Reizen buiten traject met Traject Vrij: extra uitleg voor de liefhebbers

  • 24 februari 2015
  • 106 reacties
  • 15763 Bekeken

Vooral onder de Super Members op dit forum leven nog vragen met betrekking tot het reizen buiten je traject met Traject Vrij. Op basis van jullie feedback en vragen heeft een collega diverse scenario's op een rijtje gezet in deze PDF (324 kB).

Ik zou het fijn vinden als je deze wil bekijken. Zijn er zaken onduidelijk of blijven er nog vragen onbeantwoord, deel ze dan hieronder! Liefst zo concreet mogelijk. Begin maart bespreek ik deze vragen om ze te verwerken in een update.

Ik weet dat tevens de wens leeft om vooraf te kunnen berekenen wat je afhankelijk van je abonnement precies moet betalen voor een reis. Ook daar zal ik open en transparant over zijn: helaas krijgen we dat niet gerealiseerd. Om de simpele reden dat we qua (niet geringe) IT-impact en kosten momenteel een andere afweging moeten maken. Maar ik wil mijn best doen alle gevraagde openheid over de prijsberekening van vervoerbewijzen te verschaffen. Daar is immers niks geheimzinnigs aan.

Ik zie uit naar jullie reacties, alvast bedankt! 😃

106 reacties

Vreemd genoeg vind je via de indirecte link niet de toevoeging '-kopie' in de extensie, maar wel een soortgelijke fout:

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf%5B2%5D
Vreemd genoeg vind je via de indirecte link niet de toevoeging '-kopie' in de extensie, maar wel een soortgelijke fout:

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf%5B2%5D

Ja, dat is inmiddels een nieuwe poging, maar gaat dus nog niet helemaal lekker. Graag nog even geduld. Collega is er mee bezig.

1) In het document gaat het over een 10TE-coulanceregel. Logisch dat we dat coulance noemen, want het staat nergens beschreven. En ik begrijp het ook wel dat we (klant) ons nergens op kunnen beroepen.
Maar misschien ben je (of NS) wel bereid het gepubliceerde document te updaten als de coulanceregel wijzigt? Gewoon om helder te zijn naar de klant!.

Ja, dat lijkt me een goede afspraak. Vooralsnog zijn er geen plannen om daarin iets te wijzigen overigens.


2) Volgens mij is met dit document 97-99% van alle mogelijke reizen met Traject Vrij beschreven. Er is nog één situatie die ik graag uitgelegd zou zien: gevallen van routekeuze bij meerdere vervoerders.
Zie voor uitleg ook dit topic. Ik vraag me nog steeds af hoe het kan dat mij (Traject Vrij Ede Centrum-Amersfoort met alléén Connexxion) voor Arnhem-Utrecht € 3,70 (kosten Ah-Ede) in rekening is gebracht. Dit lijkt in tegenspraak met voorbeeld 5A uit de zojuist geplaatste PDF.

Hier gaat technisch iets mis, dit hoort dus niet te gebeuren. Ik laat er nog eens induiken.
[edit] Linkje is aangepast.[/edit]

Het linkje op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven#traject-vrij
van het downloaddocument verwijst naar:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf[2]

Het feitelijke document is (nu) echter te vinden op:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf

Reputatie 6
Badge +1

1) In het document gaat het over een 10TE-coulanceregel. Logisch dat we dat coulance noemen, want het staat nergens beschreven. En ik begrijp het ook wel dat we (klant) ons nergens op kunnen beroepen.
Maar misschien ben je (of NS) wel bereid het gepubliceerde document te updaten als de coulanceregel wijzigt? Gewoon om helder te zijn naar de klant!.

Ja, dat lijkt me een goede afspraak. Vooralsnog zijn er geen plannen om daarin iets te wijzigen overigens.

