Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

  • 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15905 Bekeken


Toon eerste bericht

106 reacties

@Pe_pe stelt nog een vraag over de laagste prijs garantie bij meerdere vervoerders. Als ik de vraag goed heb begrepen, is het antwoord dat wanneer niet vast valt te stellen hoe je hebt gereisd, automatisch de meest gunstige prijs wordt berekend. Wanneer dat wél vast valt te stellen – bijvoorbeeld omdat je (niet) bent over gecheckt op een andere vervoerder – dan wordt de prijs gewoon over het gereisde traject berekend. Bij het afgekochte traject Arnhem – Amersfoort via Barneveld wordt een reis Arnhem – Utrecht dus alleen via Amersfoort berekend, wanneer er daadwerkelijk via Barneveld-Amersfoort is gereisd.

Meer concreet was de vraag om een rekenvoorbeeld op te nemen waaruit de berekening blijkt als je op die manier een Traject Vrij abonnement hebt dat bestaat uit twee 'eilanden' van NS-trajecten, met een traject van een andere vervoerder ertussen. Ik neem aan dat als je (iets hanteerbaarder voorbeeld) een Traject Vrij abonnement hebt van Enschede Drienerlo naar Dieren via Goor en daarmee van Enschede naar Arnhem reist via Deventer, dat je dan in principe betaalt voor Enschede - Enschede Drienerlo (om bij het eerste NS-eiland te komen) + Hengelo - Zutphen (om van het ene naar het andere NS-eiland te komen) en vervolgens voor Dieren - Arnhem. Of geldt het afgekocht zijn van het tweede NS-eiland überhaupt alleen als tussentijds het traject van de andere vervoerder hebt afgelegd? Als zo'n rekenvoorbeeld ontbreekt, kunnen daar gemakkelijk misverstanden over ontstaan.
Dag allemaal, nogmaals dank voor jullie feedback en vragen!

Even in het kort mijn inventarisatie: er zitten er een paar vragen tussen die niet specifiek van toepassing zijn op Traject Vrij (35-minuten regel en overstappen van tariefperiode, zag ik meerdere keren), die zal ik snel even apart proberen te beantwoorden. Verder lijken jullie vragen meestal te herleiden naar duiding van die zogenaamde 10 TE-regel. Deze is bijvoorbeeld ook van toepassing op stations die een gemeenschappelijk tariefpunt vormen zoals Hilversum-Hilversum Sportpark. Hierover zullen we in de update van het document meer uitleg geven, dan zal dit hopelijk voldoende blijken.

Het foutje in voorbeeld 3B (Dank @Hendrik!) halen we er dan meteen uit.

De vraag van @Martin7182 of het verboden is een ander uit te laten checken op het eindstation, wordt al beantwoord door @Keuzereiziger: ja. Met het sluiten van poortjes op diverse stations wordt bovendien op een groot aantal trajecten onmogelijk.

@Pe_pe stelt nog een vraag over de laagste prijs garantie bij meerdere vervoerders. Als ik de vraag goed heb begrepen, is het antwoord dat wanneer niet vast valt te stellen hoe je hebt gereisd, automatisch de meest gunstige prijs wordt berekend. Wanneer dat wél vast valt te stellen – bijvoorbeeld omdat je (niet) bent over gecheckt op een andere vervoerder – dan wordt de prijs gewoon over het gereisde traject berekend. Bij het afgekochte traject Arnhem – Amersfoort via Barneveld wordt een reis Arnhem – Utrecht dus alleen via Amersfoort berekend, wanneer er daadwerkelijk via Barneveld-Amersfoort is gereisd.

@Pe_pe geeft bovendien nog een voorbeeld van @Apekel uit dit topic https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-op-langere-afstanden-goedkoper-10698. Ik heb even op dit topic zelf gereageerd.

@Marv87 en @Pe_pe willen graag vooraf bij aanschaf van Traject Vrij weten op welke stations hij zonder extra kosten kan in-/uitstappen. Dat zou inderdaad al veel vragen beantwoorden. Hiervoor hebben we daarom een verzoek ingediend, dit komt daarmee op de wensenlijst en kan hopelijk in een komende release mee.

