Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

  • 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15905 Bekeken


Toon eerste bericht

106 reacties

Tip: Veel mensen zullen niet snappen dat ze het bestand kunnen openen door de extensie .pdf-kopie te wijzigen in .pdf
Mmm... 😞 Mijn browser had er geen moeite mee, dus was het me nog niet opgevallen dat die link vreemd is. Maar ik vraag het document opnieuw te uploaden met de juiste extensie. Bedankt!

Je kan 'm tot die tijd eventueel opslaan als .pdf in plaats van .pdf-kopie (of na downloaden de extensie wijzigen).
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 402 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!


Hessel NS,

Zou je de naam van het document kunnen laten eindigen op 2015_nieuw.pdf
en niet op 2015_nieuw.pdf-kopie?

Mijn PDF software heeft moeite om een ".pdf-kopie" te kunnen lezen... :(

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015_nieuw.pdf-kopie
Reputatie 4
Badge
Tip: Veel mensen zullen niet weten dat ze het bestand kunnen openen door de extensie .pdf-kopie te wijzigen in .pdf, dus dat kan beter even aangepast worden.
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 401 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!
Ik ben nu echt teleurgesteld in de NS.

Dit topic geeft de NS eerst zelf aan te willen samenwerken met de forumleden, een eerste voorstel van de NS wordt door veel forumleden bekeken en een reactie opgegeven. Een simpele fout (Verkeerde plaatsnaam) wordt gelijk opgemerkt, maar ook worden er goede suggesties gedaan. Dit was begin maart 2015.

Hessel NS geeft na iets van 2 weken aan blij te zijn met de feedback en de fout in plaatsnaam gelijk te herstellen en met een nieuwe versie te komen in de volgende maand (April 2015 dus).

Wow, tot zover alvast bedankt! Ik neem al jullie feedback mee en zorg dat er komende maand een update komt.


Sindsdien blijft het stil. Er komt nog een reactie waarin weder een uitgebreider document belooft wordt, alsmede dat er snel ingegaan zal worden op enkele korte vragen.

Ondertussen is het al weer de 2e helft van juni en blijft dit topic stil. Ik zou verwachten als de NS dit serieus neemt dat er juist een moderator af en toe een update geeft op het topic. Als is het dat het document lastiger blijkt en eerst de algemene voorwaarde aangepast moeten worden voordat er verdere berichtgeving kan plaatsvinden.

Ik wil de NS eigenlijk met klem vragen om:
1. Aan te geven wanneer de foutieve plaatsnaam op de website aangepast zal worden.
2. Wanneer we een serieuze (toegezegde) reactie krijgen op de vragen.
3. Er een bijgewerkt document gemaakt wordt (voor de liefhebbers) waarin voor eens en altijd duidelijk vastligt hoe de tariefberekening werkt.


Groet
Zie ook dit topic.
Weer twee weken verder, de verantwoordelijke afdeling verzaakt nog steeds.
Het gaat niet om een nieuw document, maar om het vervangen van het woord 'Deventer' in het woord 'Hengelo' in het bestaande document. Dat staat elkaar niet in de weg.

Volgens TS stond dat nieuwe document voor maart op de planning.
Er wordt gewerkt aan een nieuw document. Over de termijn kan ik je helaas niet inhoudelijk informeren Pe_pe.
Dan hebben we er natuurlijk het volste vertrouwen in dat de verantwoordelijke afdeling het constructief oppakt, dus dat het euvel nu binnen een paar dagen is verholpen door één stationsnaam in een pdf-bestand aan te passen.
Het is inderdaad niet de bedoeling om de meldknop voor dergelijke zaken te gebruiken. Het signaal heb ik doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.
Ik denk niet dat dat de kans vergroot dat NS in actie komt om de erkende fout te corrigeren, wellicht wel om de boodschapper te berispen voor het misbruiken van de meldknop.
Wederom 2 weken verder, nog steeds staat het oude bestand op de site, daarnaast wachten we nog steeds op de toegezegde antwoorden.
Als moderators van de forumleden verwachten een positieve/constructieve houden te hanteren, dan vind ik echt dat de NS Moderators dit zelf ook moeten doen en niet keer op keer dit soort topics negeren. Waarbij dit topic zelfs als aanbod door de NS gestart is en toezeggingen gedaan zijn voor meer informatie.


Als je deze reactie rapporteert, komt het weer onder de aandacht bij één van de NS Moderators ;)

Rapporteer deze reactie

NS Serviceforum Abonnementen
Topic Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers
Let op: gebruik deze optie alleen voor spam, reclame en ongepaste berichten (zoals beledigingen of grof taalgebruik).

