beantwoord

Samenreizen

Beste,

Ik heb een persoonlijke OV Chipkaart en er wordt automatisch geld opgeladen. Ik woon in Reeuwijk.
Nu heb ik 2 kinderen die ik om de ca. 4 a 5 weken ophaal uit Enschede. Meestal in het weekend (zaterdag en zondag) en In ieder geval ná 9 uur. De ene dochter is 12 en de andere 10. Ik wil graag weten wat ik nu het beste kan doen?

1, Moeten de meiden een eigen OV Chipkaart hebben of kan ik de abonnementen afsluiten op mijn ov chipkaart?
2. Als het eigen kaarten moeten zijn moeten deze dan op naam of algemeen zijn?
3. Kan die van 10 jaar een railrunner kaart abonnement afsluiten?
4. Moet ik iets regelen met mijn kaart?
5. Wat zijn de kosten voor dit alles?
6. Hoe moet ik zoiets regelen?

Gaarne verneem ik van u.

Groeten,
Patrick
icon

Beste antwoord door Tochjo 20 augustus 2014, 09:54

De kinderen reizen altijd met u samen, begrijp ik? In dat geval kan uw dochter van 10 gebruikmaken van het abonnement Kids Vrij. Daarmee reist zij gratis mee met een volwassene.

Omdat Kids Vrij gebruikt mag worden voor kinderen tot en met 11 jaar, zal uw dochter van 12 hier geen gebruik van kunnen maken. Als u een Dal Voordeel-abonnement afsluit, kan uw dochter van 12 met Samenreiskorting meereizen. Zowel u als uw dochter reist dan met 40 procent korting in de daluren (zie onderaan). Er zijn ook andere abonnementen, maar als u gemiddeld eens per maand reist, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat die voordeliger zijn (alhoewel u zeker Weekend Vrij ook eens zou kunnen bekijken, afhankelijk van uw precieze reisgedrag). Dal Voordeel kost slechts 50 euro per jaar, Weekend Vrij tijdelijk 29 euro per maand en de andere abonnementen zijn een stuk duurder. Bovendien is Kids Vrij dan gratis.

Met het hierboven genoemde worden de antwoorden op uw vragen:

1. Zij moeten elk een eigen OV-chipkaart hebben.

2. Kids Vrij moet op een persoonlijke OV-chipkaart op naam van uw dochter. Dal Voordeel moet ook op een persoonlijke OV-chipkaart. Samenreiskorting kan op een anonieme OV-chipkaart en op een persoonlijke OV-chipkaart.

3. Zie Kids Vrij.

4. Dal Voordeel aanschaffen en op uw kaart laden.

5. Zie boven.

6. U hebt al een persoonlijke OV-chipkaart. Daarop kunt u Dal Voordeel laden. U volgt daartoe de instructies op het scherm nadat u op deze pagina op Koop nu hebt geklikt.

Zodra u dat gedaan hebt, kunt u op deze pagina gratis Kids Vrij inclusief persoonlijke OV-chipkaart bestellen voor uw dochter van 10.

Een anonieme OV-chipkaart voor uw dochter van 12 koopt u bijvoorbeeld bij de kaartautomaat. Het is waarschijnlijk goedkoper om een persoonlijke OV-chipkaart te regelen, want die kunt u nog korte tijd voor 2 euro bestellen. Als u gaat reizen, zal uw dochter van 12 elke reis opnieuw Samenreiskorting op haar kaart moeten zetten. Vanaf vandaag is dat nog gemakkelijker bij de kaartautomaat dan voorheen: er staat op het beginscherm direct een knop voor.

Als u een persoonlijke OV-chipkaart aanschaft voor uw dochter van 12, dan kunt u daar eventueel ook automatisch opladen op zetten.

Voor de volledigheid nog even:
- Zou uw dochter meer reizen dan u, dan kan Dal Voordeel ook op haar naam worden afgesloten en reist u met Samenreiskorting mee;
- De houder van Dal Voordeel reist met korting bij inchecken vóór 6:35, tussen 8:55 en 16:05 en na 18:25 op werkdagen en in het weekend en op feestdagen de hele dag. De persoon die Samenreiskorting gebruikt, reist met korting op werkdagen na 9:00 en in het weekend en op feestdagen de hele dag. U ziet dat deze tijden verschillen, met als opvallendste verschil reizen op werkdagen in de avondspits.

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
De kinderen reizen altijd met u samen, begrijp ik? In dat geval kan uw dochter van 10 gebruikmaken van het abonnement Kids Vrij. Daarmee reist zij gratis mee met een volwassene.

Omdat Kids Vrij gebruikt mag worden voor kinderen tot en met 11 jaar, zal uw dochter van 12 hier geen gebruik van kunnen maken. Als u een Dal Voordeel-abonnement afsluit, kan uw dochter van 12 met Samenreiskorting meereizen. Zowel u als uw dochter reist dan met 40 procent korting in de daluren (zie onderaan). Er zijn ook andere abonnementen, maar als u gemiddeld eens per maand reist, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat die voordeliger zijn (alhoewel u zeker Weekend Vrij ook eens zou kunnen bekijken, afhankelijk van uw precieze reisgedrag). Dal Voordeel kost slechts 50 euro per jaar, Weekend Vrij tijdelijk 29 euro per maand en de andere abonnementen zijn een stuk duurder. Bovendien is Kids Vrij dan gratis.

