Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

  • 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15763 Bekeken

Vooral onder de Super Members op dit forum leven nog vragen met betrekking tot het reizen buiten je traject met Traject Vrij. Op basis van jullie feedback en vragen heeft een collega diverse scenario's op een rijtje gezet in deze PDF (324 kB).

Ik zou het fijn vinden als je deze wil bekijken. Zijn er zaken onduidelijk of blijven er nog vragen onbeantwoord, deel ze dan hieronder! Liefst zo concreet mogelijk. Begin maart bespreek ik deze vragen om ze te verwerken in een update.

Ik weet dat tevens de wens leeft om vooraf te kunnen berekenen wat je afhankelijk van je abonnement precies moet betalen voor een reis. Ook daar zal ik open en transparant over zijn: helaas krijgen we dat niet gerealiseerd. Om de simpele reden dat we qua (niet geringe) IT-impact en kosten momenteel een andere afweging moeten maken. Maar ik wil mijn best doen alle gevraagde openheid over de prijsberekening van vervoerbewijzen te verschaffen. Daar is immers niks geheimzinnigs aan.

Ik zie uit naar jullie reacties, alvast bedankt! 😃

106 reacties

Reputatie 2
Je kan bij het nemen van Traject Vrij in een gebied waar alleen NS rijdt geen via-station opgeven. bijdragevandennis

Dennis,

Helemaal duidelijk.

Dank!
Reputatie 6
Badge +2
Je kan bij het nemen van Traject Vrij in een gebied waar alleen NS rijdt geen via-station opgeven. bijdragevandennis
Reputatie 2
In de voorwaarden staat het volgende :

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1482830067605/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/2017/voorwaarden-abonnementen-consumenten-jan-2017.pdf

In artikel 10.8 dat specifiek over traject vrij gaat:

Het is toegestaan voor het NS-gedeelte van uw reis alle mogelijke routes van NS te nemen die de NS-reisplanner aangeeft, mits u zonder onderbreking van het begin trajectstation tot aan uw eind trajectstation reist.

Ik denk dat bovenstaande opmerking van de moderator wat ongelukkig is geformuleerd. Je mag b.v. met een Traject vrij Utrecht-Leiden wel via Amsterdam Zuid reizen, maar als Amsterdam Zuid je eindbestemming is vanaf Utrecht betaal je daar wel voor.


Wat de keuze betreft tussen route A en B, valt nu bij mij het kwartje. Ik keek naar jouw voorbeeld tussen Leiden en Utrecht. Doorheen bladerend, zag ik steeds wisselend route A en route B.

Bij Nieuw Vennep-Heiloo zag ik dat niet. Er was toevallig wel 1 uitzondering. Vanwege een storing op dinsdagavond liet de reisplanner zien dat via Haarlem gereist mocht worden. Dan betaal je niets extra en kost het alleen wat extra reistijd.

Als ik kies voor Leiden-Heiloo zie ik inderdaad wisselend de route via Haarlem of via Schiphollijn. 4x per uur kan ik dan de trein via beide routes nemen naar Heiloo zonder extra kosten.

In jouw aangehaalde voorbeeld is de route van Utrecht naar Leiden via Amsterdam-Zuid het langst. Derhalve kun je daar niet op tussenstations in/uitchecken zonder extra kosten. Wel als je via Alphen a/d Rijn reist.

Maar nu vraag ik mij af of het volgende mogelijk is. Een traject vrij die bewust via Amsterdam Zuid gaat. Dus daar betaal je natuurlijk wat meer voor. Dan mag je op alle tussenstations gratis in/uitchecken. Maar als je juist toch een keertje via Alphen reist, dat je daar ook tussenin gratis mag in/uitchecken. Het is immers korter dan via Amsterdam Zuid (de NS heeft daar immers geen nadeel van). Daarmee vang je 2 vliegen in 1 klap. Kiezen tussen 2 routes en overal kunnen inchecken op tussenliggende stations. Vooral die mogelijkheid vind ik heel interessant.

