Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

• 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15763 Bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

Naar aanleiding van een vraag in een ander topic nog een toevoeging:

Houdt de 10-tariefeenhedenregel in dat ook voor de berekening van prijzen voor reizen buiten je traject alle routes in beschouwing worden genomen die niet meer dan 10 TE langer zijn dan de kortste route?
Bijvoorbeeld: Traject Vrij Haarlem-Wormerveer. Alternatieve routes via Uitgeest (26 TE) of via Sloterdijk (27 TE).
Wat betaal je voor Haarlem-Amsterdam Centraal? Is dat Sloterdijk-Amsterdam Centraal (want Sloterdijk ligt op een toegestane route die minder dan 10 TE langer is dan het afgekochte traject), of Haarlem-Amsterdam Centraal (want de route via Sloterdijk is niet afgekocht)?

En voor de iets minder door gewinterde treinreiziger:
Hoe weet je als reiziger als je traject vrij afsluit wat jouw afgekocht traject is?
Hoe kan een reiziger kiezen om het traject van 1TE langer te nemen?
Reputatie 6
Badge +2
Het is helaas bij het nemen van Traject Vrij alleen in bepaalde gevallen mogelijk een route kiezen, namelijk wanneer dit ook een keuze van vervoerder inhoudt. Wel heeft de reiziger natuurlijk de mogelijkheid voor meerdere trajecten Traject Vrij te nemen.
Reputatie 3
Badge
Het is helaas bij het nemen van Traject Vrij alleen in bepaalde gevallen mogelijk een route kiezen, namelijk wanneer dit ook een keuze van vervoerder inhoudt. Wel heeft de reiziger natuurlijk de mogelijkheid voor meerdere trajecten Traject Vrij te nemen.

Ja, de via-kaartjes bestaan niet meer. En via-Traject Vrij ook niet meer.
Dus wie standaard Leiden-Utrecht wil doen, en ook standaard tussendoor in Den Haag zijn reis wil onderbreken, zal zijn abo moeten opsplitsen in twee delen.

Brengt me wel op de volgende kwestie die (voor zover ik weet) nog niet besproken is:

Iemand met Traject Vrij Leiden Centraal-Utrecht Centraal reist van Leiden naar Den Haag Centraal, checkt daar uit en checkt binnen 35 minuten weer in om door te reizen naar Utrecht. Zijn dat twee reizen buiten het afgekochte traject, of één reis via een toegestane reisroute van begin naar eind van het afgekochte traject?
Ter aanvulling op de vraag van IskOv lijkt het me relevant om in het antwoord zowel in te gaan op de situatie dat beide incheckmomenten in dezelfde tariefperiode (dal of spits) plaatsvinden als de situatie waarbij ze in een verschillende periode plaatsvinden.
Dag allemaal, nogmaals dank voor jullie feedback en vragen!

Even in het kort mijn inventarisatie: er zitten er een paar vragen tussen die niet specifiek van toepassing zijn op Traject Vrij (35-minuten regel en overstappen van tariefperiode, zag ik meerdere keren), die zal ik snel even apart proberen te beantwoorden. Verder lijken jullie vragen meestal te herleiden naar duiding van die zogenaamde 10 TE-regel. Deze is bijvoorbeeld ook van toepassing op stations die een gemeenschappelijk tariefpunt vormen zoals Hilversum-Hilversum Sportpark. Hierover zullen we in de update van het document meer uitleg geven, dan zal dit hopelijk voldoende blijken.

Het foutje in voorbeeld 3B (Dank @Hendrik!) halen we er dan meteen uit.

De vraag van @Martin7182 of het verboden is een ander uit te laten checken op het eindstation, wordt al beantwoord door @Keuzereiziger: ja. Met het sluiten van poortjes op diverse stations wordt bovendien op een groot aantal trajecten onmogelijk.

@Pe_pe stelt nog een vraag over de laagste prijs garantie bij meerdere vervoerders. Als ik de vraag goed heb begrepen, is het antwoord dat wanneer niet vast valt te stellen hoe je hebt gereisd, automatisch de meest gunstige prijs wordt berekend. Wanneer dat wél vast valt te stellen – bijvoorbeeld omdat je (niet) bent over gecheckt op een andere vervoerder – dan wordt de prijs gewoon over het gereisde traject berekend. Bij het afgekochte traject Arnhem – Amersfoort via Barneveld wordt een reis Arnhem – Utrecht dus alleen via Amersfoort berekend, wanneer er daadwerkelijk via Barneveld-Amersfoort is gereisd.

