beantwoord

Samenreisticket dal

• 26 juni 2019
  • 12 reacties
  • 443 Bekeken

Ik heb een weekend abbonement. Ik zou graag willen reizen op woensdag 17 juli naar Zutphen samen met mijn 2 kinderen (zij hebben kidsvrij) kan ik gebruik maken van de samenreis ticket dal? Vanwege ik een weekend abbonement heb? Graag een reactie terug.

icon

Beste antwoord door Slidestops 26 juni 2019, 22:49

U kunt inchecken met uw eigen kaart en dan krijgt u korting. De kinderen kunnen met hun kids vrij reizen. Een samenreisticket is hier niet nodig.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
U kunt inchecken met uw eigen kaart en dan krijgt u korting. De kinderen kunnen met hun kids vrij reizen. Een samenreisticket is hier niet nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, dat mag helaas niet. Als u een Weekend Vrij-abonnement heeft, mag er iemand met u meereizen met zo'n samenreiskaart. U mag er niet zelf mee reizen, als er niet iemand met een abonnement (géén kids-vrij) meegaat.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, u kunt geen gebruik maken van samenreiskorting als u alleen met uw kinderen gaat reizen. Samenreiskorting geldt alleen als u met een andere persoon die een abonnement heeft samen reist. Kidsvrij telt niet als abonnement waarbij samenreiskorting mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +3

bij Weekend vrij heeft u doordeweeks korting, heeft u alleen Weekend voordeel dan heeft u doordeweeks geen korting.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een weekend abbonement. Ik zou graag willen reizen op woensdag 17 juli naar Zutphen samen met mijn 2 kinderen (zij hebben kidsvrij) kan ik gebruik maken van de samenreis ticket dal? Vanwege ik een weekend abbonement heb? Graag een reactie terug.

U kunt niet met zichzelf meereizen. Uw weekendvrij is niet geldig als u die bezit, maar pas een geldig kaartje als u er mee bent ingecheckt. Het lijkt dat u er van uit gaat dat het bezit telt. Dat is dus niet zo. Een niet-ingecheckt abonnement heeft als vervoersbewijs even veel waarde als de kortingskaart van Ikea.

Als u bent ingecheckt, zou u betalen voor uw Weekendvrij en voor uw samenreisticket. Dat is niet alleen onzin, maar ook onnodig duur, want u betaalt dan twee keer. Los van het feit dat u nooit met zichzelf kunt samenreizen.

Uiteraard doet u dat niet, en checkt u gewoon in met Weekendvrij. De kids mogen mee als u Weekendvrij heeft en er dus mee bent ingecheckt. Legaal en het goedkoopste.

Het systeem is: Bij inchecken heeft u een geldig kaartje en bij uitchecken rekent u het verschuldigde bedrag af. In het weekend is dat voor u nul euro. Een niet ingecheckte kaart kan hooguit van waarde zijn als zichtbewijs voor korting bij een internationale reis, waar u al voor heeft betaald.

U kunt overigens desgewenst nog wel iemand meenemen met de samenreiskaart. Degene die met die kaart reist, reist wel met u samen maar heeft niet uw rechten. Hij mag zich tijdens de spits met deze kaart niet in de trein bevinden.
Badge +3
Twee zaken.. nou eigenlijk drie en die laatste zometeen als klapper!

Samenreiskorting betekent dat je meereist met iemand met een NS abonnement (uitgezonderd Kids vrij) of iemand met een SRP, om 40% korting te krijgen als je die op dat moment niet zelf hebt.

Dat is bijvoorbeeld bij helemaal geen abonnement, maar ook bij NS Flex Basis of Weekend Voordeel (€2 per maand) of Weekend Vrij zonder korting doordeweeks (€32 per maand). Die kids mogen natuurlijk altijd mee met een volwassene (ongeacht hoe die reist).

Maar het mooiste vind ik nog wel dit!

Eindelijk staat het er duidelijk (de plek van de haakjes dus). En ik vind het helemaal geweldig dat de NS het perfect verwoord hebben op deze manier.

En zelfs een SRP (Studentenreisproduct oftewel OV-studentenkaart) als eerste durven te noemen in plaats van hun eigen abonnementen (uitgezonderd Kids Vrij). Is een ander topic over, maar dank daarvoor dus (off topic) 🤣😅

Dat heeft wel de nodige moeite gekost. Maar goed, zie ns.nl/samenreiskorting voor alle (ook al tig keer aangepaste) uitleg over hoe het werkt. Als het niet duidelijk is dan laat maar weten.

In alle gevallen hoef je zelf helemaal niets te doen namelijk. Je medereizigers moeten zelf een kaartje met korting kopen, of de korting op hun eigen ov-chipkaart laden.

Samengevat: Als je Weekend abonnement je al korting geeft op woensdag dan hoef je niets te doen (die krijg je al). Heb je NS Flex zonder korting doordeweeks dan mag je niet met je kids of met jezelf mee reizen met korting.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is zo'n Samenreisticket iets anders dan een e-ticket met Samenreiskorting.

edit: Toch hetzelfde. Tijd om naar bed te gaan 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Samengevat: Als je Weekend abonnement je al korting geeft op woensdag dan hoef je niets te doen (die krijg je al). Heb je NS Flex zonder korting doordeweeks dan mag je niet met je kids of met jezelf mee reizen met korting.

Dat laatste kan/mag zelfs nooit.;-)
Badge +3
Oh ja, die Meereis-tickets voor een tientje.

TS: "Ik heb een weekend abbonement."

Ikke ook slapies doen. Even alle mogelijkheden verkend en uitgesloten. 😴
Goedemorgen samanthawasia, en welkom op de NS Community.

Omdat je niet helemaal duidelijk aan hebt gegeven welk product jij hebt, was er meer dan een antwoord te geven, maar hopelijk heb je er wat uit kunnen halen 🙂! Je kinderen reizen gewoon met hun Kids Vrij abonnement en jij met jouw eigen product. Als je (NS Flex) Weekend Vrij hebt, dan krijg je al korting en als je NS Flex Weekend Voordeel hebt, dan krijg je geen korting. Kinderen met een Kids Vrij abonnement, kunnen zoals aangegeven geen reizigers meenemen met Samenreiskorting. Mocht je NS Flex Weekend Voordeel hebben, dan kan je voor je reis natuurlijk nog overwegen om het te wijzigen naar NS Flex Dal Voordeel!
Reputatie 7
Badge +4
Het kijkt me een aanvulling, ook al moet het met een wijziging van het abonnement. 😉 Maar een goede aanvullende gedachte, dat zeker.

Het is mogelijk dat mevrouw WeekendVrij Flex heeft zonder aanvulling voor 40 procent korting door de week. Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen dit er niet bij nemen, maar dat is wat anders. Ik had aan deze mogelijkheid nog niet gedacht.
Reputatie 7
Badge +4
Eindelijk staat het er duidelijk (de plek van de haakjes dus. En ik vind het helemaal geweldig dat de NS het perfect verwoord hebben op deze manier.

@Robert B Het is duidelijk en helder geformuleerd, dus dit kan nooit van de afdeling communicatie komen. 😉

Reageer