Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

• 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15761 Bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

Zie ook dit topic.
Ik ben nu echt teleurgesteld in de NS.

Dit topic geeft de NS eerst zelf aan te willen samenwerken met de forumleden, een eerste voorstel van de NS wordt door veel forumleden bekeken en een reactie opgegeven. Een simpele fout (Verkeerde plaatsnaam) wordt gelijk opgemerkt, maar ook worden er goede suggesties gedaan. Dit was begin maart 2015.

Hessel NS geeft na iets van 2 weken aan blij te zijn met de feedback en de fout in plaatsnaam gelijk te herstellen en met een nieuwe versie te komen in de volgende maand (April 2015 dus).

Wow, tot zover alvast bedankt! Ik neem al jullie feedback mee en zorg dat er komende maand een update komt.

Sindsdien blijft het stil. Er komt nog een reactie waarin weder een uitgebreider document belooft wordt, alsmede dat er snel ingegaan zal worden op enkele korte vragen.

Ondertussen is het al weer de 2e helft van juni en blijft dit topic stil. Ik zou verwachten als de NS dit serieus neemt dat er juist een moderator af en toe een update geeft op het topic. Als is het dat het document lastiger blijkt en eerst de algemene voorwaarde aangepast moeten worden voordat er verdere berichtgeving kan plaatsvinden.

Ik wil de NS eigenlijk met klem vragen om:
1. Aan te geven wanneer de foutieve plaatsnaam op de website aangepast zal worden.
2. Wanneer we een serieuze (toegezegde) reactie krijgen op de vragen.
3. Er een bijgewerkt document gemaakt wordt (voor de liefhebbers) waarin voor eens en altijd duidelijk vastligt hoe de tariefberekening werkt.

Groet
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 401 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!
Reputatie 4
Badge
Tip: Veel mensen zullen niet weten dat ze het bestand kunnen openen door de extensie .pdf-kopie te wijzigen in .pdf, dus dat kan beter even aangepast worden.
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 402 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!

Hessel NS,

Zou je de naam van het document kunnen laten eindigen op 2015_nieuw.pdf
en niet op 2015_nieuw.pdf-kopie?

Mijn PDF software heeft moeite om een ".pdf-kopie" te kunnen lezen... :(

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015_nieuw.pdf-kopie
Tip: Veel mensen zullen niet snappen dat ze het bestand kunnen openen door de extensie .pdf-kopie te wijzigen in .pdf
Mmm... 😞 Mijn browser had er geen moeite mee, dus was het me nog niet opgevallen dat die link vreemd is. Maar ik vraag het document opnieuw te uploaden met de juiste extensie. Bedankt!

Je kan 'm tot die tijd eventueel opslaan als .pdf in plaats van .pdf-kopie (of na downloaden de extensie wijzigen).
Reputatie 6
Badge +1
Super dat het document nu ook echt via de NS-site te vinden is! Dat maakt het geheel zeker transparanter!
@Gert-Jan: mijn pc herkent vanzelf dat er sprake is van een PDF, bij mij gaat het wel goed.

Hopelijk mag ik nog een paar dingen vragen Hessel?

1) In het document gaat het over een 10TE-coulanceregel. Logisch dat we dat coulance noemen, want het staat nergens beschreven. En ik begrijp het ook wel dat we (klant) ons nergens op kunnen beroepen.
Maar misschien ben je (of NS) wel bereid het gepubliceerde document te updaten als de coulanceregel wijzigt? Gewoon om helder te zijn naar de klant!

2) Volgens mij is met dit document 97-99% van alle mogelijke reizen met Traject Vrij beschreven. Er is nog één situatie die ik graag uitgelegd zou zien: gevallen van routekeuze bij meerdere vervoerders.
Zie voor uitleg ook dit topic. Ik vraag me nog steeds af hoe het kan dat mij (Traject Vrij Ede Centrum-Amersfoort met alléén Connexxion) voor Arnhem-Utrecht € 3,70 (kosten Ah-Ede) in rekening is gebracht. Dit lijkt in tegenspraak met voorbeeld 5A uit de zojuist geplaatste PDF.
Vreemd genoeg vind je via de indirecte link niet de toevoeging '-kopie' in de extensie, maar wel een soortgelijke fout:

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf%5B2%5D
Vreemd genoeg vind je via de indirecte link niet de toevoeging '-kopie' in de extensie, maar wel een soortgelijke fout:

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf%5B2%5D

Ja, dat is inmiddels een nieuwe poging, maar gaat dus nog niet helemaal lekker. Graag nog even geduld. Collega is er mee bezig.