@Pe_pe geeft bovendien nog een voorbeeld van @Apekel uit dit topic https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-op-langere-afstanden-goedkoper-10698. Ik heb even op dit topic zelf gereageerd.

@Marv87 en @Pe_pe willen graag vooraf bij aanschaf van Traject Vrij weten op welke stations hij zonder extra kosten kan in-/uitstappen. Dat zou inderdaad al veel vragen beantwoorden. Hiervoor hebben we daarom een verzoek ingediend, dit komt daarmee op de wensenlijst en kan hopelijk in een komende release mee.

Wij gaan aan de slag met een update van het document!
@Pe_pe stelt nog een vraag over de laagste prijs garantie bij meerdere vervoerders. Als ik de vraag goed heb begrepen, is het antwoord dat wanneer niet vast valt te stellen hoe je hebt gereisd, automatisch de meest gunstige prijs wordt berekend. Wanneer dat wél vast valt te stellen – bijvoorbeeld omdat je (niet) bent over gecheckt op een andere vervoerder – dan wordt de prijs gewoon over het gereisde traject berekend. Bij het afgekochte traject Arnhem – Amersfoort via Barneveld wordt een reis Arnhem – Utrecht dus alleen via Amersfoort berekend, wanneer er daadwerkelijk via Barneveld-Amersfoort is gereisd.

Meer concreet was de vraag om een rekenvoorbeeld op te nemen waaruit de berekening blijkt als je op die manier een Traject Vrij abonnement hebt dat bestaat uit twee 'eilanden' van NS-trajecten, met een traject van een andere vervoerder ertussen. Ik neem aan dat als je (iets hanteerbaarder voorbeeld) een Traject Vrij abonnement hebt van Enschede Drienerlo naar Dieren via Goor en daarmee van Enschede naar Arnhem reist via Deventer, dat je dan in principe betaalt voor Enschede - Enschede Drienerlo (om bij het eerste NS-eiland te komen) + Hengelo - Zutphen (om van het ene naar het andere NS-eiland te komen) en vervolgens voor Dieren - Arnhem. Of geldt het afgekocht zijn van het tweede NS-eiland überhaupt alleen als tussentijds het traject van de andere vervoerder hebt afgelegd? Als zo'n rekenvoorbeeld ontbreekt, kunnen daar gemakkelijk misverstanden over ontstaan.
Beste Hessel,

In je reactie geef je aan:
Even in het kort mijn inventarisatie: er zitten er een paar vragen tussen die niet specifiek van toepassing zijn op Traject Vrij (35-minuten regel en overstappen van tariefperiode, zag ik meerdere keren), die zal ik snel even apart proberen te beantwoorden.

Kan het zijn dat ik die snelle reactie gemist heb? Want ik lees nu dat de poortjes op Hilversum versneld en ik dus ineens verplicht kan worden bij een overstap NS-NS om uit+in te checken. Waardoor de regels omtrent het 'omchecken' bij dezelfde vervoerder ineens erg van belang wordt.
Beste Hessel,

In je reactie geef je aan:
Even in het kort mijn inventarisatie: er zitten er een paar vragen tussen die niet specifiek van toepassing zijn op Traject Vrij (35-minuten regel en overstappen van tariefperiode, zag ik meerdere keren), die zal ik snel even apart proberen te beantwoorden.

Kan het zijn dat ik die snelle reactie gemist heb? Want ik lees nu dat de poortjes op Hilversum versneld en ik dus ineens verplicht kan worden bij een overstap NS-NS om uit+in te checken. Waardoor de regels omtrent het 'omchecken' bij dezelfde vervoerder ineens erg van belang wordt.

Beste Hessel naast de aangekondigde snelle antwoorden (die ik volgens mij nog steeds mis) zou het ook mooi zijn als je een update van de overige uitzoekpunten en het document kan toevoegen.
De vernieuwde informatiepagina over Traject Vrij stelt nu

Waarom krijg ik kosten in rekening gebracht voor reizen die naar mijn idee op mijn traject liggen?
(...)
Indien u echter niet op de goedkoopste route reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.

