beantwoord

Reis met voordeelurenabonnement vóór 09.00 uur

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb een voordeelurenabonnement 1e klas. Ik moet om 08.00 uur vertrekken. Kan ik dan met een gekocht kaartje enkele reis 2e klas reizen tot het eerste station waar ik na 09.00 uur aankom en dan de rest van de dag verder met mijn vrij reizen kaartje? Kan ik dan om 08.00 uur al inchecken met mijn OV-chipkaart?
icon

Beste antwoord door Danny NS 8 maart 2019, 17:54

Mijn excuses voor de late reactie, het heeft even geduurd tot ik een reactie heb mogen ontvangen van de betreffende afdeling.

Mag je na inchecken met een klassenwissel in de spits naar de tweede klas, zonder wachttijd van 35 minuten met een eersteklas keuzedag, direct daarop in de daluren inchecken?

Ja, dat mag en dat kan. Technisch hebben we het uitgezocht door het simpelweg te proberen! Hieruit bleek dat je na de daluren binnen 35 minuten kon inchecken met een 1e klasse Keuzedag. Hierin hebben we een Klassewissel naar de 2e klasse gebruikt om in de spits te reizen.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Zodra je met een ov kaart incheckt in de spits, maak je de gehele reis in de spits, ook als je na de spits uit en incheckt binnen 35 minuten. Als je een e-ticket koopt en deze gebruikt tot het eerste station na 9uur, kun je vanaf daar je ov-chipkaart inchecken, om verder te reizen. Ook een losse vrij reizen kaart dient altijd geactiveerd te worden voor je kan doorreizen. Je zult sus sowieso om 9 uur even naar een paal of poortje moeten lopen om in te checken.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zou wel eerst narekenen of het wel voordeliger is om de reis in 2 delen op te knippen. Het hangt er vanaf hoever je nog moet vanaf 9 uur. Wanneer dat nog maar een klein stukje is zou het zelfs kunnen dat je door deze actie uiteindelijk meer betaalt aangezien je dan langeafstandkorting heb.
Reputatie 7
Badge +4
Wat u kunt doen is:

U zet uw keuzedag op de kaart voor u gaat reizen.

U gaat voor acht uur naar het automaat en zet er een klassenwissel naar de tweede klas op.
Uw keuzedag wordt niet geactiveerd, want u checkt in tijdens de spits.
U checkt hiermee in en na negen uur weer uit. (eigenlijk: na 08.55)

Normaal zou u de klassenwissel na negen uur weg moeten halen maar omdat u met de keuzedag eerste klas automatisch goed incheckt, kunt u meteen inchecken. Zo niet dan klassenwissel weghalen en weer inchecken met de keuzedag. Een klasenwissel vervalt echter na de uitcheck, het kan hooguit om het opnieuw inchecken gaan, maar dat gebeurt met de keuzedag.

De keuzedag is een nieuwe incheck dus u hoeft geen 35 minuten te wachten. Het reizen met de keuzedag vormt een uitzondering op deze regel. Met een keuzedag mag u wel inchecken in de spits en na het uitchecken meteen weer inchecken met de keuzedag, in de daluren dus. Normaal geldt dit niet.

Het is theoretisch wat ik zeg, ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd. NS moet het licht er maar even over laten schijnen.

Ik zou inderdaad een los kaartje kopen tot de bestemming waar ik na negen uur goed in kan checken en de keuzedag er al vast van te voren opzetten.

Ben wel benieuwd wat een NS-medewerker hier van vindt.😉
Hoi Ger,
De tips over het kopen van een e-ticket die worden gegeven wil ik je inderdaad aanraden. Je kan het beste een e-ticket kopen tot het station waarvandaan je verder wilt reizen met je Keuzedag.
Hou er rekenschap mee, mocht je op een station met poortjes komen, om eerst de poortjes uit te lopen met je e-ticket en hierna in te checken met je Keuzedag. Op sommige stations staan overstapzuilen op het perron, je kan hier ook inchecken.

Wat Thom zegt over het gelijk kunnen inchecken met je Keuzedag binnen 35 minuten, durf ik je niet met zekerheid te bevestigen. Ik verwacht dat dit niet gaat werken waardoor je op vol tarief gaat reizen.
Mocht je het toch op deze manier gaan proberen dan lees ik graag of dit goed is gegaan.
Reputatie 7
Badge +4
Wie incheckt met een keuzedag geactiveerd tijdens de spits, kan na het einde ervan op zijn keuzedag inchecken zonder wachttijd. Tijdens de spits reis je uiteraard op saldo.

Het gaat er alleen om of je na een reis in de tweede klas tijdens de spits - dus na een klassewissel - ook meteen met een eersteklas keuzedag in kunt checken. Uiteraard na de uitcheck voor het reizen op saldo tijdens de spits. Daar was de klassenwissel ook voor.

Je mag natuurlijk verwachten wat je wilt, maar het was een vraag die ik graag met zekerheid beantwoord zag. ;-)

Mijn inschatting is dat het wel kan, omdat het gewoon een nieuwe incheck is en met de Keuzedag eerste klas. De klassewissel eindigt bij de uitcheck.
Op grond waarvan zou je dan die 35 minuten nog moeten wachten bij een Keuzedag? Mensen met een tweede klas voorinstelling op de chipkaart kunnen ook meteen met een eersteklas keuzedag gaan reizen.

