beantwoord

Rekeninghouder/contracthouder abonnement opzeggen

• 7 oktober 2014
  • 13 reacties
  • 1286 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Tijdens het afsluiten van een nieuw abonnement (proces: Product -> Kaartkeuze -> Ingangsdatum -> Overzicht -> Betalen) in de webshop van de NS komt bij het onderdeel Betalen in het vakje van "Gegevens van de rekeninghouder/contracthouder" het volgende te staan: "Let op: Alleen de rekeninghouder/contracthouder kan het abonnement wijzigen en beëindigen"

In welke algemene voorwaarden van de NS staat, dat alléén de rekeninghouder/contracthouder een abonnement mag wijzigen, en niet bijvoorbeeld de kaarthouder/gebruiker van het OV Abonnement?

In de "Productvoorwaarden Jaarabonnementen Consumenten en de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS)" kom ik de term contracthouder of rekeninghouder in het geheel niet tegen.
Het lijkt er dus op, dat over het wijzigen van een abonnement door de kaarthouder niets in de algemene voorwaarden van NS is geregeld.

Als de gebruiker dus af wil van zijn abonnement (bijvoorbeeld omdat de hoofdcontractant/ ex-werkgever weigert te betalen, maar verzuimd om het contract op te zeggen), dan zou dat gewoon moeten kunnen, aangezien hier niets in de voorwaarden van de NS over is geregeld.
icon

Beste antwoord door Dennis 7 oktober 2014, 13:56

Het lijkt me logisch dat een overeenkomst tussen A en B normaal gesproken niet door C kan worden opgezegd. Als A zich niet aan zijn verplichtingen tegenover B houdt is dat ook niet het probleem van C. Als C voordelen had van die overeenkomst dan heeft die pech als de voordelen stoppen, maar hij is geen partij. Het lijkt me overigens verstandig dat als A betaalt en C voordelen heeft, A en C zonodig ook een overeenkomst sluiten, die inhoudt dat C meewerkt als A de overeenkomst tussen A en B wil opzeggen (bijvoorbeeld als C kaarthouder is van een door A betaald abonnement).
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt me logisch dat een overeenkomst tussen A en B normaal gesproken niet door C kan worden opgezegd. Als A zich niet aan zijn verplichtingen tegenover B houdt is dat ook niet het probleem van C. Als C voordelen had van die overeenkomst dan heeft die pech als de voordelen stoppen, maar hij is geen partij. Het lijkt me overigens verstandig dat als A betaalt en C voordelen heeft, A en C zonodig ook een overeenkomst sluiten, die inhoudt dat C meewerkt als A de overeenkomst tussen A en B wil opzeggen (bijvoorbeeld als C kaarthouder is van een door A betaald abonnement).
Het lijkt me logisch dat een overeenkomst tussen A en B normaal gesproken niet door C kan worden opgezegd. Als A zich niet aan zijn verplichtingen tegenover B voldoet is dat ook niet het probleem van C. Als C voordelen had van die overeenkomst dan heeft die pech als de voordelen stoppen, maar hij is geen partij. Het lijkt me overigens verstandig dat als A betaalt en C voordelen heeft, A en C zonodig ook een overeenkomst sluiten, die inhoudt dat C meewerkt als A de overeenkomst tussen A en B wil opzeggen (bijvoorbeeld als C kaarthouder is van een door A betaald abonnement).

Maar wat, als je voorheen met een Maandnetabonnement reisde (Vanaf 14 november 2012 is de NS overigens gestopt met de verkoop van het Maandnetabonnementen), die werd betaald door een derde, maar waarvan jij de contracthouder was? De NS besloot toen bij de overstap Maandnetabonnement naar Altijd Vrij maand de betaler opeens de hoofdcontactant werd, en niet de gebruiker van de kaart.
Reputatie 6
Badge +2
Dat was denk ik een nieuwe overeenkomst. Het oude is dan niet meer van belang. Doel je op een bepaald probleem?
Dat was denk ik een nieuwe overeenkomst. Het oude is dan niet meer van belang. Doel je op een bepaald probleem?

