Reiskosten declareren met abonnement

• 3 september 2014
  • 3 reacties
  • 3131 Bekeken

Dag medereizigers!

Ik zit met een nogal ingewikkelde vraag. Ik zal proberen om de situatie een beetje te schetsen, zodat jullie de context wat beter begrijpen en mijn vraag beter kunnen interpreteren.

Ik heb sinds 1 juli een nieuwe baan voor 3 dagen in de week. Ik reis veel in de daluren, dus daarom heb ik een Dal Vrij abonnement aangeschaft: dat was de voordeligste optie. Geen reiskostenvergoeding van deze werkgever helaas.

Nu heb ik per 1 september nóg een baan gevonden, voor de overige 2 dagen in de week. Hier zou ik wel een reiskostenvergoeding kunnen krijgen, maar alleen door middel van een reiskostenoverzicht van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Ook hier reis ik echter veel tijdens de daluren, waardoor ik automatisch gebruik maak van mijn Dal Vrij abonnement. Gevolg: geen daadwerkelijk gemaakte kosten in het declaratieoverzicht. Mijn reizen 'kosten' immers 0 euro. Dat ik vooraf al 99 euro per maand betaal, is daarin niet zichtbaar.

Mijn vraag: is er een manier waarop ik een declaratieoverzicht kan maken met de eigenlijke kosten van mijn reizen? Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet profiteren van het systeem ofzo, maar ik heb immers indirect (vooraf) al betaald voor mijn reis. Dat bedrag (een percentage van die 99 euro), zou ik graag declareren bij mijn tweede werkgever. Het is immers gelukkig toeval voor hen dat ik al een Dal Vrij abonnement heb voor mijn eerste baan: als dat niet zo was geweest, had ik gewoon een volledige vergoeding gekregen.

Of heeft iemand een andere suggestie? Ook welkom! Een goed gesprek met mijn baas over een alternatieve regeling had ik uiteraard zelf ook al bedacht, maar dat is plan B... ;)

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes,
Judith

3 reacties

Vanuit de reishistorie in MijnNS of in Mijn Ov-chipkaart kunt u geselecteerde reizen exporteren naar een declaratieoverzicht. Hier zult u echter tegen het probleem aanlopen dat de bijbehorende bedragen 0 euro zullen zijn.
U zou natuurlijk wel, de kosten van deze reizen zonder abonnement (of met bijvoorbeeld een Dal Voordeel abonnement) kunnen berekenen, maar dit gaat u niet in een officieel (door de fiscus erkend) declaratieoverzicht krijgen, waardoor het maar zeer de vraag is of uw werkgever hiermee akkoord kan gaan.

Dat gesprek met uw werkgever zal er dus hoe dan ook moeten komen. Hopelijk wil deze (een deel van) uw abonnementskosten vergoeden.

Of heeft iemand een andere suggestie? Ook welkom! Een goed gesprek met mijn baas over een alternatieve regeling had ik uiteraard zelf ook al bedacht, maar dat is plan B... 😉

Hallo Judith,

Misschien zou je kunnen aansluiten bij de Geld terug bij vertraging"-regeling.
In dat geval zou je per dag dat je werkt een vergoeding kunnen declareren
van 1/18 van een Dal Vrij Abonnement (ofwel €5,50).
Badge
Dag medereizigers!

Ik zit met een nogal ingewikkelde vraag. Ik zal proberen om de situatie een beetje te schetsen, zodat jullie de context wat beter begrijpen en mijn vraag beter kunnen interpreteren.

Ik heb sinds 1 juli een nieuwe baan voor 3 dagen in de week. Ik reis veel in de daluren, dus daarom heb ik een Dal Vrij abonnement aangeschaft: dat was de voordeligste optie. Geen reiskostenvergoeding van deze werkgever helaas.

Nu heb ik per 1 september nóg een baan gevonden, voor de overige 2 dagen in de week. Hier zou ik wel een reiskostenvergoeding kunnen krijgen, maar alleen door middel van een reiskostenoverzicht van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Ook hier reis ik echter veel tijdens de daluren, waardoor ik automatisch gebruik maak van mijn Dal Vrij abonnement. Gevolg: geen daadwerkelijk gemaakte kosten in het declaratieoverzicht. Mijn reizen 'kosten' immers 0 euro. Dat ik vooraf al 99 euro per maand betaal, is daarin niet zichtbaar.

Mijn vraag: is er een manier waarop ik een declaratieoverzicht kan maken met de eigenlijke kosten van mijn reizen? Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet profiteren van het systeem ofzo, maar ik heb immers indirect (vooraf) al betaald voor mijn reis. Dat bedrag (een percentage van die 99 euro), zou ik graag declareren bij mijn tweede werkgever. Het is immers gelukkig toeval voor hen dat ik al een Dal Vrij abonnement heb voor mijn eerste baan: als dat niet zo was geweest, had ik gewoon een volledige vergoeding gekregen.

Of heeft iemand een andere suggestie? Ook welkom! Een goed gesprek met mijn baas over een alternatieve regeling had ik uiteraard zelf ook al bedacht, maar dat is plan B... ;)

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes,
Judith

He Judith, welkom op het forum. Vanuit de reishistorie in MijnNS zie je inderdaad alleen maar bedragen staan van € 0,00. Wat je eventueel kan doen is je factuur van je abonnement uitprinten en hopelijk is dat voldoende. Andere suggestie heb ik helaas niet. En anders toch maar je Plan B uitvoeren.

Reageer