Of is het altijd echt de korst mogelijke route? Want je kon via de reisplanner immers aangeven dat je via een gewenste station wilde reizen. Alleen kon het dan geen prijzen laten zien. Dus het is wel mogelijk, denk je dan.

In elk geval ben ik weer wat wijzer geworden. Dank daarvoor!
Dat is een juiste constatering kamcon. Dank voor de toevoegingen.
Reputatie 4
Badge
In de voorwaarden staat het volgende :

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1482830067605/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/2017/voorwaarden-abonnementen-consumenten-jan-2017.pdf

In artikel 10.8 dat specifiek over traject vrij gaat:

Het is toegestaan voor het NS-gedeelte van uw reis alle mogelijke routes van NS te nemen die de NS-reisplanner aangeeft, mits u zonder onderbreking van het begin trajectstation tot aan uw eind trajectstation reist.

Ik denk dat bovenstaande opmerking van de moderator wat ongelukkig is geformuleerd. Je mag b.v. met een Traject vrij Utrecht-Leiden wel via Amsterdam Zuid reizen, maar als Amsterdam Zuid je eindbestemming is vanaf Utrecht betaal je daar wel voor.

Ik wil wel even toevoegen dat de routes in de reisplanner niet standaard toegestaan zijn bij een Traject Vrij. Het kan alleen als het op de kortste route ligt en binnen de 10 tariefeenheden.


Kun je deze even toelichting?
Want in alle eerdere communicatie is aangegeven dat je met traject vrij (zonder route keuze) altijd de reizen zoals de reisplanner deze aangeeft mag volgen.
De 10TE regel en kortste route zouden alleen van invloed zijn bij het uitchecken op een tussenliggend station. Maar zover ik weet mag je als jij van A naar B (met trajectvrij A - 😎 reist alle door de reisplanner genoemde routes nemen, ook als deze meer dan 10 TE langer zijn dan kortste reis route.
Klopt deze informatie nu niet meer?
Dank voor je toevoeging, marv87.

Je hebt gelijk. De routes die je noemt, verschillen 1 tariefeenheid van elkaar. Dus dat is toegestaan op het traject Sassenheim-Heiloo.

Ik wil wel even toevoegen dat de routes in de reisplanner niet standaard toegestaan zijn bij een Traject Vrij. Het kan alleen als het op de kortste route ligt en binnen de 10 tariefeenheden.
Je zou traject-vrij kunnen nemen tussen Sassenheim en Heilo (303,00 euro per maand bij jaarabonnement)
Via schiphol = 66 TE
Via Leiden + haarlem = 67 TE
Dit verschil van 1 TE valt binnen de (zeer mistige) regel dat een reis binnen 10 TE van de kortste route niet in rekening gebracht wordt. Of dit in dit geval ook zo zal zijn kan alleen de NS aangeven.

Verder geldt nog de regel dat je alleen een route mag nemen die de reisplanner adviseert, in dit geval is dat geen probleem. De reisplanner geeft zowel via Amsterdam Sloterdijk als via Leiden als toegestane reisroutes.

Dus wellicht kan iemand van de NS bevestigen dat mijn conclusie correct is dat je met een Traject vrij Sassenheim - Heiloo zowel via Leiden/Haarlem als via Amsterdam Sloterdijk mag reizen en tussentijds mag uitstoppen op alle tussengelegen stations op beide routes.
Je kunt niet een Traject Vrij nemen waarbij je kunt kiezen tussen A of B. Wel kun je maandelijks je traject wijzigen als de ene route toch niet goed uitkomt. De route die je kiest gaat dan inderdaad via de kortste route op basis van tariefeenheden.

Met een Nieuw-Vennep - Heiloo kun je niet via Leiden Centraal reizen zonder extra kosten.
Reputatie 2
Hallo allen,

Prachtig, die tips over meerdere routes tussen begin- en eindstation met een Traject Vrij abonnement. Zo prachtig dat het bij mij begint te “duizelen”.