Met het hierboven genoemde worden de antwoorden op uw vragen:

1. Zij moeten elk een eigen OV-chipkaart hebben.

2. Kids Vrij moet op een persoonlijke OV-chipkaart op naam van uw dochter. Dal Voordeel moet ook op een persoonlijke OV-chipkaart. Samenreiskorting kan op een anonieme OV-chipkaart en op een persoonlijke OV-chipkaart.

3. Zie Kids Vrij.

4. Dal Voordeel aanschaffen en op uw kaart laden.

5. Zie boven.

6. U hebt al een persoonlijke OV-chipkaart. Daarop kunt u Dal Voordeel laden. U volgt daartoe de instructies op het scherm nadat u op deze pagina op Koop nu hebt geklikt.

Zodra u dat gedaan hebt, kunt u op deze pagina gratis Kids Vrij inclusief persoonlijke OV-chipkaart bestellen voor uw dochter van 10.

Een anonieme OV-chipkaart voor uw dochter van 12 koopt u bijvoorbeeld bij de kaartautomaat. Het is waarschijnlijk goedkoper om een persoonlijke OV-chipkaart te regelen, want die kunt u nog korte tijd voor 2 euro bestellen. Als u gaat reizen, zal uw dochter van 12 elke reis opnieuw Samenreiskorting op haar kaart moeten zetten. Vanaf vandaag is dat nog gemakkelijker bij de kaartautomaat dan voorheen: er staat op het beginscherm direct een knop voor.

Als u een persoonlijke OV-chipkaart aanschaft voor uw dochter van 12, dan kunt u daar eventueel ook automatisch opladen op zetten.

Voor de volledigheid nog even:
- Zou uw dochter meer reizen dan u, dan kan Dal Voordeel ook op haar naam worden afgesloten en reist u met Samenreiskorting mee;
- De houder van Dal Voordeel reist met korting bij inchecken vóór 6:35, tussen 8:55 en 16:05 en na 18:25 op werkdagen en in het weekend en op feestdagen de hele dag. De persoon die Samenreiskorting gebruikt, reist met korting op werkdagen na 9:00 en in het weekend en op feestdagen de hele dag. U ziet dat deze tijden verschillen, met als opvallendste verschil reizen op werkdagen in de avondspits.
Beste Tochjo,

Ik heb zelf al een persoonlijk OV kaart inclusief voordeeluren abonnement.
Als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen.

1. Nieuwe persoonlijke kaart voor 12 jarige met daarop Dal Voordeel abonnement a 50 euro inclusief kaart.
2. Nieuwe persoonlijke kaart voor 10 jarige met daarop Kids Vrij abonnement a 15 euro per jaar inclusief kaart.
Dit zou toch voldoende moeten zijn dan?
Badge +3
Had u eerder geschreven dat u al een Voordeelurenabonnement had, dan had mijn antwoord een stuk korter kunnen zijn :D

Het is niet nodig dat u voor uw dochter van 12 een Dal Voordeel-abonnement aanschaft. Zij kan immers van uw Samenreiskorting gebruikmaken. Een losse kaart aanschaffen is dus voldoende. Voorafgaand aan elke reis bij de automaat wel even Samenreiskorting en voldoende saldo op haar kaart laden. En wilt u voorkomen dat u steeds saldo moet laden, dan kunt u overwegen automatisch opladen voor haar te regelen.

Voor uw dochter van 10 is inderdaad een persoonlijke OV-chipkaart met Kids Vrij voldoende.
Dag Patrick, goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Ik denk dat Tochjo je al goed op weg heeft geholpen. Je kan de kinderen inderdaad laten meereizen met 40% korting. Hoe het product Samenreiskorting werkt, lees je hier. Indien je zelf vaak in het weekend reist is een Weekend Vrij abonnement wellicht meer voordeliger voor je dan een Dal Voordeel.
Dus ik moet voor de 10 jarige een persoonlijke OV chipkaart met Kids Vrij kopen en voor mijn 12 jarige elke reis een losse kaart? Dit vind ik erg lastig, mede vanwege het feit dat ze ook beide met bus moeten reizen en dat het telkens tijd kost en dat is lastig qua overstap tijd die ik heb.
Kan ik voor de 12 jarige ook niet een persoonlijke kaart aanschaffen en deze koppelen aan mijn bankrekening, zodat dit alles automatisch gaat?
Je moet voor de 12-jarige een persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen en daar voordat je met de trein gaar reizen bij de automaat 'Samenreiskorting' op laden. De 12-jarige reist dan ook op saldo. Als je niet telkens Samenreiskorting wilt laden, dan kan er ook een Dal Voordeel-abonnement worden aangeschaft, maar dan betaal je 50 euro voor iets soortgelijks als Samenreiskorting.
Badge +3
U schaft voor uw dochter van 12 een persoonlijke OV-chipkaart aan. Daarop kunt u inderdaad automatisch opladen activeren, zodat uw dochter altijd voldoende saldo op uw kaart heeft staan. Mijn terminologie "losse kaart" was niet duidelijk, excuses; ik bedoelde "persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement".

U wilt vervolgens dat uw dochter met korting reist. Dat kan door voor haar Dal Voordeel te kopen, maar dat kost 50 euro per jaar. Met uw Voordeelurenabonnement mag u al drie reizigers met korting meenemen. Daarvoor laden uw medereizigers voorafgaand aan de reis Samenreiskorting op hun kaart. Als u dus bij de kaartautomaat voorafgaand aan de reis Samenreiskorting op de kaart van uw dochter laadt, reist zij ook met korting. Maar dat bespaart u dus 50 euro per jaar. Het laden van Samenreiskorting zou vanaf vandaag zeer eenvoudig moeten zijn, met een knop direct op het beginscherm.

Reageer