Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

Vooral onder de Super Members op dit forum leven nog vragen met betrekking tot het reizen buiten je traject met Traject Vrij. Op basis van jullie feedback en vragen heeft een collega diverse scenario's op een rijtje gezet in deze PDF (324 kB).

Ik zou het fijn vinden als je deze wil bekijken. Zijn er zaken onduidelijk of blijven er nog vragen onbeantwoord, deel ze dan hieronder! Liefst zo concreet mogelijk. Begin maart bespreek ik deze vragen om ze te verwerken in een update.

Ik weet dat tevens de wens leeft om vooraf te kunnen berekenen wat je afhankelijk van je abonnement precies moet betalen voor een reis. Ook daar zal ik open en transparant over zijn: helaas krijgen we dat niet gerealiseerd. Om de simpele reden dat we qua (niet geringe) IT-impact en kosten momenteel een andere afweging moeten maken. Maar ik wil mijn best doen alle gevraagde openheid over de prijsberekening van vervoerbewijzen te verschaffen. Daar is immers niks geheimzinnigs aan.

Ik zie uit naar jullie reacties, alvast bedankt! 😃

106 reacties

Reputatie 3
Badge
Dank aan Hessel voor dit bericht.
Ik ga er graag goed naar kijken en dan met een zorgvuldige en integrale reactie komen; liever dan maar meteen op de eerste de beste zin waar ik iets over te melden heb te gaan reageren 😉.

Ik kom er dus zeker op terug.
Reputatie 6
Badge +1
Dank Hessel voor je schrijfwerk! Er staan veel goede voorbeelden in bovenop wat op de NS-website staat aangegeven. Vooral voorbeeld 3, bij reizen met een regionale vervoerder is nieuw.

Wat ik nog mis in het verhaal is de toepassing van de op dit forum genoemde '10 TE-regel', die schijnt te bestaan. Misschien kun je die nog eens bevestigen?

Ik stel voor dat we een voorbeeld 4 toevoegen om hier duidelijkheid over te krijgen:
Reiziger in kwestie heeft Traject Vrij Weesp-Schiphol. In dat geval zijn er twee reisroutes mogelijk: Via Amsterdam Centraal of via Duivendrecht/Amsterdam-Zuid. Eerstgenoemde route is volgens mij 33TE lang, de tweede 24TE (correct me if I'm wrong). De werkelijke kortste route is dus via Zuid.
Op de stations tussen Weesp en Schiphol via het Zuiden (Diemen Zuid, Duivendrecht, RAI en Amsterdam Zuid) mag men dus altijd kosteloos uitstappen en uitchecken.
Maar hoe zit dat bij reizen naar Diemen, Sciencepark, Muidepoort, Amsterdam CS, Sloterdijk en Lelylaan? Moet er dan bijbetaald worden?

En wat gebeurt er als de reiziger in het voorbeeld reist naar Zaandam of Zandvoort (of een andere plaats voorbij het vaste traject)? Wordt de prijs dan berekend vanaf Amsterdam Sloterdijk (op omreisroute die minder dan 10TE langer is) of vanaf Duivendrecht (dichtstbijzijnde station op kortste route)?

NB: ik ben me er van bewust dat de reisplanner geen optie geeft voor Weesp-Asd-Schiphol, omdat de directe trein via Asdz gewoonweg altijd het snelst is.
Reputatie 6
Badge +1
Of Weesp-Schiphol het meest heldere voorbeeld is weet ik niet. Ik zoek nog naar een echt goede, misschien zijn de volgende opties beter:
Whije-Almelo (via Zwolle of via Deventer)
Lelystad Centrum-Harderwijk (via Zwolle of via Almere, al zou ik in de praktijk met de bus gaan)
Arnhem-Geldermalsen met NS (via Utrecht of via 's-Hertogenbosch)
Lage Zwaluwe-Etten Leur (via Breda of via Roosendaal, verschil is precies 10TE)
Gouda-Voorschoten (via Alphen of via Den Haag Centraal, precies even lang!)
Zoetermeer-Rotterdam Centraal (via Den Haag of via Gouda)
Er zijn veel meer mogelijkheden dan ik in dacht toen ik begon met schrijven.
Er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar laten we vooral een duidelijke uitzoeken. Zelf vind ik Whije-Almelo ook nog wel realistisch; Gouda-Voorschoten is wel een heel mooi voorbeeld omdat beide routes precies even lang zijn.
Badge
Bij voorbeeld 3B staat:
Check in Enschede bij NS
Check out Deventer bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