Lees het topic klantenservice legt de telefoon neer!?!?! maar eens door 😉
Reputatie 6
Badge +2
Je zegt daar ongeveer hetzelfde als ik, zo te zien.
Dag Michiel, de voorwaarde staat niet in de 'Productvoorwaarden abonnementen', die op onze abonnementen van toepassing zijn, genoemd. Nu de voorwaarde wel genoemd staat in de bestelprocedure maakt het deel uit van het totale contract. Groet Ramon
Dag Michiel, de voorwaarde staat niet in de 'Productvoorwaarden abonnementen', die op onze abonnementen van toepassing zijn, genoemd. Nu de voorwaarde wel genoemd staat in de bestelprocedure maakt het deel uit van het totale contract. Groet Ramon

Vreemd, daar kom je dan pas achter, wanneer je bezig bent met het kopen van een abonnement. Waarom staat hierover niets vermeldt in de algemene voorwaarden?

En hoe is het geregeld voor abonnementen die niet online, maar schriftelijk
zijn aangegaan, waar deze voorwaarde (dat alleen de rekeninghouder/
contracthouder het abonnement mag opzeggen) niet bij bekend is?
Abonnementen kunnen niet schriftelijk worden aangegaan. Enkel via de telefoon (waarin via een voicelog gevraagd wordt akkoord te gaan met de algemene voorwaarden) of via de webshop op de site.
Abonnementen kunnen niet schriftelijk worden aangegaan. Enkel via de telefoon (waarin via een voicelog gevraagd wordt akkoord te gaan met de algemene voorwaarden) of via de webshop op de site.
Dank voor je antwoord, Ramon.

Wordt in het voicelog-telefoonscript voor het aanvragen van een abonnement een akkoord van de klant gevraagd, dat alleen de rekeninghouder/contracthouder het abonnement kan beëindigen?

Zo niet, dan zou je als kaarthouder nog steeds een verzoek in kunnen dienen om het abonnement op zijn eigen abonnement op te zeggen (en daarmee de contracthouder kunnen passeren).
Wij vragen via de voicelog altijd een akkoord van de rekeninghouder. Hij/zij is immers de contractant en is daarom ook de enige die het abonnement kan wijzigen of beëindigen.
Wij vragen via de voicelog altijd een akkoord van de rekeninghouder. Hij/zij is immers de contractant en is daarom ook de enige die het abonnement kan wijzigen of beëindigen.

Wordt de contractant in dit voicelog ook duidelijk gemaakt, dat alleen hij (en bijvoorbeeld niet zijn partner) de enige persoon is, die dit contract mag beëindigen?
Nee, dat wordt niet in alle gevallen zo expliciet aangegeven als in de bestelprocedure. Impliciet is dat natuurlijk wel duidelijk, het is immers vanzelfsprekend dat een niet-contracthouder (die in het telefoongesprek nergens mee akkoord gaat) niet zomaar het abonnement kan beëindigen of wijzigen. Dennis heeft hiet echter al een sluitend antwoord op gegeven:
Het lijkt me logisch dat een overeenkomst tussen A en B normaal gesproken niet door C kan worden opgezegd.
Dat lijkt me voor zich spreken, het is de gewoonte wat betreft het sluiten van contracten in Nederland, en deze regel wordt ook door onze klantenservice gehanteerd. Het zou voor veel problemen zorgen als we het wijzigen van abonnementen door niet-contracthouders zouden toestaan. Stel je een situatie voor waarin de kaarthouder tegen de zin van de contracthouder zijn abonnement wijzigt van een Dal Voordeel in een Altijd Vrij abonnement.
Dat snap ik.

Maar waarom wordt niet gemeld in de Algemene Voorwaarden van NS dat alleen een contracthouder/rekeninghouder en niet de gebruiker/kaarthouder een abonnement mag wijzigen?

Reageer