beantwoord

Samenreiskorting laden op businesscard

Kan inmiddels de samenreiskorting wel op een businesscard zonder abonnement worden geladen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 13 juni 2016, 21:44

Nee, dat is niet mogelijk. Samenreiskorting is een 'consumentenproduct'. Omdat de Business Card technisch werkt via 'Reizen op Rekening' is samenreiskorting geen optie.
Wanneer je in het bezit bent van een Business Card met daarop een abonnement kun je wel samenreiskorting 'uitdelen'.

Bekijk origineel

12 reacties

Nee, dat is niet mogelijk. Samenreiskorting is een 'consumentenproduct'. Omdat de Business Card technisch werkt via 'Reizen op Rekening' is samenreiskorting geen optie.
Wanneer je in het bezit bent van een Business Card met daarop een abonnement kun je wel samenreiskorting 'uitdelen'.
Hoe deel ik samenreiskorting uit aan een andere zakelijke reiziger?
Reputatie 7
De andere reiziger moet in het bezit zijn van een ov chipkaart. Deze kaart kunt u bij de kaartautomaat gebruiken om samenreiskorting op te laden. Met uw kaart hoeft u niets te doen.
De andere reiziger moet in het bezit zijn van een ov chipkaart. Deze kaart kunt u bij de kaartautomaat gebruiken om samenreiskorting op te laden. Met uw kaart hoeft u niets te doen.

maar als de andere reiziger ook een bussinescard heeft, dan kan je niks uitdelen?
Reputatie 7
Dat klopt, zoals hierboven beschreven door Klaas-Jan.
maar als de andere reiziger ook een bussinescard heeft, dan kan je niks uitdelen?

Klopt. Tenzij die andere reiziger tevens over een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart beschikt natuurlijk.
Ok, bedankt voor de antwoorden.

Ik vind het wel weer een hoop gedoe dan helaas. Naast je superhandige bussinescard nog een ovkaart hebben.....

Klopt. Tenzij die andere reiziger tevens over een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart beschikt natuurlijk.

Dit is gewoon heel raar. Waarom wordt kan de samenreiskorting niet gewoon als een los product bij de automaat er opgezet worden. Technisch is dit geen enkel probleem.

Ik reis gewoon met mijn collega mee en heb dan recht op samenreiskorting. Nergens staat dat je geen samenreiskorting krijgt als je een NS-businesskaart hebt.

Als ik namelijk een prive OV-kaart moet gebruiken is het bij mijn bedrijf niet aftrekbaar. Daarom had het bedrijf net allemaal NS-businesskaarten aangeschaft om alle losse declaraties te voorkomen.

Dit is een (in/)beperking van het recht van zowel de persoon die de samenreiskorting geeft als de persoon die die de NS-businesskaart heeft.

Louis
Ik snap dat het vervelend is, maar dit is helaas niet mogelijk louis.verhagen. Zoals mijn collega al aangaf reis je op rekening en daardoor is het niet mogelijk om samenreiskorting op je Business Card te laden.
Beste Erryt

Natuurlijk is het mogelijk. Maar de NS wil niet. Het is toch ook mogelijk om een tarief wijziging omhoog te doen (lees klasse wissel van 2de naar 1st). Dat is precies hetzelfde, maar dan een klasse omlaag. Technisch gezien is het een appeltje eitje.

Echter de NS heeft er helemaal geen baat bij en zal dus ook geen actie ondernemen. Onze linkse staatsecretaris kan niet eens de HSL in de hand houden en heeft dus ook geen zin om aan deze details tijd te besteden.

Dus het is puur onwil van de NS. Technisch is het geen enkel probleem. Ik kan je zelfs nog wel in de software code laten zien waar het staat. Het is geen 1/2 uur werk en dan is het klaar om de teststraat in te gaan.

Maar zelfs al zou het technisch een onmogelijkheid zijn (wat het dus niet is) dan nog hebben we afspraken met elkaar gemaakt (lees de ns heeft mij de voorwaarden opgelegd) en die worden nu met voeten geschonden door de NS. Wat gaat de NS daar aan doen?

Ik voldoen aan de meereiskorting dus ik eis die dan ook van de NS.

Louis Verhagen
Reputatie 7
Er is voor gekozen om particuliere producten en abonnementen niet op zakelijke kaarten te laden. Dat is een keuze en inderdaad, het zal ongetwijfeld niet technisch onmogelijk zijn. NS wil natuurlijk stimuleren om een abonnement te nemen met de Businesscard. In dit geval het Dalabonnement voor €50,- per jaar.
Beste Slidestop

Er komen helemaal geen "vreemde" producten op de Businesskaart. Er komt net als bij klasse wisseling alleen een "business product" wat "meereiskorting" heet. De conducteur controleert of de medepassagier een product op zijn kaart heeft staan wat recht geeft op meereiskorting. En dat kan net als de HSL toeslag van tijdelijke aard zijn.

En als jouw verhaal juist is dan kan ik dus wel meereiskorting van een medebusinesskaarthouder krijgen als hij b.v een abonnement heeft? Immers meereiskorting wordt ook geboden op business abonnementen.

Zoals jij het zet dwingt de NS mij dus om €50 Euro uit te geven om de korting te krijgen waar ik al recht op had. Behalve een sigaar uit eigen doos ,vind ik dat chantage.

Nogmaals, de NS heeft notabene de voorwaarden gemaakt, en zet daarin dat je bij sommige producten iemand meereiskorting kan geven zonder enige vorm van beperking (op de spitsperiode na).
Louis

Reageer