Super!
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 402 KB).
Hessel NS,

Er zijn nu 2 documenten in omloop:
het linkje op de NS website van het downloaddocument verwijst naar:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf
en heeft als titel: "prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf"

Het linkje in jouw bericht verwijst naar:
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015_nieuw.pdf-kopie
en heeft als titel "prijzen-traject-vrij-abonnement-2015_nieuw.pdf-kopie"

Voor de zuiverheid zou het fijn zijn, dat er door jouw en door de website
maar naar één dezelfde locatie wordt verwezen 😉
Ik stoor me nogal aan de tekst boven het document:

Aan dit document kunnen geen rechten worden ontleend
NS is te allen tijde en zonder nadere kennisgeving gerechtigd de inhoud van dit document te wijzigen


We wachten al bijna een jaar op fatsoenlijke informatie over de wijze waarop de reiskosten buiten het afgekochte traject worden berekend en nog steeds weigert de NS verder te gaan dan de uitwerking van een paar voorbeelden.
Voorbeelden waaraan we blijkbaar geen enkele rechten kunnen ontlenen en die door de NS bovendien op elk moment kunnen worden gewijzigd.

In deze vorm blijft het reizen met Traject Vrij een kansspel waarbij het elke keer maar weer afwachten is welk bedrag de NS in rekening zal brengen. Doordat MijnNS bovendien al geruime tijd met een bug te kampen heeft die ervoor zorgt dat de kosten niet worden getoond in de reishistorie wordt het de reiziger nog moeilijker gemaakt om hier enige controle op uit te oefenen.

Uit de wijze waarmee de NS hier tot op heden mee omgaat krijg ik niet de indruk dat men hun klanten erg serieus neemt.
Voor de zuiverheid zou het fijn zijn, dat er door jouw en door de website
maar naar één dezelfde locatie wordt verwezen ;)

Ja, alle linkjes zijn bijgewerkt, dit is de enige juiste:

Reizen buiten uw traject met Traject Vrij (PDF, 401 kB)
Reputatie 6
Badge +2
Ik stoor me nogal aan de tekst boven het document:

Aan dit document kunnen geen rechten worden ontleend
NS is te allen tijde en zonder nadere kennisgeving gerechtigd de inhoud van dit document te wijzigen

(..) In deze vorm blijft het reizen met Traject Vrij een kansspel waarbij het elke keer maar weer afwachten is welk bedrag de NS in rekening zal brengen. Doordat MijnNS bovendien al geruime tijd met een bug te kampen heeft die ervoor zorgt dat de kosten niet worden getoond in de reishistorie wordt het de reiziger nog moeilijker gemaakt om hier enige controle op uit te oefenen.

Ja, het lijkt me niet dat NS voor een reis meer in rekening mag brengen dan de reiziger op de dag van de reis kon verwachten op basis van de informatie van NS (algemene informatie zoals http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf, en aan de reiziger bekendgemaakte prijzen van eerder door hem gemaakte reizen).

Voor de rest vind ik het wel keurig, duidelijk uitgelegd.
Mijn complimenten (wees er zuinig op 😉 ), het duurt even, maar dan heb je ook wat.

Ik heb slechts een vraag een een paar tekstuele onvolkomenheden:

Uitgaande van wat er in dit document staat is deze moderatorpost dus (inmiddels) onjuist: Bij een Traject Vrij abonnement Amersfoort - Hilversum hoeft niet (meer) bijbetaald te worden voor een rit van Amersfoort naar Hilversum Sportpark. Klopt dat?

Tekstueel:
  • De term "buiten traject reisdelen" is krom Nederlands.
  • Voorbeeld 2 A: "Het reisdeel Leiden-Schiphol wordt berekend als een nieuwe reis berekend".
  • Tabel onder Voorbeeld 2 C: Linksboven staat een keer "Van" teveel.
  • De disclaimer boven voorbeeld 4 is volstrekt overbodig, aangezien elk van die bepalingen volgens de disclaimer bovenaan het document al voor het gehele document geldt.
Uitgaande van wat er in dit document staat is deze moderatorpost dus (inmiddels) onjuist: Bij een Traject Vrij abonnement Amersfoort - Hilversum hoeft niet (meer) bijbetaald te worden voor een rit van Amersfoort naar Hilversum Sportpark. Klopt dat?