Dit moet toch zeker zijn:
Check in Enschede bij NS
Check out Hengelo bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

De conclusie van het document is trouwens min of meer dat je er maar op moet vertrouwen dat de systemen van NS goed werken... Zeker als je naar veel verschillende bestemmingen reist, is het bijna onmogelijk om het zelf na te rekenen...
Reputatie 6
Badge +1
Hendrik schreef:

De conclusie van het document is trouwens min of meer dat je er maar op moet vertrouwen dat de systemen van NS goed werken... Zeker als je naar veel verschillende bestemmingen reist, is het bijna onmogelijk om het zelf na te rekenen...

Niet mee eens. Zolang op uw vaste traject slechts één reisroute mogelijk is, is het altijd mogelijk zelf te bedenken wat de extra kosten van een reis buiten het vaste traject zullen zijn. Daarvoor zijn dan wel een paar PDF'jes (of reisadviezen) nodig en dient u zelf wat te rekenen, maar het kan prima. De situatie wordt pas ingewikkeld bij meerdere routemogelijkheden binnen het NS-netwerk.
Bedankt Hessel, dit is een duidelijk verhaal. Ik heb wel een paar vragen:

1. Is het zo dat de 10-tariefeenheden regel komt te vervallen (als die al bestond)? In het tweede voorbeeld wordt tussentijds uitgestapt op routes die meer dan 10 TE langer zijn dan de kortste route. Stel nou dat er een route is die minder dan 10 TE langer is, en deze wordt ook aangegeven door de reisplanner. Worden er dan ook kosten in rekening gebracht als je tussentijds uitcheckt?

2. Stel dat een traject twee verschillende precies even lange routes bevat. Op welke route mag je dan tussentijds kosteloos uitchecken?

3. Is het verboden om op een langere dan de kortste route tussentijds de trein te verlaten zonder uit te checken en de trajectkaart door een medepassagier (die met eigen vervoersbewijs reist) te laten uitchecken op het eindstation? Zo ja, welke regel overtreed ik dan precies?
@Hendrik

Scherp gezien, je hebt daar volgens mij gelijk, wat betreft de incheckdata van dat voorbeeld

@Hessel

Ook namens mij bedankt voor dit schrijven. Ik kon onze Super Members niet altijd hierin goed volgen, maar ik lees voldoende informatie, waar ik zelf ook weer veel mee kan. Ook bepaalde adviezen waren bij mij in sommige gevallen al duidelijk geworden.

Edit: Me smartphone wilde dit bericht eerst maar voor een klein deel plaatsen, vandaar dat ik het even extra heb aangepast 😉
Reputatie 6
Badge +1
Martin7182 schreef:

3. Is het verboden om op een langere dan de kortste route tussentijds de trein te verlaten zonder uit te checken en de trajectkaart door een medepassagier (die met eigen vervoersbewijs reist) te laten uitchecken op het eindstation? Zo ja, welke regel overtreed ik dan precies?

Ja, dat is verboden; Bij het verlaten van een station dient u uit te checken. Zie ook AVR NS artikel 3.3. Zie verder dit topic.
Is het verboden of wordt het afgeraden? Als de medepassagier meeloopt tot einde perron dan ben ik binnen het NS terrein niet in overtreding. Buiten het NS terrein ben ik geen klant.
Reputatie 6
Badge +2
"De berekening van uw aanvullend reisdeel wordt door NS gedaan. Hier heeft u geen omkijken naar" is wel komisch. Het alternatief, dat je alles zelf uitrekent en dan het geld overmaakt zonder factuur te ontvangen, zou een beetje vergezocht zijn.