Wij gaan aan de slag met een update van het document!
Ter aanvulling op de vraag van IskOv lijkt het me relevant om in het antwoord zowel in te gaan op de situatie dat beide incheckmomenten in dezelfde tariefperiode (dal of spits) plaatsvinden als de situatie waarbij ze in een verschillende periode plaatsvinden.
Reputatie 3
Badge
Hoe kan een reiziger kiezen om het traject van 1TE langer te nemen?
Het is helaas bij het nemen van Traject Vrij alleen in bepaalde gevallen mogelijk een route kiezen, namelijk wanneer dit ook een keuze van vervoerder inhoudt. Wel heeft de reiziger natuurlijk de mogelijkheid voor meerdere trajecten Traject Vrij te nemen.


Ja, de via-kaartjes bestaan niet meer. En via-Traject Vrij ook niet meer.
Dus wie standaard Leiden-Utrecht wil doen, en ook standaard tussendoor in Den Haag zijn reis wil onderbreken, zal zijn abo moeten opsplitsen in twee delen.

Brengt me wel op de volgende kwestie die (voor zover ik weet) nog niet besproken is:

Iemand met Traject Vrij Leiden Centraal-Utrecht Centraal reist van Leiden naar Den Haag Centraal, checkt daar uit en checkt binnen 35 minuten weer in om door te reizen naar Utrecht. Zijn dat twee reizen buiten het afgekochte traject, of één reis via een toegestane reisroute van begin naar eind van het afgekochte traject?
Reputatie 6
Badge +2
Hoe kan een reiziger kiezen om het traject van 1TE langer te nemen?
Het is helaas bij het nemen van Traject Vrij alleen in bepaalde gevallen mogelijk een route kiezen, namelijk wanneer dit ook een keuze van vervoerder inhoudt. Wel heeft de reiziger natuurlijk de mogelijkheid voor meerdere trajecten Traject Vrij te nemen.
Naar aanleiding van een vraag in een ander topic nog een toevoeging:

Houdt de 10-tariefeenhedenregel in dat ook voor de berekening van prijzen voor reizen buiten je traject alle routes in beschouwing worden genomen die niet meer dan 10 TE langer zijn dan de kortste route?
Bijvoorbeeld: Traject Vrij Haarlem-Wormerveer. Alternatieve routes via Uitgeest (26 TE) of via Sloterdijk (27 TE).
Wat betaal je voor Haarlem-Amsterdam Centraal? Is dat Sloterdijk-Amsterdam Centraal (want Sloterdijk ligt op een toegestane route die minder dan 10 TE langer is dan het afgekochte traject), of Haarlem-Amsterdam Centraal (want de route via Sloterdijk is niet afgekocht)?


En voor de iets minder door gewinterde treinreiziger:
Hoe weet je als reiziger als je traject vrij afsluit wat jouw afgekocht traject is?
Hoe kan een reiziger kiezen om het traject van 1TE langer te nemen?
Reputatie 3
Badge
Naar aanleiding van een vraag in een ander topic nog een toevoeging:

Houdt de 10-tariefeenhedenregel in dat ook voor de berekening van prijzen voor reizen buiten je traject alle routes in beschouwing worden genomen die niet meer dan 10 TE langer zijn dan de kortste route?
Bijvoorbeeld: Traject Vrij Haarlem-Wormerveer. Alternatieve routes via Uitgeest (26 TE) of via Sloterdijk (27 TE).
Wat betaal je voor Haarlem-Amsterdam Centraal? Is dat Sloterdijk-Amsterdam Centraal (want Sloterdijk ligt op een toegestane route die minder dan 10 TE langer is dan het afgekochte traject), of Haarlem-Amsterdam Centraal (want de route via Sloterdijk is niet afgekocht)?
Er is weer een rariteit in de tariefberekening opgedoken, deze keer in de abonnementskosten zelf, die tot nu toe niet verklaarbaar is. Zie dit topic.

