beantwoord

scholieren - abonnementen voor jongeren

• 10 februari 2020
  • 19 reacties
  • 350 Bekeken

Geachte heren en dames van de NS,

Het topic is al meerdere keren en jaren voorbij gekomen, toch wil ik het weer aan het licht brengen.

Ons ‘scholier’ is sinds kort aangenomen op de nationale ballet academie in Amsterdam. Dit betekent dat zij dagelijks van Den Haag naar Amsterdam moet reizen. Met een railrunner kan zij dit nu nog dagelijks voor 2,50. Maandelijks een kost dit ons tussen de 50 en 60 euro.

Wanneer zij twaalf wordt gaat dit ons 350 euro kosten. per jaar dus 4200, over de vijf jaar van de opleiding 21.000 euro. 21000 euro aan reiskosten om naar een opleiding te komen voor een scholier. 

Dit is bijzonder veel geld. Voor allerlei andere groepen zijn er regelingen en ik weet dat deze vanuit het rijk gesubsidieerd worden. Maar dit is wel bijzonder veel geld voor een treinreis. Ik snap best dat kosten iets verhoogd worden, wanneer kinderen ouder worden. Dit is echter niet in vergelijking. De kosten zorgen ervoor dat je talent niet verder kan laten ontwikkelen, waardoor je kansen van kinderen wegneemt. 

ik hoop dat jullie, het besluit toch weer in heroverweging willen nemen, waardoor het voor scholieren (en betaalbaar voor ouders) ook mogelijk blijft om een droom achterna te gaan. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 10 februari 2020, 11:56

Het topic is al meerdere keren en jaren voorbij gekomen, toch wil ik het weer aan het licht brengen.

Ons ‘scholier’ is sinds kort aangenomen op de nationale ballet academie in Amsterdam. Dit betekent dat zij dagelijks van Den Haag naar Amsterdam moet reizen. Met een railrunner kan zij dit nu nog dagelijks voor 2,50. Maandelijks een kost dit ons tussen de 50 en 60 euro.

Wanneer zij twaalf wordt gaat dit ons 350 euro kosten. per jaar dus 4200, over de vijf jaar van de opleiding 21.000 euro. 21000 euro aan reiskosten om naar een opleiding te komen voor een scholier. 

Dit is bijzonder veel geld. Voor allerlei andere groepen zijn er regelingen en ik weet dat deze vanuit het rijk gesubsidieerd worden. Maar dit is wel bijzonder veel geld voor een treinreis. Ik snap best dat kosten iets verhoogd worden, wanneer kinderen ouder worden. Dit is echter niet in vergelijking. De kosten zorgen ervoor dat je talent niet verder kan laten ontwikkelen, waardoor je kansen van kinderen wegneemt. 

ik hoop dat jullie, het besluit toch weer in heroverweging willen nemen, waardoor het voor scholieren (en betaalbaar voor ouders) ook mogelijk blijft om een droom achterna te gaan. 

NS als bedrijf dat gewoon zijn eigen broek moet ophouden gaat kortingen in de spits uiteraard niet uit eigen zak betalen. De politiek vindt het niet nodig om scholierenvervoer per trein te subsidieren omdat ouders van kinderen onder de 18 ook al kinderbijslag/kindgebonden budget krijgen en eventuele reiskosten daar (geheel of gedeeltelijk) van betaald moeten worden. U bent met uw verzoek dus bij NS aan het verkeerde adres, daarvoor moet u toch echt op het Binnenhof zijn. Overigens als u een heel laag inkomen hebt kunt u eventueel bij de gemeente nog om reiskostenvergoeding vragen in het kader van de bijzondere bijstand.   

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

U sluit weekendvrij af-als klassiek, dat kost 34/mnd. Daarbij is het mogelijk voor een huisgenoot een gereduceerd BIJ/EXTRA abo NSvrij of OV-vrij=zal wel nodig zijn omdat ook bustram nodig is naar die school toe (bah, dat blijkt die Olympiaschool te zijn, kak rich zuid) af te sluiten voor resp. 165/201/mnd.

Dat is onjuist; bij Weekend Vrij is alleen een bijabonnement Weekend Vrij af te sluiten. Om een bijabonnement Altijd Vrij te kunnen afsluiten, moet het hoofdabonnement ook Altijd Vrij zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS

Gezien het feit dat TS het heeft over €350 per maand zal het gaan om spitsvervoer. Dan heb je weinig aan een dal voordeel voor jongeren. 