De 10-TE-regel is kennelijk vervangen door een 1-TE-regel (of misschien wel een 0-TE-regel): Voor reizen van en naar elk station dat niet op de kortste route ligt worden volgens deze mededeling aanvullende kosten in rekening gebracht.
De vernieuwde informatiepagina over Traject Vrij stelt nu

Waarom krijg ik kosten in rekening gebracht voor reizen die naar mijn idee op mijn traject liggen?
(...)
Indien u echter niet op de goedkoopste route reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.

De 10-TE-regel is kennelijk vervangen door een 1-TE-regel (of misschien wel een 0-TE-regel): Voor reizen van en naar elk station dat niet op de kortste route ligt worden volgens deze mededeling aanvullende kosten in rekening gebracht.

Blijft toch mooi om te zien hoe de NS de informatie en voorwaarden aanpast van een lopend product zonder daar netjes over te communiceren. En vooral om de eigen blunders bij het neerzetten van een niet product te verbloemen. Maar waarschijnlijk is dit de hoofdreden dat de 'webshop' geupgraded moest worden. Nu kunnen ze weer claimen dat de informatie op de site klopt.
En ook op de vernieuwde pagina wordt bij de voordelen "Maximaal 3 gratis Kids Vrij abonnementen voor een (klein)kind van 4 t/m 11 jaar" genoemd, omdat ze zelf blijkbaar ook weinig positiefs aan dit abonnement konden bedenken...
Reputatie 6
Badge +1
Aardig, nieuwe uitleg, maar het verschaft nog steeds geen precieze informatie over de kostenberekening van het deel dat buiten het vaste traject gereisd wordt. De rekenvoorbeelden zijn helaas ook niet aangepast, dus daar valt ook geen extra informatie uit te halen...
Misschien een idee als er in elk geval op de factuur vermeld gaat worden over welk traject de extra kosten in rekening gebracht zijn... want zoals het nu is (zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/kostenberekening-traject-vrij-reizen-buiten-traject-meedere-vervoerders-11557) wordt op geen enkele manier duidelijk voor welk stuk traject de reiziger aangeslagen wordt...
Blijft toch mooi om te zien hoe de NS de informatie en voorwaarden aanpast van een lopend product zonder daar netjes over te communiceren.
Ja heel vervelend, waar sta je dan als klant?
En ook op de vernieuwde pagina wordt bij de voordelen "Maximaal 3 gratis Kids Vrij abonnementen voor een (klein)kind van 4 t/m 11 jaar" genoemd, omdat ze zelf blijkbaar ook weinig positiefs aan dit abonnement konden bedenken...

Dat spaart toch weer een cent uit ten opzichte van de gratis variant.

Merkwaardig genoeg kun je ook een Kids Vrij abonnement als hoofdabonnement opgeven bij de aanvraag van een ander Kids Vrij abonnement waarvoor je dan niet een cent hoeft te betalen.
Reputatie 4
Badge
Wat me vandaag voor het eerst opvalt is dat de pagina https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen-op-een-traject/p/traject-vrij-jaar naar "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf april 2015" wordt verwezen die in ieder geval voor Traject Vrij nieuwe teksten bevat.

Speciaal voor Traject Vrij zijn daar een aantal teksten voor opgenomen, die gedeeltelijk overeen komen met de tekst op de webpagina.

Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

En verderop staat:

Vast traject: Het spoortraject waar u als onderdeel van uw Traject Vrij abonnement of Grensabonnement onder bepaalde voorwaarden 100% korting krijgt. Afhankelijk van het gekozen traject van het Traject Vrij abonnement is dit:
• In geval van volledig NS traject: de kortst mogelijke en dus goedkoopste route
• In geval van meerdere vervoerders kunt u een routekeuze aangeboden krijgen. In dat geval kiest u tussen:
- Eén verplichte route tussen twee stations, of
- Een ‘vrije routekeuze’ tussen twee stations.

Vervolgens wordt er in artikel 10.7 uitgebreid op traject vrij ingegaan waarin ook het voorbeeld Utrecht Centraal - Leiden Centraal wordt gegeven.
Hoe krijgen ze het nu weer voor elkaar om in een nieuwe versie van deze voorwaarden met een definitie van 'reisroute' te komen die afwijkt van die in de meest recente versie van de AVR-NS? Welk van beide geldt er?

Ik vind in die tekst weer niets terug van de 10TE-regel. Het bestaan daarvan wordt zelfs vrij letterlijk uitgesloten:
Indien u echter niet op uw Vast traject reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.
Er staat 'wordt' niet 'kan worden' of 'wordt in sommige gevallen'.