Dit topic is gelijk weer terug gezet in de negeerstand, zo blijkt.
Uitgaande van wat er in dit document staat is deze moderatorpost dus (inmiddels) onjuist: Bij een Traject Vrij abonnement Amersfoort - Hilversum hoeft niet (meer) bijbetaald te worden voor een rit van Amersfoort naar Hilversum Sportpark. Klopt dat?

Een eerdere post van Laura NS in dat topic is wel stilzwijgend aangepast:

Update 24-04-2015: mijn eerder gegeven klopte helaas niet. Doordat Hilversum, Hilversum Media Park en Hilversum Sportpark een gemeenschappelijk tariefpunt vormen, betaal je inderdaad het tarief van 0 tariefeenheden. Onderstaande is dus niet langer correct, excuses voor eventuele verwarring:

Alle drie de trajecten hebben een TE van 16, maar als je een Traject Vrij abonnement voor Amersfoort - Hilversum hebt betaal je wel extra voor Hilversum - Hilversum Media Park (1 TE) en Hilversum - Hilversum Sportpark (1 TE). Mocht je dus geregeld naar alle drie de stations reizen dan kan je het beste kiezen voor een Traject Vrij Amersfoort - Hilversum Sportpark of Amersfoort - Hilversum Media Park, omdat je dan hetzelfde betaald als voor een Traject Vrij Amersfoort - Hilversum. Je mag met je abonnement naar Hilversum en ook nog door reizen naar één van de twee andere stations waarvoor je het abonnement hebt afgesloten (Bijvoorbeeld: Media Park) en betaalt dus alleen €1,30 in de daluren of €2,10 in de spits extra als je een keer naar één van de andere twee stations wilt (Bijvoorbeeld: Sportpark).

Hopelijk is dit een beetje te ontcijferen 😉 Anders lees ik het graag.
Ik denk dat dit een goed document is voor de toekomst voor de uitleg bij Traject vrij. Nu maar hopen dat alle klantenservicemedewerkers het document ook goed lezen zodat er geen foutieve antwoorden meer gegeven worden.

Ik mis nog steeds de voorbeelden hoe het tarief berekent wordt bij het omchecken bij dezelfde vervoerder bij de overgang tussen dal en spits. Zowel van spits naar dal, als dal naar spits (bij verplichte omcheck om bij een ander spoor te komen). Omdat je met traject vrij de losse trajecten betaald buiten je vrije traject heb je meestal geen enkel voordeel van de lange afstandskorting en kan het dus lonend zijn als je doorreist naar buiten je traject om om te checken.

Voorbeeld 1 (Houten -> Amsterdam Sloterdijk, met traject-vrij Houten Amsterdam Amstel). Als je de trein van 8.52 uit Houten neemt, dan is het heel wenselijk om in Utrecht (overstap van 10 minuten) om te checken naar dal tarief.

Ik ben blij dat de 10 TE regel nu expliciet gemaakt is, maar ik verbaas met over de expliciete vermelding dat de NS stilzwijgend deze regel mag afschaffen. Ik vind ook dat je dit als NS niet kan maken, je koopt een product op basis van de dan geldende regels en dit kunnen niet ineens gewijzigd worden.
Als ik een telefoonabonnement neem dan kan de aanbieder toch ook niet zeggen dat ik 500Mb data heb maar als coulance ik geen rekening krijg als ik 600MB gebruik. Echter dat ze dat stilzwijgend altijd mogen laten vallen????

- Als de NS de regel stilzwijgend mag afschaffen dan weet ik dus niet of dat per vandaag gebeurd is en kan is dus nog steeds niet mijn kosten voor mijn treinreis berekenen, wat het hele punt van dit document was.

Waar kan ik opvragen of de regel op dit moment nog geldig is?
Waar kan ik opvragen of de regel op dit moment nog geldig is?

