beantwoord

Reizen buiten afgekocht traject met Traject Vrij via Valleilijn

• 6 januari 2015
  • 27 reacties
  • 857 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Zoals eerder aangegeven bezit ik een Traject Vrij Arnhem-Amersfoort via Barneveld.
Stel, ik wil reizen van Arnhem naar Utrecht Centraal, en neem gewoon de NS trein van Arnhem direct naar Utrecht. Betaal ik dan Ede-Utrecht of Amersfoort-Utrecht?
Volgens de logica op http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/rekenvoorbeelden-traject-vrij.html zou het laatste gelden. Dat zou logischerwijs ook passen bij de slogan 'laagste prijsgarantie'. Maar is dat ook de werkelijkheid als ik geen gebruik maak van het Connexxion-traject?
icon

Beste antwoord door Thijs NS 14 januari 2015, 19:59

Ik heb het even gecheckt. Je betaalt in dit geval het stuk Ede-Wageningen naar Utrecht. De afstand van Utrecht naar Amersfoort is weliswaar korter, maar elke rit wordt opgesplitst in reisdelen. Hierbij wordt geen rekening gehouden met het afgekochte trajectdeel bij een andere vervoerder. Omdat je bij deze reis alleen met NS reist telt het Connexxion gedeelte van je Traject Vrij abonnement dus niet mee in deze reis.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Met Traject Vrij Arnhem-Amersfoort met vrije routekeuze zou je wel een vervoerderoverstijgende laagsteprijsgarantie moeten hebben, dus reizen van Arnhem naar Utrecht Centraal met NS zou de prijs van Amersfoort-Utrecht moeten kosten.
Herstel: dat zou gratis zijn.

Er is misschien toch geen vervoerderoverstijgende laagsteprijsgarantie. Als je met NS reist tellen alleen de afgekochte NS-trajecten.
Reputatie 6
Badge +2
Met Traject Vrij Arnhem-Amersfoort met vrije routekeuze zou je wel een vervoerderoverstijgende laagsteprijsgarantie moeten hebben, dus reizen van Arnhem naar Utrecht Centraal met NS zou de prijs van Amersfoort-Utrecht moeten kosten.
Het is allemaal logisch, als je je realiseert dat NS bij de tarieven van Traject Vrij ook heel duidelijk (ahum....) zet dat ze ALLEEN GELDEN OP NS-TRAJECTEN. Dan is het consequent dat ook de laagsteprijsgarantie alleen geldt op NS-trajecten (en zelfs dat is nog discutabel, maar dat is een ander topic).

Sterker nog: ALLE VOORWAARDEN gelden alleen op NS-trajecten. Zo heeft de wetgever het namens ons gewild: opknippen van concessies, en elke vervoerder zijn eigen tarieven en voorwaarden want dan kunnen ze zo lekker concurreren. Dan weet je zeker dat de klant centraal staat. Ook dat is logisch. Toch?

Wat betreft het laatste gedeelte van je post: ook bij trajecten waar de NS de enige vervoerder is staat de klant verre van centraal, ik vind het dus wel heel erg kort door de bocht om alle schuld bij de wetgever neer te leggen.

Wat betreft het eerste deel ervan: bij mijn weten is Traject Vrij een product van de NS, ook als het traject geheel of gedeeltelijk door een andere vervoerder wordt uitgevoerd. Dat maakt het in mijn ogen dus juist niet consequent om met twee maten te meten.
Reputatie 3
Badge
Het is allemaal logisch, als je je realiseert dat NS bij de tarieven van Traject Vrij ook heel duidelijk (ahum....) zet dat ze ALLEEN GELDEN OP NS-TRAJECTEN. Dan is het consequent dat ook de laagsteprijsgarantie alleen geldt op NS-trajecten (en zelfs dat is nog discutabel, maar dat is een ander topic).

