beantwoord

Samenreiskorting en verzilveren couponcode

  • 29 August 2023
  • 16 reacties
  • 186 Bekeken

Reputatie 1

Kan ik de samenreiskorting gebruiken door met iemand mee te reizen die wèl een abonnement heeft, maar voor de betreffende reis een (gratis) kaartje koopt met een door de NS verstrekte couponcode? De coupon is ter compensatie van een door een fout misgelopen keuzedag.

In de voorwaarde voor de samenreiskorting staat nl.:

Je kunt met een bekende meereizen die een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis en Kids Vrij) of een Studentenreisproduct heeft.

Er staat dus niet dat die persoon op dat moment ook daadwerkeljik gebruik maakt van het NS-abonnement.

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 August 2023, 12:41

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Da's wel een leuke. Met een Keuzedag mag je mensen met Samenreiskorting meenemen. Dan zou dat volgens mijn logica ook met een vervangende keuzedag moeten mogen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wat voor een couponcode is gegeven, maar als er op e-ticket staat dat het om een keuzedag gaat dan kan het. Is het alleen een code voor een enkele reis of retour, dan kan het niet.

Degene met abonnement mag alleen iemand meenemen met samenreiskorting als er met de kaart waarop het abonnement staat ingecheckt wordt. Dat kan met couponcode keuzedag niet, dat zou dubbelop zijn. Maar de abonnementhouder zou wel via mijn NS kunnen aantonen dat hij/zij over een geldig abonnement beschikt. Is het abonnement behorende bij de keuzedag inmiddels opgezegd, dan kan er niemand mee met samenreiskorting.

Reputatie 1

De couponcode was ter compensatie van een fout door de NS cq. OV-chipkaart misgelopen keuzedag.

Hoe weet ik van te voren dat er op het e-ticket de reden van verstrekking van de gebruikte couponcode wordt vermeld? Als dat niet het geval is, ben feitelijk onvoldoende gecompenseerd (en zou ik dus weer met de klantenservice contact op moeten nemen).

Dus als ik een schermprintje van de gegevens van het NS-abonnement mee neem, zou dat voldoende zijn om een conducteur te overtuigen dat de samenreiskorting terecht wordt gebruikt?

Reputatie 7
Badge +4

De samenreiskorting is op basis van het abonnement, niet op basis van de keuzedag. U moet dus nagaan of de keuzedagreiziger nog een geldig abonnement heeft. Dat is doorgaans het geval, maar als dat niet zo is, mag u niet meereizen met samenreiskorting.

 

Het is in een enkel geval mogelijk dat de keuzedag wel en het abonnement niet geldig is. In dat geval mag meereizen samenreiskorting niet.

Reputatie 1

De keuzedagreiziger heeft in mijn geval nog een geldig abonnement.

De keuzedagen kunnen inderdaad een langere geldigheidsdatum hebben dan het abonnement (hoewel ik nu bij de NS-informatie lees, dat ingaande december 2022 is veranderd).

Dat zou dus inhouden dat zodra het abonnement niet meer zou worden verlengd, de keuzedagen die op basis van dat abonnement zijn verstrekt, een ander soort status krijgen en praktisch gezien minder waard zijn.

Er staat trouwens ook niet bij de voorwaarden van de samenreiskorting dat het een nog geldig NS-abonnement betreft…..

 

Reputatie 7
Badge +3

Er staat trouwens ook niet bij de voorwaarden van de samenreiskorting dat het een nog geldig NS-abonnement betreft…..

 

Als er geen geldig abonnement is, is er geen abonnement. Samenreiskorting is alleen geldig als er samen met een abonnementhouder wordt gereisd.

Reputatie 1

OK, maar voor alle duidelijkheid: als de abonnementhouder het abonnement niet gebruikt om mee te reizen maar een gratis kaartje aanschaft met een couponcode, kan het dus wel.

Reputatie 7
Badge +4

Mits het abonnement geldig is. U mag nooit meereizen met een ontbrekend abonnement. Als hij een geldige keuzedag heeft en een geldig abonnement waarmee. niet is ingecheckt dan mag u met samenreiskorting mee. Uw recht op samenreiskorting heeft u op basis van een geldig abonnement.

Normaal moet er ook nog mee ingecheckt zijn om het geldig te maken maar dat hoeft alleen niet met een papieren keuzedag, hetzij karton of een e-ticket. en dat is nu het geval wat de keuzedag betreft. Het abonnement MOET geldig zijn. Zo niet, dan reist u zwart want u heeft dan geen recht op samenreiskorting.

