reis naar parijs en gebruik van keuzedag. | NS Community
beantwoord

reis naar parijs en gebruik van keuzedag.


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 58 reacties

wanneer ik reis vanaf hoogeveen naar parijs hoe kan ik dan gebruik maken van een keuzedag tot de grens?

icon

Beste antwoord door Thom 13 June 2021, 23:14

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een internationaal ticket koopt, geef je aan dat je in Nederland 100% korting hebt. Je moet de keuzedag wel activeren bij instappen.

Reputatie 7
Badge +4

De reis is waarschijnlijk met Thalys en dan is de keuzedag niet in te zetten tot de grens. Thalys heeft een eigen prijssysteem. U kunt de keuzedag wel gebruiken van Hoogeveen tot Rotterdam. Met de reguliere treinen naar Parijs is nogal een onderneming en in de praktijk eigenlijk onwerkbaar. 

 

Let bij Thalys op de goedkope tickets, soms vanaf 25 euro.:innocent:

 

https://www.thalys.com/nl/nl/promos-tarifs/promo-25-jaar-al-onze-bestemmingen-aan-eu-25

Reputatie 7
Badge +1

En precies met die TLS maakt het ook niet uit waar je opstapt qua prijs. Die KD kan enkel wat brengen voor een eventueel nodig aansluitend aanvoertraject binnen NL. Zelfs de truc om vanaf ANTwerp te boeken en dan tot daar op KD+aansluitend =vooruit te reizen met de andere trein brengt eerder nadeel als voordeel

Overigens dito voor EuroStar ri. London

Voor de ICE naar Duitsland kan, maar hoeft het niet- de goedkopere Spar- of Supersparpreise zijn ook meestal hetzelfde van alle opstapstations in NL

Reputatie 2

ik heb een ticket geboekt via ns internationaal en aangegeven zoals mode het verwoordt.

dank voor de reacties en hoop dat het goed komt!!

Reputatie 2

Graag wil ik weten of in augustus de keuze dag de hele dag geldig is, ook op vrijdag en maandag ,en  ook voor 9 uur en na de 5 uur.?

Plus mijn vraag; wanneer ik de keuzedag gebruik op vrijdag, vanuit hoogeveen naar a`dam centraal, daar overstap op de thalys, moet ik dan ergens tevoren uitchecken? Of kan ik gewoon doorreizen?

Ik heb thalys ticket gekocht met 100% voordeel.

Graag verneem ik een antwoord.

Badge +3

Keuzedagen hebben het hele jaar dezelfde geldigheid: op werkdagen zijn ze alleen geldig bij inchecken vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Dit geldt dus ook in de maanden juli en augustus en ook bij internationale reizen.

Voor uw reis naar Parijs moet u dus zorgen dat u in Hoogeveen incheckt tijdens de daluren, dan is het goed. Uitchecken hoeft niet.

Reputatie 2

Ik meen dat ik eens gelezen had dat de keuzedagen tijdens de vakantieperiode in juli en augustus de hele dag bruikbaar zijn, maar niet dus… 

Mijn vraag; wanneer ik 2 medereizigers meeneem moet ik dan op mijn kaart ook dit in de kaart automaat aangeven of moeten de meerezers dit alleen doen.

Dank.

Badge +3

Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement waren tot en met vorig jaar inderdaad de hele dag geldig in juli en augustus. Dat is per 1 januari 2021 veranderd.

Als u medereizigers met Samenreiskorting meeneemt, dan hoeft u als abonnementhouder niets te doen. Uw medereizigers moeten inderdaad Samenreiskorting op hun OV-chipkaart laden voorafgaand aan het inchecken. Of reizen met een e-ticket met Samenreiskorting, dat kan ook.

Reputatie 2

Dank u vriendelijk, het is mij duidelijk.

Reputatie 2

Ik heb een voordeel uren kaart.Hiervan kan ik geen keuze dag gebruiken ivm spitsuren instappen begrijp ik.

Ik neem aan dat het voordeel uren tarief wel geldt voor 9 uur?

Ik heb nog een vraag; Wanneer ik vanuit Hoogeveen met ov kaart 40% korting reis vanaf 8.36 naar A`dam centraal,  via utrecht centraal.

Moet ik dan uitchecken in a`dam centraal wanneer ik daar de thalys neem naar parijs, ik heb ticket parijs met 100% voordeel gekocht.

Mijn 2 mede  reizigers gaan vanaf urecht centraal meereizen met mee reiskorting via mijn voordeel kaart.

Moeten zij ook in a`dam centraal uitchecken voor het instappen bij de thalys.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, het zijn veel vragen, maar hopelijk kunt mij hierin duidelijkheid geven.

Badge +3

Zowel bij gebruik van een Keuzedag of reizen op het Voordeelurenabonnement zelf krijg je geen 40% korting bij een incheck in de spits. Die is doordeweeks van 6:30-9:00 en 16:00-18:30.

