beantwoord

Samenreiskorting

• 12 mei 2020
  • 38 reacties
  • 822 Bekeken

Reputatie 4

Heb begin 2020 een Businesskaart met jaarabonnement OV Vrij aangeschaft. Onderdeel van dat abonnement is recht op samenreiskorting.

Kreeg zojuist een mail van NS dat de Samenreiskorting voorlopig “niet meer wordt aangeboden”. Daarbij wordt eraan voorbij gegaan dat NS mij aanbod reeds heeft gedaan bij aanschaf van het abonnement. En dat toen ik dat aanbod heb geaccepteerd er dus een verplichting is ontstaan die NS niet zomaar kan negeren.

Samen reizen staat los van de vraag of de reis “noodzakelijk” is. Ik kan met mijn samenreizers nog steeds een treinreis maken die voor ieder van ons noodzakelijk is. Het beoordelen van de noodzaak van een reis staat los van de eventuele korting die verleend wordt. 

Eenzijdig in mijn nadeel aanpassen van de voorwaarden van een reeds betaald abonnement lijkt me niet correct. Hoor graag van NS op welke wijze hier compensatie voor verleend wordt. 

icon

Beste antwoord door Robert B 12 mei 2020, 17:10

Overstappen naar NS Flex gaat niet werken op een Business Card.

Maar de voorwaarden van uw abonnement worden helemaal niet verslechterd als het over Fietsen meenemen of Samenreiskorting gaat. Die maken geen onderdeel uit van uw abonnement.

Samenreiskorting is/was een extraatje voor uw medereizigers (zonder abonnement). Het tijdelijk stoppen daarvan wordt u zelf als abonnementhouder niet slechter van.

Zie ook de genoemde pagina over Samenreiskorting, die geheel geschreven is vanuit de positie van een medereiziger. Zij mochten met korting met iemand meereizen, maar nu mag dat dus even niet.

Het is allemaal geheel in lijn met alle andere maatregelen om het reizen met de trein zo veilig mogelijk te maken, en in dit geval (net als met de fietsen en stoppen met actiekaartjes) om mogelijk niet noodzakelijke reizen zoveel mogelijk te beperken.

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht eerder hetzelfde, maar ben toch 's op onderzoek gegaan. Lees de voorwaarden nog maar eens door, het woord “samenreiskorting” komt er niet eens in voor. Het is (was) blijkbaar een extra service van NS, maar niet iets waar je “recht” op hebt.

Reputatie 4

Ik dacht eerder hetzelfde, maar ben toch 's op onderzoek gegaan. Lees de voorwaarden nog maar eens door. Het woord “samenreiskorting” komt er niet eens in voor. Het is (was) een extra service van NS, maar niet iets waar je “recht” op hebt

Staat gewoon op de site vermeld dus het lijkt me dat je daar wel degelijk rechten aan kunt ontlenen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Gaat me daarbij ook over de arrogante houding van NS:

• automatisch de conclusie trekken dat samen reizen per definitie niet noodzakelijk zou zijn
  • eenzijdig en zonder compensatie verder verslechteren van de gebuikswaarde van een (duur) abonnement waar ik zowiezo deze maanden nauwelijks gebruik van maak

Eerder al exact hetzelfde met fietsen meenemen in de trein. Ook dat heeft geen directe relatie met wel of niet noodzakelijk reizen.

Krijg de laatste tijd echt het gevoel dat NS probeert om haar vaste klanten weg te jagen. Vraag me serieus af of ik terug kom als klant zodra dit allemaal achter de rug is. Zo ga je niet met vaste klanten om.

Reputatie 5
Badge

Niet alleen dat, maar bij elk soort ABO en elke doorlopende etc. contract staat wel ergens dat voorwaarden tussentijds gewijzigd kunnen worden-en dat de klant dan desgewenst mag opzeggen zonder lange opzegtermijn. Of in bepaalde specifieke noodsituaties tijdelijk opgeschort. Wat nmm elke businessman ook in de eigen voorwaarden heeft staan en dus welbekend.

Reputatie 4

Niet alleen dat, maar bij elk soort ABO en elke doorlopende etc. contract staat wel ergens dat voorwaarden tussentijds gewijzigd kunnen worden-en dat de klant dan desgewenst mag opzeggen zonder lange opzegtermijn. Of in bepaalde specifieke noodsituaties tijdelijk opgeschort. Wat nmm elke businessman ook in de eigen voorwaarden heeft staan en dus welbekend.

