reizen met keuzekaart

ik wil van `Nijverdal naar Terneuzen met mijn keuzekaart

ik wil inchecken voor dal om 06.15 u bij Blue
ik kom aan in Zwolle om ca 06.40
dank moet ik omschenken van Blauwnet naar NS en ben te laat voor daluur keuzekaart
klopt dat?
of moet ik een trein eerder vanuit Nijverdal om voor 06.30 in Zwolle te zijn?

moet ik met een keuzekaart überhaupt van Blauw naar NS in en uitchecken, of alleen aan start en einde reis uit?

als ik terug reis moet in in Terneuzen eerst met de bus naar Goes.
Dan wil ik mijn jaarlijkse keuzekaart gebruiken voor de terugreis.
ik voer hem in bij de NS automaat maar dan pakt hij bij het poortje geen keuzekaart
hoe gaan we dat doen?

Graag op alle drie vragen uw reactie!

met vriendelijke groet
Dicky Reinders

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U bent in Zwolle te laat voor uw keuzedag. Wel sneu, want u kunt hem tot net voor 06.35 wel gebruiken, dan moet u dus in Zwolle zijn. Een trein eerder nemen, zou ik dus altijd doen. Het wordt dan de trein uit Nijverdal van 05.43. U bent in Zwolle om 06.08 en kunt makkelijk de trein van 06.20 naar Rotterdam nemen. U moet van spoor 8 naar spoor 5.

Het is wel weer gratis als u na negenen vertrekt of op een zaterdag, dan wel zondag reist.

U moet bij elke vervoerder in- en uitchecken. Dus inchecken bij Blauwnet in Nijverdal en uitchecken in Zwolle bij Blauwnet omdat daar uw reis met Blauwnet wordt beëindigd. U moet in Zwolle inchecken bij NS en in Goes uitchecken bij NS. Het kan allebei in Zwolle op het perron waar Blauwnet aankomt.

U kunt geen twee keuzedagen op uw chipkaart hebben staan die allebei tegelijkertijd geldig zijn. De bus moet u sowieso betalen, dus u kunt terug ook met de bus van Terneuzen naar Goes gaan, op het station van Goes de jaarkeuzedag er op zetten en daarmee terugreizen.

Als u 65 plus bent, krijgt u in de bus een derde korting, dit gaat automatisch en staat los van de keuzedag. De keuzedag geldt dus NIET voor de bus. Het is voor de bus ook niet nodig dat u voor de terugreis in de bus eerst de keuzedag geldig maakt.

Hij pakt bij het poortje alleen een keuzedag als die er op staat. Hij wordt geldig bij het inchecken. U heeft pas een geldig kaartje met de keuzedag als hij er eerst op is gezet en dan geldig is gemaakt bij het inchecken. Met een geldige keuzedag er op kunt u gewoon de bus nemen, dat gaat op saldo.
Goedemorgen Dicky Reinders en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Thom je al uitgebreid van een antwoord heeft voorzien. Kom je hiermee verder?
Reputatie 1

Met uw Keuzedag reist u een dag lang (op ma. t/m vr. vóór 06.30 uur 's ochtends en na 09.00 uur ’s ochtends; in het weekend ook voor 9.00 uur) - onbeperkt met de trein door héél Nederland.

Het moment van inchecken bepaalt of u wel of niet met uw Keuzedag reist. Checkt u in de daluren in en in de spits uit? Dan maakt u gebruik van uw Keuzedag. Checkt u in de spits in en in de daluren uit? Dan reist u op saldo. Ik mag toch met mijn keuzedag tot 31 dec. 2020 gewoon de hele dag reizen??? 

Reputatie 7
Badge +4

Nee helaas, door de week is het vrij reizen vanaf 09.00 en op zaterdag en zondag de hele dag. Dit geldt het hele jaar. Als u een oud Voordeelurenabonnement heeft is het op onderdelen anders. als u dit jaar 67 euro betaalde voor het abonnement heef u een VDU.

