Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

• 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15762 Bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 401 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!

Uit dit topic blijkt dat het bovenstaande document nog steeds niet overeenkomt met de daadwerkelijke prijsberekening van reizen met Traject Vrij en dat NS er naar believen regels bij verzint. Wanneer komt er nu eindelijk eens een bindende beschrijving van wat je precies aanschaft met een Traject Vrij abonnement?
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 401 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!

Uit dit topic blijkt dat het bovenstaande document nog steeds niet overeenkomt met de daadwerkelijke prijsberekening van reizen met Traject Vrij en dat NS er naar believen regels bij verzint. Wanneer komt er nu eindelijk eens een bindende beschrijving van wat je precies aanschaft met een Traject Vrij abonnement?

En aangezien we in dat topic te moeilijke vragen stelden is dat topic maar gesloten. Kan er minstens dan via dit topic geregeld worden dat er nu eens en voor eens en altijd een sluitend document komt met de prijsberekening van traject vrij? Waarbij minimaal de 'nieuwe' regel van het niet meer dan 2 keer een station (in je intercity zonder te stoppen) passeren als uitsluiting opgenomen is?
Het document op ns.nl toont deze extra beperking nog steeds niet.
Hoi allemaal.

Vanuit de organisatie is besloten dat wij ons willen richten op daadwerkelijke praktijkvragen. Dit betekent dat wanneer jij als reiziger ergens tegenaan loopt bij het gebruik van jouw product (zoals Traject Vrij), wij graag van jou persoonlijk bericht ontvangen (via een topic), waarna wij aan de hand van jouw persoonlijke gegevens (zoals kaartnummer) met jouw vraag dan wel signaal aan de slag kunnen. Er worden op dit forum nu veel fictieve scenario’s voorgesteld, waarbij het voor ons niet haalbaar is om daar elke keer op te reageren. Om die reden sluit in dit topic dan ook.

Zo'n praktijkvraag is 3 maanden geleden in dit topic gesteld en wacht nog steeds op een inhoudelijk en betrouwbaar antwoord vanuit NS, omdat andere forumgebruikers deze vraag niet kunnen beantwoorden, omdat die evenmin op de hoogte zijn van de geheime prijsberekeningen van ritten met Traject Vrij. Reizigers die niet elke dag dezelfde route afleggen of die doorgaans niet de toegestane reisroute afleggen die het kortst is in tariefeenheden, willen graag van tevoren kunnen uitrekenen of een Traject Vrij abonnement voor hen wel de beste keus is. Door de berekening van de ritprijzen geheim te houden en bovendien nadrukkelijk de mogelijkheid open laten om die ten allen tijde te wijzigen, maken jullie het reizigers onmogelijk om zo'n voor de hand liggende afweging te maken.

Ik ben er nog niet uit of ik de gedachtegang dat vragen kunnen worden weggenomen door topics te sluiten in plaats van door ze volledig en naar waarheid te beantwoorden, meer lachwekkend dan treurig of omgekeerd vind. Het is in ieder geval onbegrijpelijk dat er vanuit NS geen gebruik wordt gemaakt van de feedback vanuit dit forum om de informatievoorziening te verbeteren, maar in plaats daarvan wordt gepoogd de feedback te laten verstommen.
Reputatie 6
Badge +2
NS heeft het bestand over dit onderwerp dezelfde naam gegeven als het bestand met de prijstabel, met alle verwarring van dien, ook voor NS zelf, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ns-verwart-twee-zijn-bestanden-over-traject-vrij-16271.
@Marv: je vraagt in feite om een toevoeging van dit voorbeeld https://forum.ns.nl/abonnementen-2/welke-routes-nemen-traject-vrij-voor-leiden-amsterdam-amstel-4682/index4.html aan het document. Waarbij er geen vrij reizen is op een traject waarbij er theoretisch sprake zou zijn van de beschreven zogenaamde “10 TE-regel”, ware het niet dat je op dit traject via Amsterdam Centraal feitelijk een stukje op en neer en dus verder reist dan je afgekochte traject. De vraag is of men het haalbaar vindt om nieuwe scenario's die opduiken toe te voegen. Desalniettemin heb ik dit wel uitgezet voor je.