1) In het document gaat het over een 10TE-coulanceregel. Logisch dat we dat coulance noemen, want het staat nergens beschreven. En ik begrijp het ook wel dat we (klant) ons nergens op kunnen beroepen.
Maar misschien ben je (of NS) wel bereid het gepubliceerde document te updaten als de coulanceregel wijzigt? Gewoon om helder te zijn naar de klant!.

Ja, dat lijkt me een goede afspraak. Vooralsnog zijn er geen plannen om daarin iets te wijzigen overigens.

2) Volgens mij is met dit document 97-99% van alle mogelijke reizen met Traject Vrij beschreven. Er is nog één situatie die ik graag uitgelegd zou zien: gevallen van routekeuze bij meerdere vervoerders.
Zie voor uitleg ook dit topic. Ik vraag me nog steeds af hoe het kan dat mij (Traject Vrij Ede Centrum-Amersfoort met alléén Connexxion) voor Arnhem-Utrecht € 3,70 (kosten Ah-Ede) in rekening is gebracht. Dit lijkt in tegenspraak met voorbeeld 5A uit de zojuist geplaatste PDF.

Hier gaat technisch iets mis, dit hoort dus niet te gebeuren. Ik laat er nog eens induiken.
[edit] Linkje is aangepast.[/edit]

Het linkje op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven#traject-vrij
van het downloaddocument verwijst naar:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf[2]

Het feitelijke document is (nu) echter te vinden op:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf

Reputatie 6
Badge +1

Maar misschien ben je (of NS) wel bereid het gepubliceerde document te updaten als de coulanceregel wijzigt? Gewoon om helder te zijn naar de klant!.

Ja, dat lijkt me een goede afspraak. Vooralsnog zijn er geen plannen om daarin iets te wijzigen overigens.

Super!
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 402 KB).
Hessel NS,

Er zijn nu 2 documenten in omloop:
het linkje op de NS website van het downloaddocument verwijst naar:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf
en heeft als titel: "prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf"

Het linkje in jouw bericht verwijst naar:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015_nieuw.pdf-kopie
en heeft als titel "prijzen-traject-vrij-abonnement-2015_nieuw.pdf-kopie"

Voor de zuiverheid zou het fijn zijn, dat er door jouw en door de website
maar naar één dezelfde locatie wordt verwezen 😉
Ik stoor me nogal aan de tekst boven het document:

Aan dit document kunnen geen rechten worden ontleend
NS is te allen tijde en zonder nadere kennisgeving gerechtigd de inhoud van dit document te wijzigen

We wachten al bijna een jaar op fatsoenlijke informatie over de wijze waarop de reiskosten buiten het afgekochte traject worden berekend en nog steeds weigert de NS verder te gaan dan de uitwerking van een paar voorbeelden.
Voorbeelden waaraan we blijkbaar geen enkele rechten kunnen ontlenen en die door de NS bovendien op elk moment kunnen worden gewijzigd.

In deze vorm blijft het reizen met Traject Vrij een kansspel waarbij het elke keer maar weer afwachten is welk bedrag de NS in rekening zal brengen. Doordat MijnNS bovendien al geruime tijd met een bug te kampen heeft die ervoor zorgt dat de kosten niet worden getoond in de reishistorie wordt het de reiziger nog moeilijker gemaakt om hier enige controle op uit te oefenen.