Sterker nog: ALLE VOORWAARDEN van NS gelden alleen op NS-trajecten. Zo heeft de wetgever het namens ons gewild: opknippen van concessies, en elke vervoerder zijn eigen tarieven en voorwaarden want dan kunnen ze zo lekker concurreren. Dan weet je zeker dat de klant centraal staat. Ook dat is logisch. Toch?
Reputatie 6
Badge +2
Dit vind ik inderdaad wel logisch. Het betreft Traject Vrij Arnhem-Amersfoort via Barneveld, dit is een combinatie van Traject Vrij Arnhem - Ede-Wageningen met NS en Traject Vrij Ede-Wageningen - Amersfoort met Connexxion. Als je reist met NS is voor de berekening van de bijkomende kosten alleen Traject Vrij Arnhem - Ede-Wageningen aan de orde.
Waarom is dat logisch? Op de pagina met uitleg over de laagste-prijsberekening wordt juist een voorbeeld gegeven waarbij een ander traject in rekening gebracht wordt dan werkelijk gereisd. Daar staat bovendien letterlijk: "U betaalt altijd de kortst mogelijke route vanaf het vertrekstation binnen uw traject tot aan uw aankomststation". In dit geval is dat Amersfoort-Utrecht: er wordt immers met geen woord gerept over een afwijkende situatie bij meerdere vervoerders. Dat NS meent recht te hebben op meer geld zou niet het probleem van de reiziger moeten zijn.

Ja, dat die tekst niet klopt heb ik ook opgemerkt. Het volgt wel uit de routekeuze.
Badge +3
Dit vind ik inderdaad wel logisch. Het betreft Traject Vrij Arnhem-Amersfoort via Barneveld, dit is een combinatie van Traject Vrij Arnhem - Ede-Wageningen met NS en Traject Vrij Ede-Wageningen - Amersfoort met Connexxion. Als je reist met NS is voor de berekening van de bijkomende kosten alleen Traject Vrij Arnhem - Ede-Wageningen aan de orde.
Waarom is dat logisch? Op de pagina met uitleg over de laagste-prijsberekening wordt juist een voorbeeld gegeven waarbij een ander traject in rekening gebracht wordt dan werkelijk gereisd. Daar staat bovendien letterlijk: "U betaalt altijd de kortst mogelijke route vanaf het vertrekstation binnen uw traject tot aan uw aankomststation". In dit geval is dat Amersfoort-Utrecht: er wordt immers met geen woord gerept over een afwijkende situatie bij meerdere vervoerders. Dat NS meent recht te hebben op meer geld zou niet het probleem van de reiziger moeten zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, zelfs als bij alle vervoerders dezelfde tarieven zouden gelden zou het bestaan van meerdere vervoerders toch nadelig zijn voor de reiziger, niet alleen qua gemak maar ook qua kosten. Niet alleen bij Traject Vrij, maar ook bij een reis met een dalurenabonnement, met check-in in de daluren en doorreizen in de spits.

In bepaalde gevallen zijn niet-NS vervoerders voordeliger dan NS, zoals deels bij een reis van minder dan 8 TE, en bij veel reizen met Arriva Gelderland (Arriva Altijd Vrij Gelderland Trein en Bus).
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb het even gecheckt. Je betaalt in dit geval het stuk Ede-Wageningen naar Utrecht. De afstand van Utrecht naar Amersfoort is weliswaar korter, maar elke rit wordt opgesplitst in reisdelen. Hierbij wordt geen rekening gehouden met het afgekochte trajectdeel bij een andere vervoerder. Omdat je bij deze reis alleen met NS reist telt het Connexxion gedeelte van je Traject Vrij abonnement dus niet mee in deze reis.

Dus omdat er toevallig een blauwe trein op mijn traject rijdt in plaats van een gele (waar ik als klant geen enkele invloed op heb) heb ik ineens andere rechten dan iemand die ook een Traject Vrij heeft over een zelfde TE-afstand, maar dan volledig bij NS? Fijn is dat...
Reputatie 6
Badge +2
Dan zou je maar met één TV tegelijk kunnen reizen.
Ja, je kan niet willekeurig TV's op één kaart combineren, maar in dit geval zijn dus twee niet-aansluitende afgekochte NS-trajecten aan de orde, waarbij je het NS-tussenstuk betaalt. De laagste-prijsgarantie is hier in principe iets ingewikkelder, maar bij de genoemde reis valt dat wel mee.
Hoe bedoel je?
Dan zou je maar met één TV tegelijk kunnen reizen.
Reputatie 6
Badge +2
En wat betaal je dan voor een rit Arnhem - Utrecht - Vathorst? Is dan maar één van beide NS reisdelen afgekocht?
Nee, beide, dus je betaalt Ede-Wageningen - Utrecht - Amersfoort.

