beantwoord

Samenreiskorting bij voordeelurenabonnement in juli en augustus

• 23 december 2015
  • 27 reacties
  • 1140 Bekeken

Gisteren discussie op het forum over de verandering per 1 januari 2016 van de samenreiskorting. Blijft bij mij nog een vraag over. Bij het voordeelurenabonnement mag je in de maanden juli en augustus de gehele dag met korting reizen. Dit wordt gelijkgesteld met het reizen in het weekend. Samenreizen mag in het weekend ook gedurende de hele dag met korting. Mag samenreizen met korting nu ook in juli en augustus gedurende de hele dag? Ik zou zeggen ja maar ...
icon

Beste antwoord door Tochjo 23 december 2015, 18:38

Nee. Voor Samenreiskorting gaan vanaf 1 januari dezelfde uren gelden als de uren waarin een houder van Dal Voordeel nu korting krijgt. Dat wil zeggen dat het hele jaar door op werkdagen dezelfde kortingsuren gelden, namelijk voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Hierop wordt in juli, augustus en in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw geen uitzondering meer gemaakt.

Dat de informatievoorziening hierover beter kan, heb ik vanmiddag ook opgemerkt.
Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3
Nee. Voor Samenreiskorting gaan vanaf 1 januari dezelfde uren gelden als de uren waarin een houder van Dal Voordeel nu korting krijgt. Dat wil zeggen dat het hele jaar door op werkdagen dezelfde kortingsuren gelden, namelijk voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Hierop wordt in juli, augustus en in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw geen uitzondering meer gemaakt.

Dat de informatievoorziening hierover beter kan, heb ik vanmiddag ook opgemerkt.
Tochjo toch maar even NS gebeld ja maar natuurlijk dat blijft gewoon gelden! Ik heb de tekst ook gelezen en dat maakt het er voor mij niet duidelijker op. Schone taak voor Sivan NS om dit ook door te zetten. Wat een communicatie, teksten zijn niet duidelijk, wat is nu nog het verschil met een Dalvoordeelabonnement, medewerkers weten het niet of geven onjuist antwoord.
Badge +3
Niets ten nadele van de telefonische klantenservice, maar in de adviesaanvraag van NS aan het LOCOV staat letterlijk: "NS stelt voor om per 1 januari 2016 voor Samenreiskorting de spits- en daluren te hanteren, zoals die ook gelden voor de huidige abonnementen zoals Dal Voordeel". En in het besluit: "Vanwege het feit dat in de loop van 2016 er meer abonnementhouders zullen zijn met de nieuwe 'daluren' dan abonnementhouders met de oude 'voordeeluren' besluit NS om in dat jaar de nieuwe 'daluren' toe te passen voor Samenreiskorting in te voeren (sic)".

In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten worden de Daluren helder gedefinieerd: "De periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 6.30 uur en tussen 9.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 24.00 uur, op zaterdag en zondag en op NS Feestdagen. Dit alles tenzij NS minstens drie maanden voor uw reisdatum op ns.nl/voorwaarden andere tijden en/ of dagen aangeeft."

In de Productvoorwaarden Voordeeluren staan de Voordeeluren als volgt gedefinieerd: "De periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 04.00 uur en tussen 09.00 uur en 24.00 uur en de hele dag op zaterdag en zondag, in juli en augustus, in de periode van Eerste Kerstdag tot en met Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag, 2e Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Bevrijdingsdag in een jaar met een jaartal dat eindigt met het cijfer 0 of 5. Dit alles tenzij NS minstens drie maanden voor uw reisdatum op ns.nl/voorwaarden andere tijden en/of dagen aangeeft."

NS voerde als reden voor deze wijziging in de adviesaanvraag bovendien de "inconsequente situties" aan waarin de houder van een abonnement zelf vol tarief betaalt en zijn medereizigers met korting reizen. Hier wilde NS juist vanaf. Dan ga je zo'n situatie niet in de zomerperiode in stand houden, natuurlijk. Wat mij betreft kan er daarom geen onduidelijkheid zijn over de Samenreiskorting in de vakantieperiodes. Inderdaad moet de informatievoorziening beter. Ook aan de klantenservice zelf, zo blijkt nu.

Het grote verschil tussen een Voordeelurenabonnement en een Dal Voordeel-abonnement is helder: de uren waarmee de houder van het abonnement zelf met korting kan reizen. Voor Samenreiskorting is er geen verschil in welk abonnement de abonnementhouder heeft. Maar dat verschil is er nu ook al niet.
Het grote verschil tussen een Voordeelurenabonnement en een Dal Voordeel-abonnement is helder: de uren waarmee de houder van het abonnement zelf met korting kan reizen. Voor Samenreiskorting is er geen verschil in welk abonnement de abonnementhouder heeft. Maar dat verschil is er nu ook al niet.