Bij een incheck buiten de spits kan je wel doorreizen in de spits, of overstappen van bijv. NS naar NS met behoud van korting of vrij reizen.

Bij gebruik van een Keuzedag en een incheck in de spits wordt deze niet aangesproken (je reist voltarief), maar bij een overstap buiten de spits wél. In tegenstelling tot reizen op het Voordeelurenabonnement hoef je dan geen 35 minuten te wachten.

Als je Thalys kunt boeken met 100% voordeel binnen Nederland (geen idee of dat kan, zie eerdere reacties) dan moet je in Amsterdam niet uitchecken, maar de Keuzedag ingecheckt laten.

Voor wat betreft de twee medereizigers vanaf Utrecht, deze dienen uit te checken in Amsterdam (tenzij ze op een e-ticket met 40% korting reizen) en krijgen geen korting voor Thalys.

Reputatie 2

ik heb voor de 2 mede reizigers een e ticket voor Thalys gekocht met 40 % korting.

Als ik het goed begrijp moeten zij dan ook niet uitchecken in a`dam alvorens in te stappen in de Thalys, klopt dat?

Bij gebruik van een Keuzedag en een incheck in de spits wordt deze niet aangesproken, maar bij een overstap buiten de spits wél. In tegenstelling tot reizen op het Voordeelurenabonnement hoef je dan geen 35 minuten te wachten.

Deze zin begrijp ik niet goed.

Wat raadt u mij aan, om bv in de overstap in Zwolle de keuzedag in te voeren?

Of kan dan niet binnen 5 min.

Heel graag nog uw antwoord.

 

Reputatie 2

of in Zwolle uit te checken en direct weer in te checken, zodat we allen 40 % krijgen.

Het liefst gebruik m`n keuzedag, kunt u zich  svp nog eens beraden?

Badge +3

Ik zou eerst nagaan of Thalys wel korting geeft voor abonnementshouders binnen Nederland, maar blijkbaar kan dat dus want u hebt ze zelf gekocht dus? Ik kan het niet vinden in ieder geval.

Reizen met 40% Samenreiskorting is géén abonnement, dus medereizigers hebben in geen geval recht op korting in Thalys.

Uzelf heeft dat eventueel wél, want de Keuzedag is onderdeel van uw Voordeelurenabonnement. Deze moet bij controle in principe ‘actief’ zijn, maar nu ik er over na denk kan je gewoon uitchecken in Amsterdam want de Keuzedag blijft de rest van de dag gewoon geldig.

Uw medereizigers dienen (als ze met een ov-chipkaart reizen en om kosten te voorkomen) uit te checken in Amsterdam, na de reis vanuit Utrecht. Doen ze dit niet dan kost het ze €10 instaptarief.

Reputatie 2

mijn medereizigers reizen met een ov chipkaart en mee reiskorting vanaf utrecht via mijn kaart.

Ook de etickets voor hun zijn wel geleverd met korting voor de mede reizigers.

Moeten de medereizigers toch uitchecken in Amsterdam?

Badge +3

Als ze niet uitchecken kost de rit van Utrecht naar Amsterdam ze € 10,00 euro, terwijl dat met 40% korting maar € 4,92 kost.

Als ze 40% korting binnnen Nederland gekregen hebben voor Thalys dan is dat bij mijn beste weten absoluut ongeldig, want daar mag je als NS abonnementhouder géén mensen met Samenreiskorting mee laten reizen.

Reputatie 2

dank voor uw antwoord, misschien heb ik het onjuist, maar de tickets zijn al in bezit van de reizigers.

fijne avond en nogmaals dank.

Badge +3

Ik weet het ook niet 100% zeker maar bij controle zal aan de medereizigers gevraagd worden om een NS abonnement te tonen dat recht geeft op 40% korting binnen Nederland, en dat hebben ze (waarschijnlijk) niet…

Voor uzelf geeft een (geactiveerde) Keuzedag recht op 100% korting binnen Nederland.

Wat wel het geval kan zijn is dat u internationale tickets geboekt hebt (Thalys) vanaf een ander station in Nederland naar Amsterdam met 40% of 100% korting voor de reis naar Amsterdam.

In dat geval is er weinig aan de hand en moeten uw medereizigers in Utrecht niet inchecken met hun ov-chipkaart, want de rit naar Amsterdam is al betaald. Poortjes openen in Utrecht kunnen ze dan met het internationale ticket.

Reputatie 2

geldt dat dan ook voor mij om het poortje te openen met internationale ticket? vanaf mijn woonplaats bij instappen? 

Reputatie 2

ik heb de ticket van mezelf erbij gepakt en zie dat het vertrek punt Amsterdam Centraal is.

Dat geldt ook voor de andere 2 reizigers.

