reizen met 40% korting wordt niet getoond | NS Community
beantwoord

reizen met 40% korting wordt niet getoond

  • 13 March 2022
  • 11 reacties
  • 1262 Bekeken

Reputatie 2

ooit had ik een dalvrij abonnement, als ik in de voordeeluren incheckte stond er op het incheckpaaltje “gratis”. onzin natuurlijk, niets is gratis en reizen per trein zeker niet. maar het gaf mij wel de zekerheid dat het niet meer ging kosten.

nu heb ik sinds kort een nieuwe chipkaart waarmee ik in de daluren met 40% korting reis.  als ik incheck toont het paaltje alleen “reizen op rekening”, ook in de daluren. donderdag was dat voor mij reden om niet op reis te gaan, ik wilde zeker weten dat ik korting krijg.

de vraag: waarom wordt, net als bij dalvrij, je korting niet getoond bij het inchecken in de daluren?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 13 March 2022, 11:58

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft een technische oorzaak. Bij NS Flex (reizen op rekening) staat het abonnement zelf niet meer op de ov-chipkaart. Bij de oude saldo-abonnementen was dit wel het geval. Een paaltje/poortje leest alleen de chipkaart en gaat niet in de backoffice op zoek naar wat voor abonnement daar bij hoort.
Het voordeel is dat je voor wijzigingen binnen Flex dit dus niet meer bij een automaat hoeft te activeren (op de kaart zetten).

In Mijn NS is altijd te zien wat voor abonnement je hebt en in de reishistorie is te zien of de korting correct is toegepast.

Badge +3

Bij inchecken met een NS Flex-abonnement staat er altijd Reizen op Rekening Trein op het schermpje. De reden hiervoor is dat bij NS Flex het abonnement niet op de kaart zelf staat; op de kaart staat alleen het product Reizen op rekening. Het paaltje of poortje waarbij u incheckt, weet daarom niet welk abonnement u hebt, noch tegen welk tarief u reist en kan dat dus ook niet tonen.

Dat het abonnement niet op de kaart zelf staat, maakt het mogelijk om eenvoudig wijzigingen door te voeren in Mijn NS zonder dat deze bij een kaartautomaat bevestigd hoeven te worden, zoals het wijzigen van het abonnement of het nog kunnen wijzigen van de reisklasse na het inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Een keer sneller dan de kater, het kán … :wink:

Reputatie 2

toch een achteruitgang, omdat het inchecken op de rafelranden (8.56, 18,26) en feestdagen mij altijd onzeker maakt en ik graag bij de incheckpaal zie of ik het goed heb gedaan. maar goed, voor treinreizen wordt uitgegaan van digitaal ontwikkelde klanten die geen twijfel kennen. wel jammer dat er weinig rekening wordt gehouden met ouderen en digibeten. helaas, ik zal er mee moeten leren leven dat ik niet wil veranderen maar de wereld wel anders wordt.

NB: als een techneut zegt “dat kan niet” zegt die eigenlijk “ik wil het niet” om voor hem moverende redenen. tuurlijk kan het wel maar er is niet voor gekozen. zeg dat dan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik volg uw gedachtegang voor een groot deel. Maar om goed te kijken naar de tijd op het incheckpaaltje hoef je niet “digitaal ontwikkeld” te zijn.

Overigens is het Dal Voordeel nog een van de weinige abonnementen die ook nog “op saldo” verkrijgbaar is. Wellicht is dat voor u een optie, dan reist u op dezelfde manier als vroeger met Dal Vrij en geeft het paaltje aan of u met korting reist of niet.

Reputatie 7
Badge +4

Als u alleen tijdens  de daluren incheckt, weet u zeker dat u met korting reist. U moet er nu zelf op letten, het systeem geeft het niet aan. U reist tegen vol tarief bij inchecken op werkdagen tussen 06.35 en 08.55 en ook tussen 16.05 en 18.35. U moet zelf klokkijken, het wordt bij Flex niet meer aangegeven. Hou desnoods voor de zekerheid als tijden 06.30 - 09.00 en 16.00- 18.30 aan. Dan gaat het niet fout.

Het zal bij Flex denk ik niet meer veranderen, tenzij het systeem ongelooflijk veel sneller wordt. Dat is misschien niet onmogelijk in de toekomst, maar op korte termijn ook niet waarschijnlijk. Het is geen onwil, in mijn inschatting.

Badge +3

NB: als een techneut zegt “dat kan niet” zegt die eigenlijk “ik wil het niet” om voor hem moverende redenen. tuurlijk kan het wel maar er is niet voor gekozen. zeg dat dan.

Alles kan, maar het ov-chipkaart systeem met poortjes, paaltjes en apparaten in bus/tram is bijna 18 jaar oud en ontworpen om grotendeels ‘offline’ te werken.

Om te bereiken wat jij wilt zullen die allemaal vervangen/aangepast moeten worden, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij een poortje secondenlang moet wachten met de melding “Momentje, uw gegevens worden opgehaald...” in beeld, zeker op drukke stations.

Wat wel zou kunnen is dat een poortje/paaltje bij een incheck de tarieftijd aangeeft, dus spits/dal/weekend.

Met flex weekendkorting mag je 3 reizigers meenemen met dezelfde korting. Hoe kan ik dan bewijzen dat ik weekend korting heb, als dat niet op de kaart staat? Kan de conducteur dat dan wel zien?

Reputatie 6

De incheckzuilen zijn ook niet heel gebruiksvriendelijk , de tijd staat enorm klein , vaak staat de zon er pal op. 

Reputatie 7
Badge +3

Met flex weekendkorting mag je 3 reizigers meenemen met dezelfde korting. Hoe kan ik dan bewijzen dat ik weekend korting heb, als dat niet op de kaart staat? Kan de conducteur dat dan wel zien?

De conducteur kan bij controle zien welk abonnement jij hebt.

Met flex weekendkorting mag je 3 reizigers meenemen met dezelfde korting. Hoe kan ik dan bewijzen dat ik weekend korting heb, als dat niet op de kaart staat? Kan de conducteur dat dan wel zien?

De conducteur kan met zijn apparaat de gegevens opvragen en dus zien welk abonnement u hebt.

De poortjes kunnen dat niet omdat dat te veel tijd zou kosten waardoor er lange files zouden ontstaan bij het in- en uitchecken. Voor de conducteur is het niet erg als het opvragen van gegevens twee of drie seconden duurt, voor een poortje wel.

Reageer