Het is inderdaad belangrijk dit helder te stellen Tochjo. Bedankt voor de duidelijke frase!
Bedankt Tochjo je moet wel heel diep graven om dit allemaal boven tafel te krijgen. Ik ben er klaar mee ik hoop dat de reizigersorganisaties nog van zich laten horen dan wel consumentenprogrammas op TV. De NS doet niets blijkt uit uitlatingen van Sivan NS in een ander topic over dit onderwerp. Dat de telefonische klantenservice het onjuiste antwoord geeft is tekenend voor de slechte voorlichting en communicatie of niet dan Klaas-Jan NS ?
In de reactie van Klaas-Jan mis ik wat hij gaat ondernemen om dergelijke flaters van de Klantenservice te voorkomen. Medewerkers van de klantenservice hebben blijkbaar goed geleerd hoe ze de wijziging voor de abonnementhouders zo veel mogelijk moeten bagatelliseren, maar men lijkt te hebben verzuimd om hen ook uit te leggen wat er nu precies verandert.
Theofiel denk niet dat we de medewerkers van de klantenservice dit echt kwalijk kunnen nemen. Zij zullen ook wel slecht voorgelicht zijn. De medewerkers van NS die zich op het forum uiten weten het herhaaldelijk ook niet. Communicatie intern en extern deugt gewoon niet. Wellicht dat de NS op korte termijn alle abonnementhouders een brief, geen mail, kan sturen waarin alles duidelijk uiteen wordt gezet. Eenduidige terminologie gebruiken, uitleg van gebruikte definities etc. Wat vinden de medewerkers van de NS hiervan?
In de reactie van Klaas-Jan mis ik wat hij gaat ondernemen om dergelijke flaters van de Klantenservice te voorkomen. Medewerkers van de klantenservice hebben blijkbaar goed geleerd hoe ze de wijziging voor de abonnementhouders zo veel mogelijk moeten bagatelliseren, maar men lijkt te hebben verzuimd om hen ook uit te leggen wat er nu precies verandert.

Het is aan ons om de medewerkers volledig te informeren zodat zij jullie weer volledig kunnen beantwoorden. Laat dat duidelijk zijn.
Het issue zoals in dit topic besproken heb ik gelijk aangekaart hier op de KlanteNService.
Klaas-Jan NS gezien alle miscommunicatie moet ik eerst zien dat er wat met de suggesties gedaan wordt. Laat duidelijk zijn dat klanten met een voordeelurenabonnement zich gezien de uitlatingen van de NS in het verleden bekocht voelen. De reactie van de NS dat je het abonnement kunt beëindigen is dan wel erg goedkoop. We gaan het afwachten, toch bedankt dat je gereageerd hebt.
Ik ontneem je de scepsis niet Dave, hopelijk kunnen we in de toekomst weer wat vertrouwen terugwinnen. Bedankt voor je eerlijke terugkoppeling en feedback.
Ik zal zorgen dat onze interne kennisbank wordt verduidelijkt. Dave, zijn je gegevens geregistreerd tijdens je telefoontje? Ik kan eventueel de medewerker hierop aanspreken.
Nee mijn gegevens zijn niet geregistreerd. Wellicht kunnen jullie zelf testen welke antwoorden er worden gegeven door de klantenservice?
We kunnen onmogelijk alle gesprekken naluisteren, maar we kunnen er wel voor zorgen dat de informatie in onze kennisbanken volledig en correct is.
Sorry ik druk me misschien niet goed uit. Ik bedoel dat de de NS dmv mystery callers de klantenservice kan laten bellen en kijken welke antwoorden worden gegeven.
Ik begrijp het. Maar ik ga er vanuit dat de medewerker die je hebt gebeld, een menselijk foutje heeft gemaakt. Ook voor ons is dit nog nieuw, en wellicht zat deze medewerker nog niet goed in de materie.
Fouten maken is menselijk. Het gaat erom fouten te voorkomen. Betere voorlichting aan de klanten en medewerkers kunnen misverstanden niet uitsluiten maar wel verminderen. Op dit moment heb ik daar nog niet veel vertrouwen in.
Ik ken jullie werkwijze niet, maar ik zou verwachten wanneer NS een wijziging uitvoert die gevolgen heeft voor veel reizigers men veel tijd en aandacht besteedt aan het instrueren van de medewerkers die deze wijziging moeten uitleggen aan de getroffen reizigers.
In een ander topic gaf je aan dat minimaal 1,4 miljoen mensen (dit is de groep die een e-mail heeft gekregen of nog zou moeten krijgen over de wijziging) te maken krijgen met de gewijzigde samenreiskorting. Ik vermoed dat jullie er rekening mee hebben gehouden dat (mede door de gekozen formulering die vooral de overigens onjuiste indruk moet wekken dat de aanpassing heel weinig voorstelt) dit zou leiden tot veel vragen van reizigers. Het op orde brengen van de interne kennisbank is hierbij ongetwijfeld essentieel, maar ik zou toch een wat minder vrijblijvende vorm van bijscholing verwachten.
Nog voordat de mailing eruit is gegaan, hebben wij onze kennisbank aangepast en de medewerkers geïnformeerd. Hoewel het erg vervelend is dat er toch nog een verkeerd antwoord is verstrekt, kan dit natuurlijk gebeuren. Mocht ik gegevens van de medewerker hebben, dan kan ik hem of haar er persoonlijk op aanspreken. Dit is nu helaas niet mogelijk.
Sivan NS krijg net Spoorwinkel mail kijk eens naar de aanbieding meereizen naar Zwolle daar wordt slechts gesproken over voordeeluren en na 9 uur klopt dit. Ik begrijp er werkelijk niets van.
Sivan NS is dit een lastig te beantwoorden vraag of moet ik hier een nieuw topic voor aanmaken?