Uit de wijze waarmee de NS hier tot op heden mee omgaat krijg ik niet de indruk dat men hun klanten erg serieus neemt.
Voor de zuiverheid zou het fijn zijn, dat er door jouw en door de website
maar naar één dezelfde locatie wordt verwezen ;)

Ja, alle linkjes zijn bijgewerkt, dit is de enige juiste:

Reizen buiten uw traject met Traject Vrij (PDF, 401 kB)
Reputatie 6
Badge +2
Ik stoor me nogal aan de tekst boven het document:

Aan dit document kunnen geen rechten worden ontleend
NS is te allen tijde en zonder nadere kennisgeving gerechtigd de inhoud van dit document te wijzigen

(..) In deze vorm blijft het reizen met Traject Vrij een kansspel waarbij het elke keer maar weer afwachten is welk bedrag de NS in rekening zal brengen. Doordat MijnNS bovendien al geruime tijd met een bug te kampen heeft die ervoor zorgt dat de kosten niet worden getoond in de reishistorie wordt het de reiziger nog moeilijker gemaakt om hier enige controle op uit te oefenen.

Ja, het lijkt me niet dat NS voor een reis meer in rekening mag brengen dan de reiziger op de dag van de reis kon verwachten op basis van de informatie van NS (algemene informatie zoals http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf, en aan de reiziger bekendgemaakte prijzen van eerder door hem gemaakte reizen).

Voor de rest vind ik het wel keurig, duidelijk uitgelegd.
Mijn complimenten (wees er zuinig op 😉 ), het duurt even, maar dan heb je ook wat.

Ik heb slechts een vraag een een paar tekstuele onvolkomenheden:

Uitgaande van wat er in dit document staat is deze moderatorpost dus (inmiddels) onjuist: Bij een Traject Vrij abonnement Amersfoort - Hilversum hoeft niet (meer) bijbetaald te worden voor een rit van Amersfoort naar Hilversum Sportpark. Klopt dat?

Tekstueel:
  • De term "buiten traject reisdelen" is krom Nederlands.
  • Voorbeeld 2 A: "Het reisdeel Leiden-Schiphol wordt berekend als een nieuwe reis berekend".
  • Tabel onder Voorbeeld 2 C: Linksboven staat een keer "Van" teveel.
  • De disclaimer boven voorbeeld 4 is volstrekt overbodig, aangezien elk van die bepalingen volgens de disclaimer bovenaan het document al voor het gehele document geldt.
Uitgaande van wat er in dit document staat is deze moderatorpost dus (inmiddels) onjuist: Bij een Traject Vrij abonnement Amersfoort - Hilversum hoeft niet (meer) bijbetaald te worden voor een rit van Amersfoort naar Hilversum Sportpark. Klopt dat?

Dit topic is gelijk weer terug gezet in de negeerstand, zo blijkt.

Een eerdere post van Laura NS in dat topic is wel stilzwijgend aangepast:

Update 24-04-2015: mijn eerder gegeven klopte helaas niet. Doordat Hilversum, Hilversum Media Park en Hilversum Sportpark een gemeenschappelijk tariefpunt vormen, betaal je inderdaad het tarief van 0 tariefeenheden. Onderstaande is dus niet langer correct, excuses voor eventuele verwarring:

Alle drie de trajecten hebben een TE van 16, maar als je een Traject Vrij abonnement voor Amersfoort - Hilversum hebt betaal je wel extra voor Hilversum - Hilversum Media Park (1 TE) en Hilversum - Hilversum Sportpark (1 TE). Mocht je dus geregeld naar alle drie de stations reizen dan kan je het beste kiezen voor een Traject Vrij Amersfoort - Hilversum Sportpark of Amersfoort - Hilversum Media Park, omdat je dan hetzelfde betaald als voor een Traject Vrij Amersfoort - Hilversum. Je mag met je abonnement naar Hilversum en ook nog door reizen naar één van de twee andere stations waarvoor je het abonnement hebt afgesloten (Bijvoorbeeld: Media Park) en betaalt dus alleen €1,30 in de daluren of €2,10 in de spits extra als je een keer naar één van de andere twee stations wilt (Bijvoorbeeld: Sportpark).

Hopelijk is dit een beetje te ontcijferen 😉 Anders lees ik het graag.
Ik denk dat dit een goed document is voor de toekomst voor de uitleg bij Traject vrij. Nu maar hopen dat alle klantenservicemedewerkers het document ook goed lezen zodat er geen foutieve antwoorden meer gegeven worden.