Hoe kan het dat ik voor een traject-vrij Zutphen-Hilversum meer betaal (nl. 335, 98 vrije routekeuze) dan voor Zutphen-Amsterdam (331, 88 vrije routekeuze) ?
Omvat het goedkopere abonnement het volledige afgekochte reisrecht van het duurdere abonnement? - Zo ja, waarom is het dan goedkoper? Zo nee, welk deel van het reisrecht van het duurdere abonnement is met het goedkopere abonnement niet afgekocht en uit welke regel volgt dat?
Dag HEssel,

Ik wil er graag nog een voorbeeld toevoegen:
Traject vrij:Amsterdam - Hilversum
Reis Amsterdam - Hilversum Sportpark, overstap in Hilversum (reis volgens de reisplanner een geldige route
Incheck moment Amsterdam in Daluren (40% korting)
Verplichte in- en uitcheck op Hilversum (zodra de poortjes dicht zijn) om van spoor 3 naar 1 te komen in de spits. (spoor 1 ligt buiten de poortjes van spoor 2 t/m 4)
Uitcheck op hilversum sportpark.

Ik zou verwachten het gedeelde van de reis Hilversum - Hilversum sportpark te moeten betalen tegen 40% korting aangezien ik in dat geval geen keuze heb om niet uit + in te checken in Hilversum.


* Wat is het afgekochte traject? - Je geeft bij de bestelling van het abonnement geen traject, maar twee stations op. (Ik denk dat de duidelijkste oplossing is om bij het afsluiten van een abonnement na het opgeven van de twee stations een lijst of nog liever een kaartje weer te geven van alle stations waartussen zonder bijkomende kosten gereisd mag worden met dat abonnement. Dat neemt ook twijfelgevallen weg, zoals of Duivendrecht op het traject Bijmer ArenA - Amsterdam RAI/Zuid ligt.)


Deze vraag is inmiddels min of meer beantwoord in reactie van NS op klachten vanuit het OV-loket, blijkens het jaarverslag van OV-loket (pagina 7):

"Het afgekochte traject is de afstand van station A naar B via de kortste route."

De angel zit natuurlijk in "via de kortste route".


Dat gaat er vanuit dat er één kortste route is, maar in veel gevallen zijn routes (al dan niet bewust) gelijk in tariefafstand.

Weesp - Amersfoort/Lelystad - Zwolle
Leiden C - Schiphol/Haarlem - Amsterdam Sloterdijk
Amsterdam Bijlmer ArenA (- Duivendrecht) - Amsterdam Zuid/RAI
Leiden C (- Den Haag HS) - Den Haag Centraal
Rotterdam C (- Den Haag Laan van NOI) - Den Haag Centraal
etc.

Welk van beide trajecten je afkoopt maakt verschil in de prijsbepaling voor ritten buiten dat traject.

Voorbeeldje: Traject Vrij Leiden Centraal - Amsterdam Sloterdijk.
Kost een rit vanaf Leiden Centraal naar Amsterdam Zuid 11TE (vanaf Schiphol) of 14TE (vanaf Sloterdijk via Duivendrecht op basis van de route Haarlem)?
Kost een rit vanaf Leiden Centraal naar Bloemendaal 18TE (vanaf Sloterdijk op basis van de route Schiphol) of 3TE (vanaf Haarlem)?
Reputatie 3
Badge


* Wat is het afgekochte traject? - Je geeft bij de bestelling van het abonnement geen traject, maar twee stations op. (Ik denk dat de duidelijkste oplossing is om bij het afsluiten van een abonnement na het opgeven van de twee stations een lijst of nog liever een kaartje weer te geven van alle stations waartussen zonder bijkomende kosten gereisd mag worden met dat abonnement. Dat neemt ook twijfelgevallen weg, zoals of Duivendrecht op het traject Bijmer ArenA - Amsterdam RAI/Zuid ligt.)


Deze vraag is inmiddels min of meer beantwoord in reactie van NS op klachten vanuit het OV-loket, blijkens het jaarverslag van OV-loket (pagina 7):

"Het afgekochte traject is de afstand van station A naar B via de kortste route."

De angel zit natuurlijk in "via de kortste route".
Reputatie 4
Badge
De link PDF uit de eerste post van Hessel. Nu werkt deze vreemd genoeg wel weer.
De link werkt helaas niet meer

Welke link?
Reputatie 4
Badge
De link werkt helaas niet meer, ik heb deze week alleen snel tijd gehad om het document te bekijken.

Wat denk ik goed is om voorbeelden met verschillende kleuren te maken voor routes waarvoor het abonnement volledig geldig is (blauw) en waarmee je wel van het begin tot eind station mag reizen, maar op tussen stations wel extra moet betalen (rood).