NS Meereiskaart Zwolle
Neem iemand voordelig met u mee

Een dagje weg wordt nog leuker als u samen met iemand anders gaat. Met de persoonlijke kortingscode die u als vaste klant van NS in onze Nieuwsbrief heeft ontvangen, betaalt u slechts € 8,95. Hiermee kan uw medereiziger een dag met u meereizen in de Voordeeluren door heel Nederland. Deze kortingscode is geldig t/m 31 januari 2016. U kunt ook tot 31 januari 2016 reizen met de Meereiskaart Zwolle.

Zo bestelt u de meereiskaart:

1. Klik bij 'Bestel dit uitje' via het pijltje omhoog naar 1 meereiskaart.
2. Klik vervolgens op 'in winkelwagen'.
3. Klik onder aan de pagina op ‘bestellen’
4. Vul uw gegevens in en klik op ‘verder’
5. Vul de kortingscode uit de nieuwsbrief in bij ‘kortingscode invoeren’ en klik op ‘activeren’.
6. Klik op ‘naar betalen’.

Nadat u hebt afgerekend, ontvangt u een e-mail met een couponcode en uitleg hoe u met deze couponcode uw e-ticket kunt verzilveren. Deze code kunt u op www.ns.nl/couponcode inwisselen voor de meereiskaart naar Zwolle. U heeft een printer nodig om uw e-ticket te printen.

Lees hier de veelgestelde vragen.

Let op: u ziet de prijs van een meereiskaart € 50,80, maar als klant betaalt u € 8,95. Na het invullen van uw kortingscode, zal de prijs worden aangepast.

Voorwaarden

• De kortingscode is geldig t/m 31 januari 2016 en met de verkregen reisproducten kunt u reizen t/m 31 januari 2016
• De Meereiskaart is geldig:

van elk treinstation in Nederland naar Zwolle
als er met iemand meegereisd wordt, die een geldig NS-vervoerbewijs heeft en ouder is dan 12 jaar
in dezelfde klasse als het vervoerbewijs van de persoon met wie meegereisd wordt
voor 1 persoon
gedurende 1 dag op maandag t/m vrijdag na 9.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag
in binnenlandse treinen, voor het reizen met de Intercity direct (voorheen Fyra) en de ICE-treinen geldt een toeslagverplichting. De Meereiskaart is niet geldig in Thalys-treinen
• De Meereiskaart is niet geldig:

in combinatie met een vervoerbewijs van HEMA, Kruidvat, Blokker, Albert Heijn, Jumbo of actiekaarten uit de Spoordeelwinkel
in combinatie met andere acties/aanbiedingen of voor geld inwisselbaar behoudens in gevallen van ernstige vertraging
Dave, ik kan helaas niet altijd binnen het uur antwoorden.

Deze Meereiskaart staat los van de Samenreiskorting: dit is een aparte actie. De voorwaarden die nu gelden voor dit specifieke aanbod, gelden zoals ze staan genoemd.
Bedankt voor je reactie. Fijn zo'n aparte actie maar je begrijpt dat de NS de verwarring alleen maar groter maakt door in deze aanbieding te spreken over voordeeluren terwijl die vanaf 1 januari alleen nog bestaan voor een bezitter van een voordeelurenabonnement of zie ik dit verkeerd?
Sivan NS krijg net Spoorwinkel mail kijk eens naar de aanbieding meereizen naar Zwolle daar wordt slechts gesproken over voordeeluren en na 9 uur klopt dit. Ik begrijp er werkelijk niets van.

Voor aanbiedingen die worden aangeboden in de vorm van een e-ticket wordt qua tijden de Voordeeluren aangehouden. Bij controle is namelijk niet te zien wanneer de reis is begonnen, dus is het onpraktisch als het ticket later op de dag weer ongeldig zou worden.

@Sivan NS
De term 'Voordeeluren' klopt voor deze aanbieding niet. De Voordeeluren gelden tussen Kerst en Oud en Nieuw de hele dag, deze aanbieding is alleen op feest- en weekenddagen de hele dag geldig.
Bedankt voor je aanvulling, Pe_pe. Je feedback m.b.t. deze actie zet ik door naar Marketing. Merci.
@Pe_pe dit is natuurlijk wel te zien, je reist mee met iemand die wel ingecheckt heeft tijden moeten dus gelijk zijn.

Reageer