beantwoord

Reiskosten tram met NS Flex kloppen niet.

  • 22 July 2023
  • 11 reacties
  • 332 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen,

 

Afgelopen week hebben we een retourreis gemaakt met de tram in Utrecht op een NS Flex abonnement. Helaas is het in- en uitchecken niet helemaal goed gegaan, op de heenreis zijn we vergeten uit te checken. In Utrecht staan de paaltjes (blijkbaar) op het perron en niet in de tram zelf zoals in de rest van Nederland. Bij aanvang van de terugreis een uur of 3 later, checkte het systeem dus alsnog uit, en kort daarna konden we alsnog inchecken voor de terugreis.

Met de facturatie van de ritprijs via NS Flex is nu iets vreemds gebeurd, de heenreis kost 4,37 en de terugreis 0,30 terwijl het 1,38 per enkele reis hoort te zijn.

Weet iemand toevallig hoe dat kan? De begin en eindhalte zijn wel gewoon goed geregistreerd. En bij wie moet ik zijn om beide ritten te laten herstellen? Ik denk zelf NS want die zal de facturatie doen en technisch gezien is er geen gemiste check-in of check-out omdat dit dus via paaltjes op het perron gaat. Bij mijn medereiziger met eveneens een NS Flex is de ritprijs precies hetzelfde.

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 July 2023, 11:00

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Bij reizen met bus, tram en metro wordt de ritprijs bepaald met de formule ritprijs = basistarief + kilometertarief × aantal kilometers. Als binnen 35 minuten na uitchecken weer opnieuw wordt ingecheckt voor een volgende reis, dan hoeft het basistarief niet opnieuw betaald te worden. Dat verklaart waarom de terugreis maar 30 cent kostte; het basistarief van 1,08 euro is niet opnieuw in rekening gebracht.

Omdat het gaat om een reis bij U-OV (Qbuzz), is de juiste procedure dat u met hen contact opneemt om de heenreis te laten corrigeren. Ik vrees dat dat wel lastig gaat worden, want zoals u al opmerkte, is NS verantwoordelijk voor de facturatie. Het zou dus kunnen dat u van het kastje naar de muur wordt gestuurd. In dat geval kunt u klachten indienen bij beide vervoerders, en vervolgens contact opnemen met het Klachtenloket Openbaar Vervoer als dat niets oplevert.

Reputatie 2

Dank, ga ik dat proberen. 30 cent voor de terugreis is dus ook niet terecht natuurlijk, want in werkelijkheid was het geen overstap.

Badge +3

Vind die € 4,37 ook vreemd, of was het € 1,37 want dan klopt het wel.

Reputatie 3

Vind die € 4,37 ook vreemd, of was het € 1,37 want dan klopt het wel.

Het lijkt me heel sterk dat als er 1,37 euro in plaats van 1,38 euro in rekening is gebracht voor de heenreis (en voor de terugreis geen basistarief), iemand deze moeite erin gaat steken om dit gecorrigeerd te krijgen.

Reputatie 2

Nee het is echt 4,37. Of zou het kunnen dat het nog zou kunnen veranderen? 4,37 is het bedrag wat ik in Mijn NS zie dus nog niet op de factuur. Heb screenshots toegevoegd.

 

Reputatie 3

Nee het is echt 4,37. Of zou het kunnen dat het nog zou kunnen veranderen? 4,37 is het bedrag wat ik in Mijn NS zie dus nog niet op de factuur.

Dat kan niet meer veranderen. Als er een bedrag verschijnt in Mijn NS is dit definitief. @Tochjo geeft, ervaren als hij is, een goede samenvatting van de opties, maar het zal helaas een hoop moeite worden voor een paar euro.

Ik heb dit vaker meegemaakt met Flex en NS en de vervoerders lossen op dit punt niets op, maar mensen merken dit niet en als ze het wel merken schuiven de vervoerders verantwoordelijkheid naar elkaar tot mensen opgeven. Over het algemeen werkt dat prima, want vrijwel niemand wil maanden bezig zijn om een paar (in mijn geval ÉÉN) euro terug te krijgen.

Het beste antwoord wat je hier op de community kunt verwachten is contact opnemen met de klantenservice (die je door zal sturen naar u ov) of contact opnemen met u ov. Geen enkele NS-medewerker hier zal je hier direct mee helpen. 