Ik mis nog steeds de voorbeelden hoe het tarief berekent wordt bij het omchecken bij dezelfde vervoerder bij de overgang tussen dal en spits. Zowel van spits naar dal, als dal naar spits (bij verplichte omcheck om bij een ander spoor te komen). Omdat je met traject vrij de losse trajecten betaald buiten je vrije traject heb je meestal geen enkel voordeel van de lange afstandskorting en kan het dus lonend zijn als je doorreist naar buiten je traject om om te checken.

Voorbeeld 1 (Houten -> Amsterdam Sloterdijk, met traject-vrij Houten Amsterdam Amstel). Als je de trein van 8.52 uit Houten neemt, dan is het heel wenselijk om in Utrecht (overstap van 10 minuten) om te checken naar dal tarief.

Ik ben blij dat de 10 TE regel nu expliciet gemaakt is, maar ik verbaas met over de expliciete vermelding dat de NS stilzwijgend deze regel mag afschaffen. Ik vind ook dat je dit als NS niet kan maken, je koopt een product op basis van de dan geldende regels en dit kunnen niet ineens gewijzigd worden.
Als ik een telefoonabonnement neem dan kan de aanbieder toch ook niet zeggen dat ik 500Mb data heb maar als coulance ik geen rekening krijg als ik 600MB gebruik. Echter dat ze dat stilzwijgend altijd mogen laten vallen????

- Als de NS de regel stilzwijgend mag afschaffen dan weet ik dus niet of dat per vandaag gebeurd is en kan is dus nog steeds niet mijn kosten voor mijn treinreis berekenen, wat het hele punt van dit document was.

Waar kan ik opvragen of de regel op dit moment nog geldig is?
Waar kan ik opvragen of de regel op dit moment nog geldig is?

Daarvoor kun je contact opnemen met de klantenservice, maar om bepaalde structuren te respecteren uiteraard alleen via telefoon of twitter. 😛
Hoeveel medewerkers van de klantenservice zouden enig idee hebben van de geldigheid van de 10 TE-regel, laat staan het bestaan ervan?
Ik heb sinds kort een traject abonnement en ik heb er ook geld opgezet voor als ik buiten mijn traject ga.
Nou viel het me op dat als ik buiten mijn traject uitcheck er ook traject vrij in het scherm stond en niet hoeveel het kost. Dus ik keek in de automaat naar mijn reisgeschiedenis, en bij alle reizen buiten mijn traject staat dat het 0.00 euro kost. Op zich leuk voor mij maar volgens mij niet de bedoeling. De conducteur aan wie ik het vroeg begon erover dat mijn baas dan de rekening krijgt.
Maar ik heb dit abonnement prive. Betekent dat dat ik aan het eind van de maand zelf de rekening krijg voor mijn reizen buiten traject?
(overigens werkt reizen op saldo wel als ik bijvoorbeeld de tram pak)
Ik heb sinds kort een traject abonnement en ik heb er ook geld opgezet voor als ik buiten mijn traject ga.
Nou viel het me op dat als ik buiten mijn traject uitcheck er ook traject vrij in het scherm stond en niet hoeveel het kost. Dus ik keek in de automaat naar mijn reisgeschiedenis, en bij alle reizen buiten mijn traject staat dat het 0.00 euro kost. Op zich leuk voor mij maar volgens mij niet de bedoeling. De conducteur aan wie ik het vroeg begon erover dat mijn baas dan de rekening krijgt.
Maar ik heb dit abonnement prive. Betekent dat dat ik aan het eind van de maand zelf de rekening krijg voor mijn reizen buiten traject?
(overigens werkt reizen op saldo wel als ik bijvoorbeeld de tram pak)

Met Traject Vrij reist u op rekening buiten uw traject (mits u met de trein reist). Reizen met bus, tram en metro gaan wel op saldo. Aan het eind van de maand incasseert de NS automatisch de kosten voor het reizen buiten uw traject van uw rekening.
Dus ik keek in de automaat naar mijn reisgeschiedenis, en bij alle reizen buiten mijn traject staat dat het 0.00 euro kost.
Dat is een al lang bekende bug.

Reageer