Daarvoor kun je contact opnemen met de klantenservice, maar om bepaalde structuren te respecteren uiteraard alleen via telefoon of twitter. 😛
Hoeveel medewerkers van de klantenservice zouden enig idee hebben van de geldigheid van de 10 TE-regel, laat staan het bestaan ervan?
Ik heb sinds kort een traject abonnement en ik heb er ook geld opgezet voor als ik buiten mijn traject ga.
Nou viel het me op dat als ik buiten mijn traject uitcheck er ook traject vrij in het scherm stond en niet hoeveel het kost. Dus ik keek in de automaat naar mijn reisgeschiedenis, en bij alle reizen buiten mijn traject staat dat het 0.00 euro kost. Op zich leuk voor mij maar volgens mij niet de bedoeling. De conducteur aan wie ik het vroeg begon erover dat mijn baas dan de rekening krijgt.
Maar ik heb dit abonnement prive. Betekent dat dat ik aan het eind van de maand zelf de rekening krijg voor mijn reizen buiten traject?
(overigens werkt reizen op saldo wel als ik bijvoorbeeld de tram pak)
Ik heb sinds kort een traject abonnement en ik heb er ook geld opgezet voor als ik buiten mijn traject ga.
Nou viel het me op dat als ik buiten mijn traject uitcheck er ook traject vrij in het scherm stond en niet hoeveel het kost. Dus ik keek in de automaat naar mijn reisgeschiedenis, en bij alle reizen buiten mijn traject staat dat het 0.00 euro kost. Op zich leuk voor mij maar volgens mij niet de bedoeling. De conducteur aan wie ik het vroeg begon erover dat mijn baas dan de rekening krijgt.
Maar ik heb dit abonnement prive. Betekent dat dat ik aan het eind van de maand zelf de rekening krijg voor mijn reizen buiten traject?
(overigens werkt reizen op saldo wel als ik bijvoorbeeld de tram pak)


Met Traject Vrij reist u op rekening buiten uw traject (mits u met de trein reist). Reizen met bus, tram en metro gaan wel op saldo. Aan het eind van de maand incasseert de NS automatisch de kosten voor het reizen buiten uw traject van uw rekening.
Dus ik keek in de automaat naar mijn reisgeschiedenis, en bij alle reizen buiten mijn traject staat dat het 0.00 euro kost.
Dat is een al lang bekende bug.
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 401 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!


Uit dit topic blijkt dat het bovenstaande document nog steeds niet overeenkomt met de daadwerkelijke prijsberekening van reizen met Traject Vrij en dat NS er naar believen regels bij verzint. Wanneer komt er nu eindelijk eens een bindende beschrijving van wat je precies aanschaft met een Traject Vrij abonnement?
Het heeft helaas langer geduurd dan ik had gehoopt, maar... (tromgeroffel) er staat een update van het document online! We hebben geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven op al jullie vragen. Inclusief hoe het nou toch zit met die zogenaamde 10 TE-regel. Je vindt het document op www.ns.nl/tarieven of via deze rechtstreekse link (PDF, 401 KB).

Bedankt voor jullie input en geduld!


Uit dit topic blijkt dat het bovenstaande document nog steeds niet overeenkomt met de daadwerkelijke prijsberekening van reizen met Traject Vrij en dat NS er naar believen regels bij verzint. Wanneer komt er nu eindelijk eens een bindende beschrijving van wat je precies aanschaft met een Traject Vrij abonnement?


En aangezien we in dat topic te moeilijke vragen stelden is dat topic maar gesloten. Kan er minstens dan via dit topic geregeld worden dat er nu eens en voor eens en altijd een sluitend document komt met de prijsberekening van traject vrij? Waarbij minimaal de 'nieuwe' regel van het niet meer dan 2 keer een station (in je intercity zonder te stoppen) passeren als uitsluiting opgenomen is?
Het document op ns.nl toont deze extra beperking nog steeds niet.
Hoi allemaal.

Vanuit de organisatie is besloten dat wij ons willen richten op daadwerkelijke praktijkvragen. Dit betekent dat wanneer jij als reiziger ergens tegenaan loopt bij het gebruik van jouw product (zoals Traject Vrij), wij graag van jou persoonlijk bericht ontvangen (via een topic), waarna wij aan de hand van jouw persoonlijke gegevens (zoals kaartnummer) met jouw vraag dan wel signaal aan de slag kunnen. Er worden op dit forum nu veel fictieve scenario’s voorgesteld, waarbij het voor ons niet haalbaar is om daar elke keer op te reageren. Om die reden sluit in dit topic dan ook.