Wel mis ik het wel of niet bestaan van de "10 TE regel". Er zijn hierboven al een aantal goede voorbeelden gegeven, waar ik er nog een optie aan wil toevoegen. Een traject kaart Nieuw Vennep - Haarlem waarbij de routes Nieuw Vennep - A'dam Sloterdijk - Haarlem (40 TE) en Nieuw Vennep - Leiden - Haarlem (48 TE) beide zijn toegestaan volgens de reisplanner en het verschil in afstand minder dan 10 TE is.
Reputatie 1
Badge
Teruggrijpend hierop: ik denk dat de kern van het problem in feite is wat vroeger TOEGELATEN REISWEG is. Daarbij baseer ik me nog op de boekjes BAK en BAR (boekje Afstand kaarten- daarme moesten conducteurs met de hand+hersens in de trein een berekeing maken hoeveel Kms het was en dan in de BAR=reizigerstarief nazoeken wat het kosten zou
Dit speelt uiteraard enkel als er keuze mogelijkheid is. En het ligt voor de hand dat dat op langere afstanden eerder het geval is als hele korte. Maar vroeger zat je rond de 50/55 kim bij maandkaart al op tarief netkaart-dus dan was het irrelevant. dat is inmiddels stukken langer geworden.
Logisch denkend en met wat kennis over hoe computerprogramma's meestal werken: ik vermoed, dat voor elke relatie A->B alle stations die tot de toegelaten routes behoren, de sjekin/uit OK geeft-gratis.
Wat NS zichzelf nu moeilijk maakt is, dat niet duidleijk meer wordt gezegd (behalve dan die 10% extra) welke stations hiertoe behoren. Dat is in wezen een fluitje van en cent-zie dat oude boekje dat het met wat onderstrepen kon. NS maakt het zichzelf ook extra moeilijk doordat ze op die KMs zijn blijven hangen en gen zonetarief hebben gekozen. Dat zou ok enorm in de torenhoge ontwikkelkosten hebben gescheeld. Wat ze nu doen is in feite een systeem voor geheel afgesloten metro's waar toch verder geen controle mogelijk of nodig is, proberen om te bouwen naar landelijk sporen. En dat blijkbaar zonder kennis van hoe NS zelf jarenlang kon werken.
Voorbeeld:
UtrechtCS-Ams CS; enkel toegelaten is de direkte route via Abcou.
Utrecht CS-Diemen: kan zowel via Abcou als Weesp, mag zelfs via Ams CS, maar daar mag je dan niet (meer) uitstappen. Het is nl 1 km korter als UtrCS-AmsCS. Bij papieren ABO kon je dat toch niet controleren.Utrecht Overvecht-Ams CS; beide routes via Abcou en Weesp zijn toegelaten.
Dat bvb Leiden-Utr via den Haag nu blijkbaar is toegestaan is een heel vreemd verhaal: het is dan 75 km ipv 50 direkt.
Wat de computer in de nacht doet is bij alle stations waar is IN/Uitgesjekt buiten de toegelaten lijst, berekenen wat de kortste afstand is tot een station op de wel toegelaten route. Dat dat niet meteen kan zal ieder wel kunnen begrijpen. Alle speculaties hier dat het mogelijk misschien in heel bepaalde extreme gevallen nog een paar dubbeltjes goedkoper zou kunnen: zal wel.
Ben nog enige tijd in een ver warm land en heb weinig tijd, noch zin heel uitgebreid op deze materie in te gaan.
Het bevreemdt me wel, dat NS hier zo enorm veel moeite mee heeft en dat bvb HesselNS er niet van op de hoogte blijkt te zijn.
Wow, tot zover alvast bedankt! Ik neem al jullie feedback mee en zorg dat er komende maand een update komt.
Reputatie 1
Badge
Of Weesp-Schiphol het meest heldere voorbeeld is weet ik niet. Ik zoek nog naar een echt goede, misschien zijn de volgende opties beter:
.

MIJN voorstel: Amsterdam MP-Schiphol-tarief wordt berekend via Zuid/RAI, maar iedereen reist via CS. Omdat het een vrij korte afstand is, is het verschil toch groter als 10% (nl. 2 km).
Zelfs Diemen-Schiphol wordt via die route berekend, terwijl via CS doorgaande treinen lopen en je via MP-DVdr 2x zou moeten overstappen. Met in de toekomst ook nog op MP tussentijds Uit+Insjekken-afstraftariefberekening als dat net rond 16.00 is.
Deze pdf is een nuttige aanvulling op de voorbeelden die sinds vorig jaar op de website staan.

