Review Traject Vrij Jaar: een overduidelijke verslechtering!

• 5 oktober 2014
  • 4 reacties
  • 507 Bekeken

Reputatie 1
Heb nu een paar maanden de Traject Vrij Jaarkaart en heb hier ooit eens beloofd dat ik mijn schoen zou opeten als ik aangenaam verrast zou zijn door het product. Gelukkig (en niet verrassend) hoef ik mijn schoen niet op te eten.
Eén punt is nu onomstotelijk bewezen: in vergelijk met zijn voorganger (de Jaartrajectkaart) is de Traject Vrij Jaarkaart een zeer duidelijke verslechtering.
Nu kan ik een onwijze rij aan negatieve dingen opnoemen maar ik bespaar mezelf (en jullie als lezers) een heleboel moeite door de positieve dingen op te noemen. Okay, komt het:

1) Ik hoef geen kaartje te kopen als ik buiten mijn traject reis.

En ... even kijken ... eh ... yep,dat was het enige positieve. En dat positieve gebeurt misschien 2 keer per maand. En bespaart me wel 1 hele minuut. Maar eigenlijk is het niet eens een positief punt want ik kan pas achteraf zien of alles is goed gegaan omdat ik geen duidelijk reisproduct heb op dat moment. En niet alleen ik maar ook de conducteur: feitelijk weten we allebei niet waar ik heen ga als ik buiten mijn traject reis.

De bullshit (sorry, maar kan het geen andere uitdrukking geven) die de NS zegt over de positieve veranderingen t.o.v. de Jaartrajectkaart slaan echt helemaal nergens op.
Uiteraard zal de NS dit nooit toegeven en gaat de NS alleen maar door met haar zwaar klantonvriendelijke gedrag. Mijn zegen heb je NS: ik ben bezig met rijlessen en na bijna 10 jaar met redelijk plezier en een zeer goed product (Jaartrajectkaart) gereisd te hebben, hebben jullie het voor elkaar gekregen ook mij de trein uit te jagen.
Ik ga liever met de auto (met een kans op file) dan al die ergernis en klantonvriendelijkheid van jullie te ervaren! 😠

4 reacties

Reputatie 4
Badge
Ik ben met je eens dat in het algemeen de voorwaarden verslechterd zijn.

Zelf heb ik een traject waarbij ik van NS naar Arriva moet overstappen, als ik over ga naar traject vrij zal ik zeker een keer bij het overstappen een trein gaan missen doordat ik te lang in de rij sta om in en uit te checken. Ook zijn b.v. de eisen voor geld terug bij vertraging strenger, nu neem ik op eigen initiatief wel eens de bus of Metro E van Rotterdam naar Den Haag. Met traject vrij moet je een in en uitcheck bij de NS hebben en kun je dus geen geld meer terugkrijgen.

Toch zijn er voor de volledigheid nog andere verbeteringen te noemen:

2) Als je voor 6:30 vertrekt en buiten je traject reist krijg je 40% korting (ook van b.v. Vlissingen naar Groningen)
3) Er zijn gevallen waarin je buiten je traject minder hoeft te betalen. Als je b.v. een traject vrij Gouda-Breukelen hebt, en direct van Gouda naar Utrecht reist, moest je vroeger een kaartje Woerden-Utrecht kopen. Bij traject vrij wordt slechts Breukelen-Utrecht in rekening gebracht.
Een ander voorbeeld is een traject vrij Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal. Als je direct van Den Haag Centraal- Utrecht reist betaalde je vroeger Den Haag Centraal- Utrecht, met traject vrij wordt dit Rotterdam Centraal - Utrecht (bij 40% korting enkele reis dus 6,30 naar 5,90).
Toch zijn er voor de volledigheid nog andere verbeteringen te noemen:

2) Als je voor 6:30 vertrekt en buiten je traject reist krijg je 40% korting (ook van b.v. Vlissingen naar Groningen)

Ik stel me zo voor dat het aantal reizen dat mensen met een trajectabonnement buiten hun traject voor 06:30 maken te verwaarlozen is in vergelijking met het aantal reizen dat mensen met een trajectabonnement buiten hun traject tussen 16:00 en 18:30 maken te verwaarlozen is.

3) Er zijn gevallen waarin je buiten je traject minder hoeft te betalen. Als je b.v. een traject vrij Gouda-Breukelen hebt, en direct van Gouda naar Utrecht reist, moest je vroeger een kaartje Woerden-Utrecht kopen. Bij traject vrij wordt slechts Breukelen-Utrecht in rekening gebracht.
Een ander voorbeeld is een traject vrij Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal. Als je direct van Den Haag Centraal- Utrecht reist betaalde je vroeger Den Haag Centraal- Utrecht, met traject vrij wordt dit Rotterdam Centraal - Utrecht (bij 40% korting enkele reis dus 6,30 naar 5,90).

