beantwoord

Reizen militairen bij de NS met korting?

• 5 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 418 Bekeken

Beste NS-professionals,

In België reizen militairen met 50% korting (Bron: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/korting/militairen.aspx). Hiervoor dienen zij een kortingskaart aan te vragen via het Belgische Ministerie van Defensie.
In Duitsland mogen militairen vanaf 2020 gratis met de trein (Bron: https://www.zeit.de/politik/deutschland/2019-08/bundeswehr-deutsche-bahn-soldaten-uniform-gratisfahrten-einigung). Het Duitse Ministerie van Defensie draagt daar jaarlijks financieel aan bij.
Het verhoogd enerzijds de zichtbaarheid van militairen in de maatschappij en draagt daarnaast bij aan sociale veiligheid, met name als zij in uniform reizen.
Hoe is het reizen voor militairen in Nederland eigenlijk geregeld? Kunnen zij gebruik maken van een speciale kortingsregeling?
icon

Beste antwoord door mrfreeze 5 oktober 2019, 18:42

Er is een tijdje een "verbod" geweest op het dragen van militaire kleding in het OV, maar dat is sinds vorig jaar weer opgeheven.

Maar als antwoord op de vraag: voor zover ik weet is er voor militairen geen speciale regeling.
Ik geloof dat veteranen wel elk jaar een gratis dagkaart krijgen, bedoeld voor het reizen naar de Veteranendag, maar ook te gebruiken op een andere datum en/of traject.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge
Het verhoogd enerzijds de zichtbaarheid van militairen in de maatschappij en draagt daarnaast bij aan sociale veiligheid, met name als zij in uniform reizen.

Veel militairen, zowel in Duitsland als Nederland reizen nu juist niet in uniform. In "bepaalde situaties" wil je nou juist niet de meest opvallende reiziger zijn.
Zelfs OV personeel kiest er in NL voor om onopvallend te reizen, vooral in tram of bus.
Reputatie 7
Badge +3
Er is een tijdje een "verbod" geweest op het dragen van militaire kleding in het OV, maar dat is sinds vorig jaar weer opgeheven.

Maar als antwoord op de vraag: voor zover ik weet is er voor militairen geen speciale regeling.
Ik geloof dat veteranen wel elk jaar een gratis dagkaart krijgen, bedoeld voor het reizen naar de Veteranendag, maar ook te gebruiken op een andere datum en/of traject.
Badge +3
In de jaren 80/90 zaten er vaak op zondag de nodige groepjes militairen in de trein met uniform en volle bepakking (naar Eindhoven en dan met Treintaxi busje naar de kazerne in Oirschot). Bij mijn weten hadden die vrij reizen of in ieder geval een 'stamkaart' met foto. Werden in ieder geval op vertoon van die kaart verder niet gecontroleerd.

Die zaten dan gewoon (toen mocht het nog) op het balkon te roken, vaak 'pretsigaretten' ook nog. En daarna gingen ze (sloot meen ik om 22:00) nog even naar het PMT (kroeg) tegenover de kazerne.

"En dát moet ons land redden als de Russen komen?" was een veel gehoorde opmerking 😅
Reputatie 7
Badge +3
In de jaren 80/90 zaten er vaak op zondag de nodige groepjes militairen in de trein met uniform en volle bepakking (naar Eindhoven en dan met Treintaxi busje naar de kazerne in Oirschot). Bij mijn weten hadden die vrij reizen of in ieder geval een 'stamkaart' met foto. Werden in ieder geval op vertoon van die kaart verder niet gecontroleerd.
Dienstplichtigen hadden sinds eind jaren 70 een OV-kaart voor vrij reizen, met de afschaffing van de dienstplicht is die kaart ook uitgefaseerd.

Vóór die tijd kregen dienstplichtigen twee maal per maand van Defensie een meerdaags retour naar huis (knalgele kaartjes die vóór vertrek aan het loket moesten worden afgestempeld met een datumstempel). Verder konden ze voor 6.50 gulden voor hun hele dienstplichtperiode een kortingkaart kopen die 50% korting op enkele reizen gaf, die was bedoeld voor de andere weekenden.