Ik mis nog wel een paar zaken:

* Wat is het afgekochte traject? - Je geeft bij de bestelling van het abonnement geen traject, maar twee stations op. (Ik denk dat de duidelijkste oplossing is om bij het afsluiten van een abonnement na het opgeven van de twee stations een lijst of nog liever een kaartje weer te geven van alle stations waartussen zonder bijkomende kosten gereisd mag worden met dat abonnement. Dat neemt ook twijfelgevallen weg, zoals of Duivendrecht op het traject Bijmer ArenA - Amsterdam RAI/Zuid ligt.)

* Hoe zit het met stations die 0TE van een afgekocht traject afliggen? Ik ben bijvoorbeeld nog steeds benieuwd op basis van welke regel het toegestaan is om met een Traject Vrij Shl-Gv zonder bijkomende kosten naar Gvc te reizen, maar er bij een Traject Vrij Shl-Gvc wel extra kosten worden berekend voor een reis naar Gv (zie dit topic) en er bij een Traject Vrij Amersfoort - Hilversum zowel voor -Mediapark als -Sportpark bijbetaald moet worden (zie deze moderatorpost). Graag duidelijkheid over zowel stations die 0TE van de eindstations van een traject afliggen als stations die 0TE van een tussenliggend station afliggen.

* Er is nog geen voorbeeld-prijsberekening waarbij zowel het eerste als het laatste deel van de reis buiten het afgekochte traject liggen en het tariefmatig opknippen van de reis tot hogere kosten dreigt te leiden dan wanneer men geen Traject Vrij abonnement heeft. Bijvoorbeeld een reis Vlissingen - Roosendaal met een Traject Vrij Middelburg - Arnemuiden: Betaal je dan €13,20 (obv. 2e klas vol tarief), dus alsof je geen abonnement hebt, of €2,20 + €11,50 = €13,70, of toch voor 6TE + 65TE = 71TE => € 12,50, dus met lange-afstandskorting voor het hele niet-afgekochte gedeelte van de reis? Als de reis in dat geval toch opgeknipt wordt, gebeurt dat dan ook bij een reis Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal in geval van een Traject Vrij Amsterdam RAI - Diemen Zuid, omdat Duivendrecht deel uitmaakt van het afgekochte traject?

* De situatie die wordt geschetst in dit topic, dat de laagste-prijsgarantie alleen geldt vanaf het afgekochte traject van de betreffende vervoerder. Graag ook uitsluitsel over de werking van de laagste-prijsgarantie in de situatie van meerdere geïsoleerde afgekochte trajecten bij dezelfde vervoerder (doordat het tussenliggende deel een traject van een andere vervoerder is, zoals in het voorbeeld van een reis Arnhem - Utrecht met een Traject Vrij Arnhem - Amersfoort Vathorst via Barneveld.

* Zoals al door anderen opgemerkt: De 10TE-regel. Daarbij ook aandacht voor of die ook geldt voor stations langs afwijkende routes die aan de randen van de dienstregeling ontstaan.
Mooi initiatief, hopelijk gaat dit vaker gebeuren. Te vaak worden klachten als ongegrond verklaart, terwijl er wel degelijk een probleem is. Hopelijk komt er iets goeds uit, succes.
Beste Hessel,

Dank voor het schrijfwerk, fijn dat na alle vragen er serieus naar gekeken wordt.

Ik heb gekeken of we ook de meeste voorbeelden van het forum kunnen beanwoorden, een aantal scenarios mis ik nog, hieronder mijn reactie.

Ik mis een uitleg over hoe om gegaan wordt met het bepalen van de korting percentage binnen/buiten de spits bij tussentijds uitchecken (Binnen de overstap periode)
Een voorbeeld van mijn situatie als ik 's avonds naar vrienden in Utrecht ga:
- Traject-Vrij Amsterdam Hilversum
- Reis traject: Amsterdam - Utrecht (Via hilversum)
- Incheck om 15.30 in Amsterdam
- Uitcheck om 16.00 in Hilversum
Ik loop ff naar huis om mijn spullen te droppen
- Incheck om 16.15 in hilversum (binnen 35 minuten, incheck paal meld Overstap OK)
- Uitcheck om 16.36 in Utrecht
Ik ben de reis begonnen om 15.30 (Dal) en heb de reis als één reis afgerond behalve de verplicht check-uit/in op hilversum. Dus reis ik volgens mij met 40% korting = 2,30 wordt in rekening gebracht voor de reis Hilversum - Utrecht.