Binnen nederland reizen we samen vanaf utrecht naar amsterdam centraal en ik vanuit hoogeveen via utrecht.

Zij maken dan gebruik van mijn korting.

Badge +3

Dan is het wel duidelijk, het gaat dus niet om korting op Thalys maar de reis naar Amsterdam.

Uzelf checkt in op Hoogeveen met de Keuzedag en de medereizigers checken in met hun ov-chipkaart met daarop Samenreiskorting actief om met 40% korting mee te reizen naar Amsterdam.

In Amsterdam (dat kan op het perron bij de overstappaal met witte kubus erboven) checken de medereizigers uit om de rit van Utrecht naar Amsterdam af te sluiten, die kost ze dan € 4,92

De Keuzedag mag je ook uitchecken maar op zich hoeft dat niet want die kost verder niets.

Vanaf Amsterdam (Thalys) reis je met het internationale ticket, daarmee kan je niet in- of uitchecken, alleen poortjes openen maar die kom je niet tegen verder, hooguit in Parijs.

Reputatie 2

inderdaad, maar ik stap in om 8.36, en dan kan ik nog geen korting claimen, ik ben dan van plan om in zwolle uit te checken en opnieuw inte checken door daar mijn keuze dag op te halen in de automaat en opnieuw in te checken.

Zo is die dan geactiveerd en kan de verdere reis dienst doen.

Zie ik het zo goed?

of kan ik de keuzedag  al eerder ophalen?

Ik moet eerst immers nog een kaartje op saldo betalen tot zwolle?

Reputatie 2

Ik raak een beetje verstrikt in alle antwoorden van de vele mails.

in zwolle is het toch logisch om zo wie zo opnieuw in te checken, zodat ik de 40% korting krijg .?

Is het  wel logisch om de keuze dag te gebruiken ivm voordeel?

Doe ik dat niet, moet ik dan ook uitchecken in amsterdam? 

Of moet de kaart actief blijven ivm controle in de Thalys?  

Badge +3

Ik raad u aan in Hoogeveen vast de Keuzedag op uw OV-chipkaart te laden. Als u vervolgens om 8.36 uur in Hoogeveen incheckt, dan geldt uw Keuzedag natuurlijk nog niet. U reist dan dus op saldo tegen vol tarief. Maar door in Hoogeveen vast de Keuzedag te laden, is het in Zwolle voldoende om even uit te checken en weer in te checken in de daluren om de rest van de reis op uw Keuzedag te maken. Dat is het eenvoudigst te doen door even door een poortje te lopen en daarna via de andere kant van het poortje het station weer te betreden.

Door uw Keuzedag zo te gebruiken, betaalt u alleen voor Hoogeveen-Zwolle. Dat lijkt me de goedkoopste optie. Zou u geen Keuzedag gebruiken, en de hele reis op saldo willen maken, dan wordt het iets ingewikkelder. Er moet dan namelijk minimaal 35 minuten zitten tussen het uitchecken en inchecken in Zwolle, anders ziet NS dit als één reis en blijft het spitstarief gelden. Dit is wel op te lossen, door bijvoorbeeld de reis Hoogeveen-Zwolle niet met uw OV-chipkaart te maken, maar met een ander kaartje, maar dat is wel ingewikkeld. Met de Keuzedag is het een stuk makkelijker.

Als u met uw Keuzedag reist, dan checkt u niet uit in Amsterdam. Iedereen die op saldo reist, doet dat wel, anders is niet duidelijk welke reis gemaakt is en welk bedrag daarvoor moet worden afgeschreven. Uitchecken kan in Amsterdam op het perron waar de Thalys vertrekt; daarvoor zijn speciale paaltjes voor overstappende internationale reizigers geplaatst.

Thalys kent een eigen tariefsysteem. Vervoerbewijzen met 100% korting in Nederland of 40% korting in Nederland zijn dus even duur als vervoerbewijzen voor vol tarief. U kunt dat zelf nagaan op www.nsinternational.com. Dit betekent dat u in de Thalys alleen het internationale ticket hoeft te laten zien en niet uw OV-chipkaart met abonnement. De 40% of 100% korting heeft alleen effect als er ook nog een binnenlands traject (niet-Thalys) deel uitmaakt van het internationale ticket, maar dat is in uw geval niet zo, want u hebt tickets gekocht met vertrekstation Amsterdam Centraal.

  

geldt dat dan ook voor mij om het poortje te openen met internationale ticket? vanaf mijn woonplaats bij instappen? 

Nee, omdat uw ticket pas geldig is vanaf Amsterdam Centraal, en u vanaf Hoogeveen nog met een ander vervoerbewijs reist.

Reputatie 2

beste Tochjo,

u vat alles samen in een heel duidelijk antwoord.

Ik dank u daarvoor zeer hartelijk, en weet nu precies wat juist is zonder spanning.

Dank u wel voor het mee denken.

Reageer