beantwoord

Reizen naar school

• 5 september 2017
  • 6 reacties
  • 461 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo NS!

Ik heb enige dagen geleden een vraag per mail gesteld (met daarbij in m'n achterhoofd dat beantwoording even kan duren, dat is ok). Maar ik heb nog een idee, en wellicht kan dat mijn probleem oplossen. Even hier snel checken of dat kan werken.

Ter toelichting een samenvatting van mijn vraag (alle persoonlijke informatie verwijderd):
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vanaf dit schooljaar gaat mijn 9-jarige zoon zelfstandig met de trein naar zijn nieuwe middelbare school reizen (hij gaat iets sneller door zijn schoolcarriere heen dan normaal).
Inmiddels hebben we uitgevonden dat er drie mogelijkheden zijn voor een kaartje:
- Gebruik maken van zijn Kids Vrij abonnement. Dat is voor ons het fijnste (er zijn al zoveel extra kosten en het abonnement is er al), maar het zadelt hem op met de verplichting voor iedere reis een reisgenoot boven de 12 te vinden omdat hij daarmee niet alleen mag reizen. Dat doen we liever niet, het is voor hem al spannend genoeg allemaal.
- Een abonnement afsluiten. Dat is qua logistiek het handigst, maar kost ons 85 euro per maand, wat we niet zo makkelijk kunnen missen.
- Losse railrunners kopen a 2,50 per dag dat hij reist en op heen- of terugweg geen reisgenoot kan vinden. We willen onze zoon niet opzadelen met het elke dag kopen van een kaartje in de automaat, maar ik heb begrepen dat het ook niet mogelijk is om een stapel ongedateerde kaartjes aan hem mee te geven. Kunnen jullie voor ons misschien een creatieve oplossing verzinnen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu heb ik net de NS Xtra app ontdekt en voor hem geïnstalleerd op zijn telefoon. Is er een manier om voor hem tegoed in de app te laden / een creditcard te koppelen / ongedateerde treinkaartjes klaar te zetten oid zodat hij met een paar handelingen op zijn telefoon een railrunner kan activeren of kopen indien nodig? Dat zou stress bij de automaat schelen (of gedoe vooraf met kaartjes kopen die wellicht niet gebruikt worden) en het voor hem toch mogelijk maken om gebruik te maken van zijn Kids Vrij abonnement als hij een reisgenoot vindt. Ik hoop dat het kan!

dank alvast voor het meedenken,
Nicole
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 september 2017, 11:49

Je kunt vanuit thuis een railrunner kopen en die in de app laden. Dit zijn e-tickets met een datum. Het ongedateerde wat je wil dat kan helaas niet. Je kunt er wel meerdere tegelijkertijd in de app laden.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Je kunt vanuit thuis een railrunner kopen en die in de app laden. Dit zijn e-tickets met een datum. Het ongedateerde wat je wil dat kan helaas niet. Je kunt er wel meerdere tegelijkertijd in de app laden.
Welkom op het NS Serviceforum, nic42! 🙂

Ik zie dat Slidestops een correcte oplossing heeft gestuurd. De railrunners kun je van te voren aanschaffen met de juiste reisdatum en laden in de app 🙂
Reputatie 6
Badge +1

Op die manier zou u dus ieder weekend voor de hele week alvast kaartjes kunnen kopen. Maar dat is wel een hoop gedoe. Voor 85 euro heeft u al dat gedoe dus niet.
Dank voor alle reacties en meedenken! Ook via de app bestaat de ideale oplossing dus niet. 'Gedoe of 85 euro' dat is eigenlijk de keus ?.

NS, waarom is het eigenlijk dat kinderen met een railrunner wel alleen mogen reizen en met een kids vrij abonnement niet?
Eerlijk gezegd ben ik zelf geen voorstander om jonge kinderen onbegeleid te laten reizen. Negen jaar is jong en ook al is daar de mogelijkheid om alleen te reizen, persoonlijk heb ik wel mijn bedenkingen.

Uw vraag aan de NS betreft een keuze. Ook u heeft de keuze om u kind persoonlijk te begeleiden naar school of niet.

Als ouder dient u de situatie te beoordelen, dat is uw verantwoordelijkheid. Soms is het verantwoord, soms niet. Als u samen met u kind reist neemt u twee plaatsen in, en als u kind alleen op pad gaat één..

Om gratis te kunnen reizen is de politiek misschien een oplossing.
We hebben er vertrouwen in dat hij alleen kan reizen, en helaas is onze situatie op dit moment zo dat het ook onvermijdelijk is dat hij dat gaat doen. 's Ochtends zal ik vaak samen met hem kunnen reizen, maar in de middag lukt dat niet, ik kom nl. echt te laat terug van m'n werk.

Soms zal hij een klasgenoot vinden om samen mee te reizen (en dan kan hij 'gratis' op zijn abonnement), maar ik wil een jong kind zoals hij liever niet opzadelen met de verplichting om dat altijd te moeten regelen.

Ik zoek niet naar een mogelijkheid om gratis te reizen, maar naar een mogelijkheid om een kaartje voor hem te regelen / klaar te hebben staan als hij geen reisgenoot vindt, zonder dat het meteen 85 euro kost (of elke dag een railrunner, ook als het niet nodig is). Met een stapel ongedateerde railrunners zou ik al helemaal blij zijn.

En daarnaast ben ik oprecht benieuwd waarom hij wel alleen mag reizen als hij betaalt, maar niet op zijn abonnement.

Dank voor de opmerkingen! Dat geeft mij weer de gelegenheid om mijn vragen te verduidelijken.

Reageer