Ook in de voorbeelden met een twee vervoerder staat er telkens gemeld dat het kortingspercentage afhankelijk is van het incheckmoment, maar aangezien er bij die scenarios meerdere incheckmomenten zijn ben ik benieuw of het gaat om het eerst incheckmoment (Enschede) of ook de tussentijdse incheckmomenten.

Dan nog een vraag over het verschil tussen 3C en 2B. In beide gevallen is er geen sprake van een vaste reisroute en maak je gebruik van een gedeelte van de route om tussentijds uit te stappen waarbij je je bevind op het langere traject. Toch dien je in 2B extra geldt te betalen (Utrecht-Hilversum) terwijl in 3C geen extra kosten verbonden zijn. Volgens mij komt dit omdat je in 3C bij het NS abonnement (of vrij route keuze abonnement) ook de 24 extra TE's betaald. Maar die optie is er volgens mij niet bij een puur NS abonnement. Misschien zou het een optie zijn om ook bij NS trajecten met meerdere reisroutes de keuze te geven aan de klant of ze alleen de kortste reisroute willen of (voor een klein extra bedrag) de vrije route keuze.

In algemene zin vind ik de uitleg over het uitstappen op een tussenliggend station wel duidelijk in je document, maar ik vind toch echt dat dit expliciet vermeld had moeten worden vooraf bij de aanschaf van een traject-vrij. Ik heb een brief gehad van de NS dat mijn jaartrajectkaart vervangen kan worden door traject-vrij met een verwijzing naar een site waarop de verschillen staan. Het verschil dat je niet meer uit mag stappen op een stations buiten je kortste reis route met traject-vrij, terwijl dit wel altijd mocht met jaartrajectkaart zou ik wel als een belangrijk verschil benoemen. Dit verschil werd vooraf nergens genoemd.
"De berekening van uw aanvullend reisdeel wordt door NS gedaan. Hier heeft u geen omkijken naar" is wel komisch. Het alternatief, dat je alles zelf uitrekent en dan het geld overmaakt zonder factuur te ontvangen, zou een beetje vergezocht zijn.

Bovendien vatten die twee zinnen precies het probleem samen: Tekent u maar bij het kruisje dan vullen wij later het bedrag wel in.
Reputatie 6
Badge +2
"De berekening van uw aanvullend reisdeel wordt door NS gedaan. Hier heeft u geen omkijken naar" is wel komisch. Het alternatief, dat je alles zelf uitrekent en dan het geld overmaakt zonder factuur te ontvangen, zou een beetje vergezocht zijn.

Bovendien is het verstandig het wel in de gaten te houden, tenzij je toch genoeg geld hebt.
Is het verboden of wordt het afgeraden? Als de medepassagier meeloopt tot einde perron dan ben ik binnen het NS terrein niet in overtreding. Buiten het NS terrein ben ik geen klant.
Reputatie 6
Badge +1
3. Is het verboden om op een langere dan de kortste route tussentijds de trein te verlaten zonder uit te checken en de trajectkaart door een medepassagier (die met eigen vervoersbewijs reist) te laten uitchecken op het eindstation? Zo ja, welke regel overtreed ik dan precies?

Ja, dat is verboden; Bij het verlaten van een station dient u uit te checken. Zie ook AVR NS artikel 3.3. Zie verder dit topic.
@Hendrik

Scherp gezien, je hebt daar volgens mij gelijk, wat betreft de incheckdata van dat voorbeeld

@Hessel

Ook namens mij bedankt voor dit schrijven. Ik kon onze Super Members niet altijd hierin goed volgen, maar ik lees voldoende informatie, waar ik zelf ook weer veel mee kan. Ook bepaalde adviezen waren bij mij in sommige gevallen al duidelijk geworden.

Edit: Me smartphone wilde dit bericht eerst maar voor een klein deel plaatsen, vandaar dat ik het even extra heb aangepast 😉

Reageer