beantwoord

reizigers met ASS eerste klas en gerelateerde VN-verdrag geldend sinds juli 2016.

• 14 november 2019
  • 12 reacties
  • 227 Bekeken

Ik wil hierbij aankaarten dat de NS een onevenredig bedrag hanteert voor het aanschaffen van een eerste klas reis abonnementen voor mensen met een vorm van autisme. Mensen met een vorm van autisme lukt het nou eenmaal niet om tweede klas te reizen en is al helemaal onmogelijk tijdens de spitsuren wanneer zij deelnemers/studenten zijn. Volgens het VN-verdrag inzake rechten van personen met een handicap, onder art. 1 gaat het dus ook om mensen met een vorm van zintuigelijke klachten in de prikkelverwerking. Dit gaat natuurlijk ook op voor mensen met adhd aangezien zij in tegenstelling tot autisme die vaak lijden aan overprikkeling, adhd zintuigelijke vormen van onderprikkeling als klachten ervaren. Alleen rest dan de vraag voor adhd in tot hoever zij relevant zijn om in aanmerking te komen op basis van een eerste klas in een rustige omgeving voor een eerlijke prijs aangezien zij juist niet “rustig” zijn.

NS handelt in strijd met art. 20 van de bovengenoemde verdrag. In Art. 94 van de grondwet stelt dat internationale verdragen vóór de wet gelden. Nationale wetgevingen worden dankzij dit verdrag ontkracht als legitiem argument om tot deze hoge prijs te komen voor in ieder geval mensen met ASS.

Wat gaat de NS hieraan doen? Komen mensen met een vorm van ASS in aanmerking voor een tweede klas tarief als zij dan eerste klas willen reizen? Wat gaat de NS doen om toch te voldoen aan het verdrag?

icon

Beste antwoord door ashwin676 14 november 2019, 11:31

Goedemorgen ashwin676 en welkom bij de NS Community!

Allereerst wil ik je graag wijzen op onze Huisregels en dan specifiek dit:

Wees respectvol naar de moderators en de andere gebruikers.

Wat MoDe heeft aangegeven is geen gevoel, dat is een feit. Dit is in eerste plaats een reizigers-helpt-reizigers platform en geen postadres van de NS. Veel gebruikers zijn hiervan niet op de hoogte en gezien jij jouw bericht hebt geschreven als zijnde het laatste, wordt dit nog even benadrukt. Dit is puur met de intentie om jou te helpen, zodat je beter een idee hebt waar je het beste terecht kunt met je verhaal en waar niet. Jouw reactie is, m.i., buiten proportioneel aanvallend.

NS handelt in strijd met art. 20 van de bovengenoemde verdrag. In Art. 94 van de grondwet stelt dat internationale verdragen vóór de wet gelden. Nationale wetgevingen worden dankzij dit verdrag ontkracht als legitiem argument om tot deze hoge prijs te komen voor in ieder geval mensen met ASS.

Wat gaat de NS hieraan doen? Komen mensen met een vorm van ASS in aanmerking voor een tweede klas tarief als zij dan eerste klas willen reizen? Wat gaat de NS doen om toch te voldoen aan het verdrag?

Je vraag vervolgens zeer specifiek of reizigers met ASS eerste klas mogen reizen voor het tweede klas tarief. In artikel 20 van het genoemde verdrag staat hier niets specifieks over vermeld behalve

a.de persoonlijke mobiliteit van personen met een handicap te faciliteren op de wijze en op het tijdstip van hun keuze en tegen een betaalbare prijs;

De vraag van MoDe om dit gedeelte te verduidelijken vind ik daarom heel logisch en bovendien terecht.Jij vraagt om een verandering, omdat je van mening bent dat de NS niet voldoet aan het gestelde verdrag, maar in het verdrag staat niets vermeld waar wij ons nu niet aan houden wat door jouw gestelde verandering opgelost zou worden.

