beantwoord

Saldo met automatisch opladen OV-kaart

• 8 oktober 2014
  • 5 reacties
  • 738 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb automatisch opladen geactiveerd voor mijn OV-kaart zodat er steeds 10 euro wordt geladen als het saldo op is. Nu wil ik met de trein wat 18 euro voor een retour gaat kosten. Moet ik dat bedrag eerst op mijn kaart laden of gaat dat ook achteraf via incasso?
icon

Beste antwoord door Martijn. 8 oktober 2014, 17:02

Ik heb automatisch opladen geactiveerd voor mijn OV-kaart zodat er steeds 10 euro wordt geladen als het saldo op is. Nu wil ik met de trein wat 18 euro voor een retour gaat kosten. Moet ik dat bedrag eerst op mijn kaart laden of gaat dat ook achteraf via incasso?

De reis kost € 9 per enkele rit, dus bij het inchecken wordt de kaart automatisch opgeladen met € 10 en direct weer als instap tarief afgeboekt. Bij het uitchecken op de eindbestemming wordt de ritprijs berekend en blijft € 1 saldo op de kaart staan.
Vervolgens wordt bij het inchecken voor de terug reis weer automatisch € 10 saldo bijgeladen, bij het uitchecken wordt de ritprijs weer verrekend en blijft er € 2 saldo op de kaart staan. Het automatisch geladen saldo van 2 x € 10 gaat via de afgegeven incasso machtiging.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1

De reis kost € 9 per enkele rit, dus bij het inchecken wordt de kaart automatisch opgeladen met € 10 en direct weer als instap tarief afgeboekt. Bij het uitchecken op de eindbestemming wordt de ritprijs berekend en blijft € 1 saldo op de kaart staan.
Vervolgens wordt bij het inchecken voor de terug reis weer automatisch € 10 saldo bijgeladen, bij het uitchecken wordt de ritprijs weer verrekend en blijft er € 2 saldo op de kaart staan. Het automatisch geladen saldo van 2 x € 10 gaat via de afgegeven incasso machtiging.
Waarbij we er gemakshalve vanuit gaan dat de TS een abonnement op zijn OVC heeft staan.
Als hij geen abonnement heeft is het instaptarief toch echt €20, ook al kost de reis €9,00.
Beste dewit,

Welkom op het NS serviceforum. Ik heb het antwoord van Martijn., als beste antwoord gemarkeerd. Hertog heeft nog wel een goede aanvulling, als je geen abonnement hebt is het instaptarief €20.
Bedankt voor het uitleg Martijn. Ik heb geen NS abonnement, alleen een OV-kaart met een voordeelurenabonnement vandaar dat ik mijn vraag hier had geplaatst.

Wat houdt het instaptarief in? Geldt die €20 voor de hele dag of is dat per rit?

Ik blijf het onduidelijk vinden hoe ik op saldo kan reizen dus leek het mij makkelijker om een los kaartje uit de automaat op het station te halen. Maar de laatste keer kon ik nergens aangeven dat ik een voordeelurenkaart heb. Daardoor kon ik geen kaartje met korting kopen. Klopt dat?

Kort gezegd, wat ik heb is een OV-kaart met een voordeelurenabonnement en daarmee wil ik af en toe met de trein. Wat is daarvoor de beste manier?
Met een Voordeelurenabonnement heb je in de week vanaf 09:00 uur en op zaterdag en zondag de hele dag recht op 40% korting.
Je kunt daar uitsluitend van profiteren als je met een OV-chipkaart op saldo reist.
Bij het station van vertrek houd je de OV-chipkaart voor de kaartlezer; er wordt dat €10 "borg" van je kaart gereserveerd.
Als je bij het station van aankomst weer uitcheckt, worden de kosten van de treinreis berekend (uiteraard rekening houdend met die 40% korting) en die worden dan verrekend met die €10 borg.
Was de treinreis voordeliger dan die €10, dan wordt het verschil weer teruggezet op je OV-chipkaart.
Was de treinreis duurder, dan wordt het verschil tussen de kosten van de reis en de borg alsnog van je kaart afgeschreven.

Reageer