Toch jammer dat ruim 2 maanden later op ns.nl bij de uitleg van traject-vrij, reizen buiten je traject, deze PDF staat inclusief de fout in voorbeeld 3B. Kan iemand van de NS mij uitleggen hoe dit mogelijk is??


Wederom 2 weken verder, nog steeds staat het oude bestand op de site, daarnaast wachten we nog steeds op de toegezegde antwoorden.
Als moderators van de forumleden verwachten een positieve/constructieve houden te hanteren, dan vind ik echt dat de NS Moderators dit zelf ook moeten doen en niet keer op keer dit soort topics negeren. Waarbij dit topic zelfs als aanbod door de NS gestart is en toezeggingen gedaan zijn voor meer informatie.
Dag allemaal, nogmaals dank voor jullie feedback en vragen!
Het foutje in voorbeeld 3B (Dank @Hendrik!) halen we er dan meteen uit.

Bij voorbeeld 3B staat:
Check in Enschede bij NS
Check out Deventer bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

Dit moet toch zeker zijn:
Check in Enschede bij NS
Check out Hengelo bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

De conclusie van het document is trouwens min of meer dat je er maar op moet vertrouwen dat de systemen van NS goed werken... Zeker als je naar veel verschillende bestemmingen reist, is het bijna onmogelijk om het zelf na te rekenen...



Toch jammer dat ruim 2 maanden later op ns.nl bij de uitleg van traject-vrij, reizen buiten je traject, deze PDF staat inclusief de fout in voorbeeld 3B. Kan iemand van de NS mij uitleggen hoe dit mogelijk is??
Hoe krijgen ze het nu weer voor elkaar om in een nieuwe versie van deze voorwaarden met een definitie van 'reisroute' te komen die afwijkt van die in de meest recente versie van de AVR-NS? Welk van beide geldt er?

Ik vind in die tekst weer niets terug van de 10TE-regel. Het bestaan daarvan wordt zelfs vrij letterlijk uitgesloten:
Indien u echter niet op uw Vast traject reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.
Er staat 'wordt' niet 'kan worden' of 'wordt in sommige gevallen'.

Ook opvallend:
In alle gevallen geldt dat wanneer u (geografisch) eerder instapt of verder reist dan uw Vast traject, er dan een aanvullende rekening volgt voor dat deel van het traject dat niet behoort tot het Vast traject. Wanneer u (i) eerder instapt, (ii) verder reist dan uw Vast traject of (iii) geheel buiten uw Vast traject reist, dan wordt het gedeelte buiten uw Vast traject berekend alsof het een losse reis zou zijn. U betaalt voor deze losse reis de tarieven zoals vermeld in de NS Reisplanner.

Dat gaat weer lijnrecht in tegen wat Hessel NS vandaag in een ander topic beweerde. Als je een abonnement hebt van Den Haag HS naar Schiedam Centrum en je stapt in op Den Haag Centraal, dan zegt het bovenstaande tekstje (let op het woordje alle) dat een losse reis tussen de twee Haagse stations in rekening wordt gebracht, omdat je geografisch gezien eerder instapt.
Reputatie 4
Badge
Wat me vandaag voor het eerst opvalt is dat de pagina https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen-op-een-traject/p/traject-vrij-jaar naar "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf april 2015" wordt verwezen die in ieder geval voor Traject Vrij nieuwe teksten bevat.

Speciaal voor Traject Vrij zijn daar een aantal teksten voor opgenomen, die gedeeltelijk overeen komen met de tekst op de webpagina.

Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

En verderop staat:

Vast traject: Het spoortraject waar u als onderdeel van uw Traject Vrij abonnement of Grensabonnement onder bepaalde voorwaarden 100% korting krijgt. Afhankelijk van het gekozen traject van het Traject Vrij abonnement is dit:
• In geval van volledig NS traject: de kortst mogelijke en dus goedkoopste route
• In geval van meerdere vervoerders kunt u een routekeuze aangeboden krijgen. In dat geval kiest u tussen:
- Eén verplichte route tussen twee stations, of
- Een ‘vrije routekeuze’ tussen twee stations.


Vervolgens wordt er in artikel 10.7 uitgebreid op traject vrij ingegaan waarin ook het voorbeeld Utrecht Centraal - Leiden Centraal wordt gegeven.
En ook op de vernieuwde pagina wordt bij de voordelen "Maximaal 3 gratis Kids Vrij abonnementen voor een (klein)kind van 4 t/m 11 jaar" genoemd, omdat ze zelf blijkbaar ook weinig positiefs aan dit abonnement konden bedenken...