Ik vermoed dat je je baseert op de ‘betaalbare prijs’. Zoals aangegeven kun je voor een 2e klas tarief echter plaatsnemen in de stiltecoupé en gezien het 2e klas tarief de standaard is, wordt er voldaan aan ‘betaalbaar’. Daarnaast is er sowieso geen garantie dat een 1e klas zitplaats rust garandeert, dus is er überhaupt geen gegarandeerde meerwaarde van een 1e klas vervoerbewijs.

Er staat in het VN-verdrag nergens dat gehandicapten recht hebben op korting.

Uiteindelijk is dit waar het op neer komt. Het is duidelijk dat jij een andere mening hebt en ik kan begrijpen dat het reizen met de trein voor individuen met ASS moeizaam kan zijn, maar feitelijk staat er niets in het verdrag wat jouw verzoek rechtvaardigt.

Tot slot wil ik ook nog benadrukken dat het verdrag betrekking heeft op de overheid, niet op individuele vervoerbedrijven:

De Staten die Partij zijn nemen….

Indien je alsnog wilt pleiten voor een verandering zodat reizigers met ASS tegen een gereduceerd tarief in de eerste klas kunnen reizen, dan zul je je moeten richten tot onze regering, gezien zij de gene zijn die dit moeten realiseren.

Zeg dan gewoon dat ik bij DUO moet zijn.

meteen weer verontwaardigd omdat ik aangevallen zou hebben. En het is geen feit als jullie niet duidelijk zijn dus je spreekt jezelf ook weer tegen.

Heb ook geen sympathie voor jullie conducteurs, kan me goed voorstellen dat reizigers gefrustreerd raken door opgefokte medewerkers van de NS.

Succes met vingertje wijzen!

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, geen postadres van NS.

Kunt u mij aangeven waar in het verdrag staat dat mensen met autisme geen 1e klas tarief hoeven te betalen als zij voor de rust in de 1e klas willen reizen?

In de 2e klas kan gekozen worden voor de stiltecoupe als men rustig wil reizen.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, geen postadres van NS.

Klopt, als jij dat zo voelt hoef je dus niet te reageren maar bedankt voor de opmerking! Ik bepaal zelf wel wat voor vragen ik stel, heb ik jou niet voor nodig.

Kunt u mij aangeven waar in het verdrag staat dat mensen met autisme geen 1e klas tarief hoeven te betalen als zij voor de rust in de 1e klas willen reizen?

Dan heb jij dus overduidelijk het bericht niet goed gelezen. En dat was trouwens een voorbeeld. Zou ik niet moeten zeggen nu dat je voor een forum-bericht eerst moet lezen voordat je reageert? 

In de 2e klas kan gekozen worden voor de stiltecoupe als men rustig wil reizen.

Hier zeg ik uiteraard niets meer over.

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 7
Badge +4

Op dit moment is de werkelijkheid dat als u eersteklas wilt reizen, u een eersteklas vervoersbewijs zult moeten aanschaffen. Het wordt nergens door spoorwegmaatschappijen zo geïnterpreteerd als u aangeeft, dus mogelijk ligt het minder stellig.

NS heeft vrij veel mogelijkheden eerste klas te reizen op de rustige tijden, zoals Dalvrij en Weekendvrij. Het zijn beter betaalbare abonnementen die in de spits niet in zijn te zetten, maar de drukte is voor u dan toch niet hanteerbaar, als ik het zo lees. U kunt met deze abonnementen in de wat rustiger uren prikkelarm reizen. De eerste klas is minder druk en doorgaans is het gemiddelde gedrag ook mogelijk  voor u makkelijker om mee om te gaan.

De eerste klas stiltecoupé functioneert doorgaans. Ik zeg dat als zeer ervaren gebruiker in deze.

Wat MoDe heeft aangegeven is geen gevoel, dat is een feit. Dit is in eerste plaats een reizigers-helpt-reizigers platform en geen postadres van de NS. Veel gebruikers zijn hiervan niet op de hoogte en gezien jij jouw bericht hebt geschreven als zijnde het laatste, wordt dit nog even benadrukt. Dit is puur met de intentie om jou te helpen, zodat je beter een idee hebt waar je het beste terecht kunt met je verhaal en waar niet. Jouw reactie is, m.i., buiten proportioneel aanvallend.