Als dat waar is zou ik dus nu mogen opzeggen en restitutie krijgen van de abonnementskosten in de resterende maanden van 2020. Als NS kan bevestigen dat dit klopt en kan aangeven waar ik dat kan regelen dan zijn we klaar. 

Was overigens wel zo correct geweest van NS om dat dan ook in de mail te vermelden. 

Reputatie 7
Badge +3

Eerder al exact hetzelfde met fietsen meenemen in de trein. Ook dat heeft geen directe relatie met wel of niet noodzakelijk reizen.

Het merendeel van de fietsen wordt meegenomen door dagjesmensen, net als het merendeel van de gebruikte Samensreiskorting ook door dagjesmensen is. En natuurlijk zal er nog een klein deel zijn waarvoor dit niet geldt, maar het is nu even een bijzondere situatie waar bijzonder regels voor gelden.

En als u uw dure abonnement sowieso deze maanden maar nauwelijks gebruikt, heeft u altijd nog de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten of te wijzigen naar NS Flex zonder abonnement waardoor u geen kosten meer heeft. Dat levert denk ik meer op dat de Samenreiskorting die nu tijdelijk niet meer mogelijk is. Wanneer u wijzigt naar Flex zonder abonnement ontvangt u restitutie vanaf de wijzigingsdatum voor het bedrag wat u al vooruit betaald heeft. Wijzigen naar Flex kan per direct. Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Reputatie 4

Het merendeel van de fietsen wordt meegenomen door dagjesmensen, net als het merendeel van de gebruikte Samensreiskorting ook door dagjesmensen is. En natuurlijk zal er nog een klein deel zijn waarvoor dit niet geldt, maar het is nu even een bijzondere situatie waar bijzonder regels voor gelden.

En als u uw dure abonnement sowieso deze maanden maar nauwelijks gebruikt, heeft u altijd nog de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten of te wijzigen naar NS Flex zonder abonnement waardoor u geen kosten meer heeft. Dat levert denk ik meer op dat de Samenreiskorting die nu tijdelijk niet meer mogelijk is. Wanneer u wijzigt naar Flex zonder abonnement ontvangt u restitutie vanaf de wijzigingsdatum voor het bedrag wat u al vooruit betaald heeft. Wijzigen naar Flex kan per direct. Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Thanks voor de tip. Denk inderdaad dat ik mijn abo maar opzeg en niet meer terugkom. 
Was wel zo correct geweest als NS die optie ook in de mail onder de aandacht had gebracht. 

Reputatie 7
Badge +3

In een eerdere nieuwsbrief van 21 april met als titel “Thuisblijven én #samensterker” stond onderaan ondertaande info. Klikken op de de button “Meest gestelde vragen” leidde naar de eerdere genoemde pagina. 

Al eerder stond (en staat nog steeds) op de website bovenaan een rode balk “Reis alleen met de trein als het echt moet” met een link naar een reisinfomatie pagina met daarin ook weer een link naar de genoemde pagina waar infrmatie staat hoe een abonnement te wijzigen is naar Flex. Ook is er op deze comunity een centraal sticky topic waarin deze informatie staat.

En reizigers die hier een vraag stellen over een abonnement die ze nu niet gebruiken krijgen ook van moderators en gewone gebruiken advies hoe een abonnement stop te zetten of te wijzigen. Jammer dat u niet eerder over uw abonnement een vraag heeft gesteld, u had dan vast en zeker het advies gekregen wat u nu ook heeft gekregen. Dat had u mogelijk een maand of meer aan abonnementskosten bespaard.

Badge +3

Overstappen naar NS Flex gaat niet werken op een Business Card.

Maar de voorwaarden van uw abonnement worden helemaal niet verslechterd als het over Fietsen meenemen of Samenreiskorting gaat. Die maken geen onderdeel uit van uw abonnement.

Samenreiskorting is/was een extraatje voor uw medereizigers (zonder abonnement). Het tijdelijk stoppen daarvan wordt u zelf als abonnementhouder niet slechter van.

Zie ook de genoemde pagina over Samenreiskorting, die geheel geschreven is vanuit de positie van een medereiziger. Zij mochten met korting met iemand meereizen, maar nu mag dat dus even niet.