Dat spaart toch weer een cent uit ten opzichte van de gratis variant.

Merkwaardig genoeg kun je ook een Kids Vrij abonnement als hoofdabonnement opgeven bij de aanvraag van een ander Kids Vrij abonnement waarvoor je dan niet een cent hoeft te betalen.
Blijft toch mooi om te zien hoe de NS de informatie en voorwaarden aanpast van een lopend product zonder daar netjes over te communiceren.
Ja heel vervelend, waar sta je dan als klant?
Reputatie 6
Badge +1
Aardig, nieuwe uitleg, maar het verschaft nog steeds geen precieze informatie over de kostenberekening van het deel dat buiten het vaste traject gereisd wordt. De rekenvoorbeelden zijn helaas ook niet aangepast, dus daar valt ook geen extra informatie uit te halen...
Misschien een idee als er in elk geval op de factuur vermeld gaat worden over welk traject de extra kosten in rekening gebracht zijn... want zoals het nu is (zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/kostenberekening-traject-vrij-reizen-buiten-traject-meedere-vervoerders-11557) wordt op geen enkele manier duidelijk voor welk stuk traject de reiziger aangeslagen wordt...
En ook op de vernieuwde pagina wordt bij de voordelen "Maximaal 3 gratis Kids Vrij abonnementen voor een (klein)kind van 4 t/m 11 jaar" genoemd, omdat ze zelf blijkbaar ook weinig positiefs aan dit abonnement konden bedenken...
De vernieuwde informatiepagina over Traject Vrij stelt nu

Waarom krijg ik kosten in rekening gebracht voor reizen die naar mijn idee op mijn traject liggen?
(...)
Indien u echter niet op de goedkoopste route reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.

De 10-TE-regel is kennelijk vervangen door een 1-TE-regel (of misschien wel een 0-TE-regel): Voor reizen van en naar elk station dat niet op de kortste route ligt worden volgens deze mededeling aanvullende kosten in rekening gebracht.


Blijft toch mooi om te zien hoe de NS de informatie en voorwaarden aanpast van een lopend product zonder daar netjes over te communiceren. En vooral om de eigen blunders bij het neerzetten van een niet product te verbloemen. Maar waarschijnlijk is dit de hoofdreden dat de 'webshop' geupgraded moest worden. Nu kunnen ze weer claimen dat de informatie op de site klopt.
De vernieuwde informatiepagina over Traject Vrij stelt nu

Waarom krijg ik kosten in rekening gebracht voor reizen die naar mijn idee op mijn traject liggen?
(...)
Indien u echter niet op de goedkoopste route reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.

De 10-TE-regel is kennelijk vervangen door een 1-TE-regel (of misschien wel een 0-TE-regel): Voor reizen van en naar elk station dat niet op de kortste route ligt worden volgens deze mededeling aanvullende kosten in rekening gebracht.
Beste Hessel,

In je reactie geef je aan:
Even in het kort mijn inventarisatie: er zitten er een paar vragen tussen die niet specifiek van toepassing zijn op Traject Vrij (35-minuten regel en overstappen van tariefperiode, zag ik meerdere keren), die zal ik snel even apart proberen te beantwoorden.

Kan het zijn dat ik die snelle reactie gemist heb? Want ik lees nu dat de poortjes op Hilversum versneld en ik dus ineens verplicht kan worden bij een overstap NS-NS om uit+in te checken. Waardoor de regels omtrent het 'omchecken' bij dezelfde vervoerder ineens erg van belang wordt.


Beste Hessel naast de aangekondigde snelle antwoorden (die ik volgens mij nog steeds mis) zou het ook mooi zijn als je een update van de overige uitzoekpunten en het document kan toevoegen.
Beste Hessel,

In je reactie geef je aan:
Even in het kort mijn inventarisatie: er zitten er een paar vragen tussen die niet specifiek van toepassing zijn op Traject Vrij (35-minuten regel en overstappen van tariefperiode, zag ik meerdere keren), die zal ik snel even apart proberen te beantwoorden.

Kan het zijn dat ik die snelle reactie gemist heb? Want ik lees nu dat de poortjes op Hilversum versneld en ik dus ineens verplicht kan worden bij een overstap NS-NS om uit+in te checken. Waardoor de regels omtrent het 'omchecken' bij dezelfde vervoerder ineens erg van belang wordt.

Reageer