Dat is inderdaad een goed punt, had ik even gemist. In hoeverre er gewerkt wordt aan voordelige opties voor jongeren in de spits durf ik niet te zeggen.

Als VDU-houder zou ik het niet leuk vinden als er een voordelig spits abonnement voor jongeren zou komen.

Mensen met VDU en keuzedagen worden vanaf 2021 juist de middagspits uitgejaagd en worden met hogere kosten opgezadeld.

Vraag je aan die school ook korting op de verplichte ouder bijdrage van €1500?

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS 

Gezien het feit dat TS het heeft over €350 per maand zal het gaan om spitsvervoer. Dan heb je weinig aan een dal voordeel voor jongeren. 

Ik heb je wens doorgegeven Mel23. Dat deze specifieke doelgroep tussen wal en schip valt is bekend. Hopelijk komt er spoedig een redelijk abonnement.

Reputatie 5
Badge

1.de enige manier om haar momenteel goedkoper te laten reizen is met  BIJ-ABO als pa of ma ook iets heeft.

Nog beter is wrs. ook iemand van die school te vinden die per auto reist en een samenreisafspraak te maken.

2.ze hoeft dus beslist niet perse 12 mnd te kopen, gezien de schoolvakanties is meestal met 10 genoeg, en een doorlopend Jaar-abo is ook ik meen 9,6x de maandkaart. Besef dan wel dat ze daarmee een netkaart krijgt die =geheel NL 24/7 mogelijk maakt. Of dat kost maar enkele eurs meer als dit lange traject. Dat scheelt toch alweer een paar 100 eur.

Maar ja, het blijft wrang, we zijn daarmee ook een complete uitzondering in vrijwel de hele EU en dat papagaaienverhaal dat NS zelf die broek moet ophouden-larie, op allerlei manieren wordt er van alles gesubsidieerd. Alleen niet die bretellen (haha).

Reputatie 5
Badge

Verder op [1]:

het is nogal wat zoekwerk, maar het is blijkbaar mogelijk de totale kosten met tenminste ca 100/mnd te drukken EN Uzelf -of Uw vrouw=de moeder, krijgt er ook nog een weekendvrij ABO bij toe!

U sluit weekendvrij af-als klassiek, dat kost 34/mnd. Daarbij is het mogelijk voor een huisgenoot een gereduceerd BIJ/EXTRA abo NSvrij of OV-vrij=zal wel nodig zijn omdat ook bustram nodig is naar die school toe (bah, dat blijkt die Olympiaschool te zijn, kak rich zuid) af te sluiten voor resp. 165/201/mnd.

Dus 201+34=235/mnd. UIt een andere posting blijkt het zelfs mogelijk dat dat weekendvrij eerder gestopt wordt en dat in ieder geval dat BIJ nog tot de vervaldatum 1 jaar na begin doorloopt.

MAAR dat kan enkel nog dit jaar, wegens algehele omstelling op FLEX en ik begrijp dat dochterlief nog wat jaartjes heeft voordat ze 12 wordt. OF totdat de geldwolfjes bij NS dit zien en meteen toeslaan om deze enorme inkomstenderving dicht te stoppen.

Zo, na deze zinsnede nog een andere raad: als zijnde de enige school hiervoor in NL zullen er vast wel veel meer talentrijke kids op zitten van verre. Informeer gewoon eerst eens bij de school, ze zullen dit problem toch zeker al veel vaker van ouders hebben moeten aanhoren en mogelijk andere tips of beurzen of weetikveel.

Goedemorgen Mel23 en welkom bij de NS Community!

Dit is inderdaad een onderwerp wat zo nu en dan terugkeert. Wellicht heb je het gemist, maar tot anderhalf jaar geleden boden we het Dal Voordeel jongeren aan, een Dal Voordeel abonnement voor een gereduceerde prijs van €15 per jaar voor jongeren tot 18 jaar. Dat was destijds een proef en is sinds halverwege 2018 niet meer beschikbaar, maar wat ik er destijds over heb aangegeven is bij mijn weten nog steeds van toepassing:

Ons doel is vanaf het begin geweest om een abonnement voor jongeren te introduceren dat geldig is bij alle treinvervoerders. De puzzel om tot een landelijk abonnement te komen is alleen wat groter dan gedacht. In een aantal regio’s bestaan er namelijk ook regionale kortingsabonnementen speciaal voor jongeren, met elk hun eigen voorwaarden en prijzen. Omdat wij een landelijk abonnement willen introduceren, concurreren wij daarmee met de regionale abonnementen. Om dit in goede banen te sturen zijn we daardoor eerst nog in gesprek met de regionale vervoerders. Wat ons betreft gaat er nog steeds een landelijk jongerenabonnement komen, maar het laat helaas nog wat langer op zich wachten.