Na 2020 heeft u ook een middagspits en als i DAN in de middagspits incheckt, betaalt u vol tarief. Nu maakt het niet uit, zolang het maar na negen uur is, of voor 06.30, dat kan ook.

Reputatie 1

Nee, door de week vanaf 09.00 en op zaterdag en zondag de hele dag. Dit geldt het hele jaar. Als u een oud Voordeelurenabonnement heeft is het op onderdelen anders. als u dit jaar 67 euro betaalde voor het abonnement heef u een VDU.

Na 2020 heeft u ook een middagspits en als i DAN in de middagspits incheckt, betaalt u vol tarief. Nu maakt het niet uit, zolang het maar na negen uur is, of voor 06.30, dat kan ook.

Ik ben het hier niet mee eens ik mocht tot 2021 reizen volop met mijn oude aboonnement.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vertel hoe het zit. Ik ben het er ook niet mee eens, met name voor de ouderen onder ons. Dat is echter heel wat anders

Badge +3

Ik twijfel nog of @Thom zichzelf even tegensprak in 2 reacties geleden.

Keuzedag is geldig vanaf 9:00 volgens de voorwaarden. Maar mag je daarmee (dit gaat niet over het VDU zelf maar de bijbehorende keuzedag dus!) ook vóór 6:30 op werkdagen al mee op pad?

En is er nog verschil tussen keuzedagen die geladen zijn op je ov-chipkaart of de papieren kaartjes (alléén verkrijgbaar bij een VDU) Dat zijn namelijk wel chipkaartjes, dus daluren incheck zou geen probleem moeten zijn?

Reputatie 1

Hoelang duurt die middagspits???

Badge +3

Maandag t/m Vrijdag van 16:00 tot 18:30

Dat is het simpele antwoord. Met een chipkaart(je) heb je nog wat marge en mag je met een incheck buiten de spits gewoon doorreizen.

Met een e-ticket mag je vaak niet in de middagspits in een trein zitten.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt wel in de middagspits reizen na 2020 maar dan moet u voor 16.00 of uiterlljk 16.05 ingecheckt zijn. 

Badge +3

Is een (papieren chip óf op je ov-chipkaart geladen) Keuzedag dus ook geldig bij reizen vóór 9:00, dus vanaf 0:00 met uiterlijk tot 6:30 inchecken?

Ik las iets over iemand die rond 4:00 naar Schiphol wilde, en daar om 5:00 aan zou komen. Daar ga je natuurlijk geen keuzedag aan verspillen, maar goed.. de vraag is terecht.

Reputatie 1

Ik ben het hier niet mee eens ik mocht tot 2021 reizen volop met mijn oude abbonement en keuzekaart mijn keuzekaartjes zijn zo wie zo geldig tot juli 2020 en daarna zouden ze verder antwoordt geven maar dat hebben jullie nu maar vast gedaan, gefeliciteerd NS, zo lopen we binnen he!!!!

Reputatie 7
Badge +4

Een elektronische keuzedag zeker en van bij  papieren keuzedagen geldig tot 2020 meen ik ook. Ik ben ik er niet helemaal zeker van. Het lukt me maar niet om het uit te proberen, ;-)

Badge +3

Ik ben het hier niet mee eens ik mocht tot 2021 reizen volop met mijn oude abbonement en keuzekaart mijn keuzekaartjes zijn zo wie zo geldig tot juli 2020 en daarna zouden ze verder antwoordt geven maar dat hebben jullie nu maar vast gedaan, gefeliciteerd NS, zo lopen we binnen he!!!!

Veel mensen komen er nu al (na die mail van de NS, meer dan een jaar van tevoren) ineens achter dat hun oude VDU niet eens zo voordelig is.

Ze reizen alleen maar in het weekend bijvoorbeeld. Dan zijn er veel goedkopere opties meestal.

Dat je in juli en augustus voor 9:00 met korting kunt reizen vaak ook geen probleem, want dan gaan we gewoon na 9:00 of in het weekend op pad.