Ook opvallend:
In alle gevallen geldt dat wanneer u (geografisch) eerder instapt of verder reist dan uw Vast traject, er dan een aanvullende rekening volgt voor dat deel van het traject dat niet behoort tot het Vast traject. Wanneer u (i) eerder instapt, (ii) verder reist dan uw Vast traject of (iii) geheel buiten uw Vast traject reist, dan wordt het gedeelte buiten uw Vast traject berekend alsof het een losse reis zou zijn. U betaalt voor deze losse reis de tarieven zoals vermeld in de NS Reisplanner.

Dat gaat weer lijnrecht in tegen wat Hessel NS vandaag in een ander topic beweerde. Als je een abonnement hebt van Den Haag HS naar Schiedam Centrum en je stapt in op Den Haag Centraal, dan zegt het bovenstaande tekstje (let op het woordje alle) dat een losse reis tussen de twee Haagse stations in rekening wordt gebracht, omdat je geografisch gezien eerder instapt.
Dag allemaal, nogmaals dank voor jullie feedback en vragen!
Het foutje in voorbeeld 3B (Dank @Hendrik!) halen we er dan meteen uit.

Bij voorbeeld 3B staat:
Check in Enschede bij NS
Check out Deventer bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

Dit moet toch zeker zijn:
Check in Enschede bij NS
Check out Hengelo bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

De conclusie van het document is trouwens min of meer dat je er maar op moet vertrouwen dat de systemen van NS goed werken... Zeker als je naar veel verschillende bestemmingen reist, is het bijna onmogelijk om het zelf na te rekenen...

Toch jammer dat ruim 2 maanden later op ns.nl bij de uitleg van traject-vrij, reizen buiten je traject, deze PDF staat inclusief de fout in voorbeeld 3B. Kan iemand van de NS mij uitleggen hoe dit mogelijk is??

Toch jammer dat ruim 2 maanden later op ns.nl bij de uitleg van traject-vrij, reizen buiten je traject, deze PDF staat inclusief de fout in voorbeeld 3B. Kan iemand van de NS mij uitleggen hoe dit mogelijk is??

Wederom 2 weken verder, nog steeds staat het oude bestand op de site, daarnaast wachten we nog steeds op de toegezegde antwoorden.
Als moderators van de forumleden verwachten een positieve/constructieve houden te hanteren, dan vind ik echt dat de NS Moderators dit zelf ook moeten doen en niet keer op keer dit soort topics negeren. Waarbij dit topic zelfs als aanbod door de NS gestart is en toezeggingen gedaan zijn voor meer informatie.
Wederom 2 weken verder, nog steeds staat het oude bestand op de site, daarnaast wachten we nog steeds op de toegezegde antwoorden.
Als moderators van de forumleden verwachten een positieve/constructieve houden te hanteren, dan vind ik echt dat de NS Moderators dit zelf ook moeten doen en niet keer op keer dit soort topics negeren. Waarbij dit topic zelfs als aanbod door de NS gestart is en toezeggingen gedaan zijn voor meer informatie.

Als je deze reactie rapporteert, komt het weer onder de aandacht bij één van de NS Moderators ;)

Rapporteer deze reactie

NS Serviceforum Abonnementen
Topic Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers
Let op: gebruik deze optie alleen voor spam, reclame en ongepaste berichten (zoals beledigingen of grof taalgebruik).
Ik denk niet dat dat de kans vergroot dat NS in actie komt om de erkende fout te corrigeren, wellicht wel om de boodschapper te berispen voor het misbruiken van de meldknop.
Het is inderdaad niet de bedoeling om de meldknop voor dergelijke zaken te gebruiken. Het signaal heb ik doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.
Dan hebben we er natuurlijk het volste vertrouwen in dat de verantwoordelijke afdeling het constructief oppakt, dus dat het euvel nu binnen een paar dagen is verholpen door één stationsnaam in een pdf-bestand aan te passen.
Er wordt gewerkt aan een nieuw document. Over de termijn kan ik je helaas niet inhoudelijk informeren Pe_pe.
Het gaat niet om een nieuw document, maar om het vervangen van het woord 'Deventer' in het woord 'Hengelo' in het bestaande document. Dat staat elkaar niet in de weg.

Volgens TS stond dat nieuwe document voor maart op de planning.
Weer twee weken verder, de verantwoordelijke afdeling verzaakt nog steeds.

Reageer