Het is allemaal geheel in lijn met alle andere maatregelen om het reizen met de trein zo veilig mogelijk te maken, en in dit geval (net als met de fietsen en stoppen met actiekaartjes) om mogelijk niet noodzakelijke reizen zoveel mogelijk te beperken.

Reputatie 4

Ben niet eerder naar die info op zoek geweest. Was tot nog toe een loyale klant. Samen de pijn dragen.

Wat me enorm stoort is de kille manier waarop de NS de afgelopen dagen communiceert. Alsof ik bij voorbaat verdacht wordt van het maken van een niet noodzakelijke reis. Soort omgekeerde bewijslast. Doorlopend haar klanten semi bestraffend toespreken. Terwijl ik sinds 13 maart geen trein van binnen heb gezien. 

Bij het langzaam weer versoepelen van de maatregelen biedt NS ook nog geen enkel perspectief naar “weer terug naar normaal”. Het advies om niet noodzakelijke reizen te mijden blijft van kracht. Zo verliest het openbaar vervoer haar openbare karakter en daarmee haar bestaansrecht. 

Eerder in dit draadje beweert ook iemand dat samen reizen vaak niet noodzakelijk reizen betekent. Ik zie graag de feiten en cijfers die dat onderbouwen en de definities die daarbij gebruikt zijn. Spoiler: die zijn er niet. Wat “noodzakelijk” is, is niet eenduidige gedefinieerd. Cijfers over de reisdoelen van mensen die samen reizen zijn er ook niet. 

Ik merk dat ik er langzamerhand klaar mee ben. Tot nooit meer ziens, NS!

Badge +3

Hoe het zich in de toekomst zal ontwikkelen is zeer de vraag. Hoeveel mensen zullen het ov de rug toekeren? Wat gebeurt er met de vele studenten als de hogescholen en universiteiten weer starten?

Het is op dit moment echt een beetje zoals “hoe voorkomen we (bij gebrek aan badmeesters) zoveel mogelijk dat er mensen verdrinken in het zwembad?”

Dan verkoop je alleen nog kaartjes aan mensen met een zwemdiploma (niet haalbaar want het is openbaar vervoer) of je laat het zwembad grotendeels leeglopen. Dan kan je nog steeds zwemmen als je wilt, maar leuk is het niet meer (geen bommetjes, glijbaan of duikplank).

Voor wat betreft de cijfers over wel of niet noodzakelijke reizen, die zullen er (nog) niet zijn maar het valt wel erg op dat bij mooi weer in het weekend en op feestdagen ineens wel heel veel mensen een vitaal beroep hebben in Zandvoort, of naar een (ziekenhuis)afspraak moeten of een examen moeten doen of wat dan ook, en dat de kinderen dan blijkbaar mee moeten en nergens anders terecht kunnen… Zo veel zelfs dat er de nodige treinen stilgezet zijn en zelfs ontruimd omdat mensen geen gehoor gaven aan de oproep om uit te stappen als je niet onderweg was voor een essentiëel beroep of noodzakelijke afspraak (of wellicht die enkele vlucht vanaf Schiphol).

Reputatie 7
Badge +3

U kunt wel klagen over de NS maar die volgt hierin gewoon wat de rijksoverheid zegt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

• U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

Ik kan mij er wel in vinden, er komt de laatste tijd een heel klein beetje communicatie vanuit NS, maar het zou veel ruimer mogen. Ook wanneer je servicemails/nieuwsbrieven/andere marketingzooi uit hebt staan. Dit is een uitzonderlijke situatie. Zowel als consument als zakelijk contracthouder hoor je praktisch niks van NS, daar is echt meer te halen.

Overigens heeft het mij op dit forum ook verbaasd hoe een aanzienlijk deel van de hulpvragen van klanten (die dachten hier bij klantenservice te zijn) al snel uitliepen in een wellus/nietus discussie over de vraag of TS toch wel echt noodzakelijk aan het reizen was. Beantwoording van de vraag raakt totaal ondergesneeuwd.

Als men dit echt nog maanden wil aanhouden is het wat mij betreft ook einde OV-abonnement overigens. Het wordt wel erg lastig werken zo, terwijl er toch ergens geld vandaan moet komen.

Reputatie 7
Badge +2

NS gebruikt samenreiskorting ook nog steeds om (de verkoop van) abonnementen te promoten. Het is niet dat het coronavirus iets van gisteren is, er is zo langzamerhand ook wel tijd genoeg geweest om de informatie op de website aan te passen. Maar dat is iets wat keer op keer fout gaat bij NS, ook voor het coronavirus, en waar ze ook blijkbaar niets van wil leren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan mij er wel in vinden, er komt de laatste tijd een heel klein beetje communicatie vanuit NS, maar het zou veel ruimer mogen. Ook wanneer je servicemails/nieuwsbrieven/andere marketingzooi uit hebt staan. Dit is een uitzonderlijke situatie. Zowel als consument als zakelijk contracthouder hoor je praktisch niks van NS, daar is echt meer te halen.

Ik had veel eerder al een keer gezegd dat er wel eens een nieuwsbrief of servicebericht met informatie over abonnementenen kon worden verstuurd. Ook al heeft niet iederen aangegeven deze te willen ontvangen, je bereikt er toch een flinke groep reizigers mee, dat blijkt regelmatig als er een dergelijke mail uitgaat met wijzigingen, dat levert toch meestel wel wat klachten op. En anders een informatie mail aan iedereen met een abonnement.

Dat abonnementen gemakkelijk kunnen worden gewijzigd naar Flex stond al 28 maart in het centrale community topic, ergens tussen 28 maart en 21 april kwam die informatie ook op de website en pas op 21 april werd er iets gemeld in een nieuwsbrief. Dat laatste had m.i. wel eerder gekund. Wel waren er al eerder nieuwsbrieven/serviceberichten betreffende de basisdienstregeling en daarvoor nog toen er alleen wat spitstreinen geschrapt werden. Daar had ook meer informatie over abonnementen, Keuzedagen en actiekaartjes in mogen staan.  Aan de andere kant, zou ik als nog een abonnement had zelf al eerder op zoek zijn gegaan en/of vragen zijn gaan stellen.

NS gebruikt samenreiskorting ook nog steeds om (de verkoop van) abonnementen te promoten. Het is niet dat het coronavirus iets van gisteren is, er is zo langzamerhand ook wel tijd genoeg geweest om de informatie op de website aan te passen. Maar dat is iets wat keer op keer fout gaat bij NS, ook voor het coronavirus, en waar ze ook blijkbaar niets van wil leren.

Ik ben het met je eens. Ik heb verzocht of dit aangepast kan worden.

Aan de andere kant, zou ik als nog een abonnement had zelf al eerder op zoek zijn gegaan en/of vragen zijn gaan stellen.

Ik zou me in de eerste weken niet eens hebben kunnen bedenken waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om een avond bij NS in de wacht te gaan hangen of op safari te gaan op NS.nl. Je hebt op zo'n moment de handen al vol aan werktijdverkortingen, Belastingdienst-drama, RVO-4000-euro-regelingen, en noem ze allemaal maar op. Het gebrek aan informatie valt mij echt zeer tegen. Daarnaast is Flex enkel een oplossing voor consumenten.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand met een abonnement kan nog iemand met samenreiskorting meenemen. In een tijd waar afstand moet zijn er daardoor minder plek is in de trein is, vind ik het niet meer dan normaal dat er minder mogelijkheden zijn voor niet-abonnementhouders om goedkoper te reizen. Zo blijft de trein voor wie echt moet reizen.

@Arie_H hoewel al 8 weken lang aangegeven wordt de trein alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen nam de afgelopen weken zeker in het weekend het aantal reizigers toe. Het 'blijfthuis' werd steeds vaker genegeerd. Fiets mee in de trein om elders te fietsen werd steeds populairder. Omdat er meer reizigers verwacht worden als meer mensen naar het werk gaan reizen, moeten er nu eenmaal maatregelen genomen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de andere kant, zou ik als nog een abonnement had zelf al eerder op zoek zijn gegaan en/of vragen zijn gaan stellen.

Ik zou me in de eerste weken niet eens hebben kunnen bedenken waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om een avond bij NS in de wacht te gaan hangen of op safari te gaan op NS.nl. Je hebt op zo'n moment de handen al vol aan werktijdverkortingen, Belastingdienst-drama, RVO-4000-euro-regelingen, en noem ze allemaal maar op. Het gebrek aan informatie valt mij echt zeer tegen. Daarnaast is Flex enkel een oplossing voor consumenten.

