beantwoord

Reizen rond 09:00 met dal voordeel

• 15 januari 2018
  • 6 reacties
  • 310 Bekeken

Vanochtend reisde ik met mijn dal voordeel-abbonnement van Hilversum Sportpark naar Delft. Vertrektijd 8:52, dus mijn reis startte nog niet met korting. Omdat ik graag het grootste deel van de rit wel met korting wilde maken, besloot ik in Utrecht even door de poortjes te lopen (uit- en inchecken)).
Ik had verwacht dat ik dan de rest van de reis met korting zou maken, maar dat was niet het geval. Hoe kan ik wel aangeven dat ik mijn reis graag wil vervolgen met korting?
icon

Beste antwoord door Maarten86 15 januari 2018, 16:38

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Om vanaf Utrecht met korting te reizen kun je het best een e-ticket of mobiel ticket kopen voor Hilversum Sportpark naar Utrecht. Je kunt ook langer dan 35 minuten wachten met opnieuw inchecken in Utrecht, maar dat lijkt me minder aanlokkelijk.

De derde optie is creatiever, maar werkt wel: zet na uitchecken in Utrecht samenreiskorting op je kaart, check daarmee in en opnieuw weer uit, haal de samenreiskorting op de automaat weer van je kaart en check opnieuw in. De tussentijdse check-in met samenreiskorting breekt de reis op, waardoor je verder kunt met 40% korting.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Dat had in dit geval best veel gescheeld (€3,90), omdat ik slechts een klein deel van de rit buiten de daluren maakte. Het komt wel op mij over als een omslachtige manier.
Het zou al een stuk makkelijker zijn als er een optie zou zijn bij kaartautomaten om een nieuwe reis te maken. Daar naartoe lopen is niet veel moeite, mocht ik weer eens om dezelfde tijd reizen.

Het werkt zo omslachtig omdat sinds september 2016 de eerste check-in het tarief bepaalt en je niet langer losse ritten aaneen kunt rijgen. Deze maatregel is genomen om reizigers die bij een overstap poortjes tegenkomen niet te benadelen. Het principe werkt echter wel twee kanten op: bij check-in in de spits reis je totaan je eindbestemming tegen het spitstarief. De meeste reizigers zullen hier verder niet bij stil staan, waardoor NS per saldo geen verlies maakt door de regelwijziging. De creatieve oplossingen moeten dus wel creatief blijven, want anders worden de voorwaarden van de abonnementen ineens een stuk gunstiger zonder dat er een prijsverhoging tegenover staat.
Reputatie 7
Badge +3
Of neem gewoon een trein later. Zoveel later ben je dan niet in Delft en dan reis je de hele reis met korting.

Vroeger was dit zo, maar nu niet meer. Als u incheckt in de spits en uitcheckt in de daluren, moet u 35 minuten wachten voor u met korting kunt inchecken. Het is het van rit naar reisprincipe. U heeft voordeel van deze nieuwe regeling als u voor de spits incheckt en tijdens de spits even uit- en incheckt. Op sommige stations is dit nodig om de reis te vervolgen en het heeft het voordeel dat u tijdens de spits in dit geval de reis voor iets minder dan 35 minuten mag onderbreken.

De truc is om een e-ticket te kopen tot Utrecht en daar met uw abonnement in te checken. Reken wel uit of dit voordeel biedt.
Dat had in dit geval best veel gescheeld (€3,90), omdat ik slechts een klein deel van de rit buiten de daluren maakte. Het komt wel op mij over als een omslachtige manier.
Het zou al een stuk makkelijker zijn als er een optie zou zijn bij kaartautomaten om een nieuwe reis te maken. Daar naartoe lopen is niet veel moeite, mocht ik weer eens om dezelfde tijd reizen.
Reputatie 4
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Om vanaf Utrecht met korting te reizen kun je het best een e-ticket of mobiel ticket kopen voor Hilversum Sportpark naar Utrecht. Je kunt ook langer dan 35 minuten wachten met opnieuw inchecken in Utrecht, maar dat lijkt me minder aanlokkelijk.

De derde optie is creatiever, maar werkt wel: zet na uitchecken in Utrecht samenreiskorting op je kaart, check daarmee in en opnieuw weer uit, haal de samenreiskorting op de automaat weer van je kaart en check opnieuw in. De tussentijdse check-in met samenreiskorting breekt de reis op, waardoor je verder kunt met 40% korting.
Met een tweede ov chipkaart. Eerste stuk met een anonieme kaart, uitchecken en dan met uw abo weer inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
Vroeger was dit zo, maar nu niet meer. Als u incheckt in de spits en uitcheckt in de daluren, moet u 35 minuten wachten voor u met korting kunt inchecken. Het is het van rit naar reisprincipe. U heeft voordeel van deze nieuwe regeling als u voor de spits incheckt en tijdens de spits even uit- en incheckt. Op sommige stations is dit nodig om de reis te vervolgen en het heeft het voordeel dat u tijdens de spits in dit geval de reis voor iets minder dan 35 minuten mag onderbreken.

De truc is om een e-ticket te kopen tot Utrecht en daar met uw abonnement in te checken. Reken wel uit of het voordeel biedt als u hiervan gebruik maakt.

Uw reis mag via Utrecht. U bent met deze constructie €11,50 kwijt en waarschijnlijk betaalde u €15,40.

Zie ook de opties hieronder.

Reageer