Dit is onjuist. Ook met een trajectkaart kon je voor dergelijke reizen volstaan met respectievelijk een kaartje Breukelen - Utrecht en Rotterdam - Utrecht.
Sterker nog met de oude trajectkaart reisde je ook gewoon buiten je traject met 40% korting.
Toen nog wel de gehele dag. Ik zie het voordeel dan ook niet.

Geen kaartje hoeven kopen buiten je traject een voordeel?
Daar sta je dan op het station uitchecken bij de vervoerder van jouw traject, inchecken bij de NS
Lange wachtrijen dus totaal geen voordeel eerder een nadeel. De aansluitende trein wacht echt niet totdat jij uit en weer ingecheckt bent. Een probleem wat je totaal niet had met je van te voren gekochte kaartje.

Nog erger wordt het wanneer de NS achteraf een foutieve factuur gestuurd heeft.
Je bent verplicht een automatisch incasso af te geven maar als de NS een fout maakt zijn ze niet aanspreekbaar. Ik spreek uit ervaring. Ben intussen al een maand aan het wachten op een correctie van de NS.
Reputatie 1
Okay, toch wat (overduidelijke) negatieve dingen noemen. Vandaag artikelen in de krant waarin een NS-medewerker de OV-chipkaart een "mooi product" noemde. Woordvoerder is overduidelijk aan de LSD ofzo. En bewijs dat de NS haar klanten dus écht niet serieus neemt want anders zouden dat soort uitspraken niet gedaan worden.
Kijk, op zich heeft de medewerker wel gelijk: de OV-chipkaart kán een mooi product zijn.
Alleen heeft de NS het compleet helemaal verkloot door alle klantonvriendelijke, ingewikkelde, onlogische, irritante, etc etc dingen die zij er ingestopt heeft.

Hier een paar negatieve/rare dingen uit een [i]onwijze[/] rij van negatieve dingen:

Piepen van de palen/poortjes bij in- en uitchecken. Totaal nutteloos op grote(re) stations tijdens de spits of als het wat drukker is. Er is zoveel gepiep om je heen van andere mensen die in- of uitchecken, dat je gewoon niet hoort welke piep nu van jou is of van een ander.

Constant kaart uit portemonnee halen. Ik kan hem er niet in laten zitten want dan zegt de incheck paal/poort "Fout, u kan maar 1 reisproduct tegelijk gebruiken". Hoezo? Ik heb maar 1 OV-chipkaart! Blijkbaar zit er in een ander soort pasje ergens ook een chip wat die stomme OV-chip ziet als een reis product.

Drukte bij focking poortjes ... en dan zijn die asociale ondingen nog geeneens gesloten!

En ik wordt echt niet goed van dat in- en uitchecken terwijl ik een abonnement heb. Spookt het door m'n hoofd of ik het niet vergeten ben. Want de NS ziet haar klanten bij voorbaat allemaal als zwartrijders en ook al betaal ik mijn product elke maand vooraf, toch heb ik kans op een boete als ik vergeet in- of uit te checken op het betaalde traject.

En dan het betalen. Met Traject Vrij Jaar gaat dat op 3 verschillende manieren. De NS heeft echt een compleet ander beeld van de term "makkelijk" dan wat de rest van Nederland heeft.
Ik betaal *vooraf* voor mijn abonnement voor het reizen op een vast traject, ik betaal *[i]achteraf[/]* voor reizen buiten mijn traject en ik betaal via de OV-chipkaart voor reizen die niet met de NS gaan. En daar de NS gewoon niet meer te vertrouwen is, moet je constant in de gaten houden of afschrijvingen etc wel goed zijn.

En als laatste maar meeste belangrijkste en irritantste: klantonvriendelijkheid.
Ik dacht eerst dat dat voornamelijk in het systeem zat maar het komt ook steeds meer uitvoerend voor. Verhalen die ik al eerder had gehoord nu ook zelf gezien: vrouw was haar kaart thuis vergeten en geen tijd om wat te kopen omdat er een rij was bij de automaten. Ze werkte helemaal mee, liet identificatie zien, wilde evt aan de conducteur betalen, etc. Maar nee, mevrouw werd op eerstvolgende station uit de trein gezet om ergens in te checken maar de trein zou niet wachten. Meerdere mensen in de coupe uiten hun ongenoegen richting de conducteur maar maakte niets uit. Mevrouw werd als een soort misdadiger uit de trein gezet.
Echt, als dit mij zou overkomen dan zouden ze mijn 2 meter en 116 kg uit de trein mogen dragen terwijl ik me verzet. No way dat ik me door de NS als een misdadiger laat behandelen!

Ik weet het, het is nutteloos dit allemaal te schrijven. De NS trekt zich echt helemaal niks aan van de klachten en blijft van alles bouwen om het systeem heen in plaats van om de reiziger heen. Want dat is het klantonvriendelijke wat de NS uitstraalt en uitvoert: het OV-chip systeem kis belangrijk en de reiziger bungelt er maar een beetje bij.

Reageer