beantwoord

Reizen op saldo

  • 13 november 2020
  • 4 reacties
  • 192 Bekeken

Waarom schaft NS de abonnementen met reizen op saldo af, er blijven toch klanten die hiervan

gebruik willen maken?

icon

Beste antwoord door Thom 13 november 2020, 12:40

Alle abonnementen op saldo worden niet afgeschaft. Dalvoordeel op saldo blijft gewoon en ook komt er een maandabonnement voor TrajectVrij, bedoeld voor wie niet met Flex wil reizen. Dit kan ook gebruikt worden als Flex is geblokkeerd door te late dan wel wanbetaling, of dat het om andere redenen niet mogelijk is. De voorwaarden bij TrajectVrij veranderen dan wel iets. Dit betreft met name het reizen buiten het traject. Het komt er op neer dat u vooraf voor uw maand reizen op een traject moet betalen. Met name van belang voor forenzen.

Dalvoordeel op saldo blijft als jaarabonnement mogelijk en TrajectVrij kan vooraf voor een maand worden betaald.

 

Senioren met keuzedagen blijven ook reizen op saldo gebruiken, in combinatie met Dalvoordeel of VDU per jaar. 

Vrijwel alle reguliere abonnementen gaan verder naar Flex, maar reizen op saldo kan nog wel, ook met korting. Het is dus niet zo dat u naar Flex moet, maar het is wel zo dat de meeste abonnementen niet meer voor reizen op saldo beschikbaar zullen zijn.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Alle abonnementen op saldo worden niet afgeschaft. Dalvoordeel op saldo blijft gewoon en ook komt er een maandabonnement voor TrajectVrij, bedoeld voor wie niet met Flex wil reizen. Dit kan ook gebruikt worden als Flex is geblokkeerd door te late dan wel wanbetaling, of dat het om andere redenen niet mogelijk is. De voorwaarden bij TrajectVrij veranderen dan wel iets. Dit betreft met name het reizen buiten het traject. Het komt er op neer dat u vooraf voor uw maand reizen op een traject moet betalen. Met name van belang voor forenzen.

Dalvoordeel op saldo blijft als jaarabonnement mogelijk en TrajectVrij kan vooraf voor een maand worden betaald.

 

Senioren met keuzedagen blijven ook reizen op saldo gebruiken, in combinatie met Dalvoordeel of VDU per jaar. 

Vrijwel alle reguliere abonnementen gaan verder naar Flex, maar reizen op saldo kan nog wel, ook met korting. Het is dus niet zo dat u naar Flex moet, maar het is wel zo dat de meeste abonnementen niet meer voor reizen op saldo beschikbaar zullen zijn.

Badge +3

Mocht u hierover meer willen lezen: op deze pagina kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS over de wijziging van de abonnementen vinden. In de adviesaanvraag licht NS zijn beweegredenen toe.

De nieuwsbrief van NS van 12-11-2020 had dan wel wat duidelijker gekund.

Onder het hoofdstukje Tarieven 2021 staat vermeld: Onze abonnementen op saldo zijn vanaf november 2020 niet meer verkrijgbaar. 

Ik vind het nieuwe tarievenoverzicht overigens niet heel duidelijk hierin. Bij reizen op saldo staan bij vrijwel alle abonnementen drie sterretjes, wat betekent '’Dit abonnement wordt niet meer verkocht. Verlengen is nog wel mogelijk.'’ Een kolom verder staan die sterretjes weer bij '’Bij-abonnement'’, maar niet bij '’Abonnement'’. 

Hoe moet ik dit dan opvatten? Zijn alleen de bij-abonnementen niet meer nieuw verkrijgbaar en de reguliere wel?

Ik dacht dat RoS-abonnementen verplicht werden overgezet naar Flex, volgens de update. Hoezo zijn ze dan nog wel te verlengen? Als ze wel worden overgezet per januari, waarom bestaan ze dan nog steeds volgens de tarieven?

Reageer