Reputatie 7
Badge +3

NS als bedrijf dat gewoon zijn eigen broek moet ophouden gaat kortingen in de spits uiteraard niet uit eigen zak betalen. De politiek vindt het niet nodig om scholierenvervoer per trein te subsidieren omdat ouders van kinderen onder de 18 ook al kinderbijslag/kindgebonden budget krijgen en eventuele reiskosten daar (geheel of gedeeltelijk) van betaald moeten worden. U bent met uw verzoek dus bij NS aan het verkeerde adres, daarvoor moet u toch echt op het Binnenhof zijn. Overigens als u een heel laag inkomen hebt kunt u eventueel bij de gemeente nog om reiskostenvergoeding vragen in het kader van de bijzondere bijstand.   

Goedemorgen Mel23 en welkom bij de NS Community!

Dit is inderdaad een onderwerp wat zo nu en dan terugkeert. Wellicht heb je het gemist, maar tot anderhalf jaar geleden boden we het Dal Voordeel jongeren aan, een Dal Voordeel abonnement voor een gereduceerde prijs van €15 per jaar voor jongeren tot 18 jaar. Dat was destijds een proef en is sinds halverwege 2018 niet meer beschikbaar, maar wat ik er destijds over heb aangegeven is bij mijn weten nog steeds van toepassing:

Ons doel is vanaf het begin geweest om een abonnement voor jongeren te introduceren dat geldig is bij alle treinvervoerders. De puzzel om tot een landelijk abonnement te komen is alleen wat groter dan gedacht. In een aantal regio’s bestaan er namelijk ook regionale kortingsabonnementen speciaal voor jongeren, met elk hun eigen voorwaarden en prijzen. Omdat wij een landelijk abonnement willen introduceren, concurreren wij daarmee met de regionale abonnementen. Om dit in goede banen te sturen zijn we daardoor eerst nog in gesprek met de regionale vervoerders. Wat ons betreft gaat er nog steeds een landelijk jongerenabonnement komen, maar het laat helaas nog wat langer op zich wachten.

Beste Stijn,

Dit gaat niet over daluren. Op de balletacademie is er dagelijks les van 8.30-17.00. Aan de spits is dus niet te ontkomen. Heb jij een idee hoe lang dit nog op zich laat wachten. Het treinvervoer is op deze manier onbetaalbaar voor ouders ( met kinderbijslag/ kindgebonden budget kom je er niet mee trouwens). Ik merk dat ik de tijdspanne lastig vind. Wanneer ik terug kijk in de community wordt er al jaren over gesteggeld. Ondertussen blijft de prijs hetzelfde. 

@Stijn NS

Dat is inderdaad een goed punt, had ik even gemist. In hoeverre er gewerkt wordt aan voordelige opties voor jongeren in de spits durf ik niet te zeggen.

@Stijn NS

Stijn ,ik ga er een beetje van uit, dat jij van de NS bent. Kan jij mij aangeven hoe ik wel weet of er aan gewerkt wordt en waar ik dit kan neerleggen?

Ik ben inderdaad van de NS, of in ieder geval werkzaam namens NS als Moderator op deze Community. Er is niet echt een specifiek kanaal waar je dit kunt zou kunnen leggen.

Algemeen gezien is het de bedoeling dat vrijwel alle abonnementen eind dit jaar over gaan naar NS Flex. Dat is de voornaamste transitie waar we nu mee bezig zijn. Ik vermoed dat we nog steeds proberen om (een variant op) Dal Voordeel voor jongeren te implementeren, maar ik verwacht niet dat hier meer over bekend zal worden voordat we de transitie naar NS Flex achter de rug hebben. Naar een jongerenabonnement voor in de spits is voor nu überhaupt nog niet gekeken (naar mijn weten), dus dat zal nog langer op zich laten wachten.

Het beste wat ik voor je kan doen is jouw wens doorzetten. Wanneer er dan meer bekend over is, zal dat vrijgegeven worden.

Gun een ander toch gewoon dat voordeel. Tenzij je er zelf flink op achteruit gaat is het juist fijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Mel23 Wanneer je kiest voor een opleiding waarmee met het OV gereisd moet worden kom je voor extra reiskosten te staan, dat is de keuze die je maakt.

