Skip to main content
beantwoord

samenreizen met de kinderen

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedemiddag,

Ik heb een daluren kortingskaart en wil graag met mijn kinderen reizen (hebben een kaart op naam en reizen op saldo)

Nu denk ik inmiddels te hebben uitgevonden dat ze met hun kaart niet met korting met mij mee kunnen reizen. (Echt heel onhandig en klopt dit wel??)

Nu wilde ik laatst met twee kinderen heen en weer naar Leiden. Kortingscode gedeeld alleen een retourtje kopen in de app lukte niet, een enkeltje wel. Was dat een storing?

Doordat alleen enkeltjes kopen lukte kon ik dus maar voor één kind heen-en-weer met korting en voor één kind een enkeltje met korting de terugreis kon niet omdat de samenreiskorting maar voor drie personen zou zijn, terwijl het ging om twee enkeltjes naar Leiden en éentje terug. 

beetje vreemd toch? Mijn kinderen kochten hun kaartje in hun eigen app en dan weet die app toch dat het om twee personen gaat?

doe ik iets fout?

dank voor de hulp. 

Beste antwoord door Momo

RolandS schreef:

Ik snap niet zo goed waarom ik eerst Flex-dal zou moeten nemen. Ik kan toch ook direct Flex basis nemen?

Wanneer je direct Flex Basis neemt kost het €10 aan administratiekosten. Wanneer je Flex Dal Voordeel neemt betaal je die €10 niet, je betaalt dan alleen de kosten voor het Dal Voordeel abonnement, normaal is dat €5,95 per maand, maar nu tijdelijk slechts €2,95. Wijzig je daarna na precies 1 maand naar Flex Basis dan worden er verder geen kosten berekend. 

Bekijk origineel

5 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 8 maart 2025

Welkom bij de NS Community!

Dat klopt, sinds april 2024 kan je geen Samenreiskorting meer laden bij een kaartautomaat. Bij reizen op saldo zouden ze (of jijzelf) met een door jou gegenereerde samenreiscode een e-ticket kunnen kopen maar daarmee mag je niet in de spits reizen.

Het beste kunnen ze op hun persoonlijke kaart een maandje Flex Dal Voordeel nemen voor € 2,95 en daarna wisselen naar Basis. Dan kunnen ze de code aan hun kaart koppelen en buiten de spits met 40% korting inchecken. Doorreizen in de spits is dan wel toegestaan.

Als de kinderen minderjarig zijn moet je het abonnement zelf bestellen via je Mijn NS account. Na inloggen zie je dan onder je eigen gegevens een schuifje ‘ik bestel voor een kind’. Betaling kan vanaf elk IBAN (jouw eigen of die van je kind) maar jijzelf bent contracthouder en zal het abonnement na een maand ook weer moeten stoppen (omzetten naar Basis).

Een code kan 3 keer gebruikt worden, dus 4 enkeltjes kopen lukt niet. Gelukkig kun je zoveel codes genereren als je maar wilt. Vreemd dat (twee) retourtjes kopen niet lukte, want die bestaan wel.

Ik neem trouwens aan dat de kinderen 12 jaar of ouder zijn, anders zouden ze gratis kunnen meereizen met Kids Vrij.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9194 reacties
  • 8 maart 2025

Hallo RolandS en welkom bij de NS Community,

Wat vreemd inderdaad dat je geen retourreis kon kopen. Kreeg je deze optie helemaal niet of kreeg je een foutmelding?

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 8 maart 2025

Dank voor je reactie. Geeft in ieder geval mogelijkheden.  Twee dingen snap ik nog niet zo goed:

Ik snap niet zo goed waarom ik eerst Flex-dal zou moeten nemen. Ik kan toch ook direct Flex basis nemen?

-(maar dat is meer een algemene vraag) wat is het nut van Flex Basis, anders dan reizen met één keer per maand een automatische incasso. Het kost i.i.g. €10 per kind om het te activeren. Lijkt toch verdacht veel op standaard reizen op saldo. 

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 8 maart 2025
Erryt NS schreef:

Hallo RolandS en welkom bij de NS Community,

Wat vreemd inderdaad dat je geen retourreis kon kopen. Kreeg je deze optie helemaal niet of kreeg je een foutmelding?

Dank voor je reactie: ik kreeg iets ertussenin: ik kreeg de optie wel. Maar kon daarna niet betalen. 

Net naar aanleiding van je vraag nog een keer geprobeerd omdat ik me niet precies kon herinneren waar het op stuk liep. 

Nu werkt het retourtje boeken wel!  Maar ben ook blij met de andere reactie: wat je wil is nl gewoon de code delen en gewoon je ov chipkaart gebruiken. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16505 reacties
  • Antwoord
  • 8 maart 2025
RolandS schreef:

Wanneer je direct Flex Basis neemt kost het €10 aan administratiekosten. Wanneer je Flex Dal Voordeel neemt betaal je die €10 niet, je betaalt dan alleen de kosten voor het Dal Voordeel abonnement, normaal is dat €5,95 per maand, maar nu tijdelijk slechts €2,95. Wijzig je daarna na precies 1 maand naar Flex Basis dan worden er verder geen kosten berekend. 

Reageer