beantwoord

reizen voor 16.00 uur met andere vervoerder en daarna NS op kortingkaart

• 15 September 2021
  • 2 reacties
  • 96 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Vandaag ben ik 15:37 met Arriva van Emmen naar Zwolle gereisd op mijn kortingkaart. Keurig in Zwolle uitgecheckt bij Arriva en in gecheckt bij NS rond 16:40. Nu blijkt bij aankomst in Rotterdam-Alexander dat NS het volle tarief heeft berekend voor dit traject Zwolle-Rotterdam Alexander. Scheelt ca. €9. Is dit correct? Ik lees in de NS voorwaarden dat men bij inchecken voor 16.00 uur gewoon met 40% korting kan reizen. 

Groeten, Benno

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 September 2021, 19:45

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Bij reizen op saldo is dit correct, dan wordt bij elke overstap naar een andere vervoerder gekeken naar het tijdstip van inchecken bij die vervoerder. Omdat u bij NS incheckte om 16.40 uur is de ritprijs vol tarief in rekening gebracht.

Bij reizen op rekening (NS Flex) werkt dit anders. Dan blijft bij een overstap naar een andere vervoeder het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder bepalend voor het kortingspercentage, zelfs als de overstap in de spitsuren plaatsvindt en bij de eerste vervoerder in de daluren is ingecheckt.

Gezien uw ervaring hebt u op saldo gereisd. Zou u vaker deze of een soortgelijke reis maken, dus met een overstap naar een andere vervoerder in de spitsuren, dan kunt u overwegen uw abonnement om te zetten naar een NS Flex-abonnement. U betaalt dan dus minder. Maar dit werkt wel twee kanten op: bij een reis die begonnen is in de spitsuren en een overstap naar een andere vervoeder in de daluren, bent u bij reizen op saldo goedkoper uit. Bij NS Flex geldt dan immers voor de hele reis vol tarief.

Reputatie 7
Badge +3

Hierbij is er een verschil tussen abonnement met reizen op saldo of een NS flex abonnement.

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

• Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
  • Nee, bij de andere NS-abonnementen niet. Daar betekent de overstap naar een andere vervoerder een nieuw incheckmoment. Dat nieuwe incheckmoment bepaalt of je met korting reist. Dit werkt 2 kanten op. 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Reageer