Dan zijn het dus niet drie TV's.

Hoe bedoel je?
En wat betaal je dan voor een rit Arnhem - Utrecht - Vathorst? Is dan maar één van beide NS reisdelen afgekocht?

Dan zijn het dus niet drie TV's.
Reputatie 6
Badge +2
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis: Hoe zou de prijsberekening volgens die logica gaan als het hier zou gaan om een TV Arnhem - Amersfoort Vathorst via Barneveld, dus als Amersfoort ook deel uit maakt van het NS-deel van het afgekochte traject?
Dat zou neerkomen op drie TV's, voor de reis Arnhem - Utrecht maakt het extra traject niet uit.
Reputatie 6
Badge +2
wat is nu de kreet "laagste-prijsgarantie" nog waard?
dat dat een holle reclameslogan is die in de praktijk helemaal niets waard is, bleek al eerder uit het niet toepassen van langeafstandskorting bij het optellen aanvullende trajecten voor en na het afgekochte traject.
Het zou wel wat preciezer gedefinieerd moeten worden, maar het is logisch dat het niet betekent dat de prijs nooit hoger is dan volgens welk denkbaar systeem van prijsberekening dan ook.
@Dennis: Hoe zou de prijsberekening volgens die logica gaan als het hier zou gaan om een TV Arnhem - Amersfoort Vathorst via Barneveld, dus als Amersfoort ook deel uit maakt van het NS-deel van het afgekochte traject?
Reputatie 6
Badge +2
Je betaalt in dit geval het stuk Ede-Wageningen naar Utrecht. De afstand van Utrecht naar Amersfoort is weliswaar korter, maar elke rit wordt opgesplitst in reisdelen. Hierbij wordt geen rekening gehouden met het afgekochte trajectdeel bij een andere vervoerder. Omdat je bij deze reis alleen met NS reist telt het Connexxion gedeelte van je Traject Vrij abonnement dus niet mee in deze reis.
Thijs, een aantal vragen:
1. Wat is de reden voor deze opmerkelijke keuze?
2. Waar kunnen we dit soort regels gedocumenteerd zien?
3. Indien je ons het antwoord op 1 of beide vragen schuldig moet blijven, vind je dit dan zelf ook niet gênant en/of schandalig?

@Tochjo, dat dat een holle reclameslogan is die in de praktijk helemaal niets waard is, bleek al eerder uit het niet toepassen van langeafstandskorting bij het optellen aanvullende trajecten voor en na het afgekochte traject.
Badge +3
Wat is de definitie van een reisdeel en wat is nu de kreet "laagste-prijsgarantie" nog waard?
Nog niet, ik verwacht dat je Amersfoort-Utrecht betaald, maar we doen nog even een dubbelcheck.
Reputatie 6
Badge +1
@Bart NS, is er al meer duidelijkheid over mijn gestelde vraag?
Reputatie 6
Badge +1
Aangezien je incheckt in Arnhem bij NS en in Utrecht daar ook uitcheckt verwacht ik dat je inderdaad alleen Amersfoort - Utrecht zal betalen. Ik check even of je die pagina ook kan toepassen op andere vervoerders. Ondertussen verplaats ik je topic naar Abonnementen.

En? Is er al iets duidelijk geworden?
Reputatie 6
Badge +2
Aangezien je incheckt in Arnhem bij NS en in Utrecht daar ook uitcheckt verwacht ik dat je inderdaad alleen Amersfoort - Utrecht zal betalen. Ik check even of je die pagina ook kan toepassen op andere vervoerders.
Mijn redering is dat als je Ut vervangt door Amf of iets daar vlakbij je dan met weinig of niets bijbetalen toch de NS-route zou kunnen nemen.

Reageer