 

Badge +3

Als op een e-ticket duidelijk staat dat het om een coulance Keuzedag gaat lijkt het me prima, mits die persoon dan wel de ov-chipkaart met het bijbehorende Dal Voordeel abonnement kan tonen. Maar dat is niet jouw probleem natuurlijk (als medereiziger).

Reputatie 1

Het abonnement is nog geldig.

Dus voor alle duidelijkheid: als ik meereis met iemand die wèl een geldig abonnement heeft, maar daarvan geen gebruik maakt omdat die persoon een (gratis) e-ticket heeft aangeschaft met een couponcode (die door NS is verstrekt), kan ik gewoon gebruik maken van de meereiskorting (ook al staat er mogelijk niet op het e-ticket dat het met een bepaalde couponcode is aangeschaft)?

 

Reputatie 7
Badge +3

Het abonnement is nog geldig.

Dus voor alle duidelijkheid: als ik meereis met iemand die wèl een geldig abonnement heeft, maar daarvan geen gebruik maakt omdat die persoon een (gratis) e-ticket heeft aangeschaft met een couponcode (die door NS is verstrekt), kan ik gewoon gebruik maken van de meereiskorting (ook al staat er mogelijk niet op het e-ticket dat het met een bepaalde couponcode is aangeschaft)?

 

Op het e-ticket moet staan dat het om een keuzedag gaat. Probleem is echter dat bij het inwisselen van de code waarschijnlijk wel staat dat het om een keuzedag gaat, maar op het e-ticket zelf staat alleen ‘dagdaluren’. Ik heb dit net gecheckt bij mijn gebruikte ticket, die ik aangeschaft had met keuzedag-couponcode. Ik ben bang dat het problemen geeft als je samenreiskorting gebruikt bij een ticket waarop ‘dagdaluren’ staat. Ook al is het een vervangende keuzedag.

Misschien kan een moderator of @Loes uitsluitsel geven?

 

Badge +3

Het abonnement is nog geldig.

Dus voor alle duidelijkheid: als ik meereis met iemand die wèl een geldig abonnement heeft, maar daarvan geen gebruik maakt omdat die persoon een (gratis) e-ticket heeft aangeschaft met een couponcode (die door NS is verstrekt), kan ik gewoon gebruik maken van de meereiskorting (ook al staat er mogelijk niet op het e-ticket dat het met een bepaalde couponcode is aangeschaft)?

Als je dat uitlegt bij controle in de trein (*het e-ticket van de abonnementhouder is een vervangende Keuzedag*) dan voorzie ik geen problemen, helemaal niet als jijzelf buiten de spits incheckt met Samenreiskorting op een ov-chipkaart.

Het probleem ligt dan geheel bij de abonnementhouder, want die zou met een zo’n e-ticket  (vervangende Keuzedag) misschien helemaal niet in de spits mogen reizen. @MoDe weet daar meer over.

Reputatie 7
Badge +3

Het abonnement is nog geldig.

Dus voor alle duidelijkheid: als ik meereis met iemand die wèl een geldig abonnement heeft, maar daarvan geen gebruik maakt omdat die persoon een (gratis) e-ticket heeft aangeschaft met een couponcode (die door NS is verstrekt), kan ik gewoon gebruik maken van de meereiskorting (ook al staat er mogelijk niet op het e-ticket dat het met een bepaalde couponcode is aangeschaft)?

Als je dat uitlegt bij controle in de trein (*het e-ticket van de abonnementhouder is een vervangende Keuzedag*) dan voorzie ik geen problemen, helemaal niet als jijzelf buiten de spits incheckt met Samenreiskorting op een ov-chipkaart.

Het probleem ligt dan geheel bij de abonnementhouder, want die zou met een zo’n e-ticket  (vervangende Keuzedag) misschien helemaal niet in de spits mogen reizen. @MoDe weet daar meer over.

Klopt, ik heb (helaas) ervaring met keuzedagencoupons. Met een vervangende keuzedag in e-ticketvorm moet je tijdens de spits uit de trein zijn.

Reputatie 1

Er wordt niet tijdens de spits gereden, daar gaat het ook niet om.

Badge +3

Er wordt niet tijdens de spits gereden, daar gaat het ook niet om.

Dan is er geen probleem!

Ik ben het ermee eens wat Robert B schreef, dat het handig is om dit vantevoren bij een HC aan te geven, het duidelijk maken dat dit om een Keuzedag gaat waarbij het Samenreiskortingsrecht ontstaat. Ik denk dat als je niks zegt bij de controle dat dit inderdaad mis kan gaan.

Reageer