beantwoord

saldo afschrijven ondanks abonnement

ik heb nu al 2x meegemaakt dat ondanks dat ik keurig voor half 7 's ochtends incheck, er saldo wordt afgeschreven van mijn OV chipkaart terwijl ik buiten de spits niet bij zou hoeven te betalen
het gebeurt me alleen bij station Blaak in Rotterdam
zijn er meer mensen die dit overkomen is?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 2 maart 2018, 16:53

Ik kan alleen check-gegevens van oNS inzien en bij oNS wordt niets ingehouden.

Ik adviseer in zo'n geval een account aan te maken bij het ov-chipbedrijf. Zij noteren alle check-gegevens. Van alle vervoerders.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Wat voor abonnement heb je?
een dalvrij abonnement, ik betaal een vast bedrag per maand en dan reis ik zonder bijbetaling buiten de spitsuren
Reputatie 7
Badge +4
Als u heeft uitgecheckt in de spits kunt u in de daluren pas tegen korting inchecken na 35 minuten. Vroeger was dat anders en kon je meteen in de daluren met korting reizen. Als u uw precieze in- en uitchecktijden geeft en waar, kunnen we het nalopen.

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-binnen-en-buiten-de-spits-45829/index1.html#post305144
Ik heb beide keren om 6 uur 's ochtends ingecheckt, mijn laatste reis ervoor was in de avond, ook buiten de spits dus dat zou geen probleem mogen zijn
Reputatie 7
En u zegt het alleen op blaak te hebben - het kan ook niet zo zijn dat u per ongeluk bij de RET incheckt en bij NS uitcheckt (of andersom)?

Wat staat er verder in uw reishistorie (dat kunt u terugvinden in mijnNS)?
Nee, ik check in op het NS perron op Blaak, de tram is een verdieping hoger en ik check in bij de poortjes
Ik check ook op Holendrecht bij de poortjes uit dus ik kom geen RET incheck tegen
Welkom op ons forum iterreehorst1967. Ik kan even niet bedenken hoe dit kan, maar onderzoek het graag. Wanneer je op mijn naam klikt krijg je de mogelijkheid een privébericht te sturen. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer.
Reputatie 6
Badge +2
ik check in op het NS perron op Blaak, de tram is een verdieping hoger en ik check in bij de poortjes
Dat is me niet duidelijk. Op het NS-perron zijn geen poortjes. Er zijn wel paaltjes van NS en van RET.
Reputatie 2
En wat zegt het display als u inchecked? Die zou moeten zeggen dalvrij....?
ja, klopt, plus het saldo
daarom valt het ook op als ik uitcheck dat er dan ineens geld af is
wellicht zijn de poortjes bij Blaak agv de renovatie ontregeld?
Reputatie 2
Dus als je uitchecked zie jij ritprijs geen 0,00 of gratis? Heel vreemd en dut moet worden gecontroleerd of de NS vind decinkomsfen wel prettig zo..... grapje

Jelle
Ik kan alleen check-gegevens van oNS inzien en bij oNS wordt niets ingehouden.

Ik adviseer in zo'n geval een account aan te maken bij het ov-chipbedrijf. Zij noteren alle check-gegevens. Van alle vervoerders.
beste Klaas-Jan
daar heb ik als eerste aangeklopt. Die verwezen me naar jullie
met vriendelijke groet
Ingrid
ik check in op het NS perron op Blaak, de tram is een verdieping hoger en ik check in bij de poortjes
Dat is me niet duidelijk. Op het NS-perron zijn geen poortjes. Er zijn wel paaltjes van NS en van RET.

Station Blaak bestaat uit 2 'etages'. Als je van buiten komt, moet je eerst naar beneden, dan inchecken via de poortjes en dan weer een trap of roltrap naar beneden voor het treinperron. alleen als je met de metro naar blaak komt, kan je binnendoor naar het perron zonder poortjes, daar kan je dan bij de RET uitchecken en bij de NS inchecken
Heb je al in je reishistorie van je OV-chipkaart account gekeken, iterreehorst1967? En heb je je privébericht al verzonden naar Klaas-Jan?
Reputatie 6
Badge +2

Station Blaak bestaat uit 2 'etages'. Als je van buiten komt, moet je eerst naar beneden, dan inchecken via de poortjes en dan weer een trap of roltrap naar beneden voor het treinperron. alleen als je met de metro naar blaak komt, kan je binnendoor naar het perron zonder poortjes, daar kan je dan bij de RET uitchecken en bij de NS inchecken

Ok, ''ik check in op het NS perron'' klopte dus niet, tenzij je bedoelt dat je eerst incheckt bij een poortje en dan bij een paal op het NS-perron, wat niet de bedoeling is.