Bovendien is het verstandig het wel in de gaten te houden, tenzij je toch genoeg geld hebt.
Dennis schreef:

"De berekening van uw aanvullend reisdeel wordt door NS gedaan. Hier heeft u geen omkijken naar" is wel komisch. Het alternatief, dat je alles zelf uitrekent en dan het geld overmaakt zonder factuur te ontvangen, zou een beetje vergezocht zijn.

Bovendien vatten die twee zinnen precies het probleem samen: Tekent u maar bij het kruisje dan vullen wij later het bedrag wel in.
Beste Hessel,

Dank voor het schrijfwerk, fijn dat na alle vragen er serieus naar gekeken wordt.

Ik heb gekeken of we ook de meeste voorbeelden van het forum kunnen beanwoorden, een aantal scenarios mis ik nog, hieronder mijn reactie.

Ik mis een uitleg over hoe om gegaan wordt met het bepalen van de korting percentage binnen/buiten de spits bij tussentijds uitchecken (Binnen de overstap periode)
Een voorbeeld van mijn situatie als ik 's avonds naar vrienden in Utrecht ga:
- Traject-Vrij Amsterdam Hilversum
- Reis traject: Amsterdam - Utrecht (Via hilversum)
- Incheck om 15.30 in Amsterdam
- Uitcheck om 16.00 in Hilversum
Ik loop ff naar huis om mijn spullen te droppen
- Incheck om 16.15 in hilversum (binnen 35 minuten, incheck paal meld Overstap OK)
- Uitcheck om 16.36 in Utrecht
Ik ben de reis begonnen om 15.30 (Dal) en heb de reis als één reis afgerond behalve de verplicht check-uit/in op hilversum. Dus reis ik volgens mij met 40% korting = 2,30 wordt in rekening gebracht voor de reis Hilversum - Utrecht.

Ook in de voorbeelden met een twee vervoerder staat er telkens gemeld dat het kortingspercentage afhankelijk is van het incheckmoment, maar aangezien er bij die scenarios meerdere incheckmomenten zijn ben ik benieuw of het gaat om het eerst incheckmoment (Enschede) of ook de tussentijdse incheckmomenten.

Dan nog een vraag over het verschil tussen 3C en 2B. In beide gevallen is er geen sprake van een vaste reisroute en maak je gebruik van een gedeelte van de route om tussentijds uit te stappen waarbij je je bevind op het langere traject. Toch dien je in 2B extra geldt te betalen (Utrecht-Hilversum) terwijl in 3C geen extra kosten verbonden zijn. Volgens mij komt dit omdat je in 3C bij het NS abonnement (of vrij route keuze abonnement) ook de 24 extra TE's betaald. Maar die optie is er volgens mij niet bij een puur NS abonnement. Misschien zou het een optie zijn om ook bij NS trajecten met meerdere reisroutes de keuze te geven aan de klant of ze alleen de kortste reisroute willen of (voor een klein extra bedrag) de vrije route keuze.

In algemene zin vind ik de uitleg over het uitstappen op een tussenliggend station wel duidelijk in je document, maar ik vind toch echt dat dit expliciet vermeld had moeten worden vooraf bij de aanschaf van een traject-vrij. Ik heb een brief gehad van de NS dat mijn jaartrajectkaart vervangen kan worden door traject-vrij met een verwijzing naar een site waarop de verschillen staan. Het verschil dat je niet meer uit mag stappen op een stations buiten je kortste reis route met traject-vrij, terwijl dit wel altijd mocht met jaartrajectkaart zou ik wel als een belangrijk verschil benoemen. Dit verschil werd vooraf nergens genoemd.
Mooi initiatief, hopelijk gaat dit vaker gebeuren. Te vaak worden klachten als ongegrond verklaart, terwijl er wel degelijk een probleem is. Hopelijk komt er iets goeds uit, succes.
Deze pdf is een nuttige aanvulling op de voorbeelden die sinds vorig jaar op de website staan.

Ik mis nog wel een paar zaken:

* Wat is het afgekochte traject? - Je geeft bij de bestelling van het abonnement geen traject, maar twee stations op. (Ik denk dat de duidelijkste oplossing is om bij het afsluiten van een abonnement na het opgeven van de twee stations een lijst of nog liever een kaartje weer te geven van alle stations waartussen zonder bijkomende kosten gereisd mag worden met dat abonnement. Dat neemt ook twijfelgevallen weg, zoals of Duivendrecht op het traject Bijmer ArenA - Amsterdam RAI/Zuid ligt.)