Zelf heb ik dit geaccepteerd als een nadeel van NS Flex en gebruik daarom NS Flex al jaren niet meer voor reizen met bus, tram en metro. Als een kleine vijf jaar niet genoeg is om dit soort problemen op te lossen, dan gebeurt het misschien ook wel nooit meer. Maar goed, iedereen moet daar zijn of haar eigen beslissingen in maken. Een paar euro onterecht betalen per maand kan voor velen opwegen tegen de voordelen van Flex.

Badge +3

Volgens de voorwaarden van OV-chipkaart (dat wel voor trein) mag je tot 6 uur na aanvang rit/reis uitchecken en dan kost een losse rit naar het station (zoals in je screenshot) € 1,38

Die € 4,37 slaat dus nergens op, met name omdat de juiste haltes bekend/geregistreerd zijn.

Ik zou het bij U-OV neerleggen, maar die verwijzen je 100% naar NS omdat zij niet weten welk abonnement je hebt. https://www.u-ov.info

Dan kom je dus (vergeten in/uitcheck) uit bij https://www.uitcheckgemist.nl maar die zien verder niets vreemds.

Als de NS je dus die € 4,37 factureert voor naar het station kan alleen de NS* dat corrigeren! Zo flex is het… 😣

* Het is me uiteindelijk ooit wel gelukt voor een busrit in Eindhoven bij Transdev (Bravo/Hermes/Arriva) om geld terug te krijgen, maar die bleven verwijzen naar het NS Flex systeem dat onterechte kosten rekent.

Volgens NS zijn er afspraken met alle vervoerders dat niet NS maar die vervoerder het moet oplossen.

Maar wie ben jij dan zegt die vervoerder? Voor trein hebben ze sowieso geen inzicht in je Flex abonnement dus zeg maar dat je 1e klas Altijd Vrij hebt of zo.

Na geld terug via een andere vervoerder (oké wij vergoeden het tramritje na al dat doordrammen wel maar NS is schuldig) eindig je dan nog steeds met een incorrecte NS factuur!

Ging bij mij om die € 1,08 basistarief na een korte stationspassage, maar toch…

Reputatie 2

Dank voor al jullie info, ik ga 1 poging doen bij beide vervoerders of het te herstellen is, maar het is het bedrag niet waard (2x1,91 euro, we waren met 2 personen ingecheckt en allebei een NS Flex met dit probleem) om heel veel moeite aan te gaan besteden. Wie weet in de toekomst beter om met een bankpas te gaan reizen buiten de trein. BTM gedeelte kan je ook uit laten zetten las ik hier op het forum, maar weer voldoende saldo moeten of automatisch opladen weer aanzetten vind ik wel een nadeel, want ik reis erg sporadisch. Alleen nog even uitzoeken of reizen met een bankpas een beetje fatsoenlijk te declareren zijn voor het geval ik voor mijn werk reis, want die staan niet op naam natuurlijk.

 

Mocht er een NS medewerker op dit forum iets kunnen betekenen, hou ik me uiteraard ook aanbevolen.

Reputatie 6

Helaas kan ik je alleen refereren naar wat Tochjo al aangegeven heeft Alex206.

Omdat het gaat om een reis bij U-OV (Qbuzz), is de juiste procedure dat u met hen contact opneemt om de heenreis te laten corrigeren.

Ik zou je graag nog een alternatief aanbieden als deze er was, maar hier kunnen wij ook niet om heen.

Reputatie 2

Misschien wel even leuk om de afloop te laten weten.

Op 24 juli via de site van U-OV een restitutieverzoek ingediend. Nog niks van gehoord, maar toevallig zie ik net dat gisteren het prijsverschil is overgemaakt.

Tegen de verwachting in dus soepel gegaan!

 

Dank voor jullie adviezen.

Badge +3

Misschien wel even leuk om de afloop te laten weten.

Op 24 juli via de site van U-OV een restitutieverzoek ingediend. Nog niks van gehoord, maar toevallig zie ik net dat gisteren het prijsverschil is overgemaakt.

Tegen de verwachting in dus soepel gegaan!

Voor reizen op een bankpas kan je wel een overzichtje (per reisdag) maken via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht maar of je dat ook kunt downloaden weet ik niet. Desnoods een schermafdruk maken.

Reageer