beantwoord

reizen op rekening

  • 14 May 2024
  • 7 reacties
  • 161 Bekeken

Goedenavond, 

 

ik heb een abonnement met reizen op rekening alleen deze werkt niet in de bus, metro en tram, hoe kan dit er staat telkens “te weinig saldo” dit terwijl ik op rekening reis. Naar mijn idee heb ik wel dat dit moet kunnen. Wat nu te doen? 
 

 

Met vriendelijk groet,

 

Nina Schoppers 

icon

Beste antwoord door Nina schoppers 14 May 2024, 19:23

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

NS Flex (Reizen op Rekening) bestaat uit twee delen. Een deel is voor trein en het andere voor bus, tram en metro.

Het kan zijn dat het BTM deel uit staat, meestal is dat als je een kortingsabonnment bij een stad/streekvervoerder hebt. Dan reis je dus in BTM op saldo, maar je kunt ook automatisch opladen aanzetten zodat je nooit de melding ‘te weinig saldo’ krijgt (en toch achteraf betaalt, na enkele dagen).

Bedankt voor uw reactie! Hoe kan ik dit zien ik ben langs de automaat geweest en daar kan ook geen saldo op mijn pas zetten?

Ik zie nu ook deze mail voorbij komen waar staat dat er een storing was en dus niet goed erop is gezet, alleen heb dit opgehaald want stond niets meer wat ik kon ophalen, alleen dit werkt nog niet

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou ik contact opnemen met de klanteNService om dit alsnog weer klaar te laten zetten.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Op 1 mei NS Flex aangeschaft, het saldo van €12,45 is door de NS van de kaart afgehaald. Op 6 mei met de trein gegaan, geen probleem. Op 23 mei eerst met de bus, geen probleem. De rit met de bus staat ook op het account van de NS (€2,14). Op OV-chipkaart kan ik de rit ook vinden, maar geen ritprijs. Vervolgens met de trein, in de avond terug met de trein. Allemaal zonder probleem. Aansluitend stap ik in de bus en krijg ik de melding dat ik niet kan inchecken omdat mijn saldo te laag is. Blijk ik opeens €1,36 negatief saldo op de kaart hebben.

Ik bel met de klantenservice van de NS, die vertellen mij dat ik mijn negatief saldo moet aanvullen tot €0,00 ‘en dan zal het wel weer werken’. Ze kunnen mij niet uitleggen waar dat negatief saldo vandaan komt. Ze kunnen mij ook niet uitleggen waarom ik opeens niet meer met de bus kan reizen. Kortom, een oplossing hebben ze ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er voor reizen met Bus-Tram-Metro om.daldo gevraagd wordt dan lijkt her er op dat BTM is uitgeschakeld. Heb je alleen Flex op jouw kaart staan dan kun je de klantenservice vragen op BTM aan te zetten. Heb je er een abonnement van een andere vervoerder op dezelfde kaart staan, dan zul je saldo moeten blijven laden. Dit kan echter niet meer bij NS maar wel bij andere automaten.

Badge +3

Ik heb precies hetzelfde probleem. Op 1 mei NS Flex aangeschaft, het saldo van €12,45 is door de NS van de kaart afgehaald. Op 6 mei met de trein gegaan, geen probleem. Op 23 mei eerst met de bus, geen probleem. De rit met de bus staat ook op het account van de NS (€2,14). Op OV-chipkaart kan ik de rit ook vinden, maar geen ritprijs. Vervolgens met de trein, in de avond terug met de trein. Allemaal zonder probleem. Aansluitend stap ik in de bus en krijg ik de melding dat ik niet kan inchecken omdat mijn saldo te laag is. Blijk ik opeens €1,36 negatief saldo op de kaart hebben.

Ik bel met de klantenservice van de NS, die vertellen mij dat ik mijn negatief saldo moet aanvullen tot €0,00 ‘en dan zal het wel weer werken’. Ze kunnen mij niet uitleggen waar dat negatief saldo vandaan komt. Ze kunnen mij ook niet uitleggen waarom ik opeens niet meer met de bus kan reizen. Kortom, een oplossing hebben ze ook niet.

Welkom @ThreeStones!

Bij inchecken voor bus/tram/metro wordt bij reizen op saldo €4 ingehouden, en na uitchecken krijg je het verschil met de ritprijs terug.

Een kaart op saldo mag 4 euro in de min komen, dus je kunt dan prima één busritje maken (en eindigt dan met een negatief saldo (die -€ 1,36) dus een volgende busrit lukt niet meer).

Maar als de reis (in- en uitcheck) zowel bekend is bij NS (Flex, met prijs) als bij OV-chipkaart (zonder prijs) dan betaal je die via je factuur.

Waarom er dan toch saldo ingehouden is terwijl je op rekening (Flex) reist is me een raadsel. Je hebt wel degelijk NS Flex mét BTM op rekening, want anders kan/mag de NS helemaal niets over reizen met andere vervoerders weten!

Ik zou proberen via www.uitcheckgemist.nl de 4 euro terug te claimen, vul dan dezelfde bushalte in waar je ingestapt bent. Je krijgt het dan terug op je IBAN, maar zult het saldo op je kaart alsnog moeten aanvullen tot 0 of hoger.

Saldo laden met NS Flex lukt niet bij een NS automaat op het station, maar kan bij een supermarkt of beter nog, bij een (NS) servicepunt om het precies tot 0 aan te laten vullen.

Waarom je niet meer met de bus kan reizen is omdat sommige vervoerders eerst het saldo checken voordat ze kijken of je misschien wel op rekening (Flex) reist…

Dat heb ik ook niet bedacht maar is een bekend probleem. In zoverre hebben ze gelijk “vul maar aan tot (boven) 0 en dan werkt het weer” 😣

Reageer