt, of zou ik dat nog bij mijn opzegging moeten aangeven?

Beste Hans en Robby,

Bedankt voor jullie antwoord.
Hans, in jouw antwoord wordt gesproken over het verwijderen van het abonnement via de automaat.
Is alleen dat voldoende om mijn abonnement te beeïndigen of moet ik ook schriftelijk/telefonisch opzeggen (is mij in dat artikel niet helemaal duidelijk) ?
Enig idee of het bedrag automatisch teruggestort wordt, of zou ik dat nog bij mijn opzegging moeten aangeven?

Hi Liesbeth,

Je zal te allen tijde eerst het abonnement telefonisch of schriftelijk (heeft altijd mijn voorkeur) moeten opzeggen. Dat je daarbij aangeeft dat je restitutie wenst over de nog niet verstreken maanden kan natuurlijk nooit kwaad. Het kan maar zwart op wit staan. (Zekerheid voor alles, nietwaar).

Pas na de ontvangen bevestiging is het mogelijk om het abonnement van de OV-chipkaart te verwijderen.
NS zet dan n.l. een - noem het maar - verwijderingsprodukt klaar.
Je kunt dus niet zo maar even naar een kaartautomaat lopen en op een knopje "verwijderen" drukken.

In de algemene voorwaarden staat letterlijk in artikel 5.2:
"Als het eerste Abonnementsjaar is verstreken, heeft u het recht het
Abonnement voor onbepaalde tijd op te zeggen tegen dezelfde dag van de
maand als de dag waarop uw Abonnement is gestart. Naast deze vereiste
opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment waarop u het
Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch
heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren). Pas na het elektronisch
verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling en/of kan sprake zijn van
terugbetaling van (een deel) van de abonnementsgelden."

Ik hoop dat deze aanvulling wat meer duidelijk heeft gebracht.

M.vr.gr.
Hans
Helemaal geweldig, zo'n snelle reactie!

Bedankt voor de hulp. Ik ga maar snel een brief schrijven! :)

Graag gedaan, Lies. Ik was toevallig toch in de buurt.
Ik neem aan dat je het adres van de Klantenservice wel ergens hebt, maar voor alle zekerheid :
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Houd er wel rekening mee dat de afhandeling van briefpost bij de klantenservice zo'n 3-5 weken in beslag neemt (zeggen zij zelf).

Succes!

Groeten,
Hans

Reageer