* Hoe zit het met stations die 0TE van een afgekocht traject afliggen? Ik ben bijvoorbeeld nog steeds benieuwd op basis van welke regel het toegestaan is om met een Traject Vrij Shl-Gv zonder bijkomende kosten naar Gvc te reizen, maar er bij een Traject Vrij Shl-Gvc wel extra kosten worden berekend voor een reis naar Gv (zie dit topic) en er bij een Traject Vrij Amersfoort - Hilversum zowel voor -Mediapark als -Sportpark bijbetaald moet worden (zie deze moderatorpost). Graag duidelijkheid over zowel stations die 0TE van de eindstations van een traject afliggen als stations die 0TE van een tussenliggend station afliggen.

* Er is nog geen voorbeeld-prijsberekening waarbij zowel het eerste als het laatste deel van de reis buiten het afgekochte traject liggen en het tariefmatig opknippen van de reis tot hogere kosten dreigt te leiden dan wanneer men geen Traject Vrij abonnement heeft. Bijvoorbeeld een reis Vlissingen - Roosendaal met een Traject Vrij Middelburg - Arnemuiden: Betaal je dan €13,20 (obv. 2e klas vol tarief), dus alsof je geen abonnement hebt, of €2,20 + €11,50 = €13,70, of toch voor 6TE + 65TE = 71TE => € 12,50, dus met lange-afstandskorting voor het hele niet-afgekochte gedeelte van de reis? Als de reis in dat geval toch opgeknipt wordt, gebeurt dat dan ook bij een reis Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal in geval van een Traject Vrij Amsterdam RAI - Diemen Zuid, omdat Duivendrecht deel uitmaakt van het afgekochte traject?

* De situatie die wordt geschetst in dit topic, dat de laagste-prijsgarantie alleen geldt vanaf het afgekochte traject van de betreffende vervoerder. Graag ook uitsluitsel over de werking van de laagste-prijsgarantie in de situatie van meerdere geïsoleerde afgekochte trajecten bij dezelfde vervoerder (doordat het tussenliggende deel een traject van een andere vervoerder is, zoals in het voorbeeld van een reis Arnhem - Utrecht met een Traject Vrij Arnhem - Amersfoort Vathorst via Barneveld.

* Zoals al door anderen opgemerkt: De 10TE-regel. Daarbij ook aandacht voor of die ook geldt voor stations langs afwijkende routes die aan de randen van de dienstregeling ontstaan.
Reputatie 1
Badge
Keuzereiziger schreef:

Of Weesp-Schiphol het meest heldere voorbeeld is weet ik niet. Ik zoek nog naar een echt goede, misschien zijn de volgende opties beter:
.

