beantwoord

reizen in daluren

  • 12 July 2023
  • 2 reacties
  • 321 Bekeken

Hallo,
als ik een daal flex tarief heb, moet ik dan uitchecken en weer inchecken op een langere reis die in spit en daal tijden rijdt? Op mijn laatste rekening staat alleen Spit?

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 July 2023, 10:54

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Het tijdstip van inchecken bepaalt het tarief voor de hele reis. De hele reis is dus met korting als u incheckt in de daluren, en dan maakt het niet uit hoe laat u uitcheckt. En omgekeerd is de hele reis tegen vol tarief als u incheckt in de spitsuren. Ook als (bijna) de hele reis in de daluren plaatsvond.

Vaak is het goedkoper om de hele reis tegen spitstarief te maken als een deel in de daluren plaatsvindt, omdat twee korte reizen samen vaak duurder zijn dan één lange reis vanwege het tariefsysteem dat NS hanteert.

Is het toch goedkoper om halverwege te wisselen? Dan moet u inderdaad onderweg opnieuw inchecken. Maar let op: als u uitcheckt en binnen 35 minuten opnieuw incheckt voor een nieuwe reis, dan geldt nog altijd het tarief van de eerste reis. In dat geval moet u dus het deel in de spitsuren met een ander vervoerbewijs maken, zoals een e-ticket, om meteen met korting verder te kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +4

U reist tegen daltarief als u incheckt in de daluren. Als u reist en het wordt spits, dan mag u den reis in de spits afmaken en dan betaalt u daltarief. U mag ook in de spits inchecken, maar dan betaalt u het spitstarief tot u weer uitcheckt. Bepalend is wanneer u incheckt, niet wanneer u reist. U moet binnen een half uur na het inchecken aan uw reis beginnen. 

Een reis heeft altijd een incheck en een uitcheck bij dezelfde vervoerder. Als u incheckt bij NS moet u ook uitchecken bij NS, daarna kunt u eventueel met een andere vervoerder verder. 

Als op uw laatste rekening alleen spits staat, bent u tijdens de spitsuren ingecheckt. Dan krijgt u geen korting.

Reageer