Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

• 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15871 Bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

Bedankt Hessel, dit is een duidelijk verhaal. Ik heb wel een paar vragen:

1. Is het zo dat de 10-tariefeenheden regel komt te vervallen (als die al bestond)? In het tweede voorbeeld wordt tussentijds uitgestapt op routes die meer dan 10 TE langer zijn dan de kortste route. Stel nou dat er een route is die minder dan 10 TE langer is, en deze wordt ook aangegeven door de reisplanner. Worden er dan ook kosten in rekening gebracht als je tussentijds uitcheckt?

2. Stel dat een traject twee verschillende precies even lange routes bevat. Op welke route mag je dan tussentijds kosteloos uitchecken?

3. Is het verboden om op een langere dan de kortste route tussentijds de trein te verlaten zonder uit te checken en de trajectkaart door een medepassagier (die met eigen vervoersbewijs reist) te laten uitchecken op het eindstation? Zo ja, welke regel overtreed ik dan precies?
Reputatie 6
Badge +1
De conclusie van het document is trouwens min of meer dat je er maar op moet vertrouwen dat de systemen van NS goed werken... Zeker als je naar veel verschillende bestemmingen reist, is het bijna onmogelijk om het zelf na te rekenen...

Niet mee eens. Zolang op uw vaste traject slechts één reisroute mogelijk is, is het altijd mogelijk zelf te bedenken wat de extra kosten van een reis buiten het vaste traject zullen zijn. Daarvoor zijn dan wel een paar PDF'jes (of reisadviezen) nodig en dient u zelf wat te rekenen, maar het kan prima. De situatie wordt pas ingewikkeld bij meerdere routemogelijkheden binnen het NS-netwerk.
Badge
Bij voorbeeld 3B staat:
Check in Enschede bij NS
Check out Deventer bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

Dit moet toch zeker zijn:
Check in Enschede bij NS
Check out Hengelo bij NS
Check in Hengelo bij Syntus

De conclusie van het document is trouwens min of meer dat je er maar op moet vertrouwen dat de systemen van NS goed werken... Zeker als je naar veel verschillende bestemmingen reist, is het bijna onmogelijk om het zelf na te rekenen...
Reputatie 6
Badge +1
Of Weesp-Schiphol het meest heldere voorbeeld is weet ik niet. Ik zoek nog naar een echt goede, misschien zijn de volgende opties beter:
Whije-Almelo (via Zwolle of via Deventer)
Lelystad Centrum-Harderwijk (via Zwolle of via Almere, al zou ik in de praktijk met de bus gaan)
Arnhem-Geldermalsen met NS (via Utrecht of via 's-Hertogenbosch)
Lage Zwaluwe-Etten Leur (via Breda of via Roosendaal, verschil is precies 10TE)
Gouda-Voorschoten (via Alphen of via Den Haag Centraal, precies even lang!)
Zoetermeer-Rotterdam Centraal (via Den Haag of via Gouda)
Er zijn veel meer mogelijkheden dan ik in dacht toen ik begon met schrijven.
Er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar laten we vooral een duidelijke uitzoeken. Zelf vind ik Whije-Almelo ook nog wel realistisch; Gouda-Voorschoten is wel een heel mooi voorbeeld omdat beide routes precies even lang zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Dank Hessel voor je schrijfwerk! Er staan veel goede voorbeelden in bovenop wat op de NS-website staat aangegeven. Vooral voorbeeld 3, bij reizen met een regionale vervoerder is nieuw.

Wat ik nog mis in het verhaal is de toepassing van de op dit forum genoemde '10 TE-regel', die schijnt te bestaan. Misschien kun je die nog eens bevestigen?

Ik stel voor dat we een voorbeeld 4 toevoegen om hier duidelijkheid over te krijgen:
Reiziger in kwestie heeft Traject Vrij Weesp-Schiphol. In dat geval zijn er twee reisroutes mogelijk: Via Amsterdam Centraal of via Duivendrecht/Amsterdam-Zuid. Eerstgenoemde route is volgens mij 33TE lang, de tweede 24TE (correct me if I'm wrong). De werkelijke kortste route is dus via Zuid.
Op de stations tussen Weesp en Schiphol via het Zuiden (Diemen Zuid, Duivendrecht, RAI en Amsterdam Zuid) mag men dus altijd kosteloos uitstappen en uitchecken.
Maar hoe zit dat bij reizen naar Diemen, Sciencepark, Muidepoort, Amsterdam CS, Sloterdijk en Lelylaan? Moet er dan bijbetaald worden?

En wat gebeurt er als de reiziger in het voorbeeld reist naar Zaandam of Zandvoort (of een andere plaats voorbij het vaste traject)? Wordt de prijs dan berekend vanaf Amsterdam Sloterdijk (op omreisroute die minder dan 10TE langer is) of vanaf Duivendrecht (dichtstbijzijnde station op kortste route)?

NB: ik ben me er van bewust dat de reisplanner geen optie geeft voor Weesp-Asd-Schiphol, omdat de directe trein via Asdz gewoonweg altijd het snelst is.
Reputatie 3
Badge
Dank aan Hessel voor dit bericht.
Ik ga er graag goed naar kijken en dan met een zorgvuldige en integrale reactie komen; liever dan maar meteen op de eerste de beste zin waar ik iets over te melden heb te gaan reageren 😉.

Ik kom er dus zeker op terug.

Reageer