MIJN voorstel: Amsterdam MP-Schiphol-tarief wordt berekend via Zuid/RAI, maar iedereen reist via CS. Omdat het een vrij korte afstand is, is het verschil toch groter als 10% (nl. 2 km).
Zelfs Diemen-Schiphol wordt via die route berekend, terwijl via CS doorgaande treinen lopen en je via MP-DVdr 2x zou moeten overstappen. Met in de toekomst ook nog op MP tussentijds Uit+Insjekken-afstraftariefberekening als dat net rond 16.00 is.
Wow, tot zover alvast bedankt! Ik neem al jullie feedback mee en zorg dat er komende maand een update komt.
Reputatie 1
Badge
Teruggrijpend hierop: ik denk dat de kern van het problem in feite is wat vroeger TOEGELATEN REISWEG is. Daarbij baseer ik me nog op de boekjes BAK en BAR (boekje Afstand kaarten- daarme moesten conducteurs met de hand+hersens in de trein een berekeing maken hoeveel Kms het was en dan in de BAR=reizigerstarief nazoeken wat het kosten zou
Dit speelt uiteraard enkel als er keuze mogelijkheid is. En het ligt voor de hand dat dat op langere afstanden eerder het geval is als hele korte. Maar vroeger zat je rond de 50/55 kim bij maandkaart al op tarief netkaart-dus dan was het irrelevant. dat is inmiddels stukken langer geworden.
Logisch denkend en met wat kennis over hoe computerprogramma's meestal werken: ik vermoed, dat voor elke relatie A->B alle stations die tot de toegelaten routes behoren, de sjekin/uit OK geeft-gratis.
Wat NS zichzelf nu moeilijk maakt is, dat niet duidleijk meer wordt gezegd (behalve dan die 10% extra) welke stations hiertoe behoren. Dat is in wezen een fluitje van en cent-zie dat oude boekje dat het met wat onderstrepen kon. NS maakt het zichzelf ook extra moeilijk doordat ze op die KMs zijn blijven hangen en gen zonetarief hebben gekozen. Dat zou ok enorm in de torenhoge ontwikkelkosten hebben gescheeld. Wat ze nu doen is in feite een systeem voor geheel afgesloten metro's waar toch verder geen controle mogelijk of nodig is, proberen om te bouwen naar landelijk sporen. En dat blijkbaar zonder kennis van hoe NS zelf jarenlang kon werken.
Voorbeeld:
UtrechtCS-Ams CS; enkel toegelaten is de direkte route via Abcou.
Utrecht CS-Diemen: kan zowel via Abcou als Weesp, mag zelfs via Ams CS, maar daar mag je dan niet (meer) uitstappen. Het is nl 1 km korter als UtrCS-AmsCS. Bij papieren ABO kon je dat toch niet controleren.Utrecht Overvecht-Ams CS; beide routes via Abcou en Weesp zijn toegelaten.
Dat bvb Leiden-Utr via den Haag nu blijkbaar is toegestaan is een heel vreemd verhaal: het is dan 75 km ipv 50 direkt.
Wat de computer in de nacht doet is bij alle stations waar is IN/Uitgesjekt buiten de toegelaten lijst, berekenen wat de kortste afstand is tot een station op de wel toegelaten route. Dat dat niet meteen kan zal ieder wel kunnen begrijpen. Alle speculaties hier dat het mogelijk misschien in heel bepaalde extreme gevallen nog een paar dubbeltjes goedkoper zou kunnen: zal wel.
Ben nog enige tijd in een ver warm land en heb weinig tijd, noch zin heel uitgebreid op deze materie in te gaan.
Het bevreemdt me wel, dat NS hier zo enorm veel moeite mee heeft en dat bvb HesselNS er niet van op de hoogte blijkt te zijn.
Reputatie 4
Badge
De link werkt helaas niet meer, ik heb deze week alleen snel tijd gehad om het document te bekijken.

Wat denk ik goed is om voorbeelden met verschillende kleuren te maken voor routes waarvoor het abonnement volledig geldig is (blauw) en waarmee je wel van het begin tot eind station mag reizen, maar op tussen stations wel extra moet betalen (rood).

Wel mis ik het wel of niet bestaan van de "10 TE regel". Er zijn hierboven al een aantal goede voorbeelden gegeven, waar ik er nog een optie aan wil toevoegen. Een traject kaart Nieuw Vennep - Haarlem waarbij de routes Nieuw Vennep - A'dam Sloterdijk - Haarlem (40 TE) en Nieuw Vennep - Leiden - Haarlem (48 TE) beide zijn toegestaan volgens de reisplanner en het verschil in afstand minder dan 10 TE is.
kamcon schreef:

De link werkt helaas niet meer

Welke link?
Reputatie 4
Badge
De link PDF uit de eerste post van Hessel. Nu werkt deze vreemd genoeg wel weer.
Reputatie 3
Badge
Pe_pe schreef:

* Wat is het afgekochte traject? - Je geeft bij de bestelling van het abonnement geen traject, maar twee stations op. (Ik denk dat de duidelijkste oplossing is om bij het afsluiten van een abonnement na het opgeven van de twee stations een lijst of nog liever een kaartje weer te geven van alle stations waartussen zonder bijkomende kosten gereisd mag worden met dat abonnement. Dat neemt ook twijfelgevallen weg, zoals of Duivendrecht op het traject Bijmer ArenA - Amsterdam RAI/Zuid ligt.)

