beantwoord

Reizen naar belgie met studenten week OV en bpost vordering voor NMBS biljet

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
beste

Ik heb een studenten week ov kaart voor onbeperkt reizen in Nederland. Ook heb ik voor de NMBS vorderingen om gratis te reizen door heel nederland. Topcombi zou je zo zeggen maar waar dit vroeger inderdaad geen probleem was (ik vulde op de vorderingen roosendaal grens - "plaats in belgie" in en met mijn OV kaart kon ik rustig blijven zitten. Echter, nu kwam laatst de NBMS aanzetten met het hele Essen grens verhaal. Goed, de vordering is dus blijkbaar sinds tijd maar geldig tot Essen maar nu de vraag: is mijn studenten week OV geldig tot Essen of moet ik, desondanks dat ik theoretisch door Nederland en België gratis mag reizen met de trein, nog bijbetalen voor, wat ik begrijp, 5o meter spoor? Ik heb het forum al doorgespit maar ik krijg voor mijn specifieke situatie geen volledig bevredigend antwoord.
icon

Beste antwoord door Thom 17 september 2014, 11:44

Je mag niet door heel België gratis reizen met de trein. Het is bewust beleid van de NMBS dat veel zaken gelden van elk station in België naar elk station in België. Vise fr en Essen gr zijn geen stations en je zult voor dat stukje moeten betalen. Je kunt het wel oplossen door een internationaal ticket te kopen met als bestemming Essen vanuit Nederland. Als je 100 procent korting ingevuld hebt, ben je dan nog 1,70 kwijt. Inchecken en dergelijke hoeft in dat geval niet. Zorg wel dat je je studentenreisproduct bij je hebt als bewijs. Let ook op de Belgische kortingen op leeftijd of wat dan ook. Terug is het Essen-Nederlandse bestemming en dan doe je hetzelfde. In België vanaf of naar Essen reis je met je Belgische kaartje.

Ik zou je niet adviseren om het risico maar te nemen, in de Beneluxtrein wordt er stevig op gelet, ook door de 'Nederlandse' conducteurs.

Bekijk origineel

3 reacties

Je Studentenreisproduct is niet geldig tot Essen, maar tot de grens bij Roosendaal. Als je product van de NMBS geldig is vanaf Essen, dan zul je inderdaad nog een kaartje moeten kopen vanaf de grens naar Essen.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag niet door heel België gratis reizen met de trein. Het is bewust beleid van de NMBS dat veel zaken gelden van elk station in België naar elk station in België. Vise fr en Essen gr zijn geen stations en je zult voor dat stukje moeten betalen. Je kunt het wel oplossen door een internationaal ticket te kopen met als bestemming Essen vanuit Nederland. Als je 100 procent korting ingevuld hebt, ben je dan nog 1,70 kwijt. Inchecken en dergelijke hoeft in dat geval niet. Zorg wel dat je je studentenreisproduct bij je hebt als bewijs. Let ook op de Belgische kortingen op leeftijd of wat dan ook. Terug is het Essen-Nederlandse bestemming en dan doe je hetzelfde. In België vanaf of naar Essen reis je met je Belgische kaartje.

Ik zou je niet adviseren om het risico maar te nemen, in de Beneluxtrein wordt er stevig op gelet, ook door de 'Nederlandse' conducteurs.
Hallo HP89, Zoals De luchtmacht en Thom al aangeven moet je nog wel een kaartje kopen van Roosendaal grens naar Essen. Thom geeft een goede optie hoe je dit kunt doen bij NS International. Als je een ticket koop bij NS International hoef je niet in en uit te checken met je Studenten OV, maar je moet deze wel tonen bij controle. Groet, Marjan

Reageer