@Pe_Pe: jij vraagt of het andere topic alsnog beantwoord kan worden. Het klopt dat dit niet is gebeurd, omdat TS zelf een antwoord heeft gemarkeerd. Ik doe dit nu alsnog.
@Marv: je vraagt in feite om een toevoeging van dit voorbeeld https://forum.ns.nl/abonnementen-2/welke-routes-nemen-traject-vrij-voor-leiden-amsterdam-amstel-4682/index4.html aan het document. Waarbij er geen vrij reizen is op een traject waarbij er theoretisch sprake zou zijn van de beschreven zogenaamde “10 TE-regel”, ware het niet dat je op dit traject via Amsterdam Centraal feitelijk een stukje op en neer en dus verder reist dan je afgekochte traject. De vraag is of men het haalbaar vindt om nieuwe scenario's die opduiken toe te voegen. Desalniettemin heb ik dit wel uitgezet voor je.

Sorry maar dan heb je mij niet goed begrepen. Ik hoef geen document met allerlei scenario's en uitleg. Ik wil graag een complete lijst waar ik rechten aan kan ontleden van de regels op basis waarvan de kosten voor reizen buiten je traject gebaseerd worden. Scenario's en voorbeelden zijn daarbij handig, maar het gaat er mij (en ons denk ik) om dat we alle regels weten.
Het voorbeeld dat nu genoemd wordt als uitzondering op de 10 TE regel was daarvoor nergens gecommuniceerd. Als die regel gelijk in het eerste document gestaan had, had je van mij geen reactie gehad. Maar zolang de NS zichzelf toestaat om als het de NS uit komt nieuwe regels te introduceren blijf ik vragen om de complete lijst met regels.
Jammer dat de NS weer kiest voor de negeermodus nu marv87 blijkbaar niet de gewenste reactie gaf.
Jammer dat de NS weer kiest voor de negeermodus nu marv87 blijkbaar niet de gewenste reactie gaf.
Ik zal volgende keer beter mijn best doen! 🙂
Ik heb jouw verzoekbaar voor de zekerheid nogmaals doorgegeven Marv87.
Dag Herman. Al enige terugkoppeling gehad op mijn verzoek die je kan delen.

En nu ik toch aan het type ben: kan de NS aangeven of de coulance regel in 2016 ook geldig zal zijn? Ik wil dat graag meenemen in mijn keuze voor traject als ik straks moet verlengen.
Dag Herman. Al enige terugkoppeling gehad op mijn verzoek die je kan delen.

En nu ik toch aan het type ben: kan de NS aangeven of de coulance regel in 2016 ook geldig zal zijn? Ik wil dat graag meenemen in mijn keuze voor traject als ik straks moet verlengen.

Is er ondertussen al zicht op de complete lijst met allevregels voor traject vrij prijs berekening bij reizen buiten je traject. De laatst verzonnen regel ( niet twee keer via zelfde station) zie ik nog nergens staan in de voorwaarden of uitleg.

Daarnaast blijf ik benieuwd op de genoemde coulance regel ook in 2016 van toepassing zal zijn, dit ivm het verlengen van mijn traject-vrij.
Is er iemand werkzaam bij de NS die dan in ieder geval nog het fatsoen heeft om te bevestigen dat de NS weigert aan haar informatieplicht te voldoen of blijven jullie allemaal dit topic krampachtig negeren?
In dit bericht is aangegeven dat NS heeft besloten alleen nog antwoord te geven op "daadwerkelijke praktijkvragen" die worden ondersteund door reisgegeven waarvoor je je OV-chipkaartnummer moet doorgeven. Een lijst met regels komt er dus niet. Elke reis waarvan je de prijsberekening wilt weten, moet je eerst maken en daarna kun je eventueel aan NS een bevestiging vragen dat ze vinden dat ze die prijs goed berekend hebben.
de links naar de documenten werken niet meer... wilt iemand zo vriendelijk zijn mij een werkende link te geven!
Reputatie 4
Badge
Bedoel je het onderstaande document?
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1439372464285/content/assets/ns-nl/zakelijk/prijzen-buiten-traject-traject-vrij-abonnement-2015.pdf