Ik neem aan dat je met ''inchecken via de poortjes' bedoelt ''inchecken bij een NS-poortje'', maar omdat je dat niet expliciet zegt zou het kunnen dat je daar niet op hebt gelet.

De reishistorie op https://www.ov-chipkaart.nl kan zoals gezegd meer duidelijkheid geven. bijdragevandennis
Heb je al in je reishistorie van je OV-chipkaart account gekeken, iterreehorst1967? En heb je je privébericht al verzonden naar Klaas-Jan?.
jazeker, daar staat helemaal niets, dat is het gekke, Maar het valt wel op als je bij het begin van je reis 10 euro hebt en aan het einde ineens 8
En u zegt het alleen op blaak te hebben - het kan ook niet zo zijn dat u per ongeluk bij de RET incheckt en bij NS uitcheckt (of andersom)?

Wat staat er verder in uw reishistorie (dat kunt u terugvinden in mijnNS)?

mijn reishistorie zegt incheck Blaak, uitcheck Holendrecht zonder verdere tekst
Ook in mijn OV historie staat niets
maar het is me nu 2x gebeurd bij Blaak dus ik vraag me toch af of er niets mis is met de poortjes
jazeker, daar staat helemaal niets, dat is het gekke, Maar het valt wel op als je bij het begin van je reis 10 euro hebt en aan het einde ineens 8

Aan het begin van je reis heb je ook ca. 8 euro, alleen op het scherm zie je in een flits dat wij 10 euro inhouden. Het instaptarief.
Reputatie 6
Badge +2
En wat zegt het display als u inchecked? Die zou moeten zeggen dalvrij....?
ja, klopt, plus het saldo
daarom valt het ook op als ik uitcheck dat er dan ineens geld af is
wellicht zijn de poortjes bij Blaak agv de renovatie ontregeld?

Het scherm geeft bij inchecken met Dal Vrij geen saldo, maar:

Ingecheckt/Overstap OK
Dal Vrij
1e/2e klas
Gratis/Vol tarief
Daar heb je inderdaad gelijk in. Hoe dan ook, ik heb het gecontroleerd en bij NS wordt geen saldo ingehouden.

Aan het begin van je reis heb je ook ca. 8 euro, alleen op het scherm zie je in een flits dat wij 10 euro inhouden. Het instaptarief.

Dat vind ik heel onlogisch. Ik krijg als ik buiten de spits instap altijd de mededeling gratis omdat dat mijn abonnement (Dalvrij, 1e klas) is. Dus de NS zou nooit 10 euro mogen inhouden. Bovendien zou ik dan een saldo hebben moeten zien van 0 euro aangezien mijn saldo op dat moment iets van 10.40 was, En ik zag dat saldo staan en bij het uitchecken dus 2 euro lager

Dat vind ik heel onlogisch. Ik krijg als ik buiten de spits instap altijd de mededeling gratis omdat dat mijn abonnement (Dalvrij, 1e klas) is. Dus de NS zou nooit 10 euro mogen inhouden. Bovendien zou ik dan een saldo hebben moeten zien van 0 euro aangezien mijn saldo op dat moment iets van 10.40 was, En ik zag dat saldo staan en bij het uitchecken dus 2 euro lager
ik begrijp dat gedacht wordt dat ik wel niet goed gekeken zal hebben maar ik houd mijn saldo altijd scherp in de gaten omdat ik voor gebruik van tram, metro etc altijd geld op mijn kaart wil hebben en ik niet automatisch aanvul. Bovendien had ik al eerder gemerkt dat ik bij inchecken bij Blaak saldo was kwijtgeraakt; toen dacht ik dat het aan mij lag maar daardoor was ik wel extra getriggerd. En het bestaat niet dat ik de avond tevoren nog 10.40 op mijn saldo heb staan en de dag erna 8 euro als ik in die periode alleen maar met de trein reis op mijn abonnement
ik heb nogmaals de vraag neergelegd bij het OV bedrijf, of zij de saldi kunnen checken per dag maar ik vrees dat er iets mis is met de poortjes van station Blaak want als ik via Rotterdam Centraal ga heb ik dit gedonder nooit
Reputatie 6
Laat ons weten wat er vanuit OV-Chipkaart aan informatie gegeven wordt. Als hieruit blijkt dat er iets fout is gegaan bij het poortje op Rotterdam Blaak, zullen we daar een melding van moeten maken.

Reageer