Zo'n praktijkvraag is 3 maanden geleden in dit topic gesteld en wacht nog steeds op een inhoudelijk en betrouwbaar antwoord vanuit NS, omdat andere forumgebruikers deze vraag niet kunnen beantwoorden, omdat die evenmin op de hoogte zijn van de geheime prijsberekeningen van ritten met Traject Vrij. Reizigers die niet elke dag dezelfde route afleggen of die doorgaans niet de toegestane reisroute afleggen die het kortst is in tariefeenheden, willen graag van tevoren kunnen uitrekenen of een Traject Vrij abonnement voor hen wel de beste keus is. Door de berekening van de ritprijzen geheim te houden en bovendien nadrukkelijk de mogelijkheid open laten om die ten allen tijde te wijzigen, maken jullie het reizigers onmogelijk om zo'n voor de hand liggende afweging te maken.

Ik ben er nog niet uit of ik de gedachtegang dat vragen kunnen worden weggenomen door topics te sluiten in plaats van door ze volledig en naar waarheid te beantwoorden, meer lachwekkend dan treurig of omgekeerd vind. Het is in ieder geval onbegrijpelijk dat er vanuit NS geen gebruik wordt gemaakt van de feedback vanuit dit forum om de informatievoorziening te verbeteren, maar in plaats daarvan wordt gepoogd de feedback te laten verstommen.
Reputatie 6
Badge +2
NS heeft het bestand over dit onderwerp dezelfde naam gegeven als het bestand met de prijstabel, met alle verwarring van dien, ook voor NS zelf, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ns-verwart-twee-zijn-bestanden-over-traject-vrij-16271.
@Marv: je vraagt in feite om een toevoeging van dit voorbeeld https://forum.ns.nl/abonnementen-2/welke-routes-nemen-traject-vrij-voor-leiden-amsterdam-amstel-4682/index4.html aan het document. Waarbij er geen vrij reizen is op een traject waarbij er theoretisch sprake zou zijn van de beschreven zogenaamde “10 TE-regel”, ware het niet dat je op dit traject via Amsterdam Centraal feitelijk een stukje op en neer en dus verder reist dan je afgekochte traject. De vraag is of men het haalbaar vindt om nieuwe scenario's die opduiken toe te voegen. Desalniettemin heb ik dit wel uitgezet voor je.

@Pe_Pe: jij vraagt of het andere topic alsnog beantwoord kan worden. Het klopt dat dit niet is gebeurd, omdat TS zelf een antwoord heeft gemarkeerd. Ik doe dit nu alsnog.
@Marv: je vraagt in feite om een toevoeging van dit voorbeeld https://forum.ns.nl/abonnementen-2/welke-routes-nemen-traject-vrij-voor-leiden-amsterdam-amstel-4682/index4.html aan het document. Waarbij er geen vrij reizen is op een traject waarbij er theoretisch sprake zou zijn van de beschreven zogenaamde “10 TE-regel”, ware het niet dat je op dit traject via Amsterdam Centraal feitelijk een stukje op en neer en dus verder reist dan je afgekochte traject. De vraag is of men het haalbaar vindt om nieuwe scenario's die opduiken toe te voegen. Desalniettemin heb ik dit wel uitgezet voor je.

Sorry maar dan heb je mij niet goed begrepen. Ik hoef geen document met allerlei scenario's en uitleg. Ik wil graag een complete lijst waar ik rechten aan kan ontleden van de regels op basis waarvan de kosten voor reizen buiten je traject gebaseerd worden. Scenario's en voorbeelden zijn daarbij handig, maar het gaat er mij (en ons denk ik) om dat we alle regels weten.
Het voorbeeld dat nu genoemd wordt als uitzondering op de 10 TE regel was daarvoor nergens gecommuniceerd. Als die regel gelijk in het eerste document gestaan had, had je van mij geen reactie gehad. Maar zolang de NS zichzelf toestaat om als het de NS uit komt nieuwe regels te introduceren blijf ik vragen om de complete lijst met regels.
Jammer dat de NS weer kiest voor de negeermodus nu marv87 blijkbaar niet de gewenste reactie gaf.

Reageer