Meer algemeen voorwaarden, folders en tarieven staan nu hier:
http://www.ns.nl/voorwaarden.html
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448021216307/content/assets/ns-nl/klantenservice/ns-tarieven-2016.pdf
Bedankt voor de documenten.
ik zit het aantal TE te tellen tussen Amersfoort Schothorst en Amsterdam Holendrecht (via Hilversum maar ook via Utrecht), ik kom uit op 46TE voor de kortste route en 52TE voor de langste route (via utrecht).
Echter, jullie helpdesk geeft mij andere TE waardes... kan iemand mij helpen om te vertellen hoeveel TE het is?

Daarnaast is het toch zo als de waardes kloppen, dat ik beide trajecten op ALLE stations (dus bijvoorbeeld Hilversum media park), gratis mag in en uitstappen??
Reputatie 4
Badge
Met de tarief eenheden kaarten kom ik op dezelfde TE waarden uit. Dit geldt zowel voor 2015 als voor 2016.
- De kortste route Amersfoort Schothorst - Amsterdam Holendrecht via Hilversum / Duivendrecht is 46 TE (3 + 16 + 15 + 9 + 2 + 1).
- De route via Utrecht Centraal is 52 TE (3 + 21 + 31 - 2 - 1). Dat is minder dan 10 TE dan de kortste route.

Op basis van het document uit mijn vorige post, mag je inderdaad verwachten dat je op alle stations op beide routes zonder extra te bepalen kunt in en uit checken. Daarbij wel een paar opmerkingen:
- Het document bevat een disclaimer ("Aan dit document kunnen geen rechten worden ontleend")
- Ik zou niet weten wat er wordt berekend als je langs Amsterdam Holendrecht reist zonder daar uit en in te checken. B.v. een reis Duivendrecht - Utrecht. Misschien dat je dan Holendrecht - Utrecht zonder extra kosten reist en dat Holendrecht - Duivendrecht in kosten worden gebracht.
- Misschien dat je zelfs naar Amsterdam Rai zonder extra kosten kan reizen, in 2015 zou dat een omreisroute van 10 TE kunnen zijn, in 2016 van 8 TE.

Zeker is dat je langs de kortste route (via Hilversum / Duivendrecht) bij alle stations kunt in en uit checken zonder extra kosten (zoals b.v. in Hilversum media park). Of dat ook geldt voor de route via Utrecht zul je moeten uitproberen.
Hallo, ik had een vraagje over mijn traject ov. Ik stap op in Maarheeze op de aprinter om richting Eindhoven te gaan. Omdat ik ook een bus moet pakken om naar Maarheeze te komen en die s avonds niet om het half uur gaat, moet ik wel eens via Weert de bus naar huis pakken. (Weert is 1 station verder vanaf Eindhoven en dus net een station buiten mn traject). Worden de kosten dan berekend vanaf Maarheeze tot Weert of vanaf Eindhoven al.?
Badge +3
U betaalt dan Weert-Maarheeze. Ook als u niet onderweg in Maarheeze uitcheckt en opnieuw incheckt. Het systeem houdt dus rekening met uw afgekochte traject.
Daarbij telt voor het tarief nog steeds het oorspronkelijke moment van inchecken, dus als tussen het inchecken en Maarheeze de Daluren ingaan, is het voordeliger om wel ergens uit- en weer in te checken.
Reputatie 2
Hallo allen,

Prachtig, die tips over meerdere routes tussen begin- en eindstation met een Traject Vrij abonnement. Zo prachtig dat het bij mij begint te “duizelen”.