Op grond van welke argumenten verwacht je dat het niet gaat werken?

Mag je na inchecken met een klassenwissel in de spits naar de tweede klas, zonder wachttijd van 35 minuten met een eersteklas keuzedag, direct daarop in de daluren inchecken?
Hoi Thom,

Begrijpelijk dat je dit graag zeker wilt weten.
Ik wil je graag direct van het juiste antwoord willen voorzien, maar helaas weet ik het op dit moment niet zeker of het op die manier gaat werken. Ook op de afdeling weten we het niet zeker. Ik ga dit daarom uitzoeken en kom hier uiteraard op terug. Ik zal dit hier laten weten 😀.
Badge +3
Ik zeg +1 voor beste antwoord van @Thom maar als jullie dat willen uitzoeken klik ik nog even nergens op ;-)

Doe ik bijna nooit trouwens, antwoorden als beste markeren, tenzij topics al lang open staan als onbeantwoord en ikzelf uit eerste hand kan bevestigen dat het werkt.

Dat het laden (en verwijderen) van een klassewissel een bekend trucje is om korting of vrij reizen te forceren (bijv. bij Weekend Vrij op Vrijdagavond na 18:25) is een publiek geheim.

En dat een Keuzedag niet aangesproken wordt bij een incheck in de spits geloof ik meteen! Dat is namelijk hetzelfde als met Samenreiskorting eigenlijk

Ben wel benieuwd hoe dat dan gaat met een keuzedag (technisch gelijk aan Dag Voordeeluren) bij een overstap in de (ochtend)spits naar een andere vervoerder 🤔
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat me om de feiten, zodat we hier de juiste informatie kunnen geven. En wat het markeren betreft gaat vertrouwen samen met verantwoordelijkheid. ;-)

Wat Thom zegt over het gelijk kunnen inchecken met je Keuzedag binnen 35 minuten, durf ik je niet met zekerheid te bevestigen. Ik verwacht dat dit niet gaat werken waardoor je op vol tarief gaat reizen.

Ik wil dit dus graag ontzenuwd zien, al kan ik me de reactie van Danny wel voorstellen. Het gaat me ook om de bal, niet om de man, zeker omdat hij er nog maar pas is. Dan hoor je de vingers sowieso breed te hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Ben wel benieuwd hoe dat dan gaat met een keuzedag (technisch gelijk aan Dag Voordeeluren) bij een overstap in de (ochtend)spits naar een andere vervoerder 🤔

Met een dergelijke papieren kaart reis je niet op saldo en een overstap tijdens de spits naar een andere vervoerder kan dus gewoon niet, lijkt me.

Inchecken voor 06.30 met deze papieren dagkaart kan inmiddels wel en je kunt met deze kaart ook weer uitchecken in de spits.

Met een elektronische keuzedag moet je ook vol betalen na inchecken in de spits bij een andere vervoerder, ook al ben je voor de spits tegen daltarief ingecheckt. Dat kan wel, want met een electronische keuzedag op je chipkaart reis je gewoon op saldo in de spits.
Badge +3
Linksom of rechtsom komen we er altijd wel.

Als je overgang van spits naar dal toevallig op een station is waar meerdere vervoerders paaltjes hebben (denk aan o.a. Arnhem, Amersfoort, Ede-Wageningen en vele stations in Limburg) dan kan je ook gewoon even uitchecken bij NS, inchecken bij ×, uitchecken bij × (100 seconden wachten als er geen poortjes zijn maar alleen paaltjes) en dan weer inchecken bij NS voor je korting of vrij reizen.

Bij een Keuzedag speelt dat niet zo, maar handig voor de meelezers. Met NS Flex werkt het overigens weer anders, want dan maakt de vervoerder ineens niet meer uit, en zul je dus met e-tickets moeten gaan werken, of een tweede ov-chipkaart 😞
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een voordeelurenabonnement 1e klas. Ik moet om 08.00 uur vertrekken. Kan ik dan met een gekocht kaartje enkele reis 2e klas reizen tot het eerste station waar ik na 09.00 uur aankom en dan de rest van de dag verder met mijn vrij reizen kaartje? Kan ik dan om 08.00 uur al inchecken met mijn OV-chipkaart?

Overigens kunt u met uw Keuzedag in combinatie met het oude VDU tegenwoordig ook voor 06.30 inchecken met de keuzedag en de hele reis gratis maken. Dit mogelijk ten overvloede.
Mijn excuses voor de late reactie, het heeft even geduurd tot ik een reactie heb mogen ontvangen van de betreffende afdeling.

Ja, dat mag en dat kan. Technisch hebben we het uitgezocht door het simpelweg te proberen! Hieruit bleek dat je na de daluren binnen 35 minuten kon inchecken met een 1e klasse Keuzedag. Hierin hebben we een Klassewissel naar de 2e klasse gebruikt om in de spits te reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Het was me al bekend. Ik heb het uitgezocht met mijn Keuzedag en je kunt, alleen met deze kaart, zonder 35 minuten te wachten meteen inchecken.

Ik checkte in om 08.45 in Gouda en uit in Gouda Goverwelle net in de daluren. Ik kon meteen weer inchecken (ander paaltje) en direct met de Keuzedag verder reizen. Ik meen me te herinneren dat ik het hier bij een andere vraag ook heb vermeld, maar kan het zo snel niet vinden.

Reageer