beantwoord

Restitutie reizen zonder abonnement

• 30 October 2014
  • 4 reacties
  • 231 Bekeken

In de maand September dit jaar heb ik reiskosten gemaakt die ik zelf heb betaald terwijl ik een Altijd voordeel abonnement had. Mijn ovchipkaart was beschadigd en ik wachtte op het ontvangen van een nieuwe ovchipkaart. Ondertussen moest ik wel naar school, dus betaalde ik de reiskosten zelf zonder korting (treinkaartjes). Ik heb ongeveer 2 weken geleden de NS een brief gestuurd waarin ik mijn reiskosten declareerde. Ook gaf ik daarbij de treinkaartjes als bewijsstukken in de bijlage.Ik heb de brief opgestuurd naar het adres van Laan van Puntenburg. Tot nu toe ben ik door de NS niet gecontacteerd over mijn brief en heb ik ook mijn teveel betaalde geld niet terug gekregen. Ik zou graag z.s.m mijn geld terug willen krijgen. Daarnaast (en dit is een ander onderwerp) heb ik in de maand september dit jaar ook een ritprijs van 17,90 voor de reis Den haag centraal- utrecht centraal moeten betalen. Hierbij zijn twee aanmerkingen:
-Ik reisde die reis 2e klas, maar kreeg van de NS een factuur (per post) voor 1e klas. Op mijn ovchipkaart sta ik ook al als 2e klas geregistreerd. Het bedrag van 17,90 euro heb ik in de maand september (op tijd) aan de NS betaald.
- De prijs van de 2e klas rit is 10,50. Daarbij komt dat ik een Altijd voordeel abbonement had waarmee ik rond de tijd dat ik de reis heb gemaakt 40 % korting kreeg op deze reis. De nieuwe prijs zou dus 6,30 zijn. Dit betekent dat ik 17,90-6.30=11,60 te veel heb betaald. Dit te veel betaalde bedrag zou ik graag z.s.m terug willen ontvangen.

P.S Ik weet niet meer de precieze data van de bovengenoemde voorvallen. De NS zou dit in het systeem kunnen terugzien.

Hoop op een snelle reactie.
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 30 October 2014, 19:40

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo,

Zover bij mij bekend gaan alle brieven van de NS naar Servicedesk in Utrecht. Ook kan het soms 4 weken duren voor je een reactie hebt. Ik snap dat het vervelend is dat je moest betalen. Was het een OV Kaart van de NS of heb je die zelf eerder aangeschaft? Ik hoop dat een moderator nog wat voor je kan betekenen.

Wat de datums betreft deze zou je op kunnen vragen via Mijn NS mocht je de OV kaart daar aan gekoppeld hebben.

Succes.
Welkom op het NS serviceforum obakkich! Je topic staat op dit moment in het subforum stel je vraag, maar om de vindbaarheid te vergroten heb ik het nu verplaatst naar abonnementen en ook heb ik de titel wat aangepast. Daar komt je topic veel beter tot zijn recht. Ik moet je helaas teleurstellen. Ten eerste zijn de vervoerbewijzen die je hebt opgestuurd naar het hoofdkantoor niet naar het juiste adres verstuurd. Het adres van onze schriftelijke afdeling vind je hier. Daarnaast zouden deze vervoerbewijzen ook niet vergoed worden omdat wij het tijdelijk reisproduct aanbieden voor reizigers die tijdelijk geen gebruik kunnen maken het abonnement. Ben je inmiddels wel voorzien van een duplicaat waar je abonnement weer op staat?

Ik vraag me af wat je precies met het tweede gedeelte bedoelt? Heb je een uitstel van betaling gekregen in de trein, omdat je op dat moment geen vervoerbewijs had? Als je wil dat ik hier even naar kijk dan mag je mij een privébericht sturen met al je gegevens. Dan zal ik kijken waar dit door komt en of ik iets voor je kan betekenen.
Dank voor uw bericht.Voordat ik zelf treinkaartjes ben gaan aanschaffen voor mijn treinreizen ben ik twee keer naar een NS servicekantoor geweest voor een alternatieve oplossing (omdat ik door beschadiging van mijn ovkaart niet met ovkaart kon reizen). De ene servicekantoor was bij den Haag Centraal en de andere bij Utrecht centraal. Echter, de medewerkers van beide NS kantoren hebben mij erop gewezen dat ik zelf treinkaartjes moest kopen zolang ik nog geen nieuwe ovchipkaart had en dat ik de treinkaartjes later bij de NS kon declareren. Zij hebben mij niet gewezen op het Alternatief reisproduct waar u het net over had en daar wist ik dus helemaal niets over.Dus vraag ik me af waarom ik dan het teveelbetaalde bedrag aan de treinreizen niet terug kan krijgen. Ik heb inmiddels een nieuwe ovchipkaart maar het Altijd voordeelabbonement die ik toen in September had, heb ik niet meer (ik heb nu het studentenreisproduct). Ik ga zelf nog contact opnemen met de NS vestiging laan van Puntenburg om te kijken of zij mijn brief met de vervoersbewijzen naar het juiste NS adres kunnen doorsturen.

Hallo,

Zover bij mij bekend gaan alle brieven van de NS naar Servicedesk in Utrecht. Ook kan het soms 4 weken duren voor je een reactie hebt. Ik snap dat het vervelend is dat je moest betalen. Was het een OV Kaart van de NS of heb je die zelf eerder aangeschaft? Ik hoop dat een moderator nog wat voor je kan betekenen.

Wat de datums betreft deze zou je op kunnen vragen via Mijn NS mocht je de OV kaart daar aan gekoppeld hebben.

Succes.
Reputatie 4
Badge
Voor de maandabonnementen nieuwe stijl is er geen alternatief reisproduct en mag je ook niet 1 treinkaartje declareren zoals bij de oude maandtrajectkaart. Je hebt dus gewoon pech wanneer de kaart het begeeft of zoekraakt en je zit enkele dagen zonder reisproduct. Pas wanneer de levering van een vervangende kaart langer dan 10 werkdagen duurt mag je wel weer treinkaartjes opsturen voor restitutie.

Een vervangende pas wordt normaliter in drie werkdagen en bij uitzondering pas na tien werkdagen geleverd (zie website OV-chipkaart). Ik snap dan ook niet zo goed waarom de jaarabonnementen een fraudegevoelig tijdelijk reisrecht van maar liefst 3 weken hebben.

Reageer