Ik kan in mijn situatie namelijk “kiezen” tussen twee beginstations. Handig? Nee, niet echt handig. Er zijn namelijk voor- en nadelen om voor de ene of voor de ander station te kiezen (niet alleen vanwege woon-werkverkeer, maar ook om persoonlijke redenen).

Mijn situatie is als volgt:

Eindstation = Heiloo

1) Beginstation = Leiden
Route A = Leiden-Heiloo (via Haarlem) = 59 TE = 275 euro

of

2) Beginstaton = Nieuw Vennep
Route B = Nieuw Vennep-Heiloo (via Schiphollijn) = 55 TE = 260 euro

Schipholtunnel levert geregeld vals rookalarm op. Dan is er geen treinverkeer mogelijk. Dan is het enige alternatief om via Leiden/Haarlem te reizen. Natuurlijk ook als ik uit Heiloo zou vertrekken.

Kan ik zodanig een abonnement op een traject vrij nemen dat ik (afhankelijk van de situatie) altijd zelf kan kiezen tussen route A of route B. Zonder extra kosten achteraf natuurlijk. Ook als ik ergens op de route A of B uitstap en (veel later) daarna terugkeer naar het beginstation.

Ideaal is dat Nieuw Vennep als beginstation fungeert en ik kan kiezen uit route A of B.

Mijn situatie lijkt erg veel op voorbeeld 2 in de uitleg van Hessel (NS): namelijk de route van Voorschoten naar Utrecht via Leiden. Maar ook via Den Haag en via Schiphol is het mogelijk. Zelfs een omweg van 36 TE (P.S. Leiden-Nieuw Vennep = 19 TE extra) is geen bezwaar als ik kijk naar het genoemde voorbeeld.

Altijd Vrij (= 333 euro) is behoorlijk duur. Het verschil is te groot: (max.) 70 euro extra. Dat valt dus af.

Heeft iemand een goede tip?

Of zit ik toch goed met mijn idee, maar hoe geef ik dat aan? Want als ik Nieuw Vennep en Heiloo kies, dan is dit vast en zeker gebaseerd op de (kortste) route via Schiphollijn. Maar kan ik dan toch met dit abonnement vanuit Nieuw Vennep via Leiden naar Heiloo reizen (en vice versa)?
Je kunt niet een Traject Vrij nemen waarbij je kunt kiezen tussen A of B. Wel kun je maandelijks je traject wijzigen als de ene route toch niet goed uitkomt. De route die je kiest gaat dan inderdaad via de kortste route op basis van tariefeenheden.

Met een Nieuw-Vennep - Heiloo kun je niet via Leiden Centraal reizen zonder extra kosten.
Je zou traject-vrij kunnen nemen tussen Sassenheim en Heilo (303,00 euro per maand bij jaarabonnement)
Via schiphol = 66 TE
Via Leiden + haarlem = 67 TE
Dit verschil van 1 TE valt binnen de (zeer mistige) regel dat een reis binnen 10 TE van de kortste route niet in rekening gebracht wordt. Of dit in dit geval ook zo zal zijn kan alleen de NS aangeven.

Verder geldt nog de regel dat je alleen een route mag nemen die de reisplanner adviseert, in dit geval is dat geen probleem. De reisplanner geeft zowel via Amsterdam Sloterdijk als via Leiden als toegestane reisroutes.

Dus wellicht kan iemand van de NS bevestigen dat mijn conclusie correct is dat je met een Traject vrij Sassenheim - Heiloo zowel via Leiden/Haarlem als via Amsterdam Sloterdijk mag reizen en tussentijds mag uitstoppen op alle tussengelegen stations op beide routes.
Dank voor je toevoeging, marv87.

Je hebt gelijk. De routes die je noemt, verschillen 1 tariefeenheid van elkaar. Dus dat is toegestaan op het traject Sassenheim-Heiloo.

Ik wil wel even toevoegen dat de routes in de reisplanner niet standaard toegestaan zijn bij een Traject Vrij. Het kan alleen als het op de kortste route ligt en binnen de 10 tariefeenheden.

Reageer