Ik kan in mijn situatie namelijk “kiezen” tussen twee beginstations. Handig? Nee, niet echt handig. Er zijn namelijk voor- en nadelen om voor de ene of voor de ander station te kiezen (niet alleen vanwege woon-werkverkeer, maar ook om persoonlijke redenen).

Mijn situatie is als volgt:

Eindstation = Heiloo

1) Beginstation = Leiden
Route A = Leiden-Heiloo (via Haarlem) = 59 TE = 275 euro

of

2) Beginstaton = Nieuw Vennep
Route B = Nieuw Vennep-Heiloo (via Schiphollijn) = 55 TE = 260 euro

Schipholtunnel levert geregeld vals rookalarm op. Dan is er geen treinverkeer mogelijk. Dan is het enige alternatief om via Leiden/Haarlem te reizen. Natuurlijk ook als ik uit Heiloo zou vertrekken.

Kan ik zodanig een abonnement op een traject vrij nemen dat ik (afhankelijk van de situatie) altijd zelf kan kiezen tussen route A of route B. Zonder extra kosten achteraf natuurlijk. Ook als ik ergens op de route A of B uitstap en (veel later) daarna terugkeer naar het beginstation.

Ideaal is dat Nieuw Vennep als beginstation fungeert en ik kan kiezen uit route A of B.

Mijn situatie lijkt erg veel op voorbeeld 2 in de uitleg van Hessel (NS): namelijk de route van Voorschoten naar Utrecht via Leiden. Maar ook via Den Haag en via Schiphol is het mogelijk. Zelfs een omweg van 36 TE (P.S. Leiden-Nieuw Vennep = 19 TE extra) is geen bezwaar als ik kijk naar het genoemde voorbeeld.

Altijd Vrij (= 333 euro) is behoorlijk duur. Het verschil is te groot: (max.) 70 euro extra. Dat valt dus af.

Heeft iemand een goede tip?

Of zit ik toch goed met mijn idee, maar hoe geef ik dat aan? Want als ik Nieuw Vennep en Heiloo kies, dan is dit vast en zeker gebaseerd op de (kortste) route via Schiphollijn. Maar kan ik dan toch met dit abonnement vanuit Nieuw Vennep via Leiden naar Heiloo reizen (en vice versa)?
Daarbij telt voor het tarief nog steeds het oorspronkelijke moment van inchecken, dus als tussen het inchecken en Maarheeze de Daluren ingaan, is het voordeliger om wel ergens uit- en weer in te checken.
Badge +3
U betaalt dan Weert-Maarheeze. Ook als u niet onderweg in Maarheeze uitcheckt en opnieuw incheckt. Het systeem houdt dus rekening met uw afgekochte traject.
Hallo, ik had een vraagje over mijn traject ov. Ik stap op in Maarheeze op de aprinter om richting Eindhoven te gaan. Omdat ik ook een bus moet pakken om naar Maarheeze te komen en die s avonds niet om het half uur gaat, moet ik wel eens via Weert de bus naar huis pakken. (Weert is 1 station verder vanaf Eindhoven en dus net een station buiten mn traject). Worden de kosten dan berekend vanaf Maarheeze tot Weert of vanaf Eindhoven al.?
Reputatie 4
Badge
Met de tarief eenheden kaarten kom ik op dezelfde TE waarden uit. Dit geldt zowel voor 2015 als voor 2016.
- De kortste route Amersfoort Schothorst - Amsterdam Holendrecht via Hilversum / Duivendrecht is 46 TE (3 + 16 + 15 + 9 + 2 + 1).
- De route via Utrecht Centraal is 52 TE (3 + 21 + 31 - 2 - 1). Dat is minder dan 10 TE dan de kortste route.