Deze vraag is inmiddels min of meer beantwoord in reactie van NS op klachten vanuit het OV-loket, blijkens het jaarverslag van OV-loket (pagina 7):

"Het afgekochte traject is de afstand van station A naar B via de kortste route."

De angel zit natuurlijk in "via de kortste route".
IskOV schreef:

Pe_pe schreef:

Deze vraag is inmiddels min of meer beantwoord in reactie van NS op klachten vanuit het OV-loket, blijkens het jaarverslag van OV-loket (pagina 7):

"Het afgekochte traject is de afstand van station A naar B via de kortste route."

De angel zit natuurlijk in "via de kortste route".

Dat gaat er vanuit dat er één kortste route is, maar in veel gevallen zijn routes (al dan niet bewust) gelijk in tariefafstand.

Weesp - Amersfoort/Lelystad - Zwolle
Leiden C - Schiphol/Haarlem - Amsterdam Sloterdijk
Amsterdam Bijlmer ArenA (- Duivendrecht) - Amsterdam Zuid/RAI
Leiden C (- Den Haag HS) - Den Haag Centraal
Rotterdam C (- Den Haag Laan van NOI) - Den Haag Centraal
etc.

Welk van beide trajecten je afkoopt maakt verschil in de prijsbepaling voor ritten buiten dat traject.

Voorbeeldje: Traject Vrij Leiden Centraal - Amsterdam Sloterdijk.
Kost een rit vanaf Leiden Centraal naar Amsterdam Zuid 11TE (vanaf Schiphol) of 14TE (vanaf Sloterdijk via Duivendrecht op basis van de route Haarlem)?
Kost een rit vanaf Leiden Centraal naar Bloemendaal 18TE (vanaf Sloterdijk op basis van de route Schiphol) of 3TE (vanaf Haarlem)?
Dag HEssel,

Ik wil er graag nog een voorbeeld toevoegen:
Traject vrij:Amsterdam - Hilversum
Reis Amsterdam - Hilversum Sportpark, overstap in Hilversum (reis volgens de reisplanner een geldige route
Incheck moment Amsterdam in Daluren (40% korting)
Verplichte in- en uitcheck op Hilversum (zodra de poortjes dicht zijn) om van spoor 3 naar 1 te komen in de spits. (spoor 1 ligt buiten de poortjes van spoor 2 t/m 4)
Uitcheck op hilversum sportpark.

Ik zou verwachten het gedeelde van de reis Hilversum - Hilversum sportpark te moeten betalen tegen 40% korting aangezien ik in dat geval geen keuze heb om niet uit + in te checken in Hilversum.
Er is weer een rariteit in de tariefberekening opgedoken, deze keer in de abonnementskosten zelf, die tot nu toe niet verklaarbaar is. Zie dit topic.

apekel schreef:

Hoe kan het dat ik voor een traject-vrij Zutphen-Hilversum meer betaal (nl. 335, 98 vrije routekeuze) dan voor Zutphen-Amsterdam (331, 88 vrije routekeuze) ?

Omvat het goedkopere abonnement het volledige afgekochte reisrecht van het duurdere abonnement? - Zo ja, waarom is het dan goedkoper? Zo nee, welk deel van het reisrecht van het duurdere abonnement is met het goedkopere abonnement niet afgekocht en uit welke regel volgt dat?
Reputatie 3
Badge
Naar aanleiding van een vraag in een ander topic nog een toevoeging:

Houdt de 10-tariefeenhedenregel in dat ook voor de berekening van prijzen voor reizen buiten je traject alle routes in beschouwing worden genomen die niet meer dan 10 TE langer zijn dan de kortste route?
Bijvoorbeeld: Traject Vrij Haarlem-Wormerveer. Alternatieve routes via Uitgeest (26 TE) of via Sloterdijk (27 TE).
Wat betaal je voor Haarlem-Amsterdam Centraal? Is dat Sloterdijk-Amsterdam Centraal (want Sloterdijk ligt op een toegestane route die minder dan 10 TE langer is dan het afgekochte traject), of Haarlem-Amsterdam Centraal (want de route via Sloterdijk is niet afgekocht)?

Reageer