Je vraag vervolgens zeer specifiek of reizigers met ASS eerste klas mogen reizen voor het tweede klas tarief. In artikel 20 van het genoemde verdrag staat hier niets specifieks over vermeld behalve

a.de persoonlijke mobiliteit van personen met een handicap te faciliteren op de wijze en op het tijdstip van hun keuze en tegen een betaalbare prijs;

De vraag van MoDe om dit gedeelte te verduidelijken vind ik daarom heel logisch en bovendien terecht.Jij vraagt om een verandering, omdat je van mening bent dat de NS niet voldoet aan het gestelde verdrag, maar in het verdrag staat niets vermeld waar wij ons nu niet aan houden wat door jouw gestelde verandering opgelost zou worden.

Ik vermoed dat je je baseert op de ‘betaalbare prijs’. Zoals aangegeven kun je voor een 2e klas tarief echter plaatsnemen in de stiltecoupé en gezien het 2e klas tarief de standaard is, wordt er voldaan aan ‘betaalbaar’. Daarnaast is er sowieso geen garantie dat een 1e klas zitplaats rust garandeert, dus is er überhaupt geen gegarandeerde meerwaarde van een 1e klas vervoerbewijs.

Uiteindelijk is dit waar het op neer komt. Het is duidelijk dat jij een andere mening hebt en ik kan begrijpen dat het reizen met de trein voor individuen met ASS moeizaam kan zijn, maar feitelijk staat er niets in het verdrag wat jouw verzoek rechtvaardigt.

Tot slot wil ik ook nog benadrukken dat het verdrag betrekking heeft op de overheid, niet op individuele vervoerbedrijven:

Indien je alsnog wilt pleiten voor een verandering zodat reizigers met ASS tegen een gereduceerd tarief in de eerste klas kunnen reizen, dan zul je je moeten richten tot onze regering, gezien zij de gene zijn die dit moeten realiseren.

Zeg dan gewoon dat ik bij DUO moet zijn.

meteen weer verontwaardigd omdat ik aangevallen zou hebben. En het is geen feit als jullie niet duidelijk zijn dus je spreekt jezelf ook weer tegen.

Heb ook geen sympathie voor jullie conducteurs, kan me goed voorstellen dat reizigers gefrustreerd raken door opgefokte medewerkers van de NS.

Succes met vingertje wijzen!

Tjonge jonge:

Je moet nog veel leren.

Hoop in ieder geval voor jou dat de vraag is beantwoord. Vind zelf dat NS reizigers met een behoefte voor rust tegemoet komt met de stiltecoupé. Ook in de 1e klas heb je geen garantie voor minder drukte, geluid of prikkels. Denk dat NS met de stiltecoupé het meest in de buurt komt.

Tjonge jonge:

Je moet nog veel leren.

Hoop in ieder geval voor jou dat de vraag is beantwoord. Vind zelf dat NS reizigers met een behoefte voor rust tegemoet komt met de stiltecoupé. Ook in de 1e klas heb je geen garantie voor minder drukte, geluid of prikkels. Denk dat NS met de stiltecoupé het meest in de buurt komt.

Tjonge jonge:

Je moet nog veel leren.

Mensen zoals jij leren anders het nooit. Jij moet mij niet komen vertellen wat ik moet leren als jij niet eens van de feiten afweet. Leer lekker zelf.

Niemand is ooit uitgeleerd :) 

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me goed dat u zich uw eigen slotzin ter harte neemt. Discussie, voor zo ver die er al was, is niet meer zo relevant.

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS  Denk dat er iets mis is gegaan met 'beantwoord'

Reputatie 6

@Stijn NS  Denk dat er iets mis is gegaan met 'beantwoord'

Ik vrees ervoor, MoDe. Ik denk, dat Ashwin vooral zijn eigen antwoord erg goed vond. Dus dat heeft hij dan maar gekozen.

Voilà… probleem opgelost. We zijn er helemaal klaar mee.

Reageer