Op basis van het document uit mijn vorige post, mag je inderdaad verwachten dat je op alle stations op beide routes zonder extra te bepalen kunt in en uit checken. Daarbij wel een paar opmerkingen:
- Het document bevat een disclaimer ("Aan dit document kunnen geen rechten worden ontleend")
- Ik zou niet weten wat er wordt berekend als je langs Amsterdam Holendrecht reist zonder daar uit en in te checken. B.v. een reis Duivendrecht - Utrecht. Misschien dat je dan Holendrecht - Utrecht zonder extra kosten reist en dat Holendrecht - Duivendrecht in kosten worden gebracht.
- Misschien dat je zelfs naar Amsterdam Rai zonder extra kosten kan reizen, in 2015 zou dat een omreisroute van 10 TE kunnen zijn, in 2016 van 8 TE.

Zeker is dat je langs de kortste route (via Hilversum / Duivendrecht) bij alle stations kunt in en uit checken zonder extra kosten (zoals b.v. in Hilversum media park). Of dat ook geldt voor de route via Utrecht zul je moeten uitproberen.
Bedankt voor de documenten.
ik zit het aantal TE te tellen tussen Amersfoort Schothorst en Amsterdam Holendrecht (via Hilversum maar ook via Utrecht), ik kom uit op 46TE voor de kortste route en 52TE voor de langste route (via utrecht).
Echter, jullie helpdesk geeft mij andere TE waardes... kan iemand mij helpen om te vertellen hoeveel TE het is?

Daarnaast is het toch zo als de waardes kloppen, dat ik beide trajecten op ALLE stations (dus bijvoorbeeld Hilversum media park), gratis mag in en uitstappen??
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448021216307/content/assets/ns-nl/klantenservice/ns-tarieven-2016.pdf
Reputatie 4
Badge
Bedoel je het onderstaande document?
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1439372464285/content/assets/ns-nl/zakelijk/prijzen-buiten-traject-traject-vrij-abonnement-2015.pdf

Meer algemeen voorwaarden, folders en tarieven staan nu hier:
http://www.ns.nl/voorwaarden.html
de links naar de documenten werken niet meer... wilt iemand zo vriendelijk zijn mij een werkende link te geven!
In dit bericht is aangegeven dat NS heeft besloten alleen nog antwoord te geven op "daadwerkelijke praktijkvragen" die worden ondersteund door reisgegeven waarvoor je je OV-chipkaartnummer moet doorgeven. Een lijst met regels komt er dus niet. Elke reis waarvan je de prijsberekening wilt weten, moet je eerst maken en daarna kun je eventueel aan NS een bevestiging vragen dat ze vinden dat ze die prijs goed berekend hebben.
Is er iemand werkzaam bij de NS die dan in ieder geval nog het fatsoen heeft om te bevestigen dat de NS weigert aan haar informatieplicht te voldoen of blijven jullie allemaal dit topic krampachtig negeren?
Dag Herman. Al enige terugkoppeling gehad op mijn verzoek die je kan delen.

En nu ik toch aan het type ben: kan de NS aangeven of de coulance regel in 2016 ook geldig zal zijn? Ik wil dat graag meenemen in mijn keuze voor traject als ik straks moet verlengen.


Is er ondertussen al zicht op de complete lijst met allevregels voor traject vrij prijs berekening bij reizen buiten je traject. De laatst verzonnen regel ( niet twee keer via zelfde station) zie ik nog nergens staan in de voorwaarden of uitleg.

Daarnaast blijf ik benieuwd op de genoemde coulance regel ook in 2016 van toepassing zal zijn, dit ivm het verlengen van mijn traject-vrij.
Dag Herman. Al enige terugkoppeling gehad op mijn verzoek die je kan delen.

En nu ik toch aan het type ben: kan de NS aangeven of de coulance regel in 2016 ook geldig zal zijn? Ik wil dat graag meenemen in mijn keuze voor traject als ik straks moet verlengen.
Ik heb jouw verzoekbaar voor de zekerheid nogmaals doorgegeven Marv87.
Jammer dat de NS weer kiest voor de negeermodus nu marv87 blijkbaar niet de gewenste reactie gaf.
Ik zal volgende keer beter mijn best doen! 🙂
Jammer dat de NS weer kiest voor de negeermodus nu marv87 blijkbaar niet de gewenste reactie gaf.

Reageer