U heeft gelijk, de reiskosten voor 12+ zijn in verhouding met reiskosten voor 12- een stuk hoger, zeker als je gewend bent aan kidsvrij en railrunners.

Misschien moeten we maar terug naar de tijd dat er nog kinderkaartjes waren voor alleen reizende 12minners: kaartjes met gereduceerd tarief, prijs afhankelijk van afstand en de railrunners voor meereizende kinderen. De overstap naar 12+ prijzen zal dan minder groot zijn.

Wanneer NS over gaat op (bijna) alles Flex zal er traject vrij beschikbaar komen. Mogelijk is dat in uw geval goedkoper dan Flex altijd vrij maar zal zeker goedkoper kunnen zijn dan het jaarabonnement klassiek traject vrij. Flex kan in de vakantiemaanden stop gezet worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Mel23

Als er iets voor jongeren komt zal dat volgens mij uitsluitend voor de daluren zijn. NS is juist bezig reizigers die niet vol betalen tijdens de spitsuren te weren.

Ik ben inderdaad van de NS, of in ieder geval werkzaam namens NS als Moderator op deze Community. Er is niet echt een specifiek kanaal waar je dit kunt zou kunnen leggen.

Algemeen gezien is het de bedoeling dat vrijwel alle abonnementen eind dit jaar over gaan naar NS Flex. Dat is de voornaamste transitie waar we nu mee bezig zijn. Ik vermoed dat we nog steeds proberen om (een variant op) Dal Voordeel voor jongeren te implementeren, maar ik verwacht niet dat hier meer over bekend zal worden voordat we de transitie naar NS Flex achter de rug hebben. Naar een jongerenabonnement voor in de spits is voor nu überhaupt nog niet gekeken (naar mijn weten), dus dat zal nog langer op zich laten wachten.

Het beste wat ik voor je kan doen is jouw wens doorzetten. Wanneer er dan meer bekend over is, zal dat vrijgegeven worden.

Ik hoop dat je deze wens dan doorgeven, wellicht dat dit in de transitie meegenomen kan worden. Ik kom elke keer dat de ‘dal variant’ tegen als optie. De NS snapt toch ook wel dat de meeste scholen rond half negen beginnen en dat je dan in de ochtend zo en zo niet aan de spits ontsnapt. De scholieren zijn leerplichtig, die kunnen niet even een uurtje overslaan om zo in het ‘dal’ uur te reizen. Ik vind dit redelijke struisvogelpolitiek. 

@Mel23Wanneer je kiest voor een opleiding waarmee met het OV gereisd moet worden kom je voor extra reiskosten te staan, dat is de keuze die je maakt.

U heeft gelijk, de reiskosten voor 12+ zijn in verhouding met reiskosten voor 12- een stuk hoger, zeker als je gewend bent aan kidsvrij en railrunners.

Misschien moeten we maar terug naar de tijd dat er nog kinderkaartjes waren voor alleen reizende 12minners: kaartjes met gereduceerd tarief, prijs afhankelijk van afstand en de railrunners voor meereizende kinderen. De overstap naar 12+ prijzen zal dan minder groot zijn.

Wanneer NS over gaat op (bijna) alles Flex zal er traject vrij beschikbaar komen. Mogelijk is dat in uw geval goedkoper dan Flex altijd vrij maar zal zeker goedkoper kunnen zijn dan het jaarabonnement klassiek traject vrij. Flex kan in de vakantiemaanden stop gezet worden.

Je hebt gelijk dat dit een keuze is die je maakt. Wanneer je kind echter een talent heeft dat het op het hoogst mogelijke niveau zijn sport kan uitoefenen, heb je niet meer zoveel keuze in de plaats waar dit is. 

Het verschil is inderdaad erg groot, ik vind ook niet dat het het tarief van 12- moet blijven, maar pleit voor een tussenoplossing, net als deze bij de meeste andere vervoerders is. 

Een Flex altijd vrij voor scholieren 12-18 zou naar mijn mening een mooie oplossing zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

@Mel23

Sorry, maar waarom zou NS voor deze kortingen moeten opdraaien? NS is geen gesubsidieerde sociale instelling maar een gewoon bedrijf dat zijn eigen broek moet ophouden. Jumbo en AH geven studenten en bijstandstrekkers die slecht bij kas zijn ook niet 20% korting. 

De vergelijking met andere vervoerders gaat niet op, want die worden wel gesubsidieerd.

Reageer