Je abonnement zou in 2011 al afgeschaft worden, en heeft nog 10 jaar stand gehouden. Net als de strippenkaart is het op een gegeven moment klaar en over en afgelopen.

De belofte dat je er tot in lengte van jaren mee zou kunnen blijven reizen is nooit gedaan.

Reputatie 7
Badge +4

Nou, dat is in de vakantie van juli en augustus wel altijd een heerlijke optie hoor. Zeker voor de vele wandelende senioren.

Reputatie 1

Wijzigingen in 2021

Keuzedagen zijn vanaf 2021 niet meer geldig in de middagspits en krijgen een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. dus niet 2020

Reputatie 7
Badge +3

Is een (papieren chip óf op je ov-chipkaart geladen) Keuzedag dus ook geldig bij reizen vóór 9:00, dus vanaf 0:00 met uiterlijk tot 6:30 inchecken?

Anders even hier kijken:  https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/reizen-met-keuzedagen.html

waar o.a. staat (even alleen voor ma t/m vrijdag overgenomen):

Voordeelurenabonnement met digitale Keuzedagen

• Op maandag t/m vrijdag mag je inchecken tussen 4.00 en 6.30 uur en na 9.00 uur ’s ochtends. Let op: het gaat om inchecken bij NS, niet bij een andere vervoerder. Dus check je voor 6.30 uur in bij een andere vervoerder en stap je tijdens de spits over op NS? Dan is de Keuzedag niet geldig.

Voordeelurenabonnement met papieren Keuzedagen

• Op maandag t/m vrijdag mag je inchecken tussen 4.00 en 6.30 uur en na 9.00 uur ’s ochtends. Let op: het gaat om inchecken bij NS, niet bij een andere vervoerder. Dus check je voor 6.30 uur in bij een andere vervoerder en stap je tijdens de spits over op NS? Dan is de Keuzedag niet geldig.

Dal Voordeel en Altijd Voordeel

Badge +3

Nou, dat is in de vakantie van juli en augustus wel altijd een heerlijke optie hoor. Zeker voor de vele wandelende senioren.

Een maandje of twee Flex Weekend Vrij dan maar? 1e klas €36 per maand, dus voor juli en augustus nog altijd bijna goedkoper dan je VDU.. 

De rest van het jaar ben je wel de spreekwoordelijke lul, als je per se in de doordeweekse middagspits wilt reizen… Eigen keuze, vóór 16:00 op weg terug of ergens even eten en na 18:25 pas inchecken is ook een optie.

Reputatie 7
Badge +4

Volgens mij is het om 0.01 al geldig en niet pas om 04.00. Ik hoef mijn bed niet meer uit, het mag dankzij @Momo  ;-)

Reputatie 1

Nou ik pas, gelijk zul je nooit krijgen bij de NS maar ik wil niet alleen in de zomer, kinderen buiten de stad dus het hele jaar.XX

Badge +3

Dank @Momo en @Thom  het is een doolhof en ik ga slapies doen!

Reputatie 1

Dank@Momo en@Thom  het is een doolhof en ik ga slapies doen!

TrustenXX

Reputatie 7
Badge +3

U kunt tot 2021 nog met uw keuzedag reizen zoals u gewend bent

Badge +3

Nou ik pas, gelijk zul je nooit krijgen bij de NS maar ik wil niet alleen in de zomer, kinderen buiten de stad dus het hele jaar.XX

Dit snap ik niet. Je wilt kinderen buiten de stad het hele jaar met een oud VDU of Keuzedagen ergens doordeweeks heen brengen of ophalen tussen 16:00 en 18:30?

Op welke kaartjes of abonnement (Kids Vrij of Railrunner voor 5-11 jaar) reizen die dan?

Reputatie 7
Badge +4

Met het VDU kunt u ook niet het hele jaar met korting reizen. In juli en augustus de hele dag en de andere maanden vanaf negen uur in de praktijk. In de week tussen Kerst en Nieuwjaar mag u ook nog met het VDU met korting reizen in de ochtendspits.

Reageer