Het PMT was het Protestants Militair Tehuis, dat was oorspronkelijk een ontmoetingsruimte voor protestantse militairen maar later meer ontaard in een kroeg. En je raadt het al, er was ook een KMT. Veel soldaten ging daar ook friet, kroketten, gehaktballen of een nasischotel eten als het menu in de eetzaal ze niet aanstond (spruitjes, witlof, etc).
Hallo westravel, welkom op de NS Community.

NS zelf heeft geen product speciaal voor militairen. Of de overheid of een andere organisatie zelf iets beschikbaar stelt weet ik niet. De dagkaart die mrfreeze noemt heb ik wel eens van gehoord. Maar een vaste korting is er niet.
Reputatie 7
Badge +3
De overheid is in deze gewoon een werkgever en die kan net als andere werkgevers de werknemers een reiskostenvergoeding geven of een andere regeling treffen. Ik zie niet in waarom NS hier korting voor moet geven.
Vergelijk het maar met het studentenreisproduct, dat wordt ook door de overheid geregeld.
Reputatie 7
Badge +3
De overheid is in deze gewoon een werkgever en die kan net als andere werkgevers de werknemers een reiskostenvergoeding geven of een andere regeling treffen. Ik zie niet in waarom NS hier korting voor moet geven.
Vergelijk het maar met het studentenreisproduct, dat wordt ook door de overheid geregeld.

Vroeger met de dienstplicht lag dat natuurlijk anders omdat dienstplichtigen geen salaris kregen maar alleen zakgeld wat soldij heette. Defensie moest toen overigens NS gewoon betalen voor de gele kaartjes (10% quantum korting) en later voor de OV-kaart.

De vergelijking met Duitsland gaat dan ook niet op aangezien de Duitsers nog gewoon dienstplicht kennen met een lage soldij. Daarnaast loopt een verlofreisje naar huis vanaf de Luneburgerheide naar München aardig in de papieren. Wat er nu in feite gebeurt is dat Duitse dienstplichtigen een OV-kaart krijgen waarbij het uniform als OV-kaart fungeert. DB krijgt daarvoor een vast bedrag van het Duitse Min. van Defensie

Een adder onder het gras is wel dat het gratis reizen voorlopig alleen bij DB geldt maar niet bij de andere treinvervoerders, die samen zo'n 50% van alle trajecten exploiteren.

Wat ik me ook afvraag is hoe ze misbruik gaan voorkomen. Wie met groot verlof is of reservist is heeft thuis nog gewoon een uniform waarmee hij in de trein zou kunnen gaan zitten.
Reputatie 7
Badge +3
Vroeger met de dienstplicht was het natuurlijk inderdaad anders, maar ook toen werd het dus niet door NS betaald. Dienstplichtigen waren ook vaak ver van hun woonplaats gelegerd. Mijn broer moest bv van Leiderdorp naar Venlo met de trein. Ik weet alleen niet of hij daarvoor een OV-kaart of iets anders voor had. Zal ergens begin jaren 90 geweest zijn.
Badge +3
Het Ministerie van Defensie heeft jaren geleden een contract met de OV-bedrijven afgesloten voor woon-werkverkeer. Een contract vergelijkbaar met de OV-studentenkaart. Ik zou niet weten wat de status is op het moment. Maar in 1990 werd dit afgesproken:
https://www.digibron.nl/search/detail/ed8c18e671f0504d1ffdf043b43c1efa/gratis-ov-kaart-voor-alle-defensiepersoneel
Reputatie 7
Badge +3
Dat is er in ieder geval al lang niet meer. Tegenwoordig kun je als militair via Defensie een NS-businesscard krijgen maar hoe de betaling daarvan geregeld is en wie wat betaalt weet ik niet. Voor NS is Defensie gewoon een bedrijf net als andere bedrijven.
Reputatie 4
Het gratis reizen geldt in DE net zo voor vrijwel alle regio's voor politie (polizei!) in uniform. Niet voor postbodes, hoewel die daar ook vaak van bustram gebruik maken aan einde van hun loop, incl. die grote bestelkarren. In NL geldt net wat tamzin hierboven uitlegt.

Reageer