Niet iedereen heeft daar gelukkig mee te maken. En zoals gezegd vind ik ook dat NS al eerder iets naar abonnementhouders had kunnen versturen.

Je hebt wel een punt met dat Flex alleen een oplossing is voor consumenten, maar ook een business card abonnement is (en was altijd al) stop te zetten. https://www.ns.nl/zakelijk/service/bestellen-wijzigen.html

Wat ik me daarnaast heel goed voor kan stellen is dat reizigers de eerste weken niet echt een idee hadden hoe lang het ging duren en of het wel of niet zin had een abonnement stop te zetten. 

Uiteindelijk zal het allemaal vast op de site te vinden zijn na een soort safari door de halve of foute informatie heen (zie Samenreiskosting), en zelf weet ik de weg gelukkig wel te vinden. Ik vind het verbazingwekkend dat NS praktisch niets van zich laat horen in de mail, waar dat normaliter voor iedere scheet die men aanpast op een factuur uitgebreid in de mail komt te staan. Of er dan uiteindelijk een soort work-arounds te vinden zijn is wat mij betreft een ander verhaal.

Badge +3

… na een soort safari door de halve of foute informatie heen (zie Samenreiskosting)

Welke informatie op ns.nl/samenreiskorting is er (nog) foutief? Die pagina is met nogal veel input vanuit de Community eigenlijk totaal herschreven een jaar of wat geleden. :thinking:

Zie bijvoorbeeld https://community.ns.nl/abonnementen-2/samenreiskorting-65103?postid=450442#post450428. Of de discussie over de wel/niet prominent geplaatste informatie bij de reisplanner, of, of………… Allemaal niet schokkend en begrijpelijk hoor, hou me ten goede,, ik wilde alleen aangeven dat ik het met het punt van Arie eens ben dat NS hier actiever had mogen communiceren. Helemaal omdat men daar normaal totaal geen moeite mee lijkt te hebben. 

Badge +3

Tja, prominent geplaatste info.. Zojuist op Twitter:

Beste @NS_online kan er groots op de site dat fietsen niet meer mee mogen tot nadere orde... Net al de eerste woordenwisseling gehad

https://twitter.com/ikkuh1981/status/1260060388298821632 (naam HaagseHc).

Overigens mogen fietsen bij Arriva nog gewoon mee. Hebben die eigen fietskaartjes dan?

Reputatie 4

U kunt wel klagen over de NS maar die volgt hierin gewoon wat de rijksoverheid zegt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

• U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

Punt is, tussen de voorbeelden van de noodzakelijke reizen staan er enkele waarbij ik me prima kan voorstellen dat mensen samen een noodzakelijke reis maken:

• ziekenhuis afspraak met zoon / dochter
  • bezoek uitvaart
  • wisselen van minderjarig kind van gescheiden ouders

Overigens mogen fietsen bij Arriva nog gewoon mee. Hebben die eigen fietskaartjes dan?

Ja, fietskaart is ook onderdeel van het Arriva portfolio. Overigens kan Arriva natuurlijk prima besluiten bepaalde vastrechten nog wel te accepteren, waar NS dat niet doet. Ook als het ticket door NS is uitgegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ik me ook voorstellen, maar ik denk nog steeds dat Samenreiskorting merendeels gebruikt wordt voor dagjes uit, net al de diverse actiekaartje die nu ook niet meer te koop zijn. En ook die actiekaartjes zouden voor dergelijke noodzakelijke reizen gebruikt kunnen worden. Uitzondering zul je altijd hebben. En die noodzakelijke reizen kunnen nog steeds gemaakt worden, alleen dan niet met Samenreiskorting. 

We zitten nu in een periode waarin de dagelijkse RIVM cijfers steeds beter worden, minder besmettingen, ziekenhuisopnamen, doden en IC bezetting, het is vaker mooi weer en we gaan richting zomer. Dat kan betekenen dat mensen toch weer vaker niet noodzakelijke reizen gaan maken waardoor het straks toch weer druk gaat kan worden in de treinen. Ook het feit dat er weer volgens een normale dienstregeling gereden zal worden kan betekenen dat meer mensen dan gaan reizen.

Reageer