Samenreiskorting | NS Community
beantwoord

Samenreiskorting


Wanneer ik iemand meeneem en ik heb de ns flex , moet ik dan het kaartje kopen voor diegene in de app en dan mijn samenreiskorting aanzetten? Zo hebben we beide de korting. Klopt dit ? 

icon

Beste antwoord door MoDe 11 July 2022, 13:45

Bekijk origineel

11 reacties

U hoeft zelf niets te doen moet uw kaart - u heeft al een abonnement. Degene die meereist koopt een kaartje met samenreiskorting (alleen online beschikbaar) of laad samenreiskorting op zijn/haar chipkaart.  

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt er vanaf welke Flex je hebt. Als je alleen basis hebt, dan kun je niemand met samenreiskorting mee nemen en heb je zelf ook.geen korting. Hebt je alleen weekendvrij of Weekend korting 40% dan kun je doordeweeks wel iemand met korting meenemen, maar heb je zelf doordeweeks geen korting.

Degene die je meeneemt activeert zelf de korting via de automaat op de ov chipkaart (bij reizen op saldo) of activeert de korting in de app (flex basis) of koopt een e-ticket samenreiskorting.

Ik heb de samenreiskorting voor een dagretour gekocht. Bij de heenreis is de korting wel toegepast. Bij de terugreis, op dezelfde dag, niet. Had ik bij de terugreis opnieuw de samenreiskorting moeten kopen?

Reputatie 7
Badge +4

Samenreiskorting is per rit, dus in dit geval voor de heenreis. Voor de terugreis is samenreiskorting dus nog een keer nodig. Samenreiskorting mogen geven gaat samen met een betaald abonnement. Het feit dat u samen reist, in uw geval met een dagretour, is niet voldoende.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een OV-chipkaart met Reizen op saldo moet de Samenreiskorting worden geladen bij een kaartautomaat. Die Samenreiskorting is dan voor 1 rit en 35 minuten na uitchecken vervalt het. Wel is er de mogelijkheid om de Samenreiskorting direct 2 keer te laden, dus ook voor een 2e rit, bv de terugreis. 

En misschien ten overvloede, Samenreiskorting is alleen geldig bij inchecken in de daluren. Als voor de terugreis tijdens de spits is ingecheckt wordt de korting niet berekend.

Bedankt voor jullie antwoorden Thom en Momo.

De volgende keer zal ik voor de terugreis opnieuw de samenreiskorting ‘doen’.

Reputatie 7
Badge +4

Vergewist u zich er ook even van of u een betaald abonnement heeft. Een dagretour geeft niet automatisch recht om iemand mee te nemen met samenreiskorting. Zonder betaald abonnement is samenreiskorting niet geldig al, zal het samenreiskaartje wel werken. Als iets kan, mag het nog niet altijd. 

Mag ik samenreiskorting toepassen op mijn studenten ov in de zomervakantie ? 

Reputatie 3

Mag ik samenreiskorting toepassen op mijn studenten ov in de zomervakantie ? 

Als u dan bedoelt iemand anders met u laten meereizen met samenreiskorting (terwijl u studentenreisproduct hebt), ja, dat mag. Ondanks dat u niet meer vrij reist heeft u namelijk wel nog gewoon het studentenreisproduct.

Ik kan vandaag geen Flexabonnement afsluiten door een technische storing bij uw bedrijf.  Heb al wel een OV chipkaart. Ik wil er graag morgen gebruik van maken. Wanneer kan ik een Flexabonnement afsluiten.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan vandaag geen Flexabonnement afsluiten door een technische storing bij uw bedrijf.  Heb al wel een OV chipkaart. Ik wil er graag morgen gebruik van maken. Wanneer kan ik een Flexabonnement afsluiten.  

Probeer het later op de avond of morgenochtend. Je zou ook kunnen bellen, maar als je nog geen flex hebt, is het de vraag of het telefonisch geregeld kan